Dykning omkring Limfjordstunellen.
Fra : Seerup

Dato : 30-01-07 16:34

Nogen der ved, om der er dykkerforbud i området ved limfjordstunellen?

Ikke fordi jeg forventer der er meget at se som sådan, måske i stenlaget ovenpå
tunnelelementerne, men ellers.....

Men det er et sted, der er nemt at nå uden båd, og der er rimelige
adgangsforhold på den nordlige side.

Seerup.

Fra : Leif Langgaard

Dato : 30-01-07 18:09

"Seerup" <jp_seerup@this_out_hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> ovenpå tunnelelementerne, men ellers.....
>
> Men det er et sted, der er nemt at nå uden båd, og der er rimelige

Hej

Jeg håber du er elektriker, da jeg mener der er en hel del strøm at tumle
med på det sted, da fjorden er meget smal der

Der er ankringsforbud, men jeg er ukendt med at der er dykkerforbud!

--
Leif Langgaard
"Det er blevet vanskeligt at fotografere, alle de gode billeder er jo taget"

Fra : Seerup

Dato : 31-01-07 15:50

Er der egentlig nogen der ved hvorfor fjorden er dyndet til og død? Jeg kan
forstå det med Mariager fjord, der er en lukket fjord. Men Limfjorden er åben,
der er gennemstrømning, så det kan vel ikke være fordi den brakker til??

Alternativt må der have været/være nogen forurening? Skyldes det slagteriet,
værftet eller noget helt tredje? For det er s.. da ærgerligt, at der ikke er
noget liv.

Gid man kunne gøre noget.

Seerup.*bare et par strøtanker*

Fra : Henning

Dato : 31-01-07 17:22

On Wed, 31 Jan 2007 15:49:34 +0100, "Seerup"
<jp_seerup@this_out_hotmail.com> wrote:

> [...]
>værftet eller noget helt tredje? For det er s.. da ærgerligt, at der ikke er
Den kraftige nedbør har skyllet kvæltsof fra markerne ud i fjorden
Så det er landmændenes skyld.

Fra : Seerup

Dato : 31-01-07 17:31

> Den kraftige nedbør har skyllet kvæltsof fra markerne ud i fjorden
> Så det er landmændenes skyld.

Mnjaa ... de er nok medvirkende, men det er vel ikke kun deres skyld. I øvrigt,
mener ejg der har været noget i medierne på et tidspunkt, om at
kvælstofudledningen er dalet betragteligt.

Jeg talte med nogle fjordfiskere den anden dag. Og de fortalte om hvad man har
kunnet fange i Limfjorden. Nu kan de vist ikke engang fange krabber :o/

Det giver jo unægteligt udtrykket "dødvande" en ny betydning.

Vi var et par stykker, der ville se hvordan det så ud ved "Siemenskajen".
Der var knap 9M vand, men sigten var 10-30Cm, og dyndlaget på bunden omkring
3/4meter (jeg sank i det, pga den dårlige sigt). Det er s.. sørgeligt.

Seerup.

Fra : Leif Langgaard

Dato : 01-02-07 09:44

> [...]
> har kunnet fange i Limfjorden. Nu kan de vist ikke engang fange krabber

Hej

Sjovt nok, når man snakker med disse "jollefiskere", så har de ikke fanget
noget i årevis, men alligevel står de op kl. L... for at komme af sted, de
køber benzin, får ofte stjålet deres motorer, regn, blæst og slud, intet kan
holde dem tilbage.
Alt sammen for at komme ud at fange "ingenting",
underligt...................

Fra : Kent Friis

Dato : 01-02-07 17:49

Den Thu, 1 Feb 2007 09:44:29 +0100 skrev Leif Langgaard:
> [...]
> holde dem tilbage.
> Alt sammen for at komme ud at fange "ingenting",

Jeg fik engang fortalt følgende:

Ligger man på jorden, med hatten ned over øjene og en øl i hånden, og
bare nyder livet, så er man en doven skid, alkoholiker, en bums eller
det der er værre.

Men gør man præcis det samme blot med den ene fod på en fiskestand
med snørren ud i vandet, så er der ingen der løfter et øjenbryn. Og
folk kan jo ikke se at den anden ende af snørren er bundet om den
næste øl, som derved holdes kold.

Hvad angår dem der absolut skal ud i jollen, vil jeg ikke blive
overrasket hvis det er en undskyldning for at komme væk fra konen -
eller bare hverdagens stress generelt.

Mvh
Kent

Fra : KC

Dato : 31-01-07 17:23

Hejsa...

Når du skriver "Fjorden" - mener du så den del af Limfjorden hvor tunellen
er?

Andre steder er der jo masser af liv i Limfjorden.

KC
www.kcdk.com

Fra : Seerup

Dato : 31-01-07 17:35

> [...]
>
> Når du skriver "Fjorden" - mener du så den del af Limfjorden hvor tunellen er?
>
> Andre steder er der jo masser af liv i Limfjorden.

