/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Crash
Fra : Ukendt


Dato : 06-02-07 21:19

Engang i firserne var der på diverse forårsudstillinger og biludstillinger
en Fård Sierra udstillet, som havde påkørt en pæl sidelæns. Der pælen havde
ramt var bilen kun halv bredde - så vidt jeg husker - Hvor høj hastigheden
havde været har jeg ingen anelse om.
I nedenstående link til Applus er det en (lækker) Alfa der tager turen.. De
tests er som regel udført med 40 - 50 km/t..
Tager jeg fejl?
Min opfattelse af nyere biler er at de er bedre bygget, og er bedre sikret
mod sidekollision, hvilket linket sikkert også viser.. men man er da vist
færdig, hvis man en morgen bliver overasket af glatføre, og med 80 - 90 km/t
suser ind i en pæl med siden til trods gardin airbags osv.. Æv!

Kør forsigtigt - Imorgen og de næste dage kommer kong vinter.

/HB

http://www.applusbilsyn.dk/crash_tests/alfa_romeo_159_pael/?tx_applusflashvideo_pi1%5BmovieUid%5D=55



 
 
Ukendt (06-02-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 06-02-07 21:27


"HB" <nomail(snabela)service.dk> skrev i en meddelelse
news:45c8e2bc$0$4153$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

> Min opfattelse af nyere biler er at de er bedre bygget, og er bedre sikret
> mod sidekollision, hvilket linket sikkert også viser.. men man er da vist
> færdig, hvis man en morgen bliver overasket af glatføre, og med 80 - 90
> km/t suser ind i en pæl med siden til trods gardin airbags osv.. Æv!

Det hele er nok et spørgsmål om lige HVOR pælen går ind i siden. Er det lige
der hvor kroppen er, så giver det i hvert fald alvorlige indre blødninger,
men går pælen ind længere fremme eller længere bagved så kan der være gode
chancer for at overleve.

Man skal "bare" huske på at selv om en dør ser ud til at være 20 cm bred og
virker som en enorm god sikring, så er det reelt kun 2x1mm blik af billigste
kvalitet og så en spinkel aluskinne som ekstra sidekollisionsbeskyttelse.
Det siger sig selv at døren vil give efter over for andre hårde genstande


--
Tom



Ukendt (06-02-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 06-02-07 21:35


"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:45c8e4c9$0$15878$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> Det hele er nok et spørgsmål om lige HVOR pælen går ind i siden. Er det
> lige der hvor kroppen er, så giver det i hvert fald alvorlige indre
> blødninger, men går pælen ind længere fremme eller længere bagved så kan
> der være gode chancer for at overleve.

Det styrer man jo jo ikke helt selv, når det går galt

>
> Man skal "bare" huske på at selv om en dør ser ud til at være 20 cm bred
> og virker som en enorm god sikring, så er det reelt kun 2x1mm blik af
> billigste kvalitet og så en spinkel aluskinne som ekstra
> sidekollisionsbeskyttelse. Det siger sig selv at døren vil give efter over
> for andre hårde genstande

Netop det jeg også ville sige.
Bilen er jo mere sårbar i siden og bilproducenterne gør jo alt for at man
skal købe netop deres bil, som virker meget sikker. Man får da også en
sikker følelse, når man åbner døren i en ny bil, og ser at døren er 30cm.
tyk...



Uffe Bærentsen (07-02-2007)
Kommentar
Fra : Uffe Bærentsen


Dato : 07-02-07 10:00


"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:45c8e4c9$0$15878$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...


> Man skal "bare" huske på at selv om en dør ser ud til at være 20 cm bred
> og virker som en enorm god sikring, så er det reelt kun 2x1mm blik af
> billigste kvalitet og så en spinkel aluskinne som ekstra
> sidekollisionsbeskyttelse. Det siger sig selv at døren vil give efter over
> for andre hårde genstande

Hvor får du de 2x1 mm fra?
Svjv er karrosseriplade 0,75 eller 0,8 mm.

Så er der også spørgsmål om den der aluskinne.
Stort anlæg = stort pladsbehov.
=> afmontering af 'dele-der-sidder-i-vejen'



--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i
Tipo 1,6i




Henrik B. (07-02-2007)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 07-02-07 22:10

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:45c8e4c9$0$15878$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Man skal "bare" huske på at selv om en dør ser ud til at være 20 cm bred
> og virker som en enorm god sikring, så er det reelt kun 2x1mm blik af
> billigste kvalitet og så en spinkel aluskinne som ekstra
> sidekollisionsbeskyttelse. Det siger sig selv at døren vil give efter over
> for andre hårde genstande

Aluskinne? Nej, stålskinne, kraftige dørhængsler samt forstækrninger i tag-
og vangeprofiler...

--
--------------------------------
Rigtige biler har over 420 Nm...



Ukendt (07-02-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 07-02-07 23:47


"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:45ca4027$0$5721$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
> news:45c8e4c9$0$15878$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
>> Man skal "bare" huske på at selv om en dør ser ud til at være 20 cm bred
>> og virker som en enorm god sikring, så er det reelt kun 2x1mm blik af
>> billigste kvalitet og så en spinkel aluskinne som ekstra
>> sidekollisionsbeskyttelse. Det siger sig selv at døren vil give efter
>> over for andre hårde genstande
>
> Aluskinne? Nej, stålskinne,

Formpresset aluskinne

--
Tom



Henrik B. (08-02-2007)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 08-02-07 08:05

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:45ca56eb$0$15901$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

>> Aluskinne? Nej, stålskinne,
>
> Formpresset aluskinne

Nej, på rigtige biler, er det stål...

--
--------------------------------
Rigtige biler har over 420 Nm...



Ukendt (08-02-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 08-02-07 17:51


"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:45cacbac$0$153$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
> news:45ca56eb$0$15901$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
>>> Aluskinne? Nej, stålskinne,
>>
>> Formpresset aluskinne
>
> Nej, på rigtige biler, er det stål...

Jeg kører jo ikke en rigtig bil

--
Tom



Sætternissen (08-02-2007)
Kommentar
Fra : Sætternissen


Dato : 08-02-07 08:43


"HB" <nomail(snabela)service.dk> skrev i en meddelelse
news:45c8e2bc$0$4153$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Min opfattelse af nyere biler er at de er bedre bygget, og er bedre sikret
> mod sidekollision, hvilket linket sikkert også viser.. men man er da vist
> færdig, hvis man en morgen bliver overasket af glatføre, og med 80 - 90
> km/t suser ind i en pæl med siden til trods gardin airbags osv.. Æv!
>

Ja så er man sikkert færdig - men hvordan kommer man til at suse ind i en
pæl med den fart i glat føre?

Du har vist ikke holdt dig til en forsvarlig hastighed iht. forholdene -
korrekt?

Knud



Ukendt (08-02-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 08-02-07 12:05


"Sætternissen" <sattenisen@bat.lk> skrev i en meddelelse
news:45cad472$0$13970$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> "HB" <nomail(snabela)service.dk> skrev i en meddelelse
> news:45c8e2bc$0$4153$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>> Min opfattelse af nyere biler er at de er bedre bygget, og er bedre
>> sikret mod sidekollision, hvilket linket sikkert også viser.. men man er
>> da vist færdig, hvis man en morgen bliver overasket af glatføre, og med
>> 80 - 90 km/t suser ind i en pæl med siden til trods gardin airbags osv..
>> Æv!
>>
>
> Ja så er man sikkert færdig - men hvordan kommer man til at suse ind i en
> pæl med den fart i glat føre?

Har set en bil snurre rundt på en isglat landevej uden nogen form for
provokation - anden at hastigheden var 80-90km/t. Hastigheden nedsættes ikke
meget ved at bilen snurrer rundt på isglat vej - og dermed kunne den i
teorien og praksis godt have ramt en pæl med siden.

> Du har vist ikke holdt dig til en forsvarlig hastighed iht. forholdene -
> korrekt?
>
> Knud
Hvis tilfældet havde været, ville jeg sikkert ikke kunne skrive det her nu.

/HB



Sætternissen (08-02-2007)
Kommentar
Fra : Sætternissen


Dato : 08-02-07 14:03


"HB" <nomail(snabela)service.dk> skrev i en meddelelse
news:45cb03d6$0$4151$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> >
> Har set en bil snurre rundt på en isglat landevej uden nogen form for
> provokation - anden at hastigheden var 80-90km/t. Hastigheden nedsættes
> ikke meget ved at bilen snurrer rundt på isglat vej - og dermed kunne den
> i teorien og praksis godt have ramt en pæl med siden.
>

Ja jeg har set situatioen endog ved en væsentlig lavere hastighed - en bil
med campingvogn, som skulle holde for rødt.

Hvis du en dag hvor det er isglat fører dig frem med over 40 km/t har du
allerede på det tidspunkt kvajet dig.

Knud



Ukendt (08-02-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 08-02-07 14:19


"Sætternissen" <sattenisen@bat.lk> skrev i en meddelelse
news:45cb1f78$0$13944$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> "HB" <nomail(snabela)service.dk> skrev i en meddelelse
> news:45cb03d6$0$4151$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>> >
>> Har set en bil snurre rundt på en isglat landevej uden nogen form for
>> provokation - anden at hastigheden var 80-90km/t. Hastigheden nedsættes
>> ikke meget ved at bilen snurrer rundt på isglat vej - og dermed kunne den
>> i teorien og praksis godt have ramt en pæl med siden.
>>
>
> Ja jeg har set situatioen endog ved en væsentlig lavere hastighed - en bil
> med campingvogn, som skulle holde for rødt.
>
> Hvis du en dag hvor det er isglat fører dig frem med over 40 km/t har du
> allerede på det tidspunkt kvajet dig.

Ja, det skulle du have fortalt ham der snurrede rundt



Ukendt (08-02-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 08-02-07 13:54


"Sætternissen" <sattenisen@bat.lk> skrev i en meddelelse
news:45cad472$0$13970$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
>
> Du har vist ikke holdt dig til en forsvarlig hastighed iht. forholdene -
> korrekt?
>
> Knud
Nu kunne du jo også lade være med at klippe min sidste kommentar fra -

"Kør forsigtigt - Imorgen og de næste dage kommer kong vinter".

Det var faktisk bare en venlig påmindelse om at der kunne blive glat, og at
man skulle passe på sig selv.

/HB



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177507
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408569
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste