ikke særlig kælen
Fra : Pia Wittendorf

Dato : 20-01-07 09:13

Jeg har en hunkat på 9 mdr, hun er indekat og er neutraliseret.
Er der nogen der har nogle triks til hvordan jeg får hende lidt mere
kælen og social. Hun er ikke den der kommer og lægger sig på skødet og
er døren til soveværelset åben, så ligger hun derinde det meste af
dagen. Vi kan godt kæle med hende, det er ikke det, men vi kunne godt
tænke os at hun kom lidt mere til os. Hun er en almindelig huskat,
moderen er udekat, faderen kender vi ikke. Er der nogen der kan hjælpe?

Et andet spørgsmål er at jeg er lidt bekymret om hun får mad nok. Hun
vejer ca 4,5 kg så hun er jo ikke nogen lille mis. På posen med
tørfoder( Royal Canin Light 38) står der er hun må få 65 g om dagen, så
det får hun af to omgange, det halve om morgenen og det halve om
aftenen, men er det nok? Jeg er jo også bange for at hun bilver for tyk

Med venlig hilsen
Pia Wittendorf
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Siri

Dato : 20-01-07 12:50

> [...]
> tænke os at hun kom lidt mere til os. Hun er en almindelig huskat,
> moderen er udekat, faderen kender vi ikke. Er der nogen der kan hjælpe?

Hej Pia
Har du haft hende helt fra lille af - eller har du fået hende for nylig?
Jeg har haft Gia i snart 6 mdr, hun var voksen, da hun kom, og det er
først indenfor den sidste månedstid, at hun er faldet så meget til, at
hun er blevet kælen og kommer til mig for at blive nusset og kløet. Det
har taget tid - og det er måske forskelligt fra kat til kat. Nogle tager
kortere tid med at føle sig hjemme i et nyt hjem, nogle længere. Sådan
er det jo også, når man selv flytter.

> [...]
> det får hun af to omgange, det halve om morgenen og det halve om
> aftenen, men er det nok? Jeg er jo også bange for at hun bilver for tyk

Igen kan jeg kun svare ud fra egen erfaring - men:
Hvad siger dyrlægen om hendes vægt og størrelse? Hvis hun er en stor
kat, så er det jo naturligt med den vægt.... Men du kan sikkert også
selv mærke på hende, om hun er tynd eller 'med meget springskind', som
man vist kalder det her i gruppen (hva' Kevin )
Når det gælder tørfoder, så er det bedst at have det stående fremme, så
katten kan nippe, når den har lyst. Det er også sådan, den spiser, hvis
vi ser på 'naturkatte', nemlig når den fanger et lille bytte (mus, fugl
eller insekt).
Du skal ikke være bange for, at den bare æder det hele, tværtimod, den
vil have mere tendens til at foræde sig, hvis den går og bliver sulten
over 1/2 dag, end hvis den kan snuppe en lille bid, nårsomhelst den har
en lille appetit. Prøv ad.
Jeg har læst mig til det jeg gør, nemlig at fordele små portioner
tørfoder rundt om på kradsetræernes hylder, på udkigspladser og i huler,
udover en madskål. Så får katten motion ved at 'gå på jagt', og det er
også sjovere (og mere naturligt) for den.
Mht mængde: Jeg har nogenlunde tjek på, hvormeget Gia spiser, og det er
mindre end det, der står på posen. Alligevel har hun lagt sig en smule
ud... Nok p gr af foderskift, men dyrlægen sagde, at det var så lidt, at
det ikke var noget problem, langt fra.
En af de dyrehandlere, jeg har fidus til (søn af en dyrlæge), sagde, at
producenterne overdriver altså også lidt på poserne - med andre ord, de
normer, der står der, er ialtfald ikke for lidt.....
Så lad hende få fri adgang til sit tørfoder, og meld tilbage, om hun
ikke over tid af sig selv spiser lidt mindre - lidt, men tit - og godt,
håber jeg.
Jeg har budt Gia alt muligt andet end hendes tørfoder, men hun vil ikke
have andet. Hun vil gerne have forskellige slags, og RC har jo meget at
vælge imellem. Men alt fra "traditionel katte-kost" såsom fisk og kød,
eller alt det sjove, som gruppen fortæller, at katte kan lide, det
regner hun ikke for mad.
Der var en tråd for nogle uger siden om det, hvor én spurgte om popcorn
! var farligt for katten - så kom alle de sjove historier om, hvad
katte kan lide! Værd at læse !
Håber, at du kan bruge mine erfaringer til noget. Der er mange her i
gruppen, der har meget mere erfaring at dele ud af, så bare spørg.
Med venlig hilsen
Siri ( og Gia)
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Pia Wittendorf

Dato : 20-01-07 14:18

> [...]
> har taget tid - og det er måske forskelligt fra kat til kat. Nogle tager
> kortere tid med at føle sig hjemme i et nyt hjem, nogle længere. Sådan

Jeg fik hende i Juni og der var hun jo så bare en lille killing. så må
jeg jo bare væbne mig med tålmodighed eller finde mig i at hun bare er
sådan, det gør hende ikke mindre sød, men det kunne da være hyggeligt

> [...]
> Håber, at du kan bruge mine erfaringer til noget. Der er mange her i
> gruppen, der har meget mere erfaring at dele ud af, så bare spørg.

Da hun blev neutraliseret spurgte jeg dyrlægen og han sagde at normal
vægten var ca 4,5 kg så den er jo fin nok.
Jeg kan godt se det du sige med at have mad stående fremme hele tiden,
for det er jo sådan at når maden kommer så er det næsten "voldtægt" af
madskålen, så det vil jeg prøve.
Tikka gider heller ikke vådfoder, har prøvet alt. Dog kan hun godt lide
Sheba kylling, men det synes jeg så er lidt for dyrt, så hun får bare
lidt tun engang imellem. Kyllingelever og rejer er da heller ikke af
vejen

Fra : Tove Krieger

Dato : 20-01-07 14:53

Pia Wittendorf wrote:

> [...]
> lide Sheba kylling, men det synes jeg så er lidt for dyrt, så hun
> får bare lidt tun engang imellem. Kyllingelever og rejer er da

Hej Pia.

Jeg har også altid en fyldt skål med Olivers stående til fri
afbenyttelse. Mini spiser ikke mere af den grund. Hun er heller ikke
til dåsemad. Sheba får hun kun lejlighedsvis i weekenden, især den med
laks kan hun godt li', men prisen på Sheba er jo tårnhøj. Det skal så
dertil siges at kvalitet jo koster penge, så det er sikkert også gode
sager de putter i.

Hun kan også godt li' tun og rejer, hun får det ikke så tit da det
ikke er så godt med alt det salt. Rå svinehjerter er hun helt tosset
med, rå lever også, men kun en smule ad gangen da det kan give diarré.

Med hensyn til hvor kælen hun er, så tror jeg du bare skal væbne dig
med tålmodighed, det skal nok komme. Min Mivser som jeg mistede i
efteråret var meget kælen, men kun når det passede ham. Han kunne ikke
lide at ligge på skødet, så man måtte kæle ham der hvor han lå. Mini
er mere kælen, men ynder heller ikke at ligge på skødet. Når jeg
sidder i sofaen har jeg et tyndt tæppe ved siden af mig. Det er hendes
yndlingsplads, og så skal tæppet helst lægges hen over hende, sådan
kan hun ligge i timevis og sove. Hun sover selvfølgelig i vores seng
om natten. Hun plejede at ligge oven på dynen ved min mand, men for
øjeblikket er det altså mig der er den foretrukne.

Du skal som sagt bare have tålmodighed med Tikka, så skal det nok
komme. Du skal dog ikke være helt sikker på at hun nogensinde vil
bryde sig om at ligge på skødet af dig, det er der en del katte der
ikke vil, men prøv metoden med tæppet i sofaen - det kunne jo være hun
ligesom Mini vil synes det er en dejlig plads.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Pia Wittendorf

Dato : 20-01-07 15:21

> [...]
> ikke vil, men prøv metoden med tæppet i sofaen - det kunne jo være hun
> ligesom Mini vil synes det er en dejlig plads.

Hun har også et tæppe i sofaen og det synes hun er et godt sted at ligge
og hun har heller ikke noget imod at blive kælet, men gider bare ikke at
ligge på skødet så det må jeg jo bare finde mig i.

Fra : Siri

Dato : 20-01-07 18:41

> [...]
>
> Hun kan også godt li\' tun og rejer, hun får det ikke så tit da det
> ikke er så godt med alt det salt. > Venlig hilsen Tove

- Gia vil heller ikke ligge på skødet endnu da, men lige her i aften var
der ansats til lidt fremfærd i den retning - hun var på vej op - men
fortrød så. Rart at høre, at det ikke er ualmindeligt - glæder mig til
en dag at måske få en sød hankat i huset også, håber jeg.
Hun kan ikke lide hverken tun, rejer, eller torskerogn, og får budt
stort set alt i snuse-smage version på min finger. Der var altså et
popcorn, der fristede lidt.... Og det siges, at en del katte kan
lide f eks agurk, yoghurt og meget andet.
Jeg tror, at Tikkas vægt vil stabilisere sig over tid, hvis du lader
tørfoder stå fremme. Prøv det med 'jagte-mad-pladserne'
Pudsigt nok, så snupper Gia sig gerne lidt mundgodt, når vi lige har
leget - præcis som om hun havde fanget bytte (hir hir to lyserøde
fuglefjer...)
Held og lykke med det
Med venlig hilsen
Siri
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Anette

Dato : 20-01-07 15:07

Pia Wittendorf wrote:
> Jeg har en hunkat på 9 mdr, hun er indekat og er neutraliseret.
> Er der nogen der har nogle triks til hvordan jeg får hende lidt mere
> kælen og social.

Min erfaring er at hunkatte fra naturens side ikke er helt så kælne, som
hankatte; men også at det er et spørgsmål om tilvænning.
For år tilbage overtog jeg en voksen burma, som absolut ikke var vant til
det "kæleri" - men det kom stille og roligt efter jeg, i nogle uger, dagligt
næsten tvang hende til at bliver kælet med. Op på armen, holde lidt ved
hende og "nu bestemmer jeg at vi skal kæle et par minutter, mens du får et
par godbidder" -
Oj hvor blev hun sur de første gange, men hun fandt sig i det hen ad vejen.
De daglige korte "tvangskæleri'er" fik hende til at indse at det er lidt
hyggeligt at blive kælet med . Hun blev aldrig den der kom og smed sig på
skødet af nogen af os, men hun lagde sig gerne ved siden af os i sofaen
eller på et armlæn. Kontakten med os gik fra at være "okay du må gerne røre
mig en lille bitte smule mens jeg spiser" til at hun selv kom og ville leges
eller kæles med.
Jeg ved ikke om det er løsningen for Jer, men du kan prøve at tage
initiativet til "kæletid" - gå ind og hent hende i soveværelset, tag hende
op, kæl med hende, bare et minut eller to flere gange om dagen, giv hende
evt små stykker godbidder når hun er på arm eller på skødet af dig, så det
bliver noget rigtig rart at sidde hos dig.

> [...]
> så det får hun af to omgange, det halve om morgenen og det halve om
> aftenen, men er det nok? Jeg er jo også bange for at hun bilver for

Her i huset har kattene ( ude/inde misser) fri adgang til tørfoder hele
døgnet og de regulerer fint selv. Her om vinteren er de lidt vel tykke, de
bruger det meste af dagen på at sidde i vindueskarmen og stirre bebrejdende
ud på regnen og blæsten, men til foråret når vejret bliver varmere løber de
det hele af sig igen.
Så prøv dig frem. Hun vil formentlig tage på hvis hun får fri adgang til
tørfoderet, men de overfald på madskålen vil gå ned igen, når hun finder ud
af at foderet "ikke bliver væk" hvis hun ikke spiser op.

God fornøjelse med hende

/ Anette

Fra : Kari Eiffert

Dato : 20-01-07 19:21

"Pia Wittendorf" <tikkakatKATTE@BAKKEhotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> det får hun af to omgange, det halve om morgenen og det halve om
> aftenen, men er det nok? Jeg er jo også bange for at hun bilver for tyk

Jeg tror tålmodighed er kodeordet. Det tog f.eks vores ene kat 4 år, før hun
ville ligge hos min kæreste og hun gør det stadig kun, når jeg ikke er
hjemme og meget sjældent.
Tror også det er vigtigt du lader hende komme til dig. Så kommer hun nemlig
først, når hun virkelig har behov for det

Mvh kari