Hånd Ekkolod
Fra : Sune Jorgensen

Dato : 24-01-07 20:46

Fra : Henrik Jensen

Dato : 25-01-07 11:05

Hej,

Jeg har ikke nogen ertaringer med et håndholdt ekkolod. Jeg kan ikke
lige gennemskue, hvad det skulle gavne?

Som backup?

Ofte har folk et kombineret ekkolod/gps og i tilfælde af at det går
ned, så nytter det ikke noget med kun ekkolod, m.m man kan sine
landpejlinger godt! (tror kun jeg kan på Otto, Robert og Hvenprammen).

Hvis man skulle have 2 delt, så tror jeg det er svært at bruge en
håndholdt til noget brugbart, dvs. finde vrag. Som sikkerhed, er det
nok bedre at sende manden der skal holde dimsen, ud i stævnen og kigge
efter sten og lægt vand, hvilket er en situation jeg kun kan
forestille mig i tæt tåge og så kan man billigt binde nogle knuder
på et reb og sætte et lod i

Mvh.
Henrik

Fra : Jan Birk

Dato : 25-01-07 12:10

> Jeg har ikke nogen ertaringer med et håndholdt ekkolod. Jeg kan ikke
> lige gennemskue, hvad det skulle gavne?
>
> Som backup?

Nej, som primær - altså primær på dykket, ikke i båden! Det kan
være ret praktisk, hvis man rammer 10-20m forbi vraget og sigten er ringe.

Istedet for at begynde at afsøge, kan man (gætter jeg på) hurtigt finde
den korrekte kurs til vraget!

/Jan

Fra : Allan Jensen

Dato : 25-01-07 12:39

Kan man det ?

mvh. Allan Jensen

Fra : Jan Birk

Dato : 25-01-07 19:00

> Kan man det ?

Naturligvis ikke jeg selv. Men jeg tænker på alle mine søde med-dykkere

/Jan

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 26-01-07 09:42

Nej selvfølgelig ikke vel og jeg nævner ikke jeres Robert tur d. 6 januar:
http://www.havbasserne.dk/
men det var selvfølgelig fordi du ikke var med

I øvrigt altid super tur beskrivelser, bare der var flere af dem på
nettet

/Sune

Fra : Henrik Jensen

Dato : 25-01-07 13:25

Jeg læste godt om den foreslåede anvendelse i Sportsdykkeren, men
kunne ærligt talt ikke tage det alvorligt og unlod derfor at
kommentere det. Regnede med at Sune mente oppe i båden. At bruge et
håndholdt ekkolod på bunden for at finde vraget?? Måske i terioen,
men ikke i praksis. Så tror jeg hellere man sku øve lidt mere i at
forstå sit ekkelod og gps og få smidt dræget ordenligt, eller tolke
det man trods alt ser på bunden, som kan indikere hvor man evt. kan
være i forhold til vraget..

At skulle finde sin ting frem, skyde vilkårligt rundt for at finde et
ekko, for at svømme hen til en sten eller mudderbanke... Det er jo
ikke alle vrag der lodder 4 meter op og ligger på flad bund.

Henrik

Fra : Jan Birk

Dato : 25-01-07 19:02

> At skulle finde sin ting frem, skyde vilkårligt rundt for at finde et
> ekko, for at svømme hen til en sten eller mudderbanke... Det er jo
> ikke alle vrag der lodder 4 meter op og ligger på flad bund.

Ja ja, hver sin smag (det var jo netop for at fjerne vilkårligheden).
Jeg rammer i reglen meget godt, men... En sådan gadget må jeg da bare
eje og kan ikke forstå at jeg har levet uden

/Jan

Fra : Ukendt

Dato : 26-01-07 01:33

Jan Birk wrote:
> Ja ja, hver sin smag (det var jo netop for at fjerne vilkårligheden).
> Jeg rammer i reglen meget godt, men... En sådan gadget må jeg da bare
> eje og kan ikke forstå at jeg har levet uden

nu er jeg ikke selv båd føre, så jeg vil ikke udtale mig om at ramme, men
jeg er da prøvet at komme ned og at vraget ikke er der, hvis der er dårlig
sigt, ligger jeg måsk kun 3 menter fra vraget, men der er jo nok hvis jeg
starter med at svømme den forkerte vej.

SÅ i teorien virker det smart.

jeg glader mig vildt meget til at høre Jan anmelle produktet senere på året,
så vi kan høre lidt om hvordan det virker i praksis.

mvh Morten

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 26-01-07 10:16

Jeg mente faktisk under vandet men jeg er enig med jeg begge t for der
er to sider i denne sag og sagt lidt generelt ...

Først, jo det er et legetøj men de fleste dykkere er jo store legebørn og
mange er gadget freaks
Selvfølgelig smider man dræget (tæt) på vraget og hvis man kan se det er
langt væk, så kan man altid flytte det nærmere og hvis det er tæt på kan man
notere sig retningen ifht. dræget, før man hopper i. Så er det normalt en
nem sag at gå i den rigtige retning fra starten, og enten flytte dræget
eller køre en linie fra ankeret til vraget. Eller man kan kigge efter
vraggods ellers "slæbe" spor på bunden m.m., og har man ikke et clue er et
godt udgangspunkt normalt imod strømmen modsat den vej up-linen vender.

Men på den anden side så er udvikling normalt en god ting, og opfindes noget
der kan gøre livet lettere er det jo interessant at prøve, og jeg kan godt
forestille mig nogle steder hvor denne lille bandit kunne gøre gavn ( når
min makker er blevet væk ), men det erstatter selvfølgelig ikke sund
fornuft. Om jeg kunne finde på at købe den ved jeg ikke endnu, men kom den i
stor udgave med side-scan sonar kunne det være rigtig cool Hvis man
ellers kunne lave et uv-gps system ville jeg helt sikkert også bruge dette
og smide kompasset ned i lommen, men det sker nok ikke i min levetid ?

/Sune

Fra : Jan Birk

Dato : 26-01-07 19:35

> [...]
> forestille mig nogle steder hvor denne lille bandit kunne gøre gavn ( når
> min makker er blevet væk ), men det erstatter selvfølgelig ikke sund

Nyhedsgrupper er en fin ting, jeg viste f.eks. ikke at du dykkede med
makker

/Jan