pris for tandrens
Fra : Nynne Hansen

Dato : 28-01-07 17:52

Hej Folkens

Robin skovtrold skal til Raiku på onsdag og have renset bisser, han har
tandsted og tandkødsbetændelse. Det sidste dog ikke i fatal grad.

Er der nogen her, som ved hvad cirkaprisen er for sådan en behandling?

Mvh Nynne

"Don't drive faster than your angel can fly!"

Fra : Tove Krieger

Dato : 29-01-07 00:13

Nynne Hansen wrote:
> [...]
> grad.
> Er der nogen her, som ved hvad cirkaprisen er for sådan en

Jeg er ikke helt klar over hvad prisen er nu, det er nogle år siden
mine to foregående katte fik renset tænder, det var ikke helt billigt.
Du skal dog være forberedt på at der skal en helbedøvelse til. Det
skulle der i hvert fald dengang. Mini får kun tørfoder (+ lidt lækkert
kød eller fisk i weekenden), så hun har heldigvis ingen tandsten, det
er jo som regel vådfoder der danner tandsten.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Tina

Dato : 29-01-07 09:23

"Nynne Hansen" <nynnesenRENS@KASSENhotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> tandsted og tandkødsbetændelse. Det sidste dog ikke i fatal grad.
>
> Er der nogen her, som ved hvad cirkaprisen er for sådan en behandling?

Ring og hør dem ad. Der er prisforskelle fra klinik til klinik og fra
landsdel til landsdel. Hvad det koster hos lige præcis din dyrlæge, kan du
nemt og præcist få oplyst ved at ringe til dem.

Tina

Fra : "

Dato : 29-01-07 18:03

Nynne Hansen wrote:
> Robin skovtrold skal til Raiku på onsdag og have renset bisser, han
> har tandsted og tandkødsbetændelse. Det sidste dog ikke i fatal grad.
>
> Er der nogen her, som ved hvad cirkaprisen er for sådan en behandling?

Prisen hos Raiku er:
Normal tandbehandling (-rens): 555,-kr, narkose: 195,- kr, miljøafgift: 25,-
kr. Ialt 775,- kr.
Skal der trækkes bisser ud, så koster en tandudtrækning 75,- kr stykket.
Dertil kommer så, hvis katten skal have antibiotika, gingivitisbehandling,
smertestillende osv..
(min sidste regning for en kat, der fik alt ovenstående hos Raiku lød på
1425,- kr. for 3 uger siden).

Tror ikke det kan gøres meget billigere hos andre, men har ikke undersøgt.

Fra : Siri

Dato : 30-01-07 11:03

> [...]
> 1425,- kr. for 3 uger siden).
> Tror ikke det kan gøres meget billigere hos andre, men har ikke undersøgt.

Hej
- Det kan vist rigtig godt betale sig at få sig en kattesygeforsikring -
den koster 720,-/år hos Garfors (Gartnernes forsikring - men man behøver
ikke at være gartner eller have anden forsikring hos dem), og de var
betydeligt mere fremkommelige i telefonen (jeg talte med venlige Lisbeth
Ejbjerg, der selvfølgelig fik info om NG-sitet) end Dyrekassen Danmark
(som Kattens Værn samarbejder med - der koster det 903,-/år og med
Kv-medlemsrabat 810,-/år).
Garfors har godt nok en lidt højere selvrisiko, men når man først er
oppe i de udgifter, der er beskrevet ovenfor, og katten ellers er sund
og rask, så er det vel den bedste balance. Garfors har også en
medicindækning, hvis man selv skal ud at købe på recept.
Nej, jeg får ikke procenter *GG* - synes bare, at det er skønt, at
det findes
Der er andre i gruppen her, der har gode erfaringer med Garfors.
Håber, at Robin Skovtrold nu har det fint, og at der ikke var noget
slemt på færde....
Med venlig hilsen
Siri
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Nynne Hansen

Dato : 30-01-07 21:19

> [...]
> 1425,- kr. for 3 uger siden).
>
> Tror ikke det kan gøres meget billigere hos andre, men har ikke undersøgt.

Hej M.

Tusind tak for hjælpen her, og ja, hun har da nogle aldeles rimelige priser,
synes jeg nok. Altså - hun kiggede Robin i munden, og konstaterede at han
skulle behandles. Vaccinationen skulle så lige have lov at have nogle uger,
så Siri, han skal afsted i morgen tidlig.

Jeg er spændt på det, fordi han snøvler og hoster meget ind imellem. Hun
mente at det kunne skyldes at hans spytkirtler hæver, så det hele stopper
lidt til. Det håber jeg bliver afhjulpet med behandlingen her

I får sæøfli lige en statusrapport, når nu jeg har hentet skattebassen sidst
på eftermiddagen i morgen!

Knus og kindkys fra Robin, Duchess og Nynne

Fra : "

Dato : 31-01-07 22:00

Nynne Hansen wrote:
> I får sæøfli lige en statusrapport, når nu jeg har hentet
> skattebassen sidst på eftermiddagen i morgen!
>
> Knus og kindkys fra Robin, Duchess og Nynne

Hvordan gik det med Robin? Kunne han nøjes med tandrens?

/M

Fra : Siri

Dato : 01-02-07 10:46

> <M> skrev:

> Hvordan gik det med Robin? Kunne han nøjes med tandrens?
>
> /M

Ja, la' os høre....
Mht forsikring, så tænkte jeg også mere på fremtiden for Robin og
Duchess - og for andre katte, der har slaver her i gruppen. Jeg har
indtryk af, at det ikke er såååå udbredt med katte-syge-forsikring - men
synes selv, at det lyder som et totalt hit. Der kan ske så meget, f eks
det med tænderne kommer vel med kattens alder, men også hverdagens
ulykker kan ske - halen i klemme, et glas, der falder ned og laver skår,
hvad ved jeg - og så er det rart at kunne tage lige til Dr Dyr med det
vuns uden at bekymre sig om de helt store udgifter.
Forresten, Nynne, hvad med ideen om et Lene Houe homeparty - laver lige
en ny tråd

Fra : Tina

Dato : 01-02-07 11:44

"Siri" <medetsmilKATTE@BAKKEyahoo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hvad ved jeg - og så er det rart at kunne tage lige til Dr Dyr med det
> vuns uden at bekymre sig om de helt store udgifter.

Alle de katteforsikringer/kattesygekasser jeg har undersøgt, dækker kun
pludselig opstået tandskade, ikke alm. tandrensning, da dette ikke er en
pludselig opstået tilstand.

Min dyrlæge rådede til, at i stedet for at sygeforsikre dyret, så lægge lidt
penge til side hver måned. Oftest er de ting katten skal behandles for
senere hen, ikke dækket af kattesygeforsikringen, og så er det bedre at have
lidt stående på kontoen/i madrassen, end sætte sin lid til
kattesygeforsikringen.

Tina

Fra : "

Dato : 01-02-07 12:10

Siri wrote:
> [...]
> men synes selv, at det lyder som et totalt hit. Der kan ske så meget,
> f eks det med tænderne kommer vel med kattens alder, men også

Almindelige katteforsikringer dækker ikke tandrens og øvrig tandbehandling,
ej heller sundhedstjek, vaccinationer osv osv. Faktisk er de fleste
forsikringer klausulerede, så udgiften til forsikringen kun er besparende
ved pludseligt opståede skader, hosp.indlæggelser (oftest kun delvist
dækket) mm.
Imo er forsikringerne alt for dyre set i forhold til dækningsområdet. Det er
bedre at lægge penge til side hver måned i stedet.

De fleste tandproblemer er genetisk/racemæssigt betinget, og ikke dækket af
katteforsikringer.

Fra : Tove Krieger

Dato : 01-02-07 12:57

<M> wrote:

> [...]
> Imo er forsikringerne alt for dyre set i forhold til
> dækningsområdet. Det er bedre at lægge penge til side hver måned i

Jeg har også altid lagt penge til side hver måned, det har da hidtil
været en fornuftig måde at gøre det på. Jeg er så til gengæld også
klar over, at hvis der pludselig opstår et akut (og kostbart) problem,
så er det bare at betale ved kasse 1. Det er prisen for at have
kæledyr, og den betaler jeg gerne. Det gør vist alle der virkelig
elsker deres dyr. I disse tilfælde må penge ikke være altafgørende, så
må man (om nødvendigt) spare et andet sted.

Fra : Nynne Hansen

Dato : 01-02-07 18:06

Hej Folkens.

Lad mig sige så meget, til start, at jeg har skrevet til opdrætter, og bedt
hende give sin dyrlæge en skideballe!

Raiku modtog mig med et smil, og fortalte stille og roligt at hun har
behandlet Robin, der er 1 år og 10 mdr, for følgende:

Gingivitis - ritti slem tandkødsbetændelse
Parodontose, incl voksbehandling og brænding af tandkød
Hevet to tænder ud, som sad løse
Antibiotika og 3-dages smertestillende depotindsprøjtning....

- jeg er bedøvende ligeglad med hvor meget det kostede(hvilket var 1350 i
alt, ikke nogen herregård for alt det. Men han skal have tand-specialkost
resten af sit liv. Hun mente at han er disponeret for det, så det var på
høje tid at få det behandlet.

Jeg spurgte ind til hvor længe det kunne have stået på, siden det er så
slemt, og hun svarede stille at det sagtens kunne være begyndt, da han
skiftede tænder omkring de 7 mdr. AAAARGGGHHH - jeg blev simpelthen så gal.
Hun bemærkede så også at "det er jo ikke alle dyrlæger, der ser lige godt
efter i kattens mund..."

Så nu håber jeg at al hans snøvlen og hosten læges, og at han får det rigtig
godt.

Med hensyn til forsikring, har jeg selv besluttet at lægge penge til side
hver måned fra nu af. Altid godt at have lidt på kistebunden, og specielt
når mine firbenede pelsbasser kan få brug for lægehjælp som her!

Med hensyn til Homeparty - jeg har simpelthen ikke tid og overskud til at
arrangere, men lægger stadig gerne stue til

Tak for råd og støtte!

knusere fra os 3 her i Valby

Fra : Tove Krieger

Dato : 01-02-07 19:57

Nynne Hansen wrote:

> Gingivitis - ritti slem tandkødsbetændelse
> Parodontose, incl voksbehandling og brænding af tandkød
> Hevet to tænder ud, som sad løse
> Antibiotika og 3-dages smertestillende depotindsprøjtning....

Det er vel nok synd for lille Robin. Sikken en omgang.

> [...]
> tand-specialkost resten af sit liv. Hun mente at han er disponeret
> for det, så det var på høje tid at få det behandlet.

Jeg synes heller ikke at 1350.- kr. er dyrt, det var alligevel en hel
der der blev ordnet.

> [...]
> blev simpelthen så gal. Hun bemærkede så også at "det er jo ikke
> alle dyrlæger, der ser lige godt efter i kattens mund..."

Jeg kan godt forstå, hvis du er lidt knotten på opdrætterens dyrlæge,
det burde jo have været taget i starten. Vores dyrlæge er meget
omhyggelig med at efterse tænder, men der er jo stor forskel på
dyrlæger.

> [...]
> til side hver måned fra nu af. Altid godt at have lidt på
> kistebunden, og specielt når mine firbenede pelsbasser kan få brug

Det er en rigtig god idé at lægge penge til side. Det har jeg også
altid gjort, og det kan godt betale sig i den sidste ende. Man sparer
jo op i alle de måneder man ikke er nødt til at skulle til dyrlægen.
Sådan noget som loppe- og ormemidler køber jeg så ved siden af
"opsparingen", det er småpenge ved siden af det andet.

Håber at Robin må få det godt igen meget snart.

Også knuser herfra

Fra : "

Dato : 02-02-07 17:10

Nynne Hansen wrote:
> [...]
> tand-specialkost resten af sit liv. Hun mente at han er disponeret
> for det, så det var på høje tid at få det behandlet.

Velkommen i klubben
Katte med tandproblemer/paradentose osv er en nærmest kronisk proces.
I øvrigt er det ofte genetisk/racemæssigt betinget, altså dårlig avl - og
det er opdrætterens ansvar og for racernes vedkommende tildels klubberne,
der bestemmer racestandarderne. Så måske du skulle høre din opdrætter ad, om
Robin's forældre/linier er genetisk disponeret eller det blot er
racemæssigt.

> Så nu håber jeg at al hans snøvlen og hosten læges, og at han får det
> rigtig godt.
Forhåbentligt, selvom du nok skal regne med at det er svært at få bugt med
(tandproblemerne)

> Med hensyn til forsikring, har jeg selv besluttet at lægge penge til
> side hver måned fra nu af.
God idé, for tandbehandlinger, inkl voks, antibiotika osv, er dyrt i
længden. Min den ene kat skal have "tandturen" 2 gange årligt for ikke at
miste alle tænder til genetisk og racebetinget aggressiv paradentose (det
bliver ca 2-3000 kr pr år!)