Katten ud af soveværelset?
Fra : Andrea

Dato : 16-01-07 20:54

Da vi snart får en lille baby i huset må vi nok erkende, at det ikke længere
er smart at ha' katten til at sove i sengen. Men hvordan vænner vi nemmest
den lille mis til, at han ikke længere kan sove hos os??
Det er en hankat på ca. 7 mdr. som vi lige har fået kastreret. Han har siden
vi fik ham 14 uger gammel sovet ved os, men det har dog aftaget lidt
efterhånden som han er blevet ældre. I starten sov han hele natten helst ved
mit hovede, og nu sover han nok ca. 75% af natten i soveværelset, som regel
ved benene eller på min mave.
Vi har en enkelt gang imellem lukket ham ude, men så står han lidt og piver
foran døren og skraber for at komme ind. Så det er tydeligvis ikke noget han
bryder sig om. Det piner mig selvfølgelig at tvinge ham ud af soveværelset,
så derfor vil jeg meget gerne ha' nogen tips til at gøre det let for ham...
Jeg ser frem til jeres svar
Mvh. Kristina

Fra : Ukendt

Dato : 16-01-07 21:07

> [...]
> soveværelset,
> så derfor vil jeg meget gerne ha' nogen tips til at gøre det let for

Kan han ikke ligge i en kurv på gulvet?

Fra : JB

Dato : 16-01-07 21:22

"Andrea" <no.email@my.box> skrev i en meddelelse
> [...]
> soveværelset,
> så derfor vil jeg meget gerne ha' nogen tips til at gøre det let for

Det bedste vil efter min mening være at han får en legekammerat. Så har de
hinanden at lege og putte med, og I kan holde døren til soveværelset lukket.

Hilsen
Jytte

Fra : Andrea

Dato : 16-01-07 22:15

> Det bedste vil efter min mening være at han får en legekammerat. Så har de
> hinanden at lege og putte med, og I kan holde døren til soveværelset
> [...]

Hejsa...
Basse har en legekammerat, men de sover aldrig sammen. Den store mis ligger
som regel et andet sted i huset...
Mvh. Kristina

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 16-01-07 21:56

Andrea skrev:
> Da vi snart får en lille baby i huset må vi nok erkende, at det ikke længere
> er smart at ha' katten til at sove i sengen.

Hvorfor er det egentlig ikke det? Begge de gange jeg har født, har vi
haft kat både i seng og soveværelse både før og efter fødslen. Ingen af
mine katte har gidet vuggen, den lugtede åbenbart for meget af baby.

Venlig hilsen Dikte

Fra : Andrea

Dato : 16-01-07 22:22

> [...]
> haft kat både i seng og soveværelse både før og efter fødslen. Ingen af
> mine katte har gidet vuggen, den lugtede åbenbart for meget af baby.

Hej Dikte.
Både min dyrlæge og jordemor anbefaler at katten ikke sover de steder bebsen
skal sove. Det er selvfølgelig pga. risikoen for allergi og jeg ønsker ikke
at gamble med den lilles helbred...
Mvh. Kristina

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 16-01-07 22:37

Andrea skrev:
> [...]
> skal sove. Det er selvfølgelig pga. risikoen for allergi og jeg ønsker ikke

Tja, enhver blir jo salig i sin tro. Men held og lykke med
familieforøgelsen

Venlig hilsen Dikte (hvis børn har overlevet tidlig kontakt med alle
slags dyr fra hunde og katte over høns til børneorm og snegle)

Fra : Tove Krieger

Dato : 16-01-07 22:54

Benedikte Brisson wrote:

> [...]
>
> Venlig hilsen Dikte (hvis børn har overlevet tidlig kontakt med alle
> slags dyr fra hunde og katte over høns til børneorm og snegle)

Jeg vil da give dig ret. Hvis man har en baby i huset og er bange for
allergi, er det ikke nok at forvise katten fra soveværelset. Så skal
man slet ikke have katte. Babyen opholder sig jo ikke kun i
soveværelset, men formentlig også i stuen en gang imellem, en
allergiker kan slet ikke tåle at være i samme lokaler som dyrene.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 16-01-07 23:32

Tove Krieger skrev:

> Jeg vil da give dig ret. Hvis man har en baby i huset og er bange for
> allergi,

<klip>
.... så skal man amme, amme og amme. Og kun amme. Men det hører vist til
i en anden nyhedsgruppe *GG* så nu vil jeg lægge mig til at sove - med
katten under armen, hvis hun da ikke hellere vil sove inde hos ungen

Venlig hilsen Dikte

Fra : Andrea

Dato : 18-01-07 13:06

> [...]
> soveværelset, men formentlig også i stuen en gang imellem, en
> allergiker kan slet ikke tåle at være i samme lokaler som dyrene.

Hej Tove
Det er jo umuligt (og sikkert heller ikke sundt) at ha' det klinisk rent og
fri for kattehår omkring en baby. Men derfor synes jeg stadig ikke et
spædbarns sengetøj skal være soveplads for katten. Man ligger altså mange
timer med hovedet i det og indånder alt hvad der er. Og nu er spædbørn jo
noget mere sarte end større børn og voksne...
Problemet er jo ikke at barnet er allergiker, så kunne katten selvfølgelig
ikke være i huset. Men jeg synes det ville være ansvarsløst at udsætte ham
så massivt for kattehår, som det ville blive hvis de sov i hans sengetøj!
Mvh. Kristina

Fra : Tove Krieger

Dato : 18-01-07 13:34

Andrea wrote:

> [...]
> ansvarsløst at udsætte ham så massivt for kattehår, som det ville
> blive hvis de sov i hans sengetøj! Mvh. Kristina

Hej igen Kristina.

Jeg har faktisk ikke på noget tidspunkt omtalt at katten ligger i
barnets seng. Jeg formodede at det var forældrenes seng den opholdt
sig i. Selvfølgelig skal katten da ikke opholde sig hverken i
barnesengen eller barnevognen.

Fra : Andrea

Dato : 18-01-07 13:44

> [...]
> barnets seng. Jeg formodede at det var forældrenes seng den opholdt
> sig i. Selvfølgelig skal katten da ikke opholde sig hverken i

Jeg tror altså (uden at være sikker) at de flest nyfødte ligger en del timer
i forældrenes seng. Jeg håber da på at skulle amme, og der vil jeg om natten
da bare hive ham op til mig i vores seng... Og hvordan kan jeg mens jeg
sover, holde øje med om katten skulle finde på at smutte fra vores seng og
over i barnesengen?
Nej det mest praktiske er nok at lære katten at soveværelset er off-limits.
Selvom jeg synes det er noget så dejligt med en puttemis i sengen
Hilsen Kristina

Fra : Anette

Dato : 18-01-07 20:44

Andrea wrote:
> hvordan kan jeg mens jeg sover, holde øje med om katten skulle finde
> på at smutte fra vores seng og over i barnesengen?

Da vi havde baby, var jeg heller ikke sikker på om kattene ville holde sig
fra babysengen- men det blev forebygget ved at trækket et fluenet ( beregnet
til barnevognen) hen over sengen.
Og jeg tror faktisk aldrig at kattene så meget som prøvede at komme op i
deres senge - jeg har i hvert fald aldrig fundet kattehår i ungernes senge,
før tøserne var så store at de selv tog katten med i seng.

/ Anette

Fra : dpl

Dato : 23-01-07 12:19

Andrea skrev:

> [...]
> Nej det mest praktiske er nok at lære katten at soveværelset er off-limits.
> Selvom jeg synes det er noget så dejligt med en puttemis i sengen

Hejsa
Ja, vores børn har i hvart fald tilbragt/tilbringer masser af tid i
vores seng som nyfødte. Storm der nu er 10 dage gammel sover imellem os
om natten, og man kan nærmest amme i søvne med lidt øvelse. Det betyder
vildt meget for kvaliteten af nattesøvn for både børn og forældre.

Hilsen Dorthe
http://www.vildkat.dk

Fra : Lotte

Dato : 24-01-07 15:05

Gad vide hvornaar folk laerer at taenke sig om - det kan vel ikke vare
en overraskelse at i nu ogsaa vil have boern - og hvis man saa er typen
der tror at dyr er skadelige for boern - hvorfor laerer man saa i
foerste omgang dyrene at vaere i sovevaerelset overhovedet????? >:|

Fra : Andrea

Dato : 24-01-07 17:26

> [...]
> der tror at dyr er skadelige for boern - hvorfor laerer man saa i
> foerste omgang dyrene at vaere i sovevaerelset overhovedet????? >:|

Det var da det sareste, sure opstod, jeg lange har hort!!
Jeg elsker at ha' katten i sovevarelset og indtil nu har vi altsa ikke haft
andre end os selv at tage hensyn til. Skulle vi, i de 6 ar vi har haft
katte, ha' forbudt dem at sove hos os fordi vi engang ville ha' born??
Jeg forstar ikke hvordan du udleder, at jeg synes at dyr er skadelige for
born. Jeg har tvartimod givet udtryk for det modsatte.
Men vi har altsa valgt at holde allergener (heriblandt kattehar) pa et
minimum de steder barnet skal sove...
Mon ikke katten overlever uden psykiske mén, selvom vi er sa ubetanksomme?
Hilsen Kristina

Fra : gorfi

Dato : 24-01-07 18:20

> [...]
> minimum de steder barnet skal sove...
> Mon ikke katten overlever uden psykiske mén, selvom vi er sa ubetanksomme?

