|
| Nu er Dielselpumpe så renoveret og bilen s~ Fra : Mazda DiTD |
Dato : 01-02-07 19:46 |
|
Hej med jer,
Ja jeg laver lige en opfølgning på sagen med min mazda 626 DiTD fra 1999,
Den der med at tandremmen springer ca den 19 November 2007, og siden den dag
har bilen haft store start problemer. Og nu er alt efterhånden skiftet i og
omk motoren men den koldstarter stadig ikke. Det skal lige nævnes at hvis
motoren er varm er der ingen problemer med at starte, hvis man lader
oliefyret varme motoren op inden bilen skal startes om morgenen, er der
heller ingen problemer. Så bilen kan køre men den kan ikke koldstarte
ordenligt (læs: Nøglen skal holdes til start meget længe 10-20 sek. inden
bilen starter), men når motoren starter så kommer den på alle fire cylindre,
den halter slet ikke, og når man køre i bilen er der heller ikke noget
unormalt.
Det der er blevet gjort er følgende:
Monteret ny tandrem og nye ventillyftere (da de knækker når remmen springer)
Skiftet Gløderør
Skiftet Brændstoffilter
Lavet ind til flere kompretions teste, Kompretionen er perfekt)
Tandremmen er blevet chekket for om den står rigtigt mindst 5 gange.
Det er chekket at der også kommer strøm til gløderørene når lampen lyser.
Det sidste jeg så aflevere bilen på værkstedet for at de skal teste nogle
nye ideer, ringer de og siger at vi kan komme og hente bilen, men da jeg kom
for at hente bilen ville den slet ikke starte.
Jeg lader selvfølgelig bilen stå på værkstedet, den kunne jo slet ikke
starte, heller ikke ved hjælp fra fyret, og ringer så til værkstedet, som
meddeler mig at bilen er blevet kørt til Ketner (Diesel specialister) og de
er ved at kikke på den. Efter nogle timer ringer de til mig og fortæller mig
at min Dieselpumpe er begyndt at lave sponner, så det er det som er årsagen
til at bilen ikke vil starte, jeg må jo så bide i støvet og indvillige i at
den bliver renoveret (Pris 11500kr +moms og montering), jeg skulle jo have
bilen til at starte så jeg kunne få den solgt, hvilket har været planen
siden 1. november, men man kan jo ikke sælge en bil som ikke vil starte.
Efter at bilen så har stået på Ketner i en uge (pumpen skulle til Glostrup
for at blive renoveret), ringer de fra værkstedet og siger at jeg kan komme
og hente min bil den er bare helt tip top. Men da jeg så kommer ned for at
hente bilen, vil den stadig ikke starte ordenligt, men nu kan den tvinges
igang (efter 10-15 sek på nøglen), og motoren går som en drøm når den først
kommer igang. Jeg har selvfølgelig meddelt værkstedet at jeg ikke har i
sinde at betalt 11500+ moms+ montering, for at få renoveret min dieselpumpe,
når ikke det har hjulpet på at starte bilen, det bliver så til en længere
diskution, men den er ikke slut endnu.
Det skal lige siges at værkstedet som jeg bruger er et autoriseret Mazda
værksted, det er godtnok ude på landet men de er autoriseret. Så jeg må nok
indrømme at jeg ikke bruger dem mere for hvorfor skal jeg bruge 50- 75kr
+moms mere i timen for at få dem til at servicere bilen når jeg lige så godt
kan bruge den lokale mekaniker.
Mit spørgsmål er så nu til jer hvad F... kan der være galt med min bil????
Jeg håber at der er en her inde som kan komme med et guldkorn så jeg kan få
min egen bil tilbage, for med de penge som er puttet i den bil, er jeg sku
gået hen og blevet gift med den.
Mvh
Morten Dahl
| |
Stefan (01-02-2007)
| Kommentar Fra : Stefan |
Dato : 01-02-07 20:10 |
|
> Mit spørgsmål er så nu til jer hvad F... kan der være galt med min bil????
> Jeg håber at der er en her inde som kan komme med et guldkorn så jeg kan
> få min egen bil tilbage, for med de penge som er puttet i den bil, er jeg
> sku gået hen og blevet gift med den.
Relæ'et til forvarmeren?
Stef
| |
KMH (01-02-2007)
| Kommentar Fra : KMH |
Dato : 01-02-07 20:26 |
|
"Mazda DiTD" <hvolgaarde1@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:45c23549$0$15743$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej med jer,
>
> Ja jeg laver lige en opfølgning på sagen med min mazda 626 DiTD fra 1999,
> Den der med at tandremmen springer ca den 19 November 2007, og siden den
dag
[KLIP lang trist historie]
> Mvh
> Morten Dahl
>
>
Bare et par strøtanker..........
Ud fra det du nævner med spåner i pumpe, med renovering til følge....
Kan det evt. tænkes at der efter stilstand i længere tid (længere tid =
koldstart) kan samles luft i fremløbet til pumpen?
Syntomerne kunne lugte lidt hen af at der først skal trækkes brændstof frem
fra tanken (15~20 sec. på starteren) før den kan starte - resultatet af det
er at pumpen så kører tør i den tid og så rives.
Nu har jeg ingen ide om hvordan dit oliefyr er tilsluttet. Men hvis det ikke
er en seperat "slange" fra tanken så kunne jeg mistænke pumpen i fyret for
at trække diesel frem i tankledningen så "normal start" virker.
Omvendt kan en defekt i fyret hvis det bare er monteret med et T stykke i
motorrummet lukke luft ind i systemet ved stilstand så diesel løber retur
til tank.
Umiddelbart hælder jeg mest til at brændstoftilførslen er problemet.
Men venter da spændt på hvad andre mener.
M.v.h.
Kim
| |
Claus Lind (01-02-2007)
| Kommentar Fra : Claus Lind |
Dato : 01-02-07 20:40 |
|
KMH wrote:
> "Mazda DiTD" <hvolgaarde1@mail.dk> skrev i en meddelelse
> news:45c23549$0$15743$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>> Hej med jer,
>>
>> Ja jeg laver lige en opfølgning på sagen med min mazda 626 DiTD fra
>> 1999, Den der med at tandremmen springer ca den 19 November 2007, og
>> siden den
> dag
> [KLIP lang trist historie]
>
>> Mvh
>> Morten Dahl
>>
>>
> Bare et par strøtanker..........
>
> Ud fra det du nævner med spåner i pumpe, med renovering til følge....
> Kan det evt. tænkes at der efter stilstand i længere tid (længere tid
> = koldstart) kan samles luft i fremløbet til pumpen?
> Syntomerne kunne lugte lidt hen af at der først skal trækkes
> brændstof frem fra tanken (15~20 sec. på starteren) før den kan
> starte - resultatet af det er at pumpen så kører tør i den tid og så
> rives.
>
> Nu har jeg ingen ide om hvordan dit oliefyr er tilsluttet. Men hvis
> det ikke er en seperat "slange" fra tanken så kunne jeg mistænke
> pumpen i fyret for at trække diesel frem i tankledningen så "normal
> start" virker.
>
> Omvendt kan en defekt i fyret hvis det bare er monteret med et T
> stykke i motorrummet lukke luft ind i systemet ved stilstand så
> diesel løber retur til tank.
>
> Umiddelbart hælder jeg mest til at brændstoftilførslen er problemet.
> Men venter da spændt på hvad andre mener.
>
> M.v.h.
> Kim
Lige precis min tanke også, jeg har haft en VW Passat, der gjorde lige
sådan, problemet på den var fremløbs slangen gned op ad batterikassen og
derved havde fået et mikroskobisk hul. Alt, hvad der hedder slanger
frem/overløbs/retur skal kontroleres minutiøst også der, hvor de er
monteret, de kan faktisk revne på en måde så det ikke kan ses.
Held og lykke med rep
Venlig hilsen
Claus
| |
Ukendt (01-02-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 01-02-07 20:33 |
|
"Mazda DiTD" <hvolgaarde1@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:45c23549$0$15743$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej med jer,
>
> Ja jeg laver lige en opfølgning på sagen med min mazda 626 DiTD fra 1999,
> Den der med at tandremmen springer ca den 19 November 2007, og siden den
> dag har bilen haft store start problemer. Og nu er alt efterhånden skiftet
> i og omk motoren men den koldstarter stadig ikke. Det skal lige nævnes at
> hvis motoren er varm er der ingen problemer med at starte, hvis man lader
> oliefyret varme motoren op inden bilen skal startes om morgenen, er der
> heller ingen problemer. Så bilen kan køre men den kan ikke koldstarte
> ordenligt (læs: Nøglen skal holdes til start meget længe 10-20 sek. inden
> bilen starter), men når motoren starter så kommer den på alle fire
> cylindre, den halter slet ikke, og når man køre i bilen er der heller ikke
> noget unormalt.
> Det der er blevet gjort er følgende:
> Monteret ny tandrem og nye ventillyftere (da de knækker når remmen
> springer)
> Skiftet Gløderør
> Skiftet Brændstoffilter
> Lavet ind til flere kompretions teste, Kompretionen er perfekt)
> Tandremmen er blevet chekket for om den står rigtigt mindst 5 gange.
> Det er chekket at der også kommer strøm til gløderørene når lampen lyser.
> Det sidste jeg så aflevere bilen på værkstedet for at de skal teste nogle
> nye ideer, ringer de og siger at vi kan komme og hente bilen, men da jeg
> kom for at hente bilen ville den slet ikke starte.
> Jeg lader selvfølgelig bilen stå på værkstedet, den kunne jo slet ikke
> starte, heller ikke ved hjælp fra fyret, og ringer så til værkstedet, som
> meddeler mig at bilen er blevet kørt til Ketner (Diesel specialister) og
> de er ved at kikke på den. Efter nogle timer ringer de til mig og
> fortæller mig at min Dieselpumpe er begyndt at lave sponner, så det er det
> som er årsagen til at bilen ikke vil starte, jeg må jo så bide i støvet og
> indvillige i at den bliver renoveret (Pris 11500kr +moms og montering),
> jeg skulle jo have bilen til at starte så jeg kunne få den solgt, hvilket
> har været planen siden 1. november, men man kan jo ikke sælge en bil som
> ikke vil starte. Efter at bilen så har stået på Ketner i en uge (pumpen
> skulle til Glostrup for at blive renoveret), ringer de fra værkstedet og
> siger at jeg kan komme og hente min bil den er bare helt tip top. Men da
> jeg så kommer ned for at hente bilen, vil den stadig ikke starte
> ordenligt, men nu kan den tvinges igang (efter 10-15 sek på nøglen), og
> motoren går som en drøm når den først kommer igang. Jeg har selvfølgelig
> meddelt værkstedet at jeg ikke har i sinde at betalt 11500+ moms+
> montering, for at få renoveret min dieselpumpe, når ikke det har hjulpet
> på at starte bilen, det bliver så til en længere diskution, men den er
> ikke slut endnu.
> Det skal lige siges at værkstedet som jeg bruger er et autoriseret Mazda
> værksted, det er godtnok ude på landet men de er autoriseret. Så jeg må
> nok indrømme at jeg ikke bruger dem mere for hvorfor skal jeg bruge 50-
> 75kr +moms mere i timen for at få dem til at servicere bilen når jeg lige
> så godt kan bruge den lokale mekaniker.
> Mit spørgsmål er så nu til jer hvad F... kan der være galt med min bil????
> Jeg håber at der er en her inde som kan komme med et guldkorn så jeg kan
> få min egen bil tilbage, for med de penge som er puttet i den bil, er jeg
> sku gået hen og blevet gift med den.
HVORDAN er den kompressionstest foretaget?
Synes det lyder meget af manglende kompression fordi man ikke har slebet
ventilerne så de lukker 100% tæt.
Jeg ville få et andet værksted til at checke kompressionen.....det kan
næsten kun være dette med alle de andre ting som er skiftet og dermed kan
udelukkes
--
Tom
| |
Karsten Feddersen (01-02-2007)
| Kommentar Fra : Karsten Feddersen |
Dato : 01-02-07 20:55 |
|
Hej
Mazda DiTD wrote:
> Mit spørgsmål er så nu til jer hvad F... kan der være galt med min bil????
> Jeg håber at der er en her inde som kan komme med et guldkorn så jeg kan få
> min egen bil tilbage, for med de penge som er puttet i den bil, er jeg sku
> gået hen og blevet gift med den.
Indsprøjtningsdyserne har en kobberringspakning. Hvis denne har den
mindste revne/rids/flænge/mærke vil du kunne opleve problemer med at
starte i kulde. Jeg har oplevet det på min gamle Fiesta og en ven
oplevede det på en Volvo.
--
Med venlig hilsen Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk
| |
alexbo (01-02-2007)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 01-02-07 21:00 |
|
"Mazda DiTD" <hvolgaarde1@mail.dk> skrev
> Skiftet Gløderør
> Skiftet Brændstoffilter
> Lavet ind til flere kompretions teste, Kompretionen er perfekt)
Et eller andet sted her ville jeg fortsætte.
At der er strøm til gløderørene målt med et voltmeter eller prøvelampe, er
ikke en helt sikker metode.
Jeg ville først prøve gløderørenes forbrug, evt. sætte en ledning direkte
fra batteri til gløderør.
Dernæst om brændstoffet kommer frem, der er allerede foreslået en utæthed i
systemet.
Og så kompressionstesten, om den med sikkerhed er i orden.
Når den kører fint i varm tilstand, kan tandremstillingen udelukkes, men
måske indsprøjtningstidspunktet.
Man kunne også forestille sig en temp.føler der påstår at bilen er varm, så
vil det ekstra brændstoftilskud en kold motor skal have udeblive.
mvh
Alex Christensen
| |
Mazda DiTD (02-02-2007)
| Kommentar Fra : Mazda DiTD |
Dato : 02-02-07 21:24 |
|
Hej Igen
Mazda har talt med ketner og de prøver nu at skifte dyserne for de siger at
den måde som de er blevet renset og justeret på ikke er den rigtige???
De har Testet gløderørene når de ikke sidder i bilen men køre på bilens
elektronik, og de virker perfekt. Der er på et eller andet tidspunkt i dette
kedelige forløb også blevet skiftet div, slanger, hvilke ved jeg ikke helt
presist.
Jeg takker mange gange for de indput jeg har fået ind til nu, håber der
kommer flere, så jeg har noget at skyde i hovedet på værkstedet.
Mvh
Morten Dahl
"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse
news:45c24729$0$138$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>
> "Mazda DiTD" <hvolgaarde1@mail.dk> skrev
>
>> Skiftet Gløderør
>> Skiftet Brændstoffilter
>> Lavet ind til flere kompretions teste, Kompretionen er perfekt)
>
> Et eller andet sted her ville jeg fortsætte.
> At der er strøm til gløderørene målt med et voltmeter eller prøvelampe, er
> ikke en helt sikker metode.
>
> Jeg ville først prøve gløderørenes forbrug, evt. sætte en ledning direkte
> fra batteri til gløderør.
> Dernæst om brændstoffet kommer frem, der er allerede foreslået en utæthed
> i systemet.
> Og så kompressionstesten, om den med sikkerhed er i orden.
>
> Når den kører fint i varm tilstand, kan tandremstillingen udelukkes, men
> måske indsprøjtningstidspunktet.
> Man kunne også forestille sig en temp.føler der påstår at bilen er varm,
> så vil det ekstra brændstoftilskud en kold motor skal have udeblive.
>
> mvh
> Alex Christensen
>
>
>
>
>
>
| |
Holten (03-02-2007)
| Kommentar Fra : Holten |
Dato : 03-02-07 09:55 |
|
"Mazda DiTD" <hvolgaarde1@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:45c39de2$0$84797$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej Igen
>
> Mazda har talt med ketner og de prøver nu at skifte dyserne for de siger
> at den måde som de er blevet renset og justeret på ikke er den rigtige???
> De har Testet gløderørene når de ikke sidder i bilen men køre på bilens
> elektronik, og de virker perfekt. Der er på et eller andet tidspunkt i
> dette kedelige forløb også blevet skiftet div, slanger, hvilke ved jeg
> ikke helt presist.
> Jeg takker mange gange for de indput jeg har fået ind til nu, håber der
> kommer flere, så jeg har noget at skyde i hovedet på værkstedet.
Hvad regner du med bilen skal koste når den skal sælges ??
MVH
Holten
Muligvis køber
| |
|
|