|
| Crash Fra : Ukendt |
Dato : 06-02-07 21:19 |
|
Engang i firserne var der på diverse forårsudstillinger og biludstillinger
en Fård Sierra udstillet, som havde påkørt en pæl sidelæns. Der pælen havde
ramt var bilen kun halv bredde - så vidt jeg husker - Hvor høj hastigheden
havde været har jeg ingen anelse om.
I nedenstående link til Applus er det en (lækker) Alfa der tager turen.. De
tests er som regel udført med 40 - 50 km/t..
Tager jeg fejl?
Min opfattelse af nyere biler er at de er bedre bygget, og er bedre sikret
mod sidekollision, hvilket linket sikkert også viser.. men man er da vist
færdig, hvis man en morgen bliver overasket af glatføre, og med 80 - 90 km/t
suser ind i en pæl med siden til trods gardin airbags osv.. Æv!
Kør forsigtigt - Imorgen og de næste dage kommer kong vinter.
/HB
http://www.applusbilsyn.dk/crash_tests/alfa_romeo_159_pael/?tx_applusflashvideo_pi1%5BmovieUid%5D=55
| |
Ukendt (06-02-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 06-02-07 21:27 |
|
"HB" <nomail(snabela)service.dk> skrev i en meddelelse
news:45c8e2bc$0$4153$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Min opfattelse af nyere biler er at de er bedre bygget, og er bedre sikret
> mod sidekollision, hvilket linket sikkert også viser.. men man er da vist
> færdig, hvis man en morgen bliver overasket af glatføre, og med 80 - 90
> km/t suser ind i en pæl med siden til trods gardin airbags osv.. Æv!
Det hele er nok et spørgsmål om lige HVOR pælen går ind i siden. Er det lige
der hvor kroppen er, så giver det i hvert fald alvorlige indre blødninger,
men går pælen ind længere fremme eller længere bagved så kan der være gode
chancer for at overleve.
Man skal "bare" huske på at selv om en dør ser ud til at være 20 cm bred og
virker som en enorm god sikring, så er det reelt kun 2x1mm blik af billigste
kvalitet og så en spinkel aluskinne som ekstra sidekollisionsbeskyttelse.
Det siger sig selv at døren vil give efter over for andre hårde genstande
--
Tom
| |
Ukendt (06-02-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 06-02-07 21:35 |
|
"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:45c8e4c9$0$15878$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> Det hele er nok et spørgsmål om lige HVOR pælen går ind i siden. Er det
> lige der hvor kroppen er, så giver det i hvert fald alvorlige indre
> blødninger, men går pælen ind længere fremme eller længere bagved så kan
> der være gode chancer for at overleve.
Det styrer man jo jo ikke helt selv, når det går galt
>
> Man skal "bare" huske på at selv om en dør ser ud til at være 20 cm bred
> og virker som en enorm god sikring, så er det reelt kun 2x1mm blik af
> billigste kvalitet og så en spinkel aluskinne som ekstra
> sidekollisionsbeskyttelse. Det siger sig selv at døren vil give efter over
> for andre hårde genstande
Netop det jeg også ville sige.
Bilen er jo mere sårbar i siden og bilproducenterne gør jo alt for at man
skal købe netop deres bil, som virker meget sikker. Man får da også en
sikker følelse, når man åbner døren i en ny bil, og ser at døren er 30cm.
tyk...
| |
Uffe Bærentsen (07-02-2007)
| Kommentar Fra : Uffe Bærentsen |
Dato : 07-02-07 10:00 |
|
"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:45c8e4c9$0$15878$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Man skal "bare" huske på at selv om en dør ser ud til at være 20 cm bred
> og virker som en enorm god sikring, så er det reelt kun 2x1mm blik af
> billigste kvalitet og så en spinkel aluskinne som ekstra
> sidekollisionsbeskyttelse. Det siger sig selv at døren vil give efter over
> for andre hårde genstande
Hvor får du de 2x1 mm fra?
Svjv er karrosseriplade 0,75 eller 0,8 mm.
Så er der også spørgsmål om den der aluskinne.
Stort anlæg = stort pladsbehov.
=> afmontering af 'dele-der-sidder-i-vejen'
--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i
Tipo 1,6i
| |
Henrik B. (07-02-2007)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 07-02-07 22:10 |
|
"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:45c8e4c9$0$15878$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Man skal "bare" huske på at selv om en dør ser ud til at være 20 cm bred
> og virker som en enorm god sikring, så er det reelt kun 2x1mm blik af
> billigste kvalitet og så en spinkel aluskinne som ekstra
> sidekollisionsbeskyttelse. Det siger sig selv at døren vil give efter over
> for andre hårde genstande
Aluskinne? Nej, stålskinne, kraftige dørhængsler samt forstækrninger i tag-
og vangeprofiler...
--
--------------------------------
Rigtige biler har over 420 Nm...
| |
Ukendt (07-02-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 07-02-07 23:47 |
|
"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:45ca4027$0$5721$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
> news:45c8e4c9$0$15878$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
>> Man skal "bare" huske på at selv om en dør ser ud til at være 20 cm bred
>> og virker som en enorm god sikring, så er det reelt kun 2x1mm blik af
>> billigste kvalitet og så en spinkel aluskinne som ekstra
>> sidekollisionsbeskyttelse. Det siger sig selv at døren vil give efter
>> over for andre hårde genstande
>
> Aluskinne? Nej, stålskinne,
Formpresset aluskinne
--
Tom
| |
Henrik B. (08-02-2007)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 08-02-07 08:05 |
|
"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:45ca56eb$0$15901$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>> Aluskinne? Nej, stålskinne,
>
> Formpresset aluskinne
Nej, på rigtige biler, er det stål...
--
--------------------------------
Rigtige biler har over 420 Nm...
| |
Ukendt (08-02-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 08-02-07 17:51 |
|
"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:45cacbac$0$153$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
> news:45ca56eb$0$15901$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
>>> Aluskinne? Nej, stålskinne,
>>
>> Formpresset aluskinne
>
> Nej, på rigtige biler, er det stål...
Jeg kører jo ikke en rigtig bil
--
Tom
| |
Sætternissen (08-02-2007)
| Kommentar Fra : Sætternissen |
Dato : 08-02-07 08:43 |
|
"HB" <nomail(snabela)service.dk> skrev i en meddelelse
news:45c8e2bc$0$4153$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Min opfattelse af nyere biler er at de er bedre bygget, og er bedre sikret
> mod sidekollision, hvilket linket sikkert også viser.. men man er da vist
> færdig, hvis man en morgen bliver overasket af glatføre, og med 80 - 90
> km/t suser ind i en pæl med siden til trods gardin airbags osv.. Æv!
>
Ja så er man sikkert færdig - men hvordan kommer man til at suse ind i en
pæl med den fart i glat føre?
Du har vist ikke holdt dig til en forsvarlig hastighed iht. forholdene -
korrekt?
Knud
| |
Ukendt (08-02-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 08-02-07 12:05 |
|
"Sætternissen" <sattenisen@bat.lk> skrev i en meddelelse
news:45cad472$0$13970$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> "HB" <nomail(snabela)service.dk> skrev i en meddelelse
> news:45c8e2bc$0$4153$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>> Min opfattelse af nyere biler er at de er bedre bygget, og er bedre
>> sikret mod sidekollision, hvilket linket sikkert også viser.. men man er
>> da vist færdig, hvis man en morgen bliver overasket af glatføre, og med
>> 80 - 90 km/t suser ind i en pæl med siden til trods gardin airbags osv..
>> Æv!
>>
>
> Ja så er man sikkert færdig - men hvordan kommer man til at suse ind i en
> pæl med den fart i glat føre?
Har set en bil snurre rundt på en isglat landevej uden nogen form for
provokation - anden at hastigheden var 80-90km/t. Hastigheden nedsættes ikke
meget ved at bilen snurrer rundt på isglat vej - og dermed kunne den i
teorien og praksis godt have ramt en pæl med siden.
> Du har vist ikke holdt dig til en forsvarlig hastighed iht. forholdene -
> korrekt?
>
> Knud
Hvis tilfældet havde været, ville jeg sikkert ikke kunne skrive det her nu.
/HB
| |
Sætternissen (08-02-2007)
| Kommentar Fra : Sætternissen |
Dato : 08-02-07 14:03 |
|
"HB" <nomail(snabela)service.dk> skrev i en meddelelse
news:45cb03d6$0$4151$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> >
> Har set en bil snurre rundt på en isglat landevej uden nogen form for
> provokation - anden at hastigheden var 80-90km/t. Hastigheden nedsættes
> ikke meget ved at bilen snurrer rundt på isglat vej - og dermed kunne den
> i teorien og praksis godt have ramt en pæl med siden.
>
Ja jeg har set situatioen endog ved en væsentlig lavere hastighed - en bil
med campingvogn, som skulle holde for rødt.
Hvis du en dag hvor det er isglat fører dig frem med over 40 km/t har du
allerede på det tidspunkt kvajet dig.
Knud
| |
Ukendt (08-02-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 08-02-07 14:19 |
|
"Sætternissen" <sattenisen@bat.lk> skrev i en meddelelse
news:45cb1f78$0$13944$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> "HB" <nomail(snabela)service.dk> skrev i en meddelelse
> news:45cb03d6$0$4151$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>> >
>> Har set en bil snurre rundt på en isglat landevej uden nogen form for
>> provokation - anden at hastigheden var 80-90km/t. Hastigheden nedsættes
>> ikke meget ved at bilen snurrer rundt på isglat vej - og dermed kunne den
>> i teorien og praksis godt have ramt en pæl med siden.
>>
>
> Ja jeg har set situatioen endog ved en væsentlig lavere hastighed - en bil
> med campingvogn, som skulle holde for rødt.
>
> Hvis du en dag hvor det er isglat fører dig frem med over 40 km/t har du
> allerede på det tidspunkt kvajet dig.
Ja, det skulle du have fortalt ham der snurrede rundt
| |
Ukendt (08-02-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 08-02-07 13:54 |
|
"Sætternissen" <sattenisen@bat.lk> skrev i en meddelelse
news:45cad472$0$13970$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
>
> Du har vist ikke holdt dig til en forsvarlig hastighed iht. forholdene -
> korrekt?
>
> Knud
Nu kunne du jo også lade være med at klippe min sidste kommentar fra -
"Kør forsigtigt - Imorgen og de næste dage kommer kong vinter".
Det var faktisk bare en venlig påmindelse om at der kunne blive glat, og at
man skulle passe på sig selv.
/HB
| |
|
|