Hej.

Et eller andet sted har Lotte lidt ret og det har du så også på den anden
side.
Hvis man er i den alder hvor man ved at inde for en rimelig årrække så
kommer der en familieforøgelse og man har kat/hund,så er det altså en god
idé at være lidt fremadseende og hvis man ved at når der engang kommer en
baby så vil man ikke have sine dyr i soverummene, og ja så er det
selvfølgelig fristende at tage dyrene med i seng indtil da. Men det kan give
ret store problemer- som I nu allerede oplever lidt af - at vænne dyrene til
at de pludselig ikke må være hvor de har været vandt til. Du skriver at
katten nok overlever de psykiske mén, og ja det gør den da, men en baby i
huset giver jo i sig selv mindre tid til kattene i forvejen og bliver der så
også lavet om på deres vaner og trykke hverdag og ramme som katte specielt
har det bedst med.
Jeg har ikke prøvet at have hund som har oplevet store forandringer i
omgivelserne, men jeg har med katte, og de kan altså blive så frustrerede og
"sat til side" at de bliver urenlige bla. Det siger jeg ikke sker i jeres
tilfælde, men I skal måske være lidt forberedt på at katten kan reagere som
I ikke lige forventer. og så bliver det et irritationsmoment.
Rigtig mange dyr kommer slemt i klemme i de små hjem når babyerne begynder
at komme. Kan huske jeg engang hørte en dyrlæge sige at folk skulle vente
med at anskaffe hunde og katte til børnene var kommet fordi så følte man
hvad overskud der var til dem.
Personligt har jeg kendskab til et ungt par med en dejlig kanin, som var
deres et og alt og deres "baby". Den hyggede med i sofaen og den løb næsten
frit i huset og trods det at det måske ikke lige var et "kaninliv" så havde
den det godt. Så kom der børn og nu er den forvist til et bur i haven og
kommer aldrig ud derfra. Dens eneste højdepunkt er spisetiderne - og tyk er
den blevet.
Dette er ikke myntet på dig, du har måske styr på de ting, men rigtig mange
dyr betaler en meget høj pris når der kommer babyer i huset fordi der ikke
er den samme tid til dem.
Noget andet er jeg ikke vil anbefale dig at tage din baby over i sengen og
ligge/sidde der og amme. Det gjorde jeg med mit barn - og faldt i søvn og
tabte ham! Så jeg vil anbefale man sætter sig op i en stol. Og naturligvis
skal katten/ne ikke ligge og sove i babyens dyner og senge, barnevogne, tøj
og den slags, men jeg kan ikke se hvorfor det skulle skade den stadig sover
sammen med jer. Læger og sundhedplejersker har det med at skræmme på
forhånd, måske med god grund, måske ikke. Jeg tror på at hvis barnet har en
tendens til at udvikle allergi, så får de det uanset om dyret bare er til
stede i hjemmet.

Mvh
Gorfi

Fra : Siri

Dato : 25-01-07 18:10

> [...]

grund, måske ikke. Jeg tror på at hvis barnet har en> tendens til at
udvikle allergi, så får de det uanset om dyret bare er til > stede i

Hej
Ja, der må jeg give Gorfi ret: Det er en klassiker, at f eks katten får
problemer, når der kommer baby, og det ikke har stået helt klart for de
nybagte forældre, hvor meget, det faktisk kræver at have et spædbarn. Et
fantastisk overskud, bl. a.
Der er mange katte, der bliver videreformidlet af den grund - endnu en
grund til at tage en voksen kat til sig.
Katten var 'vores barn, fra før vi fik vores barn' - men så må den
vige... Nogle gange af gode grunde, andre gange mindre gode. Det er et
stort ansvar at tage en kat til sig, og det er et ansvar for de næste
måske 15-20 år. Ikke bare sådan lige....
Hvad man har anbefalet småbørnsforældre at gøre fra 'officielt hold',
det har ændret sig så utrolig meget gennem tiderne - hvad vores mødre
blev rådet til, hvad deres mødre blev rådet til - og så nu.... Der er
både godt og dårligt nyt, og man må så selv tage stilling til, hvad man
kan bruge. Men det er ikke nemt - to af mine veninder med børn er selv
læger, og hvor rådvilde var de lige, da det kom til stykket - man ved
ikke, hvordan man vil reagere, før man selv står midt i det.
Morale - tænk selv, og handl derefter?
I alt fald er det godt at andre lufter deres erfaringer med både kat og
baby - spændende læsning!
Med venlig hilsen
Siri
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : anja rasmussen

Dato : 22-01-07 15:45

> [...]
> soveværelset, men formentlig også i stuen en gang imellem, en
> allergiker kan slet ikke tåle at være i samme lokaler som dyrene.

