2.3 motor i Fiesta ST?
Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 04-02-07 13:36

Min ST'er er såmend kvik nok - men man vil jo altid gerne have at den er en
smule hurtigere :)
Jeg har tænkt på lidt forskellige løsninger - turbo, knastaksler, indsugning
mv.
Den anden dag fandt jeg så ud af at Ford/Mazda's 2.3 motor passer direkte
over i - den er øjensynligvis bygget på næsten samme blok som den nuværende
2.0.
Spørgsmålet er så bare om det er lovligt? Den har 170 hk mod de nuværende
150, så den ligger i hvert fald under 20% reglen. Desuden bør det jo være
nemmere at fremskaffe miljøpapirer mv., da den ligger i Mazda 6.
Burde det ikke være fuldstændig lovligt at smide sådan en over i? Uden at
jeg skal betale ny afgift osv.
Knastaksler vil jeg være ked af at skifte, da jeg godt kan lide at den har
lidt bundtræk.
Turbo vil også være fint - men er det ikke et helvede at få godkendt på en
bil der ikke kan fåes med turbo?

/Kasper Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 04-02-07 14:13

"Kasper Hansen [8270]" <news@SLETpostmand.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Spørgsmålet er så bare om det er lovligt? Den har 170 hk mod de nuværende
> 150, så den ligger i hvert fald under 20% reglen.

Ja så er det lovligt. Men mon ikke man vil kræve en masse papirer når der
står Mazda på motoren.
Jeg kunne forestille mig at en sådan ombygning er et større projekt. Du skal
jo også have en større dimension på udstødningssystemet for at kunne presse
mere igennem. Katten er halv dyr. Der skal også andre dyser i om
motorstyringen skal omprogrammeres og meget mere.

> [...]
> lidt bundtræk.
> Turbo vil også være fint - men er det ikke et helvede at få godkendt på en

Alt tuning på biler der ikke er født med turbo er så rasende dyrt at det i
sidste end vil være billigere at skifte hele bilen ud med en model der har
de heste man mangler.
170 HK er i øvrigt heller ikke ret meget. Den sierra jeg havde med 170 heste
havde heller ikke nok selv om den sikkert ikke vejede mere end din Fiesta.

--
Tom

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 04-02-07 14:24

> [...]
> presse mere igennem. Katten er halv dyr. Der skal også andre dyser i om
> motorstyringen skal omprogrammeres og meget mere.

Ford laver også en udgave af motoren... det er den der bruges i USA. Er lidt
i tvivl om den kan fåes i europa.
Udstødningen er ikke det store problem -har jo i forvejen en komplet
sportsudstødning på. Så vidt jeg ved passer den også på den store udgave af
motoren.
Har set at pumabuild.co.uk sælger sådan en motor opgradering - deres
netbutik er desværre bare ude af drift nu.

Du har ret i at 170hk ikk er det store - men mon ikke udstødningen mv.
hjælper den lidt højere op i praksis?
Det siges i hvert fald at min har 170 hk i den nuværende konfiguration.

Projektet bliver formentligt heller ikke til noget - men det er jo sjovt at
lege lidt med tanken :)

/Kasper Hansen

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 04-02-07 16:18

Hej

Kasper Hansen [8270] wrote:
> Spørgsmålet er så bare om det er lovligt? Den har 170 hk mod de nuværende
> 150, så den ligger i hvert fald under 20% reglen. Desuden bør det jo være
> nemmere at fremskaffe miljøpapirer mv., da den ligger i Mazda 6.

Og stumper i stedet for at pumpe den eksisterende med et turbosæt som
ikke kan skaffes om 5 år.

> Burde det ikke være fuldstændig lovligt at smide sådan en over i? Uden at
> jeg skal betale ny afgift osv.

Mange skifter motor og kører videre i ældre biler og afgiften skal "kun"
betales hvis bilen ændrer model. En Fiesta med 2,3l findes ikke, så så
langt, så godt, vil jeg mene.

> Turbo vil også være fint - men er det ikke et helvede at få godkendt på en
> bil der ikke kan fåes med turbo?

Syn og eventuelt toldsyn. Har set i udlandet, at man kan få et turbosæt
til 2,3'eren som koster ca 15.000. Så skulle den ryge op på ca 230hk.

Noget helt andet er at motoren vil veje lidt mere og det vil betyde
noget for bremser og håndtering af bilen. Den kan meget vel blive lidt
næsetung og ikke nødvendigvis nogen fornøjelse mere at køre rundt i.

--
Med venlig hilsen Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 04-02-07 21:53

> Noget helt andet er at motoren vil veje lidt mere og det vil betyde noget
> for bremser og håndtering af bilen. Den kan meget vel blive lidt næsetung
> og ikke nødvendigvis nogen fornøjelse mere at køre rundt i.

Fidusen er at 2.3'eren vejer det samme som den anden (mener jeg helt
bestemt) -det er sådan set nøjagtigt samme motor, bortset fra slagvolumen...

/Kasper Hansen

Fra : MD

Dato : 05-02-07 02:05

> Min ST'er er såmend kvik nok - men man vil jo altid gerne have at den er
> en smule hurtigere :)

Køb en Leon med turbo og 200 hk - 254 med chip.

--
MD

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 05-02-07 08:18

> Køb en Leon med turbo og 200 hk - 254 med chip.

Til gengæld koster den ca. 100.000 mere... Og så har jeg ikke engang
lædersæder og varme i forruden.
Og forsikringen koster nok mere end 11.000 årligt også.

/Kasper Hansen