Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nikon 24mm versus 17-55 med forklaringspro~
Fra : Ukendt

Dato : 14-01-07 13:26

Jeg har indkøbt en 24mm AF-D for at have et let obj. til D200. ½kg lettere
er jo en del
Først murstenstest. (kun 24mm)
Center er 17-55 klar vinder.for bl. fra 2,8 til 16.
Kanter. 2,8 - 5,6 igen 17-55. Bl. 8-16 stort set lige. Begge viser
billedfeldskrumning 2,8-4, der svinder ved mindre blænde.
24mm har nogen tøndeforvrængning, mens den er "nul" på 17-55.

Videre til "rigtigt" billede med baggrund. Portræt og bogreol.
Billeder skudt ved5,6 og 8 med flash.
Resultatet var naturligvis skarpest med 17-55, men baggrunden var klart
skarpest med 24mm????
Baggrunden var ca. ½m bag personen, og var uskarp med 17-55 både ved 5,6 og
8.

24mm opfører sig som den skal i forhold til DOF tabeller, mens 17-55 klart
har snævrere DOF. Hvorfor?

Et andet mystisk resultat er at 24mm på D200 måler 1/3 EV for meget
konsekvent?? Med - 1/3 korrektion var resultaterne ens, for med 17-55 var
belysningen perfekt.

Nogen der har en forklaring?
Gert

Fra : MW

Dato : 14-01-07 15:45

"Gert Nielsen" <gn_nospam.pc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Et andet mystisk resultat er at 24mm på D200 måler 1/3 EV for meget
> konsekvent?? Med - 1/3 korrektion var resultaterne ens, for med 17-55 var

Afviger din "test" i det væsenlige fra
http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/nikkor_1755_28/index.htm
http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/nikkor_24_28/index.htm

Murstenstesten (og avistesten) kan give sære resultater med vidvinkler der
ofte er belemret med ukorrigeret billedfeltkrumning og fokusskift ved
nedblænding, fejl det er meningen skarpheddybden skal skjule. Du bør faktisk
gentage testen med manuel fokusering i kanten og ved nedblændet objektiv.

Belysningsproblemt typer på en usikkerhed ved signaloverførslen, kan du måle
lyset med nedblændet objektiv ?

mvh/MW

Fra : Ukendt

Dato : 14-01-07 18:27

"MW" <sletmwwaal@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> "Gert Nielsen" <gn_nospam.pc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
Tendenserne er de samme, men der er mange afvigelser.
Jeg ville/ skulle forvente bedre opløsning i center for 24mm. Det finder jeg
ikke.
Jeg skulle forvente dårligere randskarphed med 24mm. Det finder jeg ikke.
Ved 5,6 til 11 er centerskarphed og rand stort set ens.

> [...]
> nedblænding, fejl det er meningen skarpheddybden skal skjule. Du bør
> faktisk gentage testen med manuel fokusering i kanten og ved nedblændet

Den er der på begge objektiver, som jeg også nævner. Det sidste er værd at
prøve. Måske er det tilfældet på 24mm??

> Belysningsproblemt typer på en usikkerhed ved signaloverførslen, kan du
> måle lyset med nedblændet objektiv ?

Testskuddene fra 2,8 til 16 stod helt ens med de to objektiver, men med ca.
1/3EV forskel.
24mm er købt brugt, så jeg vil prøve at rense kontakterne - det skal da
prøves.

Tak for svaret.
Gert