Jeg synes det er en smagssag om man vil ha katte i sin seng!...
Mine katte stoppede med at sove i soveværeslset for et års tid siden,
fordi jeg ganske enkelt var træt at have kattehår i sengen...og det var
en kold tyrker fra dag et...døren blev permanent lukket ind til
soveværelset og de klare det fint...dog brokker de sig en gang i mellem
men ikke noget slemt...

Med venlig hilsen
anja rasmussen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Anette

Dato : 17-01-07 00:55

"Benedikte Brisson" <
> Venlig hilsen Dikte (hvis børn har overlevet tidlig kontakt med alle slags
> dyr fra hunde og katte over høns til børneorm og snegle)

Tja mine 3 unger har også overlevet at vokse op med hunde, katte, høns,
marsvin, hamster o.s.v.
Ældstebarnet er parfumeallergiker lige som jeg selv er, og yngstebarnet får
høfeber af heste ( som vi aldrig var i nærheden af før hun var omkring 6
år) - så mon ikke det har mere med arvelighed at gøre end hvad de egentlig
bliver udsat for som spæde?
Har I som forældre, allergier vil jeg bekymre mig, men er der ingen af Jer
der har allergier, så får babybarnet det nok heller ikke.
Sundhedspersonale ( jordemødre, læger, sygeplejersker o.s.v) er ofte lidt
mere pylre med at husdyr, fordi husdyr jo klart udsætter barnet for flere
bakterier og mere støv end hvis der ikke var husdyr, men skal barnet vokse
op i et hjem med dyr, er der - ifølge min bedste overbevisning, ikke noget
til hindring for at det kan være fra starten.

Mine katte gad i øvrigt overhovedet ikke være i soveværelset om natten, da
ungerne var helt små, men forsvandt med fornærmet mine ind i stuen. Her var
der da fred og ro og ikke et lille menneskebarn der larmer

/ Anette
( sygeplejerske)

Fra : Andrea

Dato : 18-01-07 13:14

> bakterier og mere støv end hvis der ikke var husdyr, men skal barnet vokse
> op i et hjem med dyr, er der - ifølge min bedste overbevisning, ikke noget
> til hindring for at det kan være fra starten.

Hej Anette
Se svar til Tove lidt længere oppe...
Jeg tror egentlig også at børn har godt af lidt skidt, men ikke i
sengetøjet... Der er jo stadig masser af kattehår i resten af huset, så
bebsen skal skam nok blive rigeligt vant til kat fra starten alligevel.
Mvh. Kristina

Fra : Siri

Dato : 17-01-07 10:26

> Andrea skrev:
> Da vi snart får en lille baby i huset må vi nok erkende, at det ikke længere
> er smart at ha\' katten til at sove i sengen.

Æhm - med fare for at være indiskret - så har I jo klaret at få babyen
til huse selvom katten sover i ægtesengen - og babyen sover vel i sin
vugge, så jeg har lidt, bare lidt svært ved at se, at det er et problem.
Men hvad ved jeg.... (og jo, jeg er helt med på, at man kan alle mulige
steder, men nu er jeg virkelig off topic )

Men hvordan vænner vi nemmest
> den lille mis til, at han ikke længere kan sove hos os??
> Det er en hankat på ca. 7 mdr. som vi lige har fået kastreret.

Tja, så vidt jeg hører, tager det tid at vænne en kat til noget nyt,
men det kan godt lade sig gøre, med venlighed og tålmodighed, og
formodentlig jo nemmere, jo yngre katten er, og vistnok især i
forbindelse med andre ændringer i kattens liv, så I skulle have gode
chancer for at det kan lykkes. Jeg har selv fået lært Gia en del nye
ting, og det udvikler sig stadig - dejligt!

.. Han har siden> vi fik ham 14 uger gammel sovet ved os, men det har dog
aftaget lidt> efterhånden som han er blevet ældre.

så kan det jo være, at den udvikling fortsætter, jo mere voksenkat, han
bliver (fremfor killing/ungkat), så måske løser problemet sig selv...

I starten sov han hele natten helst ved> mit hovede, og nu sover han
nok ca. 75% af natten i soveværelset, som regel> ved benene eller på min
mave.

Dit heldig asen! Og det vil du lave om på - bare det var mig! En ven
fortalte om, at hans kat sov på hans bryst - gid Gia ville putte sådan!

> Vi har en enkelt gang imellem lukket ham ude, men så står han lidt og
piver> foran døren og skraber for at komme ind. Så det er tydeligvis ikke
noget han> bryder sig om.

Nej, ingen bryder sig om at blive forvist fra mors og fars varme favn.
Klart nok.