Jeg kender indtil videre kun nærområdet ved Aalborg/ Nr. Sundby. Så - ja - mine
udtalelser er vedr. det område.
Det glæder mig at "den" er levende andre steder.

Jeg er forholdsvis ny i det her område, og det har været lidt sløjt med
"vandaktiviteterne", derfor har jeg kun set de steder, der kan nås i bil efter
fyraften..... Men det kommer jo nok med vejret

Seerup

Fra : Svend Erik Østergaar~

Dato : 31-01-07 22:58

Sjovt nok du giver landmændene skylden jeg mener ikke der er
mange landmænd i Ålborg.
Prøv at dykke andre steder i fjorden hvor det er landmænd der
er naboer der er fjorden meget pænere

MVH
Svend Erik

Fra : Leif Langgaard

Dato : 01-02-07 09:36

> [...]
>
> Alternativt må der have været/være nogen forurening? Skyldes det
> slagteriet, værftet eller noget helt tredje? For det er s.. da ærgerligt,

Hej

Slagteriet i Nørresundby er jævnet med jorden, og de stoppede for over et år
siden. Værftet lukkede for over 10 år siden, så synderen skal nok findes et
andet sted!

Fra : Carsten Troelsgaard

Dato : 02-02-07 21:15

"Leif Langgaard" <langgaard@klarupnet.dx> skrev i en meddelelse
> "Seerup" <jp_seerup@this_out_hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hej
>
> Slagteriet i Nørresundby er jævnet med jorden, og de stoppede for over et
> år siden.

Ikke for at sætte en glorie om det, men i gamle dage var udløbet ved
slagteriet også der du kunne fange alvorligt store regnbuer.

> Værftet lukkede for over 10 år siden, så synderen skal nok findes et andet
> sted!

Jeg er ikke sikker på, at værftet forurener mere end lystbådehavnen. Det
handler/handlede om bly-baseret bundmaling .. tungmetaller er giftige

Det er en generation siden at ålegræs i de danske farvande fik en sygdom som
stort set har udryddet det.
I tilsvarende store perspektiv er jeg ikke sikker på, hvor længe spildevand
fra Aalborg og Nørresundby er blevet effektivt renset. For stor
næringstilførsel er et problem. I ferskvandssøer skaber det problemer for
plantevæksten på lidt dybere vand, fordi algevæksten lukker af for lyset ..
det kan tænkes at være problemet i saltvandet også.
I sommers tog jeg en spaseretur i det lave vand nord og vest for Egholm. Det
ser sundt ud .. jeg genkender nogle af de trævlede alger som vi i min
barndoms sommerferier ved Hals fangede 'femører' (fladfiskeyngel) i.
Som én nævner et sted gør sigtbarheden i vandet det til en kedelig
fornøjelse at snorkle/dykke. Jeg har kun været afsted én gang. Det kan være
at det er algerne der grumser og måske har vinteren klarere vand, men jeg
har ikke checket.
Om blød bund kan jeg ikke rigtig gennemskue hvorfor det nogen sinde skulle
have været anderledes .. bølger, strøm og saltholdighed som er de afgørende
faktorer har jo ikke ændret sig, men et klædeligt grønt plantelag ovenpå og
klart vand kan måske formidle et andet indtryk.

Carsten

Fra : olav.bro@googlemail.~

Dato : 19-03-07 17:23

On 2 Feb., 21:14, "Carsten Troelsgaard" <carsten.troelsga...@mail.dk>
wrote:

> [...]
> faktorer har jo ikke ændret sig, men et klædeligt grønt plantelag ovenpå og
> klart vand kan måske formidle et andet indtryk.

Hej,

Ved ikke om du er blevet meget klogere på selve dykkerforholdene ved
tunnellen?

Jeg har dykket ved tunnellen på nordsiden.
Vi gik i vandet ved lystbådehavnen lige ved tunnellen og sikke et dyk
- kedeligt dyk!

Der var i starten meget ålegræs på det lave vand indtil et par meters
dybde. Bunden består hovedsageligt at mudder, men længere ude bliver
det lidt mere sandagtigt - dog stadig meget mudret. Der er ikke så
meget strøm der, da strømmen følger en rute, der gør at den rammer
sydsiden af fjorden der. Da vi var der, var der 2 meter sigt.

Husk dykkerbøje/flag, da der kan komme både.

God tur.

Dykkerhilsner
Olav Bro
www.easydive.dk

Fra : Seerup

Dato : 22-03-07 01:28

Hej,

[...]

Nej fsv. ikke. Jeg har ikke været der, kun set stedet fra land og tænkt på, om
der var noget at se.
Det er samme sted vi taler om, kan jeg se. Jeg har talt med nogle af "gutterne"
i lystbådehavnen, og det var dem, der fortalte mig om "fordums tider".
Hvis det ser ud som du beskriver, så skal det vist kun være for at få tømt
flaskerne........

Takker.
Seerup.