Kulfiber flasker
Fra : jacob

Dato : 17-01-07 18:51

Hej

Er der nogle af jer som har erfaringer med kulfiber flasker jeg tænker
på 300 bars 7-8 liters.
Hvad er plusser og minuser, hvordan med afbalancering og konfigurering.

Hvordan renser man dem til ilt service osv.

Har i evt. nogle link til sider hvor man kan se/læse mere.

Mvh.

Jacob

Fra : Allan Hansen

Dato : 17-01-07 21:31

"jacob" <lowenstein.jacob@gmail.com> skrev i en meddelelse
>Er der nogle af jer som har erfaringer med kulfiber flasker jeg tænker
>på 300 bars 7-8 liters.Hvad er plusser og minuser, hvordan med
>afbalancering og konfigurering.

Først og fremmest er prisen på compositflasker jo helt urealistisk. Et 2x6 l
sæt koster vel det samme som en Dräger Dolphin. Flaskerne er jo lettere, så
for røgdykkere er det vel et godt valg. Til dykning kommer man jo bare til
at tage vægten på en anden måde.

>Har i evt. nogle link til sider hvor man kan se/læse mere.

Jeg har set at de sælges i Sverige f.eks.
http://www.dyk-brand.se/comersus/store/comersus_listItems.asp?idCategory=342

Allan Hansen

Fra : jacob

Dato : 17-01-07 22:05

Hej

Jeg har fundet en god pris så det er ikke det der bliver problemet,
men de andre spørgsmål ville være rare at få nogle indput til.

Mvh.
jacob

Fra : Henrik Manley

Dato : 17-01-07 22:16

Jeg kan ikke se der er nogle fordel ved kulfiberflasker til dykning.

Ulemper er den samlet vægt bliver større end stålflasker, de fylder mere og
er følsomme over for slag med skarpe genstande.

Iltservice er nok lidt lettere da man bare vasker dem med sæbe og skyller
dem bagefter.

--
Henrik Manley
http://bends.dk

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 17-01-07 23:28

jacob skrev:
> Hvad er plusser og minuser, hvordan med afbalancering og konfigurering.

Afbalancering og konfigurering må være et rent helvede med
kulfiberflasker. Man kommer til at slæbe rundt på en masse bly.
Det idelle er at finde nogle flasker med en vægt så man er
afbalanceret uden bly. Det fleste flasker er for lette, men der findes
232 bar stålflasker med passende vægt.

Jens Olsen

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 18-01-07 08:06

Hej

Der har været flere gode tråde om dette på ScubaBoard start f.eks. med
denne:
http://scubaboard.com/showthread.php?t=88856&

Generelt er konklusionen:
"Great for land use (FireFighting) terrible for diving"

/Sune

Fra : info@dyk-brand.se

Dato : 24-01-07 07:41

Hej alla Danska dykare.
Jag har arbetat med kompositflaskor i många år, och har även varit
ägare till eget paket 2x6,7 liter av fabrikat Intespiro.

Mångfa har olika synpunkter på att använda den typen av luftflaskor
av kompositmateriaal, men det är inte så många som har egen
erfarenhet själva.
Jag hinner inte nu att skriva så mycket men ni får några länkar att
följa till olika sidor med mera detaljer.

Jag vet inte heller hur många som känner till att Svenska försvaret
i sin senaste upphandling av 350 kompletta dykutrustningar, valde
Interspiro med 2x5 liter kompositflaskor.
Men jag skall försöka skriva mera sedan.
Hälsningar från Växjö Sverige

http://www.dyk-brand.se/download/interspiro_forsvar.pdf
http://www.interspiro.com/_downloads/98695A01%20-%20The%20Concept%20of%20the%20Divator%20Family.pdf