Dilemma
Fra : Majbritt Hågensen

Dato : 15-01-07 02:24

Hej gruppe

Som fodervært er jeg gennem mange år kommet flere forskellige steder for at
fodre katte...bl.a. her jeg på en fabrik fodret nogle katte hvor
kantinepersonalet også gav lidt mad men ikke nok...en af personalerne fik
for omkring 5-6 år siden neutraliseret og øremærket en lille tam hunkat så
hun kunne holde mus væk...det gik fint, men for et års tid siden blev alle
kattene så indfanget og aflivet ( undtaget hende ) da der skulle ombygges og
rives ned. Nu er kantinen væk, samt alt det grønne kattene gemte sig i, og
alle de mennesker som gav hende mad er holdt op, hun blev fordrevet og jeg
kunne ikke finde hende til trods for at jeg mange gange både nat og dag var
derude og lede og kalde....
Men så for fire måneder siden kom min mand hjem og fortalte, at hun var
blevet set derude dog langt fra det gamle sted..og jeg fandt hende gudskelov
igen og har fodret hende hver dag siden ( tynd var hun blevet) Hun bor nu i
en krybekælder i en tom villa, men hun er meget kontaktsøgende, snakker og
vil hele tiden kæles...Hvad skal jeg gøre det er kun et spørgsmål om tid før
hun ikke kan være der, for jeg kan se de har gravet haven op og er gået
igang men at renovere huset.

Kan jeg tage hende med hjem som indekat et par måneder, for senere at blive
ude/ inde kat ??? eller ville de være dyreplageri ? jeg ved ikke mine
levende råd, men jeg får det sværere og sværere ved at køre fra hende når
hun hele tiden løber tilbage til mig når jeg vil køre....

Hvad ville i gøre ?

Hilsen Majbritt

Fra : Kari Eiffert

Dato : 15-01-07 05:01

"Majbritt Hågensen" <maajer@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> levende råd, men jeg får det sværere og sværere ved at køre fra hende når
> hun hele tiden løber tilbage til mig når jeg vil køre....

Åååårh sikke en skæbne Jeg tror, jeg havde prøvet at tage hende med mig.
Hun kan vel næsten ikke få det værre end hun har nu. Og hun stoler jo på
dig, så jeg tror hurtigt hun finder ud af at hun har det rigtigt godt hos
dig

Mvh Kari

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 15-01-07 07:44

> [...]
> levende råd, men jeg får det sværere og sværere ved at køre fra hende når
> hun hele tiden løber tilbage til mig når jeg vil køre....

hej Majbritt

jeg havde nok snuppet hende forlængst. Det virker da ikke, som om ejeren
bryder sig om katten mere. Tag hende med hjem, næste gang du ser hende.
Pøj pøj med det.

Venlig hilsen, Anelise, der har 4 hittekatte i huset

Fra : Leyna

Dato : 15-01-07 10:17

On Mon, 15 Jan 2007 02:24:08 +0100, "Majbritt Hågensen"
<maajer@oncable.dk> wrote:

>Kan jeg tage hende med hjem som indekat et par måneder, for senere at blive
>ude/ inde kat ??? eller ville de være dyreplageri ?

Jeg ville ikke betænke mig, men tage katten med hjem. Hendes
tilværelse nu kan ikke være noget at råbe hurra for, så jeg ville ikke
have nogle skrupler. Kan hun slet ikke finde sig til rette med at være
indekat, så er det jo kun midlertidigt kan jeg forstå.

Min første kat overtog jeg da min mor pludselig døde. Hun havde været
inde/ude kat altid, men måtte nu bo i et halvt år i en meget lille
lejlighed. Sjovt nok fandt hun sig rigtig godt tilpas dér, og da hun
senere fik muligheden for selv at vælge, så valgte hun stort set at
være inde altid. Hun kunne godt gå ud for at gøre sig ren, men kun
hvis vejret var godt. Ellers slængede hun sig indendørs.

--
Leyna
http://www.leyna.dk/hvalpe-salg

Fra : "

Dato : 15-01-07 10:54

Majbritt Hågensen wrote:
> [...]
> ikke mine levende råd, men jeg får det sværere og sværere ved at køre
> fra hende når hun hele tiden løber tilbage til mig når jeg vil

Hvis du kan fange hende, så tag hende med hjem. De er slet ikke sikkert at
hun vil savne udelivet de første par måneder, eller i det hele taget. Dens
behov for mad, varme, tryghed og ro er rimelig sikkert størst. Nogle
vildkatte kan man faktisk godt tage ind og få til at trives som indekatte,
mens det er langt sværere, næsten altid umuligt, når det drejer sig om
ejerkatte/kælekatte, der er vant til at løbe frit/ude.
Og nej, det er ikke dyrplageri at lade hende være inde i et par måneder,
slet ikke i det her vejr. Hun vil sikkert ikke ud det første stykke tid,
når hun først er kommet ind og opdaget fordelene.
/M

Fra : Tove Krieger

Dato : 15-01-07 13:01

Majbritt Hågensen wrote:

> [...]
> ved ikke mine levende råd, men jeg får det sværere og sværere ved
> at køre fra hende når hun hele tiden løber tilbage til mig når jeg

Jeg ville ikke tøve i to sekunder. Snup du hende bare med hjem. Når
hun ydermere kender dig så godt, så tror jeg at hun hurtigt vil finde
sig til rette. De små størrelser er jo ikke længe om at finde ud af,
hvem der vil være god ved dem. God mad, og en dejlig varm stue vil
helt sikkert være et hit hos den lille mis. Jeg tror også, at du
senere vil kunne lukke hende ud, så hun bliver ude/inde kat uden
problemer. Frisk mod Majbritt, du vil efter min mening gøre en rigtig
god gerning hvis du tager hende med hjem.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Majbritt Hågensen

