Hvordan lære at klatre nedad?
Fra : Anne-Mette Storr

Dato : 06-02-07 02:20

Er der nogen der ved hvordan/om det er muligt at lære en ca. 4-5 år
gammel kat at klatre nedad?

Vores ene kat elsker at komme ud på loftet, og klatrer fluks op at
stigen, men kan ikke finde ud af at komme ned selv. Så han skal altid
hentes ned igen.

En anden gang var han klatret op i et træ, hvor vi efter 1½ døgn fik
hentet ham ned ved hjælp af naboens frontlæsser på traktoren.

Hvis vi vælger at lade ham sidde oppe på loftet vil han så dø af tørst
deroppe eller vil han rent faktisk på et tidspunkt alligevel finde ud
af at bevæge sig nedad stigen ved egen hjælp?

Venlig hilsen
Anne-Mette

Fra : Lasse Jensen

Dato : 06-02-07 05:28

slet 2001Q wrote:

> [...]
> deroppe eller vil han rent faktisk på et tidspunkt alligevel finde ud
> af at bevæge sig nedad stigen ved egen hjælp?

Prøv at sætte madskålen under stigen. Det burde være motivation nok.

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Fra : Siri

Dato : 06-02-07 16:56

> Lasse Jensen skrev:

> Prøv at sætte madskålen under stigen. Det burde være motivation nok.

> [...]

Ov, det må ha' været et syn for guder med den frontlæsser - gik han
frivilligt op i skovlen - modig lille missermand!
Hvis du har billeder af det, så er jeg ret sikker på, at gruppen vil
juble!
Hvis den med skålen for foden af trappen er for skrap en udfordring, så
vil jeg foreslå en lidt mere pædagogiserende version: Madskålen på
øverste trin - og så et trin (eller flere efterhånden) ned ad gangen. Ja
ja, jeg er for blødhjertet, ved det godt, men den trinvise (om jeg så må
sige) metode virker altså godt med ret mange ting, når man skal lære et
vanedyr som katten noget nyt. Det funker ialtfald med Gia.
Og så kan det jo tænkes, at han gerne vil have opmærksomheden ved at
blive kaldt på og hentet - det kan være nemmere at lege mere med ham i
dagligdagen f eks.
Med venlig hilsen
Siri
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Siri

Dato : 06-02-07 17:49

Fra : Anette

Dato : 06-02-07 18:49

Anne-Mette Storr (slet 2001Q) wrote:
> Hvis vi vælger at lade ham sidde oppe på loftet vil han så dø af tørst
> deroppe eller vil han rent faktisk på et tidspunkt alligevel finde ud
> af at bevæge sig nedad stigen ved egen hjælp?

Ork, ja - det skal han nok finde ud af. Foreløbig har han da fundet ud
af at han får en masse opmærksomhed ved at klatre derop og derefter fortælle
jer at han ikke kan komme ned

Som min salig far sagde, når vi børn kom ræsende og panisk fortalte at en
af killingerne sad oppe i et træ og ikke kunne komme ned: " Lad den bare
sidde. Der er endnu aldrig fældet et træ hvor der sad en død kat i "

/ Anette

Fra : "

Dato : 06-02-07 19:51

Anne-Mette Storr (slet 2001Q) wrote:
> Er der nogen der ved hvordan/om det er muligt at lære en ca. 4-5 år
> gammel kat at klatre nedad?
Nej, ikke altid. Katte er gode klatrere - men opad! De fleste katte har
problemer i varierende grad med at komme ned fra højder.
Om han kan "lære" det, afhænger ofte af forholdene og hvor meget I motiverer
ham til at stige ned. Han skal have noget han kan klatre nedad og som han
kan holde fast i. En lille stige med tynde trin, som katten ikke kan
balancere på eller holde fast i, er umulig.
Nogle katte er bange for at klatre nedad og har dårlige evner for at lære
det. Jeres tyder på at være en sådan.
SKal I forsøge alligevel, så prøv med en stige med brede skridsikre trin,
lille afstand ml trinnene og ikke for stejl. Det burde hjælpe.

Har han først udviklet en fobi/angst mod nedstigninger, kan det være umuligt
at lære ham det, uanset hvor gunstige nedstigningsforholdene er.

> Hvis vi vælger at lade ham sidde oppe på loftet vil han så dø af tørst
> deroppe eller vil han rent faktisk på et tidspunkt alligevel finde ud
> af at bevæge sig nedad stigen ved egen hjælp?

Nej, det er slet ikke sikkert at han kan/vil komme ned selv. Så det er en
dårlig idé at lade ham sidde eller vente på at han selv kommer ned. Jo
længere han sidder, jo mere bange og stresset risikerer du at katten bliver.
Taget i betragtning af jeres dårlige erfaringer med kattens nedstigninger
(mangel på samme), vil jeg kraftigt fraråde at lade katten selv finde ud af
at komme ned - givetvis vil han blive siddende på loftet/træet osv.