inde eller ude kat
Fra : Lone Mikkelsen

Dato : 14-01-07 10:05

Er der nogen som kan svare på om det er synd for en kat , der er inde kat
,men som kommer lidt ud, og er et halvt år gammel, at gi den til nogen som
har en gård med andre katte, men der ville den ikke kunne komme ind.?

Vi har en kat som ikke vil holde op med at tisse inde alle steder, nu er det
ved at være for meget, men det er også synd at aflive den, katten er
fantastisk sød, men vi har fået lov til at komme ud med den på en gård.

Det er jo bedre end at aflive, men kan katten overhovedet det. Den er ikke
meget for at være ude, vil helst bare være inde hele tiden. Men fordi vi
også har hund render hun med ud nogel gange, men komme oftest hurtigt ind
igen.

Håber nogle kan svare på mit spørgsmål. På forhånd tak

Lone Mikkelsen

Fra : Iben Holst

Dato : 14-01-07 10:26

> [...]
> ved at være for meget, men det er også synd at aflive den, katten er
> fantastisk sød, men vi har fået lov til at komme ud med den på en gård.

Tja, at aflive den synes jeg ikke skal været et alternativ. Så skulle det
nok være muligt at finde et andet sted hvor den kan være inde og ude
hvis det er det den er vant til.

Jeg synes det kan være en svært situation. Personligt mener jeg ikke
man kan byde en inde/ude kat pludselig kun at skulle være udekat og
omvendt synes jeg heller ikke at man kan byde en inde/udekat kun at
skulle blive inde fremover.

Men igen er den jo kun 1/2 år så den skulle nok kunne lære det ret
hurtigt t være samme med de andre katte udenfor. Men jeg må sige,
hvis det stod til min mand skulle vi kun have katte udenfor - men jeg
vil ikke på nogen måde have katte på vores gård hvis de ikke må
komme ind!

Vi har en ældre hunkat som er begyndt at tisse meget inde og hun
skal en tur omkring dyrlægen, for at vi kan finde ud af om der er
noget i vejen med hende. Måske I skulle gøre det samme med jeres
kat for at udelukke evt. sygdom som jo ikke vil gå over af at den blive
en udekat. - eller måske er der nogle ting i jeres bolig som gør at
den har den adfærd?

Iben

Fra : Tove Krieger

Dato : 14-01-07 11:32

Lone Mikkelsen wrote:
> [...]
> inde kat ,men som kommer lidt ud, og er et halvt år gammel, at gi
> den til nogen som har en gård med andre katte, men der ville den

Jeg synes personligt, at det vil være synd at afskære den lille kat
muligheden for at komme ind, når den har været vant til det. Du kan
også risikere at de andre katte på en gård ikke vil akceptere den, det
sker tit med gårdkatte som jo også værner om deres territorier.

> [...]
> nu er det ved at være for meget, men det er også synd at aflive
> den, katten er fantastisk sød, men vi har fået lov til at komme ud

Du skrev også et indlæg d. 3/12 om samme emne, og du fik en del gode
råd, bl.a. at sørge for at der ikke lå plasticposer den kunne tisse
på, og at du kunne sætte en ekstra bakke op. Ligeledes at du måske
skulle spørge dyrlægen om der var noget i vejen med den, siden den
gjorde det. Jeg kan forstå, at ingen af de råd hjalp. Du skrev også d.
17/12 at den havde diarré, men det er jo sikkert gået over nu.

> [...]
> er ikke meget for at være ude, vil helst bare være inde hele tiden.
> Men fordi vi også har hund render hun med ud nogel gange, men komme

Så vidt jeg kan se lovede du Heidi (Miver og Mulles mor) at du ville
kontakte hende, hvis den eneste udvej for dig var en aflivning. En
omplacering hvor den skal være tvunget til kun at være udenfor på en
gård, synes jeg som sagt ikke er en god løsning.

> Håber nogle kan svare på mit spørgsmål. På forhånd tak

Jeg har desværre ikke nogen patentløsning på din situation, det er et
stort ansvar at have kæledyr og jeg håber på det bedste for den lille
mis.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 14-01-07 12:07

> [...]
>
> Jeg har desværre ikke nogen patentløsning på din situation, det er et
> stort ansvar at have kæledyr og jeg håber på det bedste for den lille mis.

Hej Lone

jeg er helt enig med Tove i det, hun skriver, og det lyder også, som om du
selv er i tvivl, om gård-løsningen vil være noget for din kat.

Da jeg var 13-14 år, tog vi en killing til os, mens vi var i et lejet
sommerhus og tog den med til København, da ferien var slut. Efter ½ års tid
ville min mor ikke længere have katten (jeg husker ikke, at den var urenlig
eller havde andre adfærdsproblemer), hvorpå hele familien drog afsted med
katten og afleverede den på den gård, hvor vi havde hentet den. Jeg græd på
hele turen og kan endnu se for mig, hvordan min højtelskede kat krøb sammen
på en loftsbjælke ude i laden, da vi tog hjem. Jeg har ofte tænkt på, om den
nogensinde blev accepteret af de andre katte på gården, og det er noget, som
jeg aldrig helt har tilgivet min mor.

Så hvis de råd, som du fik af gruppen, ikke har hjulpet, og du er ved at
køre træt af hele situationen, synes jeg også, at du skulle benytte dig af
Heidis tilbud. Hun er en "ørn" til at tage sig af katte med problemer og
finde nye gode hjem til dem.
Jeg håber, du finder en god løsning for din kat.

Venlig hilsen, Anelise

Fra : Siri

Dato : 14-01-07 22:00

> [...]
> Heidis tilbud. Hun er en
> Jeg håber, du finder en god løsning for din kat.

Kære Anelise
En trøste-fodnote til din sørgelige barndomsoplevelse:
Folk på gårde har også børn - der kan lide søde katte. Vi var naboer til
gårde hele min opvækst...... Og jeg aede misserne, når de gad nærme sig
mennesker, og ville ha' selskab. Ligeså folk på gårdene.

Kære Lone - snak med Heidi - snak med dem på gården - men først og
sidst, som de andre siger, så tjek med dyrlægen, at den arme lille mis
ikke fejler noget, der volder den smerter - og så kan dyrlægen ofte
hjælpe med adfærdsproblemer (såsom renlighed) - hvis du vælger en god
dyrlæge med forstand på små kæledyr.
Held og lykke med det - hep hep på det bedste for mislingen...
Med venlig hilsen
Siri
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : "

Dato : 14-01-07 19:45

Lone Mikkelsen wrote:
> [...]
> kat ,men som kommer lidt ud, og er et halvt år gammel, at gi den til
> nogen som har en gård med andre katte, men der ville den ikke kunne
Ja, det er synd for katten, når den helst selv vil være inde. Få den
omplaceret andetsteds i stedet.

> [...]
> ikke meget for at være ude, vil helst bare være inde hele tiden. Men
> fordi vi også har hund render hun med ud nogel gange, men komme
Hunden kan nemt være årsag til at katten er blevet urenlig, hvis der ikke er
patologiske (sygdom) årsager bag dens urenlighed. Helt sikkert er det, at
katten ikke trives som situationen er nu.