Dato : 15-01-07 15:37

Hej Gruppe

Tak for jeres svar...så er sagen afgjort, vi tager hende hjem, men først
skal hun en tur omkring dyrlægen på fabrikkens regning (da de jo ejer
hende ) jeg ringede derud idag, og fik så efter nogen snak frem og tilbage
den aftale, at de betaler den første og nødvendige behandling af hende..og
bliver så overdraget til mig. )) GLÆDER MIG VILDT til at få hende hjem,
og at gøre hendes tilværelse bedre.
Mon hun kan bruge en kattebakke ??
Og hun skal jo også lære mine katte at kende, men det skal nok gå.....

I hører nærmere..

Hilsen Majbritt

Fra : "

Dato : 15-01-07 15:52

Majbritt Hågensen wrote:
> Mon hun kan bruge en kattebakke ??
> Og hun skal jo også lære mine katte at kende, men det skal nok gå.....

Hun vil lynhurtigt lære at bruge kattebakken (og finde madskålene), også
selvom hun altid har været vildkat. Held og lykke med det!
Godt for den lille kat at du har tid, plads og råd til hende

/M

Fra : Kari Eiffert

Dato : 15-01-07 16:18

> [...]
> og at gøre hendes tilværelse bedre.
> Mon hun kan bruge en kattebakke ??
> Og hun skal jo også lære mine katte at kende, men det skal nok gå.....

Sikke en dejlig nyhed. Du er da en guldklump
Katte er jo meget renlige dyr, så hvis du lige sætter hende på bakken, så
skal hun nok hurtigt fatte fidusen. De er jo kvikke de små.

Mvh Kari

Fra : Tove Krieger

Dato : 15-01-07 16:25

Majbritt Hågensen wrote:
> [...]
> Mon hun kan bruge en kattebakke ??
> Og hun skal jo også lære mine katte at kende, men det skal nok

Hej Majbritt,

Du er bare en skattebasse !!! Dejligt at høre den gode nyhed, jeg er
bare *så* glad for at den lille mis har dig. Knus til både dig
og missepigen

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 15-01-07 16:37

> [...]
> og at gøre hendes tilværelse bedre.
> Mon hun kan bruge en kattebakke ??
> Og hun skal jo også lære mine katte at kende, men det skal nok gå.....

hej Majbritt

tillykke til jer begge to med hinanden

Mine sidst tilkomne katte - tortietøserne - var vant til at færdes på
gårdspladsen og i laden på den gård, hvor jeg hentede dem. De har lige fra
den første dag brugt kattebakkerne uden et eneste uheld.

Held og lykke med den lille nye kat.

Venlig hilsen Anelise

Fra : Majbritt Hågensen

Dato : 15-01-07 16:58

Hej igen

Ih altså..mange tak for jeres svar og søde ord, jeg bliver helt rørt..

Er ved at flytte lidt om så hun har mulighed for at være sig selv de første
dage (fra de andre katte ), så vi gradvist kan vænne misserne til
hinanden... jeg er meget spændt, og kan næsten ikke vente.

Hilsen Majbritt

Fra : Leyna

Dato : 15-01-07 17:03

On Mon, 15 Jan 2007 15:37:03 +0100, "Majbritt Hågensen"
<maajer@oncable.dk> wrote:

>Mon hun kan bruge en kattebakke ??

Det er jeg ret sikker på at hun kan. Der KAN være nogle smuttere i
starten pga. stress. Det oplevede jeg i hvert fald da jeg fik kat nr.
2, men da jeg fik nr. 3 var der ingen problemer overhovedet. Gid det
var lige så nemt med hvalpe. *SUK*

Fra : Denise

Dato : 15-01-07 18:07

Majbritt Hågensen wrote:
> [...]
> Mon hun kan bruge en kattebakke ??
> Og hun skal jo også lære mine katte at kende, men det skal nok gå.....

Skønt Majbritt at du tager hånd om missen. Ja, den skal nok finde ud af alt
det

--
Hilsen Denise

Fra : Siri

Dato : 15-01-07 18:32

> [...]
jeg ved ikke mine> levende råd, men jeg får det sværere og sværere ved
at køre fra hende når> hun hele tiden løber tilbage til mig når jeg vil

Tillykke med det Majbritt!
God beslutning!
Hir hir, jeg tænkte lidt, du har allerede besluttet dig - det var bare
den sidste tvivl, der skulle have et puf af gruppen.
Jeg kender fornemmelsen - man bliver usikker i sidste øjeblik, hvis man
er en grundig-peter
Hvis der er noget, der driller, så har du jo nogen at spørge - det er
der vist ikke tvivl om nu
Lad os nu høre, hvordan det hele spænder af.
Jeg tror, at det vil være helt naturligt for lille vildmis at søge ly i
en lun krog hos dig, når hun kommer fra dyrlægen - det kommer sikkert
helt af sig selv.
Dejligt for mig at høre, at det med bakke-brug kommer så naturligt for
katte - det er det problem, man oftest hører om.
Hurra for gruppen - uvurderlig kilde til misseviden
Med venlig hilsen
Siri
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Nynne Hansen

Dato : 23-01-07 22:10

Majbritt.

Du er simpelthen noget af det sødeste, jeg blev s å rørt. Og ville have
reageret og handlet nøjagtig som du gør nu.

Stort HURRA for mennesker, som dig, der tager sig af vores pelsede fæller!

Kærligst Nynne