Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Bokeh og teleconverter
Fra : Preben

Dato : 25-01-07 16:21

Hej

Mener at have læst et sted at Bokeh'en bliver "dårlig" når man anvender
teleconvertere!!!

Men hvorfor?

Mvh / Preben

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 25-01-07 18:00

"Preben" <64bitNONOSPAMno@mailme.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Mener at have læst et sted at Bokeh'en bliver "dårlig" når man anvender
> teleconvertere!!!
>
> Men hvorfor?

Det kommer i høj grad an på hvilke objektiver, du sætter den sammen med.
Nikon AF-S 200/2,0, AF-S 400/2,8 og Canon EF 500/4,0 er alle 3 objektiver,
der klarer sig godt md en telekonverter.
Tror også Både Nikons og Canons 300/2,8'ere gør.

Hvorfor bokeh'en kommer til at lide under en TC?
Godt spørgsmål - Umiddelbart mener jeg, at det har noget at gøre med at
blænden på objektivet flyttes i forhold til filmplanet.
Men det er kun et bud.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Preben

Dato : 25-01-07 19:18

Frodo Nifinger skrev:
> [...]
> Godt spørgsmål - Umiddelbart mener jeg, at det har noget at gøre med at
> blænden på objektivet flyttes i forhold til filmplanet.

Det var selv det bud jeg ville have givet, men jeg ved ikke jo ikke om
det er det som det skyldes. Jeg kunne godt tænke mig at vide det helt
præcist.

Løsningen ville jo være at installere en blænde i teleconverteren
istedet og annullere brugen af blænden i selve objektivet

Fra : Jan Boegh

Dato : 25-01-07 20:09

Preben skrev i 45b8f430$0$49204$14726298@news.sunsite.dk dette:

> Løsningen ville jo være at installere en blænde i teleconverteren
> istedet og annullere brugen af blænden i selve objektivet

Hvorfor skulle det være bedre at flytte blænden endnu længere væk fra det
optiske 'midtpunkt', hvor blænden befinder sig bedst?

vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm
Frøperspektiv:
http://jan.boegh.net/Album/Natur/skoven/slides/2006.09.23-12.47.16.html

Fra : Preben

Dato : 25-01-07 20:37

> Hvorfor skulle det være bedre at flytte blænden endnu længere væk fra
> det optiske 'midtpunkt', hvor blænden befinder sig bedst?

Hmmm.. nej, det kan selvfølgelig ikke give mening så!

Det var ud fra den betragtning at blænden så kunne være placeret i samme
plan som uden teleconverter (antaget at blænden ikke var placeret "for
langt fra filmplanet").

/ Preben

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 25-01-07 21:01

Jan Boegh wrote:

> Hvorfor skulle det være bedre at flytte blænden endnu længere væk fra
> det optiske 'midtpunkt', hvor blænden befinder sig bedst?

Med en telekonverter indsættes der jo endnu et optiske 'midtpunkt', så
det er nok her åragen skal findes...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen