|
| Chevrolet nubira benzinøkonomi :-( Fra : Hmmm |
Dato : 03-02-07 09:53 |
|
Hejsa jeg er den relativt glade ejer af en Chevorlet Nubira stationcar
1,8 CDX.
Problemet er at den kører som en 1,3 og bruger benzin som 2,5.
Jeg ved godt at man aldrig kan regne med de officielle tal, da de er
lovlig optimistiske, men...
Det officielle tal er for blandet kørsel 13,5 og kørsel uden for by er
det 16,9.
Da jeg kører rimeligt blandet kørsel havde jeg håbet at nærme mig de 12,
når det officielle tal er 13,5.
Men det er endnu ikke lykkedes mig at komme over 9, det ligger ret
stabilt på 8,5 - 8,7.
Min tidligere vogn var en træt peugeot 405 1,8 glx fra 93, og der kørte
jeg(med samme kørsels mønster) ca. 11,8. O.K den var heller ikke
ligefrem udstyret med klimaanlæg o.s.v. som denne her er, men alligevel.
Er der nogen der har lignende erfaringer, med en nubira ?
| |
Kim Bonnesen (03-02-2007)
| Kommentar Fra : Kim Bonnesen |
Dato : 03-02-07 10:02 |
|
Nej ikke andet end dit kølebehov indvendigt i bilen "æder" cirka 10 % af
økonomi + trækkraft på bilen ...
Kim
"Hmmm" <Who@cares.dk> skrev i en meddelelse
news:45c44d89$0$844$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hejsa jeg er den relativt glade ejer af en Chevorlet Nubira stationcar 1,8
> CDX.
>
> Problemet er at den kører som en 1,3 og bruger benzin som 2,5.
> Jeg ved godt at man aldrig kan regne med de officielle tal, da de er
> lovlig optimistiske, men...
> Det officielle tal er for blandet kørsel 13,5 og kørsel uden for by er det
> 16,9.
> Da jeg kører rimeligt blandet kørsel havde jeg håbet at nærme mig de 12,
> når det officielle tal er 13,5.
> Men det er endnu ikke lykkedes mig at komme over 9, det ligger ret stabilt
> på 8,5 - 8,7.
> Min tidligere vogn var en træt peugeot 405 1,8 glx fra 93, og der kørte
> jeg(med samme kørsels mønster) ca. 11,8. O.K den var heller ikke ligefrem
> udstyret med klimaanlæg o.s.v. som denne her er, men alligevel.
> Er der nogen der har lignende erfaringer, med en nubira ?
| |
TDN (03-02-2007)
| Kommentar Fra : TDN |
Dato : 03-02-07 10:51 |
|
"Hmmm" <Who@cares.dk> skrev i en meddelelse
news:45c44d89$0$844$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hejsa jeg er den relativt glade ejer af en Chevorlet Nubira stationcar 1,8
> CDX.
>
> Problemet er at den kører som en 1,3 og bruger benzin som 2,5.
> Jeg ved godt at man aldrig kan regne med de officielle tal, da de er
> lovlig optimistiske, men...
> Det officielle tal er for blandet kørsel 13,5 og kørsel uden for by er det
> 16,9.
> Da jeg kører rimeligt blandet kørsel havde jeg håbet at nærme mig de 12,
> når det officielle tal er 13,5.
> Men det er endnu ikke lykkedes mig at komme over 9, det ligger ret stabilt
> på 8,5 - 8,7.
> Min tidligere vogn var en træt peugeot 405 1,8 glx fra 93, og der kørte
> jeg(med samme kørsels mønster) ca. 11,8. O.K den var heller ikke ligefrem
> udstyret med klimaanlæg o.s.v. som denne her er, men alligevel.
> Er der nogen der har lignende erfaringer, med en nubira ?
FDM fik også kun 10,5 km/l ud af den i test:
http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/F4A5C1B6-531C-4C48-926A-78223361AAFA/0/3839.pdf
Jeg tror det er generelt at mange af de asiatiske biler er opgivet
optimistisk, FDM har lige testet en Kia Rio diesel over 3500 km hvor
fabrikken lover 22,2 km/l og FDM kommer ud med 16,9 km/l, de andre i testen
rammer inden det fabrikopgivne inden for 2 km/l.
Mvh
Thomas
| |
Kim Kristensen (03-02-2007)
| Kommentar Fra : Kim Kristensen |
Dato : 03-02-07 10:53 |
|
"Hmmm" <Who@cares.dk> skrev i en meddelelse
news:45c44d89$0$844$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hejsa jeg er den relativt glade ejer af en Chevorlet Nubira stationcar
> 1,8 CDX.
>
> Problemet er at den kører som en 1,3 og bruger benzin som 2,5.
> Jeg ved godt at man aldrig kan regne med de officielle tal, da de er
> lovlig optimistiske, men...
> Det officielle tal er for blandet kørsel 13,5 og kørsel uden for by er
> det 16,9.
> Da jeg kører rimeligt blandet kørsel havde jeg håbet at nærme mig de 12,
> når det officielle tal er 13,5.
> Men det er endnu ikke lykkedes mig at komme over 9, det ligger ret
> stabilt på 8,5 - 8,7.
> Min tidligere vogn var en træt peugeot 405 1,8 glx fra 93, og der kørte
> jeg(med samme kørsels mønster) ca. 11,8. O.K den var heller ikke
> ligefrem udstyret med klimaanlæg o.s.v. som denne her er, men alligevel.
> Er der nogen der har lignende erfaringer, med en nubira ?
Kan det ikke være et spørgsmål om at i skal lære hinanden at kende, eller at
du kommer fra en bil der skulle køres helt anderledes?
Med venlig hilsen Kim
| |
Niels Pein (03-02-2007)
| Kommentar Fra : Niels Pein |
Dato : 03-02-07 11:20 |
|
Det lyder da træls, og jeg kan (heldigvis) ikke genkende det overhovedet med
min. Det er også en 1.8 CDX, dog i sedan udgave.
Jeg fik min 3. maj 2006 og gennemsnittet er lige nu 12,3 og på vej lidt op.
Den kører lidt længere pr. liter nu end da den var helt ny.
Mit kørselsmønster er blandet, dog nok med hovedvægt på korte ture inden for
15 km. og det trækker nedad. Jeg kører ca. 2% med trailer, og det kan også
mærkes på brændstoføkonomien.
Jeg kører sådan at jeg nok sjældent er i risikozonen for et klip, men jeg
har ikke indtryk af, at det betyder det store om jeg kører lidt hurtigere
eller langsommere, med hensyn til benzinforbrug.
Jeg kan heller ikke genkende at den skulle køre som en 1.3, nej tvært imod.
Jeg havde netop en Mitsubishi Colt 1.3 før (75 hk), og det jeg synes er
bedst ved Nubira'en (122 hk) er bundtrækket. Den flytter sig fint med helt
lave omdrejninger, og når man rammer en lang stejl bakke (som der er en del
af i Midtjylland) med lav hastighed, så behøver man ikke skifte ned i gear,
selvom man gerne vil accelerere op ad bakken. Det hjælper selvfølgelig, men
er ikke nødvendigt, og det synes jeg er fedt.
På vej 575 syd for Bjerringbro er der en god bakke hvor jeg ofte kører. Hvis
jeg i Colt'en ramte den bakke med under 95 km/t, så kunne den ikke holde
hastigheden hele vejen op uden jeg skulle geare ned.
I Nubiraen kan jeg ramme bakken med 60 km/t i 5. gear og stadig fint
accellerere en del inden toppen uden at geare ned.
Jeg tror der må være noget galt med din motor.
--
Hilsen Niels
Chevrolet Nubira 1.8 CDX
| |
Per JM Olsen (03-02-2007)
| Kommentar Fra : Per JM Olsen |
Dato : 03-02-07 12:14 |
|
Hej
Jeg har selv en Nubira Stationcar fra 2006 - Den har gået det godt 23.000 km
Den går i snit 14-15 km literen, da jeg fik den gik den også kun omkring de
11-12 km - og havde gevaldige problemer med at holde en konstant hastighed
omkring de 2.000 omdrejninger - det var ligsom om den hakkede i det.
Problemet bestod ifg chevolet at der var fejl i den motorstyrings software
der lagde i bilen fra ny, og denne skulle blot opgraderes til den nyeste -
dette var uden beregning, og tog kun 15 min, og da jeg kørte derfra igen
kørte den som en drøm!!!
- Så jeg kan varmt anbefale dig at tage fat i chevolet danmark og høre dem
om der ikke netop er kommet en opdatering til din 1.8'er
Selvom der er mange der har et horn i siden på nubriraen, bla fdm så syndes
jeg personlig at det er en lækkerbil, med et rigtig godt bundtræk, man får
rigtig meget bil for pengene.
--
Med Venlig Hilsen
Per JM Olsen
Softwareudvikler
Mailto:Perjmolsen@gmail.com
Blomstermarken 2
DK-9530 Støvring
Phone:96 86 66 94
Mobile: 61 60 21 05
"Hmmm" <Who@cares.dk> skrev i en meddelelse
news:45c44d89$0$844$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hejsa jeg er den relativt glade ejer af en Chevorlet Nubira stationcar 1,8
> CDX.
>
> Problemet er at den kører som en 1,3 og bruger benzin som 2,5.
> Jeg ved godt at man aldrig kan regne med de officielle tal, da de er
> lovlig optimistiske, men...
> Det officielle tal er for blandet kørsel 13,5 og kørsel uden for by er det
> 16,9.
> Da jeg kører rimeligt blandet kørsel havde jeg håbet at nærme mig de 12,
> når det officielle tal er 13,5.
> Men det er endnu ikke lykkedes mig at komme over 9, det ligger ret stabilt
> på 8,5 - 8,7.
> Min tidligere vogn var en træt peugeot 405 1,8 glx fra 93, og der kørte
> jeg(med samme kørsels mønster) ca. 11,8. O.K den var heller ikke ligefrem
> udstyret med klimaanlæg o.s.v. som denne her er, men alligevel.
> Er der nogen der har lignende erfaringer, med en nubira ?
| |
Hmmm (03-02-2007)
| Kommentar Fra : Hmmm |
Dato : 03-02-07 13:10 |
|
Tak for de mange svar, jeg vil straks prøve at kontakte Chevrolet, for
at høre om der skulle være en opdatering til softwaren!
Jeg var måske nok også lidt for hård, når jeg skriver at den kører som
en 1,3'er men jeg synes at gearingen minder om en 1,3, jeg tager som
regel sving i 3. gear, og når den kommer på motorvej leder jeg tit
forgæves efter et 6. gear, da den ligger og roder rundt omkring de 4000
omdrejning ved 130 km/t.
Men ellers giver jeg jer helt ret, det er rigtig meget bil for pengene.
Den er rar at opholde sig i og er en pæn bil synes jeg.
Det hører dog med til historien at min bil har kørt som demovogn hos
Chevrolet Danmark, så den har nok kørt mange små ture, i sin barndom,
den var et år og 28.000 på klokken, da jeg overtog den.
En sidste ting: i instruktionsbogen, står at den skal fodres med benzin
med oktantal på min. 87, så i teorien skulle den kunne køre på 92, jeg
har prøvet både 92 og 95 og kan ikke mærke forskel hverken i
accelerationsevne eller forbrug, hvad kører i på ?
Er der fordele/ulemper ved at bruge 92 ?
Hmmm wrote:
> Hejsa jeg er den relativt glade ejer af en Chevorlet Nubira stationcar
> 1,8 CDX.
>
> Problemet er at den kører som en 1,3 og bruger benzin som 2,5.
> Jeg ved godt at man aldrig kan regne med de officielle tal, da de er
> lovlig optimistiske, men...
> Det officielle tal er for blandet kørsel 13,5 og kørsel uden for by er
> det 16,9.
> Da jeg kører rimeligt blandet kørsel havde jeg håbet at nærme mig de 12,
> når det officielle tal er 13,5.
> Men det er endnu ikke lykkedes mig at komme over 9, det ligger ret
> stabilt på 8,5 - 8,7.
> Min tidligere vogn var en træt peugeot 405 1,8 glx fra 93, og der kørte
> jeg(med samme kørsels mønster) ca. 11,8. O.K den var heller ikke
> ligefrem udstyret med klimaanlæg o.s.v. som denne her er, men alligevel.
> Er der nogen der har lignende erfaringer, med en nubira ?
| |
Ib (03-02-2007)
| Kommentar Fra : Ib |
Dato : 03-02-07 21:45 |
|
Jeg arbejder selv på et Daewoo/Chevrolet værksted og kan oplyse dig om at
der ingen opdateringer er til en 1,8 L, men få dem til at nulstille ECM
(motorboksen), så den ikke husker på gamle køremåder/vaner. Det vil sikkert
hjælpe og en anden ting, som også måske kan hjælpe samtidig er at køre på
god/dyr benzin og med det mener jeg ikke 92 oktan fra OK eller Jet eller
hvad nu lavprisbenzinselskaberne hedder. Køb 95 oktan fra Shell eler
Statoil. Det har noget med tændingen at gøre, som indretter sig efter dårlig
benzin. Prøv de 2 ting og jeg tror at det vil ændre sig til det bedre. Det
er vores erfaring på vores værksted.
Ib
"Hmmm" <Who@cares.dk> skrev i en meddelelse
news:45c47ba2$0$908$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Tak for de mange svar, jeg vil straks prøve at kontakte Chevrolet, for at
> høre om der skulle være en opdatering til softwaren!
> Jeg var måske nok også lidt for hård, når jeg skriver at den kører som en
> 1,3'er men jeg synes at gearingen minder om en 1,3, jeg tager som regel
> sving i 3. gear, og når den kommer på motorvej leder jeg tit forgæves
> efter et 6. gear, da den ligger og roder rundt omkring de 4000 omdrejning
> ved 130 km/t.
> Men ellers giver jeg jer helt ret, det er rigtig meget bil for pengene.
> Den er rar at opholde sig i og er en pæn bil synes jeg.
> Det hører dog med til historien at min bil har kørt som demovogn hos
> Chevrolet Danmark, så den har nok kørt mange små ture, i sin barndom, den
> var et år og 28.000 på klokken, da jeg overtog den.
>
> En sidste ting: i instruktionsbogen, står at den skal fodres med benzin
> med oktantal på min. 87, så i teorien skulle den kunne køre på 92, jeg har
> prøvet både 92 og 95 og kan ikke mærke forskel hverken i accelerationsevne
> eller forbrug, hvad kører i på ?
> Er der fordele/ulemper ved at bruge 92 ?
>
> Hmmm wrote:
>> Hejsa jeg er den relativt glade ejer af en Chevorlet Nubira stationcar
>> 1,8 CDX.
>>
>> Problemet er at den kører som en 1,3 og bruger benzin som 2,5.
>> Jeg ved godt at man aldrig kan regne med de officielle tal, da de er
>> lovlig optimistiske, men...
>> Det officielle tal er for blandet kørsel 13,5 og kørsel uden for by er
>> det 16,9.
>> Da jeg kører rimeligt blandet kørsel havde jeg håbet at nærme mig de 12,
>> når det officielle tal er 13,5.
>> Men det er endnu ikke lykkedes mig at komme over 9, det ligger ret
>> stabilt på 8,5 - 8,7.
>> Min tidligere vogn var en træt peugeot 405 1,8 glx fra 93, og der kørte
>> jeg(med samme kørsels mønster) ca. 11,8. O.K den var heller ikke ligefrem
>> udstyret med klimaanlæg o.s.v. som denne her er, men alligevel.
>> Er der nogen der har lignende erfaringer, med en nubira ?
| |
Klaus D. Mikkelsen (03-02-2007)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 03-02-07 23:37 |
|
Ib skriver:
>
> Køb 95 oktan fra Shell eler
> Statoil. Det har noget med tændingen at gøre, som indretter sig efter dårlig
> benzin.
"Dårlig benzin" ???
Den må du gerne forklare yderligere.
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
| |
Robert Andersen (04-02-2007)
| Kommentar Fra : Robert Andersen |
Dato : 04-02-07 03:02 |
|
Det har noget med tændingen at gøre, som indretter sig efter dårlig
> benzin. Prøv de 2 ting og jeg tror at det vil ændre sig til det bedre. Det
> er vores erfaring på vores værksted.
Que ??? Den benzin (92/95/98 oktan) du får hos lavpris selskaberne er
nøjagtig den samme som hos de dyre stationer (speciel benzin undtaget)
/Robert
| |
Peter Fischer (04-02-2007)
| Kommentar Fra : Peter Fischer |
Dato : 04-02-07 14:27 |
|
Robert Andersen skrev:
> Det har noget med tændingen at gøre, som indretter sig efter dårlig
>> benzin. Prøv de 2 ting og jeg tror at det vil ændre sig til det bedre. Det
>> er vores erfaring på vores værksted.
>
>
> Que ??? Den benzin (92/95/98 oktan) du får hos lavpris selskaberne er
> nøjagtig den samme som hos de dyre stationer (speciel benzin undtaget)
Svjh:
Øst for storebælt:
Benzin fra Statoils raff. i Kalundborg
Vest for storebælt:
Benzin fra Shells raff. i Fredericia.
Ja benzinen er, men additiverne er ikke så vidt jeg husker.
Ikke at det betyder noget jf. diverse tests.
m.v.h.
Peter Fischer, Slangerup
| |
Kim Kristensen (04-02-2007)
| Kommentar Fra : Kim Kristensen |
Dato : 04-02-07 12:48 |
|
"Ib" <ibso37@netscape.net> skrev i en meddelelse
news:45c4f438$0$84799$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Jeg arbejder selv på et Daewoo/Chevrolet værksted og kan oplyse dig om at
> der ingen opdateringer er til en 1,8 L, men få dem til at nulstille ECM
> (motorboksen), så den ikke husker på gamle køremåder/vaner. Det vil
sikkert
> hjælpe og en anden ting, som også måske kan hjælpe samtidig er at køre på
> god/dyr benzin og med det mener jeg ikke 92 oktan fra OK eller Jet eller
> hvad nu lavprisbenzinselskaberne hedder. Køb 95 oktan fra Shell eler
> Statoil. Det har noget med tændingen at gøre, som indretter sig efter
dårlig
> benzin. Prøv de 2 ting og jeg tror at det vil ændre sig til det bedre. Det
> er vores erfaring på vores værksted.
>
> Ib
>
>
>
>
Min nuværende bil er kun godt 2500 km gammel, så det er vist for tidligt
rigtigt at udtale sig. Den forgående og konens nuværende gik/går begge i
gennemsnit længere end producenten lover på Jet og OK, jeg har dog ikke
prøvet med andre mærker (kun en enkelt ikke Jet/OK i ny og næ).
Med venlig hilsen Kim
| |
Kim Kristensen (04-02-2007)
| Kommentar Fra : Kim Kristensen |
Dato : 04-02-07 12:57 |
|
"Kim Kristensen" <kpmk@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:45c5c846$0$157$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Ib" <ibso37@netscape.net> skrev i en meddelelse
> news:45c4f438$0$84799$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > Jeg arbejder selv på et Daewoo/Chevrolet værksted og kan oplyse dig om
at
> > der ingen opdateringer er til en 1,8 L, men få dem til at nulstille ECM
> > (motorboksen), så den ikke husker på gamle køremåder/vaner. Det vil
> sikkert
> > hjælpe og en anden ting, som også måske kan hjælpe samtidig er at køre
på
> > god/dyr benzin og med det mener jeg ikke 92 oktan fra OK eller Jet eller
> > hvad nu lavprisbenzinselskaberne hedder. Køb 95 oktan fra Shell eler
> > Statoil. Det har noget med tændingen at gøre, som indretter sig efter
> dårlig
> > benzin. Prøv de 2 ting og jeg tror at det vil ændre sig til det bedre.
Det
> > er vores erfaring på vores værksted.
> >
> > Ib
> >
> >
> >
> >
> Min nuværende bil er kun godt 2500 km gammel, så det er vist for tidligt
> rigtigt at udtale sig. Den forgående og konens nuværende gik/går begge i
> gennemsnit længere end producenten lover på Jet og OK, jeg har dog ikke
> prøvet med andre mærker (kun en enkelt ikke Jet/OK i ny og næ).
>
> Med venlig hilsen Kim
>
>
PS. Den nye som er lovet til 6,6l/100km kan følges her
http://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/167824.html hvor det også er på
Jet/OK.
Med venlig hilsen Kim
| |
Niels Pein (04-02-2007)
| Kommentar Fra : Niels Pein |
Dato : 04-02-07 19:41 |
|
"Hmmm" <Who@cares.dk> skrev ...
> Jeg var måske nok også lidt for hård, når jeg skriver at den kører som en
> 1,3'er men jeg synes at gearingen minder om en 1,3, jeg tager som regel
> sving i 3. gear, og når den kommer på motorvej leder jeg tit forgæves
> efter et 6. gear, da den ligger og roder rundt omkring de 4000 omdrejning
> ved 130 km/t.
Jeg vil give dig ret i den er lidt lavt gearet. I hvert fald i forhold til
hvor fint den håndterer lave omdrejninger. Jeg tager som regel også
rundkørsler og sideveje i 3. gear. Måske hører det med, at en del af min
køremåde er at den slags små sving tages lidt friskere end hvad de fleste
andre gør.
Men er 4000 omdr. ved 130 egentlig ikke rimeligt normalt?
> En sidste ting: i instruktionsbogen, står at den skal fodres med benzin
> med oktantal på min. 87, så i teorien skulle den kunne køre på 92, jeg har
> prøvet både 92 og 95 og kan ikke mærke forskel hverken i accelerationsevne
> eller forbrug, hvad kører i på ?
>
Jeg har altid hældt oktan 95 på. Jeg tror (ja det er religion, ved det godt)
det er bedre end 92, og jeg synes prisforskellen er lille.
--
Hilsen Niels
Chevrolet Nubira 1.8 CDX
| |
|
|