Det piner mig selvfølgelig at tvinge ham ud af soveværelset,
> så derfor vil jeg meget gerne ha\' nogen tips til at gøre det let for ham...

Som med alle kattevaner - laves om lidt ad gangen. Ideer...
Plant ham i soverum med den anden kat....
Gia foretrak før at sove på gulvet, og gør det stadig af og til. De
første lange tider kom hun og satte sig ved min fodende og sagde 'Miav -
må jeg komme op i sengen'. Og det har jeg intet imod. Men det er da en
smagssag, og kan sikkert ændres, hvis man ønsker det.

Så er der den med allergi - jeg troede altså, at det som lægen og
jordemoderen påstår, det allerede var afkræftet - de er vist ikke
up-to-date. En veninde af mig er halslæge (dvs specialist i
luftvejslidelser), og hun siger, at det vigtigste er at holde hjemmet
støvfrit og fugtfrit, dvs luft godt ud, og støvsug med en ordentlig
støvsuger med filter. Ud med væg til væg tæpper, og vær opmærksom på
svamp/mug. Er det en korthårskat, så kan man måske tørre den over med en
hårdt opvredet klud, det vil den måske ligefrem nyde.
Og som jeg sikkert har skrevet 100 gange, så er jeg opvokset med hunde,
heste og div. andre dyr, og ingen allergi fået, udeover en
parfumeallergi, der udviklede sig for ca 10 år siden ved fortsat brug af
en parfume, jeg fik knopper af (den sku' jeg ha' smidt ud!)
Behold katten, hvor den trives, hold rent, luft ud, og drop parfumerede
produkter - det er vist den nyeste holdning til allergi-udvikling.
Så jeg er ret enig med gruppen. Held og lykke med den lille ny - tillykke!

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 17-01-07 12:15

"Siri" <medetsmilKATTE@BAKKEyahoo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> produkter - det er vist den nyeste holdning til allergi-udvikling.
> Så jeg er ret enig med gruppen. Held og lykke med den lille ny - tillykke!

Jeg er helt og aldeles enig i, hvad Siri skriver om den nyeste holdning til
allergiudvikling.

Venlig hilsen, Anelise (pensioneret læge)

Fra : Andrea

Dato : 18-01-07 13:35

> [...]
> Men hvad ved jeg.... (og jo, jeg er helt med på, at man kan alle mulige
> steder, men nu er jeg virkelig off topic )

Nej, kattene er altså ikke tilstede når vi hygger. Så tror jeg vi ville føle
os lidt perverse
Jeg tror bebsen skal ligge i sin lift inde ved os det første stykke tid, men
han kommer også til at ligge en del i vores seng, fx. når han skal ammes om
natten.

> [...]
> chancer for at det kan lykkes. Jeg har selv fået lært Gia en del nye
> ting, og det udvikler sig stadig - dejligt!

Hvad lærer du hende? Og hvordan...?

> [...]
>
> så kan det jo være, at den udvikling fortsætter, jo mere voksenkat, han
> bliver (fremfor killing/ungkat), så måske løser problemet sig selv...

Ja, det håber jeg også på. Med vores andre katte er det også aftaget med
alderen, men han er nu noget af et puttemonster

> [...]
>
> Dit heldig asen! Og det vil du lave om på - bare det var mig! En ven
> fortalte om, at hans kat sov på hans bryst - gid Gia ville putte sådan!

Jeg indrømmer også gerne at jeg nyder mit puttemonster. Men det resulterer
jo også i at sengen er fuld af kattehår som indtil nu ikke har bekymret os.
Men det er nok stærke sager for en nyfødt...

> [...]
> produkter - det er vist den nyeste holdning til allergi-udvikling.
> Så jeg er ret enig med gruppen. Held og lykke med den lille ny - tillykke!

Kattene må være i hele resten af huset der er over 250 kvm stort, så jeg
tror altså ikke de kommer til at lide af pladsmangel eller gode
sovesteder... Jeg er bestemt heller ikke fanatisk med kattehår eller skidt
generelt, men en babys sovested mener jeg ikke der bør være fyldt med
kattehår. Ligesom jeg fx. har udskiftet vaskemidlet til parfumefri, er det
en af de ting der er relativt overkommeligt at gøre for at barnet, mens han
er helt lille, ikke bliver massivt udsat for allergener...
Hilsen Kristina

Fra : Siri

Dato : 18-01-07 21:43

> Andrea skrev:
> Nej, kattene er altså ikke tilstede når vi hygger. Så tror jeg vi ville føle
> os lidt perverse
Ja, undskyld, men det var bare for at sætte tingene i perspektiv mht at
katten opholder sig i den store seng. Jeg ved godt, at jeg var molto
indiskret - men man læser jo også om jaloux kæledyr.

> Jeg tror bebsen skal ligge i sin lift inde ved os det første stykke tid, men
> han kommer også til at ligge en del i vores seng, fx. når han skal ammes om
> natten.
OK, jeg indrømmer, jeg aner ikke meget om det at have baby i praksis -
jeg hjælper gerne veninderne, men har ikke oplevet en nyfødt døgnet
rundt. De ser molto molto dejlige ud.... Men det er en imponerende
kraftpræstation med graviditet, fødsel, og de første par år eller fem -
jeg kan ikke - hatten af for det! Hvis man synes, at det er livets
bedste sag, så er det da bare fuld kraft frem

> Hvad lærer du hende? Og hvordan...?
--- At blive redt næsten dagligt, det kræver en lang perserpels, hvis
hun ikke skal gå til i knotter og hårboller. Med masser af kæl og
håndfodring af det nye yndlingsfoder - og lidt ad gangen, ikke lige
meget af 'frisere-plagen' hver dag, men lodde dagens humør. Holde pauser
med nus og kæl.
- At have sele på (her hjalp erfaringerne med at lære heste at have
grime, bidsel, sadel osv på.... laaaangsomt.... lidt ad gangen....
tålmoooodighed .... kærlighed ikke mindst!)
- At holde sig væk fra køkkenet, med varme kogeplader og alt for lidt
plads (dvs fint nok for en "boheme" som mig, der inviterer vennerne på
bubbly og snacks ) Det var nu smaddernemt, jeg kunne ikke skaffe en
lille handy vandpistol (læser mig til at det er det bedste trick), så
jeg brugte papirskugler - to 'kyl', så fandt hun ud af det. Hun er ikke
dum, den lille skat.
- At mad kan man finde omkring på klatrehylder og i huler, så det er
sjovt at gå på jagt, og være en rigtig kat - ikke bare et husdyr med
madskål.
- Ingen dumme tricks og unødvendigt pjat - hun er ingen sæl i cirkus -
men bare de praktiske ting til en god dagligdag. Jeg købte godtnok sådan
en klikker og læste bogen om klikkertræning - men det er ikke rigtig
nødvendigt i mit lille hjem, hun skal jo også bare nyde livet og føle
sig tryg ved at være her.
- Tja, mere? Hun har en dejlig rejsekurv (tak skal du have, Marie-Louise
) og kommer med ud hos venner og på fredelige cafeer/pubber i den,
med sele på. Hun er sååå selskabelig, så det går fint, hun nyder at
snuse og hilse på folk, og de er helt solgt over hende.
Og så leger vi en masse - hun er vildt fascinerende, når hun går helt
agurk over et stykke legetøj, og når hun er i hopla, så er jeg også ret
utrættelig med at svinge fjerene i snor - for hun er et syn for guder!

.. Med vores andre katte er det også aftaget med
> alderen, men han er nu noget af et puttemonster

--- Jeg gentager..... !

> Jeg indrømmer også gerne at jeg nyder mit puttemonster. Men det resulterer
> jo også i at sengen er fuld af kattehår som indtil nu ikke har bekymret os.
> Men det er nok stærke sager for en nyfødt...

Jomen.... jeg plejer at støvsuge f eks sengen med de der børster på
mundstykket klappet ned - også på gulvtæppet, så kommer mine egne
fældede lange hår (godt 40 cm) også med
Og så bruger jeg en almindelig hårbørste på 'katte-be-hårede' flader,
det tager det fint. Helt klart, der skal da ikke være kattehår 'i
metermål' der, hvor den lille skal ligge.
Jeg får da også selv 'fnip', når jeg kan mærke lange perserhår i
ansigtet, men med en perser er det altså svært at undgå en del løse hår
'alle vegne'.
Børster tager det, og så reder jeg katten med store kamme beregnet til
formålet.

Jeg er bestemt heller ikke fanatisk med kattehår eller skidt
> generelt, men en babys sovested mener jeg ikke der bør være fyldt med
> kattehår.

-- Vi er enige.

Ligesom jeg fx. har udskiftet vaskemidlet til parfumefri,
---- Det lyder også som en af de gode ideer. Uden at jeg er baby-ekspert.

Og lad os høre updates på, hvordan det går med at lære misserdrengen nye
sovesteder - og når babyen kommer, så klart! 'Killinge'-billeder ,
tak
Held og lykke med det hele

Fra : dpl

Dato : 17-01-07 15:42

Andrea skrev:
> [...]
> så derfor vil jeg meget gerne ha' nogen tips til at gøre det let for ham...

Hej Andrea
Som nævnt i en anden tråd, har vi netop i weekende fået barn nummer to.
Vi har i huset også 5 semi-langhårskatte og 3 huskatte, så synes selv
jeg har lidt erfaring.

Som dig mener jeg ikke små nyfødte og kattene hører til i sammme seng,
og faktisk heller ikke samme værelse. Da vores datter blev født for to
år siden, blev soveværelset og hendes legeværelse forbudt for katte.
Enten ved at vi holdt dørene lukkede, eller at de fik det at vide nok
gange til, at de forstod det. Efterhånden som hun blev ældre, fik de lov
at være lidt mere i disse rum igen, uden dog ligefrem at skulle trille
sig i hendes legetøj f.eks. Hun sov efter 6 måneder i sin egen seng, og
den er fortsat forbudt for katte.

Nu da lillebror Storm er ankommet, må kattene atter klare sig en
periode, uden at skulle putte i vores seng. Storm sover i sengen hos os,
og jeg synes ikke han skal ligge hvor f.eks. udekattene har ligget og
hygget en hel dag, efter nattens jagt.

Jeg vil foreslå, blot at vise Jeres unge hankat, at det ikke længere er
acceptabelt at han sover i soveværelset ved at lukke døren. Måske kan I
finde en ny lækker pude/hule eller andet til ham i et andet rum, som han
kan blive glad for. De første nætter bliver han måske noget ked af det,
men det er garanteret hurtigt glemt igen. Og vel er det irriterende at
høre på at han miaver og skraber, men hellere tage kampen nu, end når I
også har en nyfødt baby at koncentrere Jer om. *smil*

Held og lykke med både katte og barn, I skal bare glæde Jer, det er
skønt at få sådan en lille størrelse! Hvis du har lyst til at snakke
katte og børn, er du velkommen til at skrive til mig privat, eller tage
kontakt via messenger, hvis du har sådan noget. Adressen står i
afsender-feltet.

Hilsen Dorthe
www.vildkat.dk

Fra : Siri

Dato : 17-01-07 16:08

> [...]
>
> Held og lykke med både katte og barn, I skal bare glæde Jer, det er
> skønt at få sådan en lille størrelse! > Hilsen Dorthe

Øhm... Bare lige for at nævne det - så mente jeg heller ikke, at kat og
baby skulle dele seng.
Jeg har ikke selv børn, og tænkte ikke over, at babyen ikke sov i egen
vugge, men i fællesseng.
Har kun set det første - bl. a. hos mine søskende og venner - men man
gør selvfølgelig, som man vil, det er jo forskelligt.
Og så tænkte jeg heller ikke over det med udekat i sengen....
Nogle gange får jeg vist skrevet liiige lidt hurtigt - og så er jeg som
så ofte nævnt ikke den mest erfarne, hverken med babyer eller katte
Godt, at der er nogen her, der er

Fra : Andrea

Dato : 18-01-07 12:58

> [...]
> katte og børn, er du velkommen til at skrive til mig privat, eller tage
> kontakt via messenger, hvis du har sådan noget. Adressen står i

Hej Dorthe
Det var da rart at høre at nogen var enige
Min holdning er, at børn vel nok har godt af lidt skidt (og kattehår) men
altså ikke i sengetøjet hvor man ligger mange timer og indånder luften og
hvad dertil hører...
Så derfor var planen at gøre som jer, hvor soveværelse og børneværelse er
lukket for katte, så længe bebsen er helt lille...
Så jeg tror jeg vil prøve at lave en lækker hule til missen og så måske
starte med at lukke døren nogle få timer ad gangen. Jeg er alligevel opppe
flere gange om natten for tiden
Og så lige et tillægsspørgsmål: Hvordan holder du katten ude af barnevognen
når bebsen står ude og sover?
Hilsen Kristina (som sikkert kommer på flere børn/katte-spørgsmål)...

Fra : dpl

Dato : 23-01-07 12:27

Andrea skrev:
> [...]
> når bebsen står ude og sover?
> Hilsen Kristina (som sikkert kommer på flere børn/katte-spørgsmål)...

Hej igen
Jo, jeg er helt bestemt enig *smil*.

Lige fra første nat på hospitalet har Storm sovet tæt op af mig, inde
under min dyne. Dette blev man opfordret til, også da jeg fik min datter
for et par år siden. Og det har betydet masser af god nattesøvn for både
mor, far og barn. Bliver han småvågen, opdager jeg det med det samme, og
han kan få en tår mælk. Faktisk lærer man efterhånden at amme i søvne
*smil*.

Da min datter holdt op med at blive ammet om natten, kom hun over i sin
egen seng at ligge. Det gav aldrig problemer, trods mange dumme
kommentarer om, at børn ikke skal sove hos de voksne, ikke bør forkæles
så meget osv. Den eneste der led under seperationen var vist mig, det
tog lidt tid at vænne sig til.

Barnevognen udendørs har stort set aldrig været et problem. Vi har altid
haft et myggenet sat henover, også selv om det var helt uden for sæson.
Det har ingen af kattene gidet bikse med. Enkelte gange er en af
udekattene hoppet op i en tom barnevogn. Men efter at mor her har råbt
godt højt, er det ikke sket igen.

Held og lykke med kat og barn... hvornår skal det være?
Hilsen Dorthe
http://www.vildkat.dk

Fra : Andrea

Dato : 23-01-07 14:04

> Held og lykke med kat og barn... hvornår skal det være?
> Hilsen Dorthe
> http://www.vildkat.dk

Jeg har termin d. 16. februar, så hvis han kommer til tiden har vi kun en
lille måned til at fravænne Basse fra at sove i sengen. Vi er startet med at
lukke døren første halvdel af natten. Det går fint indtil videre...

Hilsen Kristina

Fra : Siri

Dato : 23-01-07 15:37

> [...]
> under min dyne. Dette blev man opfordret til, også da jeg fik min datter
> for et par år siden. Og det har betydet masser af god nattesøvn for både

Jamen, godt, at man bliver klogere i 'systemet', det lyder da også
dejligt - også det følgende :
> [...]
> egen seng at ligge. Det gav aldrig problemer, trods mange dumme
> kommentarer om, at børn ikke skal sove hos de voksne, ikke bør forkæles

Ja, som min viise mor altid sagde til denslags: 'jamen, børn skal da
forkæles' - med eftertryk på skal - til datidens store forargelse (mine
søskende er født sidst i 50erne, jeg selv godt et tiår senere).
Godt at se, at der er gang i dig allerede, Dorthe, det kan jo ellers
tage på kræfterne med fødslen, har jeg set på veninder.
Nu er vi bare vildt off topic.... Eller jeg er...
Man skal forkæle dem, man elsker - børn, katte, og hvad vi ellers har
Desværre skelner man på dansk ikke mellem 'spoiled' og 'pampered' - det
er vist det sidste, vi taler om, og det er bare godt... Det fortjener
alle vores skattebasser.

Fra : Gainsbourg

Dato : 17-01-07 16:32

Nu spørger jeg måske dumt, men hvorfor skal katten ud af sengen fordi I
venter barn? Jeres baby skal vel ikke sove i jeres seng, men i sit eget
værelse eller hur?

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Coppi

Dato : 17-01-07 17:55

Hej.

Hos os er det sådan, at vi har 2 hunde i soveværelset, i hver deres
hundeseng, med dyner i, de får skiftet sengetøj på samme tidspunkt som os.
Af de 3 katte sover Stribe i soveværelset, han kan lide, at putte sig hos
mig mens jeg læser, men ligeså snart lyset bliver slukket hopper han over i
sin dukkeseng trygt imellem hundene og mig og selv om jeg er oppe om natten
en gang eller 2 er der ingen der rører sig, først når vækkeuret ringer er
alle friske.

coppi

Fra : Kari Eiffert

Dato : 20-01-07 09:54

> [...]
> soveværelset,
> så derfor vil jeg meget gerne ha' nogen tips til at gøre det let for

Jeg har tænkt og tænkt over jeres problem. Og kom frem til at katte jo tit
er utilfredse med lukkede døre. Det er ikke altid så meget at de vil ind i
rummet, men mere at døren er lukket.
Så hvad med at købe en hasp? bare sådan at døren er så meget åben at missen
kan se ind, men ikke komme ind? Det havde vi i hvert fald tænkt os at prøve,
når vi (forhåbentligt snart) kommer til den problemstilling. Og I kunne jo
passende være vores forsøgs"dyr"

Mvh Kari

Fra : dpl

Dato : 23-01-07 12:30

Kari Eiffert skrev:

> [...]
> når vi (forhåbentligt snart) kommer til den problemstilling. Og I kunne jo

Hov ja, det vil jeg da også lige tilføje, for du har helt ret! Vi har
kroge på dørene til soveværelse og børneværelse. Mest pga.
luftcirkulation, men det har sikkert også en gavnlig virkning på
kattenes mentale tilstand *grin*.

Held og lykke med at problemet opstår når I ønsker det! *smil*
Hilsen Dorthe
http://www.vildkat.dk/

Fra : Andrea

Dato : 23-01-07 14:08

> [...]
prøve,
> når vi (forhåbentligt snart) kommer til den problemstilling. Og I kunne jo

Det lyder som et interessant forslag. Det blir jo også lidt indelukket når
man er nødt til at have døren lukket helt i. Jeg vender tilbage når vi får
os taget sammen til at prøve
Og så lige held og lykke til jer med at komme i samme kattepine ;-D
Hilsen Kristina