Hvem vil give en smuk rød killing et godt ~
Fra : Mette Wejergang

Dato : 29-01-07 15:28

Hej alle kattevenner

I julen smed en hensynsløs idiot, en dejlig killing af på vores
markvej....suk!
Det er en hunkat på ca. 4-6 mdr. Hun er utrolig kontaktsøgende, sød,
smuk og kælen og egentlig ville jeg helst selv ha beholdt hende men de 2
katte jeg har i forvejen vil ikke ha hende her og de er bange for hende,
og hun er bange for vores hund..så det går bare ikke.
Jeg har prøvet alle internater, kattehjem og familiemedlemmer og venner
men det er desværre ikke lykkedes mig at finde et godt hjem til hende
Så nu er denne site min sidste chance inden jeg må lade hende aflive!
Jeg håber virkelig at der er en af jer derude der har mulighed for at
give hende et godt hjem........... og jeg håber virkelig at den / de der
bare satte hende af, må sidde tilbage med den sorteste samvittighed.

Jeg bor i Fåborg, men aflever hende gerne på resten af fyn

Med venlig hilsen
Mette Wejergang
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 29-01-07 15:35

Mette Wejergang skrev:
> Hej alle kattevenner
>
> I julen smed en hensynsløs idiot, en dejlig killing af på vores
> markvej....suk!

Hej Mette,
Har du prøvet at annoncere hende på www.vildkat.dk?

Venlig hilsen Dikte

Fra : Bjarne

Dato : 29-01-07 16:33

Mette Wejergang skrev:
> [...]
> bare satte hende af, må sidde tilbage med den sorteste samvittighed.
>
> Jeg bor i Fåborg, men aflever hende gerne på resten af fyn

Vi er kommet af med katte via Dyrenes Beskyttelses internater. Det
koster desværre en del penge, men så bliver de også undersøgt og vaccineret.

Bjarne

Fra : Heidi, Miver og Mull~

Dato : 30-01-07 22:13

<klip> Vi er kommet af med katte via Dyrenes Beskyttelses internater. Det
> koster desværre en del penge, men så bliver de også undersøgt og
> vaccineret.
</klip

Vissevasse, hittekatte koster ingenting at indlevere på et
kattehjem/internat. Det er faktisk grundreglen på f.eks. Inges Kattehjem. Og
jeg har selv haft fornøjelsen at få en kasse foran min dør, med 2 katte. De
kom på Falsters Kattehjem der er under Dyrenes Beskyttelse. Det koster kun
at man ringer og får en aftale om indlevering, samt at man bringer katten
dertil. Dette gælder KUN hittekatte, ikke ens egne katte

Så Mette, fat i telefonen og snak med nærmeste internat. Det er jo ikke
første gang i verdenshistorien, at folk dropper en kat af foran andres døre,
og heldigvis bugner internaterne ikke med katte endnu, så du kommer nok ikke
engang til at vente specielt længe.

--
Venlig hilsen Heidi, Miver og Mulles mor

Fra : nyheder

Dato : 30-01-07 13:32

> [...]
> døre, og heldigvis bugner internaterne ikke med katte endnu, så du kommer
> nok ikke engang til at vente specielt længe.

....og den påstand holder så ikke stik, mine forældre var for et ½ år siden
så uheldige at en kattemor lagde 5 killinger på deres loft, de valgte at
tage sig af dem, beholdte 2 selv og fik de tre andre afsat til familie. Kort
tid efter ankom en sommerhus killing afkræftet til deres hoveddør, de holdt
stand et par dage, men den forlod ikke dørtrinet på noget tidspunkt.
Utallige opringninger fandt ikke frem til en ejer, så de prøvede flere
internater, men ingen ville tage den, jo hvis de lagde 400 kr på bordet,
ellers ikke, det kunne jo bare være deres egen kat de ville af med. Mine
forældre kunne ikke bære den skulle gå en uvis fremtid i møde, og overvejde
få den aflivet, heldigvis fik de den afsat inden det kom så vidt. Men
pointen er, internaterne rundt omkrig tager ikke bare lige katte ind, så kan
godt se hvorfor nogen desperat dumper en kat udenfor deres dør.

MVH Pia

Fra : Siri

Dato : 30-01-07 10:48

> Mette Wejergang skrev:
> Hej alle kattevenner

--- Hej Mette

> I julen smed en hensynsløs idiot, en dejlig killing af på vores
> markvej....suk!

---- Sådan nogen fjolser!
Vi må altså alle gøre en lille bid, et bare nok så lille stykke arbejde
mht at oplyse offentlighed og f eks i skoler om katte og hvad de kan og
ikke kan klare! Nogle begår jo denslags mishandling af ren uvidenhed..
Foreslå 'Katten' som tema i undervisningen i f eks biologi i jeres
børns skoler, jer, der har børn - eller hvad man nu kan, der, hvor man
er. Jeg overvejer selv en plakat eller noget til opslagstavlen på mit
nye job - stor arbejdsplads! Lav info i din beboer/grundejerforening,
hep hep.... Måske kunne vi lave noget materiale til det her i gruppen?

> [...]
> katte jeg har i forvejen vil ikke ha hende her og de er bange for hende,
> og hun er bange for vores hund..så det går bare ikke.

--- Jamen så skal hun jo bare være ene-hersker i et nyt hjem Nu
skriver du 'ved juletid', dvs du har haft hende ca en måned, men det kan
jo godt tage tid for 'gamle' og 'ny' kat at vænne sig til hinanden -
hvad siger eksperterne herinde om det?
Måske skal du give det mere tid - det er der andre i gruppen, der ved
meget mere om og kan råde om....
Kender du bogen 'Kattens adfærd og problemadfærd' af Marianne Thornberg
- der står en masse om, hvordan man tackler problemet.

> Jeg har prøvet alle internater, kattehjem og familiemedlemmer og venner
> men det er desværre ikke lykkedes mig at finde et godt hjem til hende
> Så nu er denne site min sidste chance inden jeg må lade hende aflive!

--- Nej, nej nej vel, det må du ikke, hun lyder som en dejlig kat, der
bliver en flot rød voksenmis, som vil gøre nogle nye ejere meget glade i
mange år!
Jeg vil sige som Benedikte, få hende på www.vildkat.dk jo før jo
hellere, snup gerne et billede af hende, hvis du kan, og mail Dorthe
straks på dpl@vildkat.dk, så skal der nok melde sig nogen, der vil blive
glade for hende. Hun er jo ung og mange vil gerne have killing/ungkat.

> Jeg håber virkelig at der er en af jer derude der har mulighed for at
> give hende et godt hjem...........

--- Skal nok sprede ordet..... Men vildkat.dk er nok det bedste bud.

---- Her er, hvad jeg mener om dem *#!!¤§*~fnys, fjolser!

> Jeg bor i Fåborg, men aflever hende gerne på resten af fyn

--- Det vil kun gøre hendes chancer større, bravo, godt ,at du gør så
meget for den lille misse
Håber og be'r til at det må lykkes..... Meld tilbage, ikke...
Med venlig hilsen
Siri
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : S. Hansen

Dato : 30-01-07 14:08

On Tue, 30 Jan 2007 03:47:30 -0600, Siri
<medetsmilKATTE@BAKKEyahoo.dk> wrote:

> [...]
>nye job - stor arbejdsplads! Lav info i din beboer/grundejerforening,
>hep hep.... Måske kunne vi lave noget materiale til det her i gruppen?

Det var da godt nok det mest tåbelige jeg længe har læst.

Det er absolut ikke en skoles opgave at lære børn hvordan man bør
omgås dyr. Børn har der går i skole har betydeligt vigtigere ting at
lære.

Og så vil jeg da også helt klart gerne have mig frabedt den slagt
plakater hængende på min arbejdsplads.

Hvad man derimod skulle gøre, var mere en oplysnings kampagne til alle
husdyrejere, om hvordan man respektere sine omgivelser herunder naboer
således at vi kan blive fri for andre menneskers husdyr. Det var
iøvrigt rimeligt at samme kampagne bliver betalt af en ekstra skat på
husdyr hold.

Steen

Fra : gorfi

Dato : 30-01-07 14:58

"S. Hansen" <skidt_fjern_dette@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> således at vi kan blive fri for andre menneskers husdyr. Det var
> iøvrigt rimeligt at samme kampagne bliver betalt af en ekstra skat på

Ups....... At der bliver "dumpet" katte diverse steder er ikke noget nyt
problem, jeg tror gennem de sidste 20-25 år er der dumpet 10-15
katte/killinger af ved mig eller i mit område.
Så et eller andet sted har Siri ret. I stedet for plakater så kunne der være
kattefolk der tog ud og holde "foredrag" evt og på den måde fik gjort
opmærksom på bla dettte problem. Det være på skoler m.m. Det kunne være en
god idé. Politiet tager også af og til ud og lære folk lidt om hunde
..eks - eller har i hvert fald gjort.

Men samtidig har du da ret i at hvis folk lærte at være mere ansvarsbevidst
omkring det at have dyr, så var der heller ikke så mange misrøgtede og
forladte dyr rundt omkring OG dumpede katte og hunde. Men desværre tror jeg,
som Siri, det er børnene vi skal ned og have fat i, mange voksne mennesker
er ikke til at få til at forstå problemet. Din holdning taler jo lidt for
sig selv!

Mvh
Gorfi

Fra : Majbritt Hågensen

Dato : 30-01-07 18:46

Hej
Selvfølgelig har Siri ret, det hedder empati, og er skulle helst være noget
vi alle skall ære fra alle sider, også skolen...men det er nok ikke noget du
forstår Steen......
- som endnu engang kan komme med en gang gylle imod katteejere.....

Majbritt

NB.Kunne du eventuelt udvide din horisont og komme med andre indlæg end dit
sædvanlige ævl som vi har hørt på igen og igen...det er sgu ved at være lidt
forstemmende !!!!!

Majbritt

Fra : bettina

Dato : 30-01-07 19:18

jeg ved godt det ikke er godt for mig, men jeg giver delvis steen ret
folkeskolerne har altså andet og vigtigere ting at skulle undervise i.
Men ok lidt oplysning vil ikke være af vejen, jeg tror måske det kunne være
bedre at gøre det til boligforeningsmøder eller i de beboer foreninger man
bor i.
Lav måske en lille folder og send ud i de områder I bor i, og få sat gang i
snakken for om ikke andet er jeg sikker på der vil være nogen, der vil tænke
sig lidt om inden de bare smider små kæledyr ud med affaldet.

hilsen bettina

Fra : Majbritt Hågensen

Dato : 30-01-07 19:46

Hej

Ja jeg river mig i håret engang imellem........

Majbritt

Fra : Ukendt

Dato : 30-01-07 23:13

> jeg ved godt det ikke er godt for mig, men jeg giver delvis steen ret
> folkeskolerne har altså andet og vigtigere ting at skulle undervise i.

Så kunne de jo passende droppe lektionerne i kristendom, medier (jeg har
s'gu hørt om børn der har lektioner i tydning af film og tv! oh ak og ve)
eller lignende pladder til fordel for menneskelighedslektioner - bla. om
behandling af dyr. De er trods alt også moder naturs skabninger, og bør
behandles derefter... Folk, der ikke kan lide dyr, har jeg ikke megen
forståelse for - de bringer ærlig talt galden op i mig.

Fra : bettina

Dato : 31-01-07 00:12

De er trods alt også moder naturs skabninger, og bør
> behandles derefter... >
jeg giver dig helt ret i at dyr skal behandles ordentligt. og jeg giver dig
også ret i at der er emner i skolen som ikke er lige vigtige. men derfor
mener jeg stadig at de vigtigste ting skal vægtes højere end at der er nogen
sataner som ikke vil behandle dyr ordentligt.

Folk, der ikke kan lide dyr, har jeg ikke megen
> forståelse for - de bringer ærlig talt galden op i mig.

jeg håber ikke den var myntet på mig, for jeg elsker dyr. jeg mener absolut
ikke man bare skal smide dyr væk med affaldet, men derfra og så til at børn
i folkeskolen skal lære om det er nok lige at gå over stregen, men det kunne
måske være et godt emne til sfoér eller fritidsklubber, men vil så også
gerne indskyde jeg tror ikke der er mange børn der smider deres kæledyr
(eller er vidne til det) på andre folks trappetrin. derfor var det måske
bedre at gå efter de voksne, det er jo trodsalt dem der er de ansvarlige
uanset hvad barnet så end har lovet ved anskaffelsen af dyret.

hilsen bettina

Fra : Leyna

Dato : 31-01-07 09:43

Dagens børn er morgendagens voksne!

--
Leyna
http://www.leyna.dk/hvalpe-salg

Fra : Ukendt

Dato : 31-01-07 16:37

> Folk, der ikke kan lide dyr, har jeg ikke megen
>
> jeg håber ikke den var myntet på mig

Nej, den var ikke møntet på nogen - det var bare en generel udtalelse.

Fra : S. Hansen

Dato : 31-01-07 13:21

On Tue, 30 Jan 2007 23:13:03 +0100, "Hans Christian Vang" <....>
wrote:

> [...]
>behandles derefter... Folk, der ikke kan lide dyr, har jeg ikke megen
>forståelse for - de bringer ærlig talt galden op i mig.

Og forældre der ikke påtager sig ansvaret for deres egne børn bringer
galden op i mig.

Det er efterhånden en udpræget misforståelse, at vi ikke skal tage
ansvar for os selv og egne, men det er altid samfundets skyld når det
går galt. !!!!

Fra : Tove Krieger

Dato : 31-01-07 13:31

S. Hansen wrote:

> [...]
>
> Det er efterhånden en udpræget misforståelse, at vi ikke skal tage
> ansvar for os selv og egne, men det er altid samfundets skyld når

Så sandt som det er sagt, det er vist nok en af de mest udbredte
misforståelser i vor tid. Samfundet er jo til syvende og sidst os
allesammen.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : S. Hansen

Dato : 31-01-07 13:27

On Tue, 30 Jan 2007 18:45:54 +0100, "Majbritt Hågensen"
<maajer@oncable.dk> wrote:

> [...]
>forstår Steen......
>- som endnu engang kan komme med en gang gylle imod katteejere.....

Mit gylle, som du kalder det er, er kun beregnetpå katteejere som ikke
kan finde ud af at holde kat på forsvarlig vis.

Jeg har absolut intet mod katteejere, som kan finde ud af at holde
kat, bare jeg ikke skal belemres med den. og også kunne slippe for at
se på diverse lemlæstede katte der ligger på de danske veje. Det gør
mig så ondt at både se og høre om katte der render rundt og lider
fordi deres ejer bevidst udsætter deres kat for påkørsler i trafikken.

Steen

Fra : Majbritt Hågensen

Dato : 31-01-07 19:28

I DIN verden : forsvarlig vis.....det er ikke nødvendigvis min eller andres
mening, og nødvendigvis heller ikke den" RIGTIGE "

Fra : Ukendt

Dato : 31-01-07 19:49

On Wed, 31 Jan 2007 19:27:45 +0100, "Majbritt Hågensen"
<maajer@oncable.dk> wrote:

>I DIN verden : forsvarlig vis.....det er ikke nødvendigvis min eller andres
>mening, og nødvendigvis heller ikke den" RIGTIGE "

Majbritt, hvem taler du med ?

Fra : Majbritt Hågensen

Dato : 31-01-07 21:27

Ja hvis du læser indlægget lige før mit har du svaret....

Fra : Ukendt

Dato : 31-01-07 23:08

On Wed, 31 Jan 2007 21:27:17 +0100, "Majbritt Hågensen"
<maajer@oncable.dk> wrote:

>Ja hvis du læser indlægget lige før mit har du svaret....

Kære Majbritt, det er normalt at citere hvad man svarer på - det
indlæg jeg læser "lige før dit" har intet med dig at gøre !

Det er en ommer

Fra : Majbritt Hågensen

Dato : 01-02-07 00:28

Øh Nu bestemmer jeg selv hvordan jeg svarer.....og det har da noget med mig
at gøre, måske du skulle læse tråden forfra.

Fra : Leyna

Dato : 01-02-07 01:47

On Thu, 1 Feb 2007 00:28:27 +0100, "Majbritt Hågensen"
<maajer@oncable.dk> wrote:

>Øh Nu bestemmer jeg selv hvordan jeg svarer.....og det har da noget med mig
>at gøre, måske du skulle læse tråden forfra.

Nu er det ikke altid, at indlæggene kommer i den rækkefølge som du
ser. Derfor er det en rigtig god ide lige at citere det man rent
faktisk svarer på, ellers er det ikke til at hitte rundt i for os
andre.
En god ide er at læse http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html
Den forklarer, på et forståeligt sprog, hvordan man skal citere og
hvorfor.

Fra : Majbritt Hågensen

Dato : 01-02-07 03:16

_Men det gjore det nu et dette tilfælde....

Og nu trækker jeg mig fra denne efterhånden tåbelige debat !!

Fra : Ukendt

Dato : 01-02-07 10:22

On Thu, 1 Feb 2007 03:15:41 +0100, "Majbritt Hågensen"
<maajer@oncable.dk> wrote:

>_Men det gjore det nu et dette tilfælde....

Hvor ved du det fra ?

>Og nu trækker jeg mig fra denne efterhånden tåbelige debat !!

Blev den lige pludselig tåbelig, fordi du ikke kan finde ud af at gøre
tingene korrekt ?

Fra : Leyna

Dato : 01-02-07 11:14

<maajer@oncable.dk> wrote:

>_Men det gjore det nu et dette tilfælde....

Er det mig du svarer, Majbritt?
Jeg kan ikke se det, for du har klippet alt andet tekst væk.

>Og nu trækker jeg mig fra denne efterhånden tåbelige debat !!

Jeg kan forstå at du finder regler tåbelige, men forestil dig at vi
alle ville gøre det på vores egen måde. Det ville ikke blive nemt at
færdes i trafikken hvis ingen gad følge færdelsloven, vel?

Jeg var ikke ude efter dig, men forsøgte egentligt bare at oplyse dig
om hvor du kunne læse lidt om reglerne her på usenet. De er opstillet
for at gøre det lettere for os allesammen, og ikke for at genere
enkeltindivider, så det var ikke ment som et dunk i hovedet på dig,
men som en venligt ment oplysning. Vælger du at blive fornærmet, så
kan jeg ikke hjælpe dig. Det er jo så dit valg.

Fra : Ukendt

Dato : 01-02-07 10:20

<maajer@oncable.dk> wrote:

>Øh Nu bestemmer jeg selv hvordan jeg svarer.....og det har da noget med mig
>at gøre, måske du skulle læse tråden forfra.

Øh, måske du lige skulle lære reglerne på Usenet, inden du "selv
bestemmer" for meget.

Dine indlæg er løsrevne sætninger, uden mening.

Det ER en ommer

Fra : Anette

Dato : 31-01-07 00:53

S. Hansen wrote:
> Det er absolut ikke en skoles opgave at lære børn hvordan man bør
> omgås dyr. Børn har der går i skole har betydeligt vigtigere ting at
> lære.

Det er jeg så ikke enig med dig i. Skolens fornemste pligt er at klæde
børnene på til at agere i det land/ den kultur/den verden de senere skal
fungere i - der i blandt hører hvordan man omgåes dyrene og naturen.

Skolen er det eneste sted hvor man har mange børn samlet, til at kunne
fortælle dem at det er absolut ikke Okay at hoppe over hegnet til en
børnehave og smadre børnehavens dværgkaniner op ad rutsjebanen. Det er ikke
okay at sætte en snor om halsen på katten og lade den løbe efter en cykel
mens man kører alt hvad man kan. Det er ikke okay at drukne killinger i
håndvasken.... O.S.V.
Det er overhovedet slet ikke okay, cool, eller smart at mishandle hverken
katte, hunde, kaniner, skildpadder, guppy'er, biller, edderkopper eller
noget som helst andet dyr.

Det er alt for tit man kan læse i avisen at dyr er blevet groft mishandlet
af børn/unge. Jeg håber det er på grund af uvidenhed, de udviser en sådan
hjerteløshed og brutalitet. Hvis de kommer fra hjem der ikke har husdyr
eller ved noget om husdyr, lærer de måske aldrig at omgåes dyr ordentligt -
derfor er skolen et oplagt bud på at lære børn hvordan man omgåes dyr. F.eks
kunne man starte i børnehaveklassen.

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Majbritt Hågensen

Dato : 31-01-07 08:07

Hej

Jeg kan så lige indskyde at Dyernes beskyttelse har lavet en lille bog, som
handler om hvordan vi skal behandle vores dyr...
Den deles ud i tredie klasse....

Majbritt

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 31-01-07 08:18

Majbritt skrev
<Dyernes beskyttelse har lavet en lille bog, som
handler om hvordan vi skal behandle vores dyr...
Den deles ud i tredie klasse....>

Var det ikke Dyrefondet der lavede den ??

--
Marianne Cat Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : bettina

Dato : 31-01-07 10:50

min holdning er at selvfølgelig skal børn lære at dyr er levende væsner og
de SKAL behandles ordentligt, men hvorfor kan det ikke være forældrenes
ansvar at lære dem det?
skal vi bare føde børnene og alt andet opdragelse ligger i hænderne på lærer
og pædagoger?( skarpt sat op selvfølgelig)
indimellem syntes jeg folk glemmer at børnene er forældrenes ansvar.

i en anden nyhedsgruppe kører lige nu en tråd om at børn har for mange
lektier for, men hvor søren skal lærene ellers finde tiden henne til at
undervise i opdragelse og almindelig pli, og alle de andre ting som skolerne
skal lære vores børn, hvis ikke de må være i skole for længe om dagen og de
må heller ikke få for mange lektier for.

hilsen bettina

Fra : Pia Lihme Petersen

Dato : 31-01-07 20:58

"bettina" <haugebøf@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> i en anden nyhedsgruppe kører lige nu en tråd om at børn har for mange
> lektier for,

Af ren og skær nysgerrighed -- hvilken nyhedsgruppe?

Mvh Pia (lærer)

Fra : bettina

Dato : 02-02-07 20:23

"Pia Lihme Petersen" <PiaFJERN@lihme.com> skrev i en meddelelse
> "bettina" <haugebøf@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Af ren og skær nysgerrighed -- hvilken nyhedsgruppe?

dk.famile.barn

Fra : Majbritt Hågensen

Dato : 31-01-07 19:25

Hej Marianne

Jo det kan godt være at det var Dyrefondet som udgav den, er medlem flere
steder og læser dermed mange medlemsblade...
Men budskabet er jo det samme ))

Hilsen Majbritt

Fra : S. Hansen

Dato : 31-01-07 13:19

On Wed, 31 Jan 2007 00:53:22 +0100, "Anette" <abc@def.es> wrote:

>Det er jeg så ikke enig med dig i. Skolens fornemste pligt er at klæde
>børnene på til at agere i det land/ den kultur/den verden de senere skal
>fungere i - der i blandt hører hvordan man omgåes dyrene og naturen.

Nej det er forældrenes opgave at opdrage deres børn !!!

Steen

Fra : Majbritt Hågensen

Dato : 31-01-07 19:30

Ved du virkelig at "samfundet " også "opdrager" på os allesemmen igennem
hele livet med holdninger, normer o.s.v. ???

Fra : Ukendt

Dato : 31-01-07 13:46

> [...]

>fortælle dem at det er absolut ikke Okay at hoppe over hegnet til en
>børnehave og smadre børnehavens dværgkaniner ...

Hvorfor i alverden behøver der være "mange børn" samlet, for at
fortælle dem noget, som deres egne forældre burde fortælle dem så ofte
som overhovedet muligt.

Det er da en helt naturlig del af opdragelsen - som er forældrenes
ansvar !

Fra : Majbritt Hågensen

Dato : 31-01-07 21:32

Hvem taler om nødvendigvis "mange børn samlet " ?
Forældre,vuggestue,børnehave,fritidshjem og skole..børn bliver da opdraget
alle steder....Med opførsel, holdninger og normer..sådan er det da bare.

Fra : Winnie Schildknecht

Dato : 31-01-07 10:53

"S. Hansen"skrev

> Det er absolut ikke en skoles opgave at lære børn hvordan man bør
> omgås dyr. Børn har der går i skole har betydeligt vigtigere ting at
> lære.

At behandle levende med respekt og omsorg, er en vigtig del af den almene
dannelse, som også skolerne og institutionerne skal være med til at
varetage. Ikke at det fratager forældrene ansvaret!
Jeg ville ønske institutionerne fokuserede lidt mere på at danne hele og
kompetente mennesker - den ene lærdom, udelukker ikke den anden.

- Winnie

Fra : S. Hansen

Dato : 31-01-07 13:16

On Wed, 31 Jan 2007 10:53:19 +0100, "Winnie Schildknecht"
<winnie@schildknecht.123dk> wrote:

> [...]
>Jeg ville ønske institutionerne fokuserede lidt mere på at danne hele og
>kompetente mennesker - den ene lærdom, udelukker ikke den anden.

Det er ikke og skal aldrig være en skoleopgave at opdrage børn - det
er og bliver forældrenes ansvar ubetinget !!!!

En skoles opgave er at dygtigøre børn. Og absolut ikke andet. !!!!

Det er forældrenes opgave at lære børn at tage hensyn til andre
mennesker (Allerede her står mange katteejere af), og iøvrigt behandle
også dyr ansvarligt. Dette kan bl.a. indlæres ved at man selv holder
dyr, uden iøvrigt at belaste sine omgivelser med sit dyr !!!!!

Steen

Fra : Winnie Schildknecht

Dato : 01-02-07 08:21

"S. Hansen skrev
"Winnie Schildknecht wrote:

> Det er ikke og skal aldrig være en skoleopgave at opdrage børn - det
> er og bliver forældrenes ansvar ubetinget !!!!
>
> En skoles opgave er at dygtigøre børn. Og absolut ikke andet. !!!!

Jeg definerer så bare dygtiggørelsen noget bredere end dig.

> Det er forældrenes opgave at lære børn at tage hensyn til andre
> mennesker

Det er når børn er sammen med andre børn, de lærer mest. Her spejler de sig
i hinanden og skaber på den måde deres identitet.
Så jo, også i institioner læres hensynet til andre mennesker og bevidstheden
om, at vore handlinger ikke kun påvirker os selv.

Og lad mig da lige understrege igen: Ansvaret for børnene, er primært
forældrenes og nej, jeg mener heller ikke katte hører til på vejene, eller i
naboens have.

- Winnie

Fra : Ukendt

Dato : 31-01-07 13:52

On Wed, 31 Jan 2007 10:53:19 +0100, "Winnie Schildknecht"
<winnie@schildknecht.123dk> wrote:

>At behandle levende med respekt og omsorg, er en vigtig del af den almene
>dannelse ..

Det er altså respekt og omsorg for katten, når deres ejere hovedløst
og egoistisk lukker den ud i naturen (hvor den ikke hører hjemme..)
med meget stor risiko for, at ende som en blodig klump kød på en
vejbane ?

Hvad har det med respekt at gøre - og her tænker jeg ikke engang på
respekten for sine naboer !

Fra : Winnie Schildknecht

Dato : 01-02-07 08:12

<Christiansen> skrev

"Winnie Schildknecht" wrote:

> [...]
> og egoistisk lukker den ud i naturen (hvor den ikke hører hjemme..)
> med meget stor risiko for, at ende som en blodig klump kød på en

Ro på Mester! Hvor har jeg skrevet det?
Jeg er stor fortaler for, at man holder katte enten inde, eller i løbegård -
så på det punkt er vi skam enige

- Winnie

Fra : "

Dato : 31-01-07 18:26

S. Hansen wrote:
> Det er absolut ikke en skoles opgave at lære børn hvordan man bør
> omgås dyr. Børn har der går i skole har betydeligt vigtigere ting at
> lære.
Det er i HØJ grad en skoles ansvar(og forældrenes!) at lære børnene om
ordentlig dyrevelfærd og naturbevarelse/beskyttelse.
Til din "bestyrtelse" kan jeg oplyse dig, at stort set alle større seriøse
danske og internationale dyreværnsorganisationer har Childrens Club/Kindness
Club, der skal lære børn om god dyrevelfærd mm. Der fokuseres fra deres side
en del på børnene, da mange voksne mennesker er uden for rækkevidde
desværre. Det er seriøst organiseret arbejde og foregår både i Danmark, den
vestlige verden samt specielt i udviklingslandene. Målet er at lære de nye
generationer at behandle og beskytte dyr og natur ordentligt. Uden lidelser.