Is på indersiden af ruden
Fra : Ukendt

Dato : 06-02-07 11:02

Hej gruppe,

I morges havde jeg en del is på indersiden af mine ruder.

Det skyldes jo formentlig dug/fugt som er blevet til is. Men hvordan
undgår jeg det?

Bilen er en Skoda Octavia (med aircon), hvis det har nogen betydning.
Jeg har kigget tilbage i gruppen, men der ser ikke ud til at være et
entydigt svar. Er der en sikker metode til at undgå dette?

/Dennis

Fra : hanzen

Dato : 06-02-07 11:28

<Dennis Birch> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg har kigget tilbage i gruppen, men der ser ikke ud til at være et
> entydigt svar. Er der en sikker metode til at undgå dette?

Aircon burde vel kunne affugte luften.
Ellers sluk for varmen og kør de sidste 5 min med åbne vinduer.
Ellers kan du gøre som mig. Lad et par vinduer stå på klem så der er
cirkulation i kabinen. Det virker, men skal dog bruges med forsigtighed hvis
der er sne i vente
--
hilzen
hanzen

SAAB 900 185 hk med kunstigt åndedræt

Fra : Lars [6710]

Dato : 06-02-07 12:45

Dennis Birch skrev:
> Hej gruppe,
>
> I morges havde jeg en del is på indersiden af mine ruder.
> hvordan undgår jeg det?

Når bilen er kørt godt varm og kabine temperaturen er opppe på de 21- 22
grader, så lufter du godt ud....
Lad derefter kabinen blive varm igen og luft ud.....

Gør det nogle gange så burde det hjælpe med mindre din bil er utæt et
eller andet sted.

Du kunne jo evt pille måtter o lign ud til tørring. Det kunne jo være
her at der hænger en del fugt.

Din AirCon skulle jo meget gerne virke som affugter, men den har
selvfølgelig ikke så gode arbejdsbetingelser når udendørstemperaturen er
under 5 gr....
Hvornår har du fået efterset dit AirCon anlæg ?
Kunne være det mangler kølemiddel (eller hvad det nu hedder)

--
Venlig hilsen

Lars Hørlyck Sørensen

Fra : Ukendt

Dato : 06-02-07 13:26

On Tue, 06 Feb 2007 12:44:44 +0100, "Lars [6710]"
> [...]
>under 5 gr....
>Hvornår har du fået efterset dit AirCon anlæg ?
>Kunne være det mangler kølemiddel (eller hvad det nu hedder)

Hm.. jeg ved faktisk ikke hvornår AirCon anlæget sidst er blevet
efterset. Jeg købte bilen i foråret og siden dengang er det i
hvertfald ikke sket. Skal det gøres en gang om året, eller?!
Det kan jo også være, at jeg ikke bruger mit anlæg korrekt. Skal
AirCon være slået til om vinteren? Jeg har ikke brugt det i mange
måneder...

/Dennis

Fra : Lars [6710]

Dato : 06-02-07 13:33

Dennis Birch skrev:
> Skal det gøres en gang om året, eller?!

Hvis du spør' værkstedet, så siger de jo nok ja...
Jeg plejer at få mit checket hvert andet år, og sidst blev der fyldt ca
100 g på af det hersens freon stads

> Skal AirCon være slået til om vinteren? Jeg har ikke brugt det i mange
> måneder...

Det er jo ikke nødvendigt at køre med det tændt hele tiden, men du skal
helst "motionere" det en gang imellem....
Tænd det en halv times tid en gang om ugen, såfremt du selvfølgelig
kører så langt

--
Venlig hilsen

Lars Hørlyck Sørensen

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 06-02-07 16:29

"Lars [6710]" <lars@hoerXXXXlyck.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis du spør' værkstedet, så siger de jo nok ja...

Tjah....

Jeg har for få dage siden haft min bil til 30.000 km eftersyn. Den er 19
måneder gammel.

Da jeg bestilte tid til eftersynet bad jeg om at få aircon efterset, da jeg
har hørt, at det ville være en god idé.

Da jeg afleverede bilen, blev jeg spurgt, hvorfor jeg ville have det
efterset og da jeg forklarede, at det bare var for en sikkerheds skyld, fik
jeg at vide, at det var helt unødvendigt. Især når jeg bruger det hele
tiden. Så den bestilling blev streget ud igen og jeg har derfor ikke får
bilens aircon efterset. Det kan vente, siger forhandleren, til jeg evt.
synes, at det ikke virker ordentligt mere.

Da jeg hentede bilen, fik jeg i øvrigt forklaret, at der var trængt vand ind
ved en af baglygterne, som derfor var ved at skifte farve. Så det havde de
tilladt sig at skifte. Men på reklamationen, så det skulle jeg ikke betale
noget for.

Så bombommelum... jeg har en bil (C4), der har fungeret helt uden problemer.
Og forhandler/værksted ser ud til at være helt reel.

Mvh. Lisbeth

Fra : Ukendt

Dato : 06-02-07 18:17

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsen_FJERN@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:45c89ecd$0$4163$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

> [...]
> bilens aircon efterset. Det kan vente, siger forhandleren, til jeg evt.
> synes, at det ikke virker ordentligt mere.

Det er rigtigt. Det koster ca. 1.000 Kr eller mere at få "kontrolleret" sit
aircon, selv om meget af kølemidlet bliver genbrugt. Så ingen grund til at
gøre noget før man synes det køler dårligt.

--
Tom

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 07-02-07 07:46

Tom wrote:

> Det er rigtigt. Det koster ca. 1.000 Kr eller mere at få "kontrolleret" sit
> aircon, selv om meget af kølemidlet bliver genbrugt. Så ingen grund til at
> gøre noget før man synes det køler dårligt.

Enig, men når man så først syntes det er ved at være dårligt, så skal
man heller ikke sparer de 1000kr ved at udskyde servicen af det. Da jeg
lige havde købt min primera var det ikke til at teste om det virkede
eller ej, men da det blev varmere (15-20 grader) og det ikke kølede, røg
den direkte til service... 1000kr og vupti, fuldt funktionelt A/C
igen... og det var dælendylme dejligt (der manglede vist ca. 60%
kølemiddel)

Thomas

Fra : Torben Scheel

Dato : 06-02-07 14:02

Dennis Birch wrote:
> [...]
> Det kan jo også være, at jeg ikke bruger mit anlæg korrekt. Skal
> AirCon være slået til om vinteren? Jeg har ikke brugt det i mange

Det er efter sigende den visse død for aircon - påstanden er at
kølemidlet tætner anlægget ved brug, og siver ud ved mangel på brug.

Jeg havde min importbil stående i en lade i 3 mdr. hvorefter airconen
var tom. Om den havde været det alligevel ved jeg self. ikke, men en
fyldning i juni har da holdt til nu ved regelmæssig brug (mindst en til
to gange om ugen).

--
vh
Torben

Fra : Brian

Dato : 06-02-07 19:17

Lars [6710] wrote:

> Din AirCon skulle jo meget gerne virke som affugter, men den har
> selvfølgelig ikke så gode arbejdsbetingelser når udendørstemperaturen
> er under 5 gr....

Jeg havde på et tidspunkt en mindre "meningudveksling" med Kent her fra
gruppen, der havde købt sig en Skoda Fabia. På den (påstod han hårdnakket)
virker aircon selv om det er under 5 grader - så det burde det jo også på en
Octavia.

/Brian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 06-02-07 19:21

Brian skriver:

> [...]
> virker aircon selv om det er under 5 grader - så det burde det jo også på en

Det gør i en Golf (og Touran)

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Brian

Dato : 06-02-07 20:15

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Brian skriver:

> Det gør i en Golf (og Touran)

Jeg troede det var tæt på en naturlov, at kompressoren ikke kan køre (pga
tilfrysning af kondensvand) under 5 grader oder so, men det er da godt at de
har fundet en løsning på det problem.

/Brian

Fra : SG

Dato : 07-02-07 23:40

"Brian" <nej@tak.du> skrev i

> Jeg troede det var tæt på en naturlov, at kompressoren ikke kan køre
> (pga tilfrysning af kondensvand) under 5 grader oder so, men det er da
> godt at de har fundet en løsning på det problem.

Jo, men det giver jo ikke megen effekt alligevel, hvis A/C'en kan fungere
under 5 graders varme uden for bilen.

Kølingen er der ikke brug for. Affugtningen af luften sker med lige så stor
hast, som hvis A/C ikke var slået til - især hvis undendørs temperaturen er
meget tæt på 0 grader.

Den eneste fordel må være, at du kan undgå duggede ruder, hvis du har sat
luftcirkulationen på recirkulation. Her vil en fungerende A/C jo nedkøle og
genopvarme luften i bilen, hvilket resulterer i affugtning. Det kan man
ikke, med normale A/C, når lufttemperaturen er under de 4-5 grader.

-SG