Seat Altea 2,0 TDI: Erfaringer?
Fra : Ukendt

Dato : 01-02-07 02:52

Davs i gruppen!

Jeg overvejer at udskifte min højtelskede Skoda Fabia Combi 1,9 TDI Ambiente
fra 09/2004 ud med en Seat Altea 2,0 TDI på gule plader. Nok med manuelt
gear (frygter værkstedsregninger...). Det er alligevel kun mig, der kører i
bilen, og jeg har brug for mere bagageplads.

Jeg har prøvekørt en, og den var fin... bortset fra støjen (og sidespejlene
er lidt små). Jeg kan forstå, at en del ejere har måttet efterisolere
varerummet. Ifølge forhandleren isolerer Seat nu bilen ekstra fremover. Vi
får se...

Bortset fra det, så ville jeg høre, om nogle (nuværende og tidligere)
Altea-ejere kunne tænke sig at dele ud af deres erfaringer med bilen?
Det kunne f.eks. være følgende:

- Reel brændstoføkonomi (kører mest på motorvejen og inden for
hastighedsgrænserne. Er fabrikkens ca. 17 km/l helt ved siden af?)
- Servicekomkostninger (påkrævet service for hver 15.000 km er perverst, når
det er en diesel, og man kører 25 - 30K om året). Alene det første olieskift
koster ca. 1.500 kr., og forhandlerens timepris er 900 kr.... liiiidt
hampert)
- Børnesygdomme/irritationsmomenter
- Tidligere ejere: Hvorfor solgte I bilen? Skuffede den jeres forventninger?
Var den "hypet"? For dyr i drift? Andet?
- Andre ting, som kunne være interessante?

Tak for hjælpen!

Hilsen Jeff

Fra : Broegger

Dato : 01-02-07 08:45

"JD" <britonFJERNDETTEhotmail.com> skrev

<snip>
> Bortset fra det, så ville jeg høre, om nogle (nuværende og tidligere)
> Altea-ejere kunne tænke sig at dele ud af deres erfaringer med bilen?

Nu kører jeg godtnok Octavia, men maskinen er den samme...

> Det kunne f.eks. være følgende:
>
> - Reel brændstoføkonomi (kører mest på motorvejen og inden for
> hastighedsgrænserne. Er fabrikkens ca. 17 km/l helt ved siden af?)

Det kommer an på... Når jeg kører Århus til Aalborg ligger jeg nok
nærmere den 14/15 end de 17. Når jeg kører Århus til Kbh er det ikke helt
ved siden af de 17. Det skyldes jo nok at der %-vis er mere 130 på
strækningen nord over end til Kbh.

> [...]
> perverst, når det er en diesel, og man kører 25 - 30K om året). Alene
> det første olieskift koster ca. 1.500 kr., og forhandlerens timepris
Underligt. Skodaen skal kun til service hver ca 30.000!
<noget jeg ikke kan byde ind på da det er en Seat>

--
Hilsen Thomas

http://www.broeggerne.dk

Fra : Tue Strøm Jensen

Dato : 01-02-07 10:30

On Thu, 1 Feb 2007 02:52:16 +0100, JD wrote:

> [...]
> gear (frygter værkstedsregninger...). Det er alligevel kun mig, der kører i
> bilen, og jeg har brug for mere bagageplads.
Min Altea bliver brugt til meget bykørsel og jeg er derfor MEGET glad for
DSG gearet.

> [...]
> er lidt små). Jeg kan forstå, at en del ejere har måttet efterisolere
> varerummet. Ifølge forhandleren isolerer Seat nu bilen ekstra fremover. Vi
Jeg syntes der er en del støj i kabinen. Jeg har efterisoleret bunden i
varerummet og det har hjulpet en del ved motorvejskørsel. Men der er stadig
meget støj i forhold til en Golf IV.
Bagruderne i min Altea er tonet. Det kombineret med de små sidespejl giver
et dårligt udsyn bagud.

> [...]
>
> - Reel brændstoføkonomi (kører mest på motorvejen og inden for
> hastighedsgrænserne. Er fabrikkens ca. 17 km/l helt ved siden af?)
Jeg kører mest bykørsel. Ved afslappet bykørsel ender jeg på ca. 15 km/l og
ved stressende bykørsel køre jeg ca. 14 km/l.
På landevej og motorvej afhænger brændstoføkonomien meget af vinden. Den
kan snilt spise 2 km/l da Alteaen er en høj bil.
Hvor langte den køre på litteren på motorvej og landevej ved jeg ikke da
jeg ikke køre der dagligt og mit kørselsmønster variere en del. Men et snit
på 17 km/l på motorvej med 130 km/t har jeg ikke oplevet.
> [...]
> koster ca. 1.500 kr., og forhandlerens timepris er 900 kr.... liiiidt
Har ikke været til service endnu da, jeg kun har kørt 6000 km i min.
> - Børnesygdomme/irritationsmomenter
Det dårlige udsyn bagud.

--
Tue Jensen
Seat Altea 2.0 TDI m. DSG

Fra : Ukendt

Dato : 01-02-07 11:58

"JD" <britonFJERNDETTEhotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> forventninger? Var den "hypet"? For dyr i drift? Andet?
> - Andre ting, som kunne være interessante?

Hej.

Har en Altea 2,0 TDi med DSG '06 model (ville ikke undvære DSG ! )

den har dejligt med motorkraft og følger fint trafikken , men der er en
del støj i kabinen, hjul støj fra varerummet samt vindstøj fra spejle ?
eller den underlige plast bