Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Råd om mellemringe?
Fra : Dan Andersen

Dato : 01-01-07 22:41

Hi out there!

Har et Canon 20D kamerahus og diverese objektiver, men savner at genoptage
min gamle passion: Makrofotografering. Jeg vil dog beholde kameraets
mulighder for dataverførsel fra objektivet.

Hvilke mærker/erfaringer har I?
På forhånd tak!
--
Med venlig hilsen - Dan Andersen - www.dbamott.dk

Fra : Hans Joergensen

Dato : 02-01-07 05:04

Dan Andersen wrote:
> [...]
> min gamle passion: Makrofotografering. Jeg vil dog beholde kameraets
> mulighder for dataverførsel fra objektivet.

Kenkos billige 3-rørs kit virker fint fint.

// Hans
--
http://nathue.dk - fotos fra Ungdomshuset, Jagtvej 69

Fra : Ole Hetland

Dato : 02-01-07 23:29

Hans Joergensen wrote:

> Kenkos billige 3-rørs kit virker fint fint.

Enig.

Med venlig hilsen
Ole
www.hetland.it
www.bredeole.dk

Fra : Dan Andersen

Dato : 03-01-07 13:36

> Kenkos billige 3-rørs kit virker fint fint.
>
> // Hans
> --
> http://nathue.dk - fotos fra Ungdomshuset, Jagtvej 69

Takker for dit svar. Har spurgt i www.digiwowo.net hvor jeg har købt flere
ting før og spurgt om de passer til 20D, men fik at vide:

Spørgsmål: "
Is this set suitable for a Canon 20D camera with all information from the
lens??

Deres svar flg.:

The Kenko Converter you can use for all Canon lenses except for EF-S lenses!

Er det korrekt? eller har du andre informationer? Jeg har ledt overalt på
nettet uden at kunne finde svar på spørgsmålet.

Hvilken udstyr har du ved fotos fra jagtvej 69 urolighederne. Det ser ud som
om, det er et meget vidvinklet objektiv? Hvilken ISO kører du på?

Mvh. Dan Andersen

Fra : Lars Hjortø

Dato : 03-01-07 16:30

Hej Dan

"Dan Andersen" <dan@dbamott.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er det korrekt? eller har du andre informationer? Jeg har ledt overalt på
> nettet uden at kunne finde svar på spørgsmålet.

Det skriver Kenko også på deres hjemmeside, men om det er i stand til at
virke alligevel ved jeg ikke.
Men du kan læse om det på kenko-tokina's hjemmeside.

http://www.kenko-tokina.co.jp/e/P.10_11.PDF

--
Venlig hilsen Lars Hjortø
Husk at fjerne nospam fra min adresse hvis du vil skrive til mig.

Fra : Peter T.

Dato : 04-01-07 02:18

Lars Hjortø udviste en rettidig omhu og skrev:

> http://www.kenko-tokina.co.jp/e/P.10_11.PDF

Jeg har fulgt med i tråden her og har læst ovenstående pdf. Nybegynder som
jeg er, vil jeg høre: kan disse mellemringe bruges til, at give feks en 17-
50mm både makrofunktion og ekstra teleeffekt?

Og hvis det er korrekt forstået; er de gode?

--
[Sig removed by Administrator: Signature can not exceed 20GB]

Fra : Brian Lund

Dato : 04-01-07 08:05

> [...]
som
> jeg er, vil jeg høre: kan disse mellemringe bruges til, at give feks en

Ja.
(Med forbehold for at de ikke kan anvendes på EF-S og muligvis andre
"digitale" objektiver, har ikke gidet se efter)

> og ekstra teleeffekt?

Nej! (det er muligt de forlænger brændvidden, men...)
Mellemringe flytter dit fokuspunkt, dvs. når du fokuserer på nærmeste vil
det komme tættere på end uden ringe, ligeså vil dit fjerneste fokuspunkt
også komme tættere på. Det vil sige at du ikke kan fokusere på f.eks.
horisonten med mellemringe monteret, den er simpelthen for langt væk!

> Og hvis det er korrekt forstået; er de gode?

Bedre end nærlinser! Om det kan blive lige så godt som et rigtigt makro
objektiv afhænger af det objektiv du bruger... Et dårligt objektiv er
stadigvæk dårligt med mellemringe! ;)

Briana

Fra : Peter T.

Dato : 04-01-07 09:51

Brian Lund udviste en rettidig omhu og skrev:

> [...]
> fokuspunkt også komme tættere på. Det vil sige at du ikke kan fokusere
> på f.eks. horisonten med mellemringe monteret, den er simpelthen for

Aha!

> Et dårligt
> objektiv er stadigvæk dårligt med mellemringe! ;)

Klart.

Så blev jeg så meget klogere. :)

--
[Sig removed by Administrator: Signature can not exceed 20GB]

Fra : MW

Dato : 05-01-07 11:09

"Brian Lund" <geronimo@-FORKERT-mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Bedre end nærlinser! Om det kan blive lige så godt som et rigtigt makro
> objektiv afhænger af det objektiv du bruger... Et dårligt objektiv er

Mellemringe er ikke ubetinget bedre end nærlinser, det kommer an på
objektivtypen. Akromatiske (flerlinsede) nærlinser er et fortrinligt
alternativ og vidvinkler (retrofokusobjektiver) bør altid vendes hvis de
skal bruges med mellemringe/bælg.

mvh/MW

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 03-01-07 18:33

Dan Andersen skrev i Message-ID: <jsNmh.50$wI.20@news.get2net.dk>:
> The Kenko Converter you can use for all Canon lenses except for EF-S
> lenses!

> Er det korrekt?

Ja. Med mindre du filer dem til. Det har min bror gjort med sine.

--
<author> Peter Fjelsten </author>
<e-mail valid> yes </e-mail valid>

Fra : Dan Andersen

Dato : 05-01-07 10:53

"Peter Fjelsten" <fjelsten@despammed.com> skrev i en meddelelse

> Ja. Med mindre du filer dem til. Det har min bror gjort med sine.

> [...]

Hm... fandt lige disse fra Soligor:

http://foto-walser.biz/shop/default.aspx?TY=item&ST=1&IT=684&CT=14

Ser ud til at fungere til alt dog ikke 18/55 objektivet . Hvorfor ved jeg
ikke. har skrevet til dem - uden dog at få svar endnu.

Mvh. Dan

Fra : Hans Joergensen

Dato : 04-01-07 10:38

Dan Andersen wrote:
> The Kenko Converter you can use for all Canon lenses except for EF-S lenses!
> Er det korrekt? eller har du andre informationer? Jeg har ledt overalt på
> nettet uden at kunne finde svar på spørgsmålet.

Det passer vist meget godt, jeg anvender ikke selv EF-S så det ved
jeg ikke meget om :)

Jeg mener jeg har set i nogle webfora at man kan modificere
kenko-rørene til EF-S ved at skære lidt i en "plastikdims" inden i
røret.

> Hvilken udstyr har du ved fotos fra jagtvej 69 urolighederne. Det ser ud som
> om, det er et meget vidvinklet objektiv? Hvilken ISO kører du på?

20D + Sigma 15mm fisheye, og så var det vist en 85 f/1.8 der sad på mit
gamle 300D, jeg dog ikke brugte meget. Der var intet lys, så iso'en
stod på 3200 på billeder uden flash, og vist 800 eller 1600 på dem
med flash.

// Hans
--
http://nathue.dk - fotos fra Ungdomshuset, Jagtvej 69