long hose konfiguration
Fra : Ole Michaelsen

Dato : 22-01-07 17:20

Hej med jer

Hvor køber jeg elastik/surgial tube (eller hvad det nu skal være) til
fastgørelse af den sekundære regulator (om halsen)?

I Kbhvn-området, helst.

Vh,

Ole M.

Fra : __vaDer

Dato : 22-01-07 18:02

Hej,

"Ole Michaelsen" <nejtak@til.spam> wrote in message
> Hej med jer
>
> Hvor køber jeg elastik/surgial tube (eller hvad det nu skal være) til
> fastgørelse af den sekundære regulator (om halsen)?
>
> I Kbhvn-området, helst.

Jeg bruger selv elastik, fylder mindre og giver bedre afslutning.

Kan købes i Spejdersport, Friluftsland inde ved Nørreport eller også
mener jeg at Tommy ude i Scubagear på Amager har eller også OceanDive på
Frb.
Eller andre dykkerbutikker der sælger udstyr til andet end sportsdykning.

Fra : JC_Nielsen@yahoo.dk

Dato : 22-01-07 19:53

Ole Michaelsen skrev:
> [...]
>
> Hvor køber jeg elastik/surgial tube (eller hvad det nu skal være) til
> fastgørelse af den sekundære regulator (om halsen)?

Hej
Du kan også gå i en sejl forretning og købe elastikbåndet derudover
en kabelbinder kan købes i et byggemarket
mvh J. C. Nielsen

Fra : Ole Michaelsen

Dato : 23-01-07 11:32

JC_Nielsen@yahoo.dk wrote:

> Hej
> Du kan også gå i en sejl forretning og købe elastikbåndet derudover
> en kabelbinder kan købes i et byggemarket
> mvh J. C. Nielsen

Alm *meget* elastisk eller bare *lidt* elastisk? Sådan 5 mm tykt eller?

Jeg har set eksempler på fastgørelse til mundstykket vha
plastikstrippen, eller ved at den ene ende af elastikken er bundet
omkring den anden ende, og den anden ende er bundet omkring den første
ende, og at mundstykket så stikkes igennem den løkke, der derved opstår.
Ulempen ved det er så, at regulatoren kan hives ud - fordelen er vel
også at den kan hives ud

Hvilken metode er den rigtige?

Vh,

Ole

Fra : Ole Bro

Dato : 23-01-07 11:55

Jeg har købt en 5mm elastiksnor i en sejlerbutik. Bundet enderne
sammen, så jeg har en løkke der kan strammes. Sat den om mundstykket
og strammet til. Meget simpelt og det virker. Personligt synes jeg, at
det er en fordel, at regulatoren kan trækkes fri, hvis det er
nødvendigt. Det kunne komme så langt, at ens makker har behov for at
frigøre mig fra mit udstyr i en fart.

Og selve ideen med at have den sekundære lige under hagen er meget
fin. Man ved præcis hvor den er ... Hele tiden.

/Ole

Fra : Ukendt

Dato : 24-01-07 10:35

Ole Bro wrote:
> [...]
>
> Og selve ideen med at have den sekundære lige under hagen er meget
> fin. Man ved præcis hvor den er ... Hele tiden.

se jeg er slet ikke enige med Ole, så her kommer mit bud, så kan du jo selv
vuder hvad du selv syntes lyder rigtig.

Det hvide elestik snorman køber i sejl butikker er for "hårdt" eller hvad
man skal sige, det er relativ stramt at udvige (håber du forstår hvad jeg
mener)
det mange køber er 5mm og det er også for klosset og stift, og slet ikke
nøvendig,
det bedste (efter min mening) er det tynde sorte som man feks tit ser på
tøj, feks en flistrøje i bunden, det kan købes i alle stof / sy butikker til
ganske få kroner pr meter, og er ca 2-3 mm og meget fleksibel og behagelig,
god til dette formål og meget andet inden for dykning
(hav altid en meter af det i værktøjskassen ved siden afen rulle cave line

så er der monteringen.
Hvis man har valgt at bruge en lang slange på den primær regulator og en
korte på backup regulatoren. Så er det fordi man har inset at det er meget
vigtig at have sin backup tæt på munden og altid vide præsis hvor den er. Og
endelig at det er den primær man donere til sin makker som er i problemer.
og lige præsis at altid vide præsis hvor den er, gør at løsninger hvor man
kan hive regulatoren ud / regulatoren bliver revet ud ved uhel osv DUR BARE
IKKE.
jeg har kun en gang oplevet en fra vores klub, komme i tryk kammer, og det
gjrde han besalt set fordi han gik i panik over regulator probemer og kunne
sikke finde sin octapus som jo ellers altid sad i holderen, men lige som han
havde brug for den, tja så var den der ikke surt men sådanne er livet,
som dykker. Hvis jeg har et stykke udstyr jeg har beslutte mig til at det er
vigtig for mig at jeg kan stole på at det er med og er der hvor det skal
være, så SKAL det også sættes fast så der ikker er nogle tvivel.

efter min mening skal min makker ALDRIG have udstyret af mig i en fart, det
eneste tilfælde min makker har brug for at fjerne mit udstyr er i overfladen
hvis jeg er bevistløs og skal op i båden, og der har han nok tid til at tage
den over hovet, og hvis det endlig er noget rigtig kritisk, hvor der ikke er
1 sek at spille, så har han sikkert sit line skær fremme for at skære mit
seletøj og så kan han jo lige snuppe denne lille elestik snor også.

udover det, så prøv at kikke lidt på det med sansynlighedens briller, hvor
store er risikoen for at skulle bruge sin backup, imod vor tit har din
makker brug for at flå udstyret af dig ?
ud fra det vil jeg også hellere at det tager 1sek længere at få udstyret af
men jeg tilgendgæld altid kan stole på min backup.

nå og så til monteringen, tag dig stykke elastik snor bind en knude i hver
ende, og sæt enderne ind under den strips der holder munstykket.
se eksembel her :
http://www.dir-dk.org/udstyr/images/04-05-02-backupreg.jpg
(om elastik snors loopen vender den ene vej eller den anden betyder intet i
præksis, personlig foretrækker jeg at vende den den anden vej.)

håber det hjælper dig lidt på vej, du kan iøvrit læse meget mere om
konfiguration på siden :
http://www.dir-dk.org/udstyr/regulatorer.html

mvh Morten Dall Darmer

Fra : Ole Michaelsen

Dato : 03-02-07 12:52

Morten Dall Darmer wrote:

> [...]
> præksis, personlig foretrækker jeg at vende den den anden vej.)
>
> håber det hjælper dig lidt på vej, du kan iøvrit læse meget mere om

Hej Morten

Jeg monterede min elastiksnor som på billedet, med loopet vendende væk
fra regulatoråbningen. Det fungerer fint, når den bare hænger og ikke er
i brug, men når jeg putter den i munden, havde elastiksnoren tendens til
at smutte op over hovedet og af - dvs dinglende foran regulatoren. Det
er vel ikke helt smart? Eller også er mit loop for stort... hvor langt
nede på halsen/brystet bør den hænge?

Vh,

Ole

Fra : Ukendt

Dato : 03-02-07 19:36

Ole Michaelsen wrote:
> Jeg monterede min elastiksnor som på billedet, med loopet vendende væk

hej Ole,

jeg ville svare det samme som Anders K, lige med den tilføjelse at jeg vil
tro at du bruger alt for tyk/stiv elastik snor, som tidliger nævnt er det
tynde (ca 2mm) som man køber i stof butikker rigeligt kraftigt og meget mere
fleksibel og smidigt i forhold til det man køber i feks sejl butikker.

husk på støre er ikke altid bedre

mvh Morten

Fra : Ole Michaelsen

Dato : 03-02-07 20:51

Morten Dall Darmer wrote:

> [...]
> fleksibel og smidigt i forhold til det man køber i feks sejl butikker.

Hmmm ok. Jeg forestiler mig bare, at en elastiksnor på 2 mm jo næsten er
som en osteklinge og den vil jeg ikke bryde mig om at have om halsen
Jeg tror jeg starter med at vende loopet den anden vej og mindske
omkredsen.

Tak for svarene.

-Ole M (DSS LCD 30+SS BP+hog harness)

Fra : AK

Dato : 03-02-07 17:51

Hej,

Jeg har min monteret som Morten fortæller dvs. modsat billedet - selve
loopet skal ikke være længere end at du kan tage regulatoren med
munden uden at bruge armene, ellers hænger den for langt nede og vil
hænge "under" dig hvilket ikke er at foretrække.
endvidere kan du bytte slangen ud med en kortere slange for at undgå
det store loop som standart regulatorslangen naturligt laver.

/AK

Fra : Ole Michaelsen

Dato : 05-02-07 21:43

AK wrote:

> [...]
> endvidere kan du bytte slangen ud med en kortere slange for at undgå
> det store loop som standart regulatorslangen naturligt laver.

Hvor kort skal slangen være?

-Ole

Fra : AK

Dato : 06-02-07 12:21

> Hvor kort skal slangen være?
>
> -Ole

Nu er der jo intet fasit, men jeg bruger en kort slange på ca
22``-24`` hvilket må give omkring 55 cm (så vidt jeg husker) og jeg er
godt tilfreds med den, det har virkelig ændret meget på størrelsen af
den løkke standartlængen danner - ærgeligt at man ikke kan uploade
billeder til dette forum, ellers skulle jeg vise hvad jeg mener - det
ville gøre det meget tydeligere.

mvh.

Anders Knudsen