Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Gør det selv lysbord?
Fra : P Kaasing

Dato : 12-01-07 21:10

Hej

Nogen der har en god ide til at lave sit eget lysbord? Det behøves ikke være
særligt prof, vil bare ikke give de 1000kr det koster i en fotoforretning.
Det skal være ca A3 str, skal ikke buges til foto, men til at ligge
tegninger på der skal tegnes efter, til små børn.

vh

Poul

Fra : Mogens

Dato : 12-01-07 21:54

P Kaasing har bragt dette til os:
> [...]
> Det skal være ca A3 str, skal ikke buges til foto, men til at ligge tegninger

Hej Poul!
Køb en opalglasplade hos en glarmester, og lav en kasse hvor du
monterer en fatning med alm. pære, så har du et godt lysbord. Husk lidt
lufthuller i kassen.

Mogens
mohen@SLETc.dk

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 12-01-07 22:38

Mogens wrote:

> Køb en opalglasplade hos en glarmester, og lav en kasse hvor du monterer
> en fatning med alm. pære, så har du et godt lysbord. Husk lidt
> lufthuller i kassen.

Mælkehvidt opalglas er meget bedre, men det fås kun i 3-4 mm tykkelser,
så det normale er, at man får skåret et stykke alm. klar 6 mm glas i
samme størrelse og lægger det øverst.

Man kan også få opalhvid acrylplade, det kan dog være svært at finde, og
det er dyrt hvis du skal købe en hel plade.

Og så bør man bruge et eller flere lysstofrør, da de kun udvikler meget
lidt varme. Lysstofrør fås også i korte og i en cirkelrund version, og i
typer med dagslysholdning.

Og så skal man lave en vis dybde i lysbordet (minimum 12-15 cm.), for
hvis lysstofrørene er for tæt på glaspladen, så man en meget ujævn
lysfordeling.

Lyskassen skal males hvid indvendigt...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Thomas Sass Pedersen

Dato : 12-01-07 22:39

"Mogens" <mohen@SLETc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> en fatning med alm. pære, så har du et godt lysbord. Husk lidt lufthuller

Lav den hellere med neonrør, så bliver glasset ikke så varmt ved længere
tids brug.

MVH
Thomas

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 12-01-07 22:54

Thomas Sass Pedersen wrote:

> Lav den hellere med neonrør, så bliver glasset ikke så varmt ved længere
> tids brug.

Neonrør bruges da kun i lysreklamer...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Thomas Sass Pedersen

Dato : 12-01-07 23:01

> Neonrør bruges da kun i lysreklamer...

Beklager, Niels, jeg mente lysstofrør, som du skrev, jeg kunne bare ikke
huske hvad de hed.

MVH
Thomas

Fra : Claus Tersgov

Dato : 12-01-07 23:52

> [...]
> fotoforretning. Det skal være ca A3 str, skal ikke buges til foto,
> men til at ligge tegninger på der skal tegnes efter, til små børn.

En almindelig glasplade med selvklæbende "hyldepapir" (folie) på bagsiden.
Belysningen kan være sparepærer, som både er nemme og billige at montere.

Claus

Fra : P Kaasing

Dato : 13-01-07 01:12

Tak for alle jeres gode forslag

/Poul

Fra : Leif Langgaard

Dato : 13-01-07 10:23

"P Kaasing" <kaasingFJERN@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> fotoforretning. Det skal være ca A3 str, skal ikke buges til foto, men til
> at ligge tegninger på der skal tegnes efter, til små børn.

Prøv lige Poul her, hvis den ikke er solgt, er den nok blevet billigere

--
Leif Langgaard
"Det er blevet vanskeligt at fotografere, alle de gode billeder er jo taget"

Fra : P Kaasing

Dato : 13-01-07 13:52

> [...]
>
> --
> Leif Langgaard
> "Det er blevet vanskeligt at fotografere, alle de gode billeder er jo

Kan desværre ikke åbne linket, måske er det udløbet.

Vh

Poul

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 13-01-07 14:04

http://groups.google.dk/group/dk.marked.privat.foto/msg/f0191ae95e490715?hl=da

--
Kerim
(Sura 3, vers 87)

Fra : Claus Tersgov

Dato : 14-01-07 16:45

> Prøv lige Poul her, hvis den ikke er solgt, er den nok blevet
> billigere

Jeg har lige smidt en professionel kasse på 60x80 ud, fordi der ikke var
nogen interesserede..

Claus

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 13-01-07 15:07

P Kaasing wrote:
> [...]
> fotoforretning. Det skal være ca A3 str, skal ikke buges til foto,
> men til at ligge tegninger på der skal tegnes efter, til små børn.

Hvis du går til glarmesteren skal du være opmærksom på at han kan finde på
at tage en mindste pris svarende til 1 m2 hvis han skal skære i glasset. Det
kan være ret dyrt.

Måske har han en rest hvidt opealglas du kan købe billigt, ellers køb 2
skifterammer i den ønskede størrelse, læg hvidt papir imellem dem og lav
kassen. Jeg ville vælge 2 lysstofrør elle måske 4 sparepærer. Hvis du kan
lave en form for indirekte belysning (et spejl i bunden) kan du få lyset
bedre spredt.
--
Hilsen

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk
www.recordere.dk
www.gromit.dk/dvd (opdateret 7.6.2006)

Fra : KyllingAnd

Dato : 14-01-07 17:15

> [...]
> fotoforretning. Det skal være ca A3 str, skal ikke buges til foto, men til
> at ligge tegninger på der skal tegnes efter, til små børn.

Ikke at det er nogen hjælp OVERHOVEDET, så har vi lige smidt et meget dyrt
lysbord ud for ½ år siden - kunne vippes, hældes osv. med skuffer i osv.
Det kunne du fint have hentet.
Det var til salg i markedsgruppen til foto i sin tid.

Ærgeligt at vi ikke havde timet det bedre :)

Fra : P Kaasing

Dato : 14-01-07 20:17

"KyllingAnd" <kjhasdf@ASKME-SPOERG-Mig> skrev i en meddelelse

> [...]
> Det kunne du fint have hentet.
> Det var til salg i markedsgruppen til foto i sin tid.
>
> Ærgeligt at vi ikke havde timet det bedre :)
Ja, ærgeligt.

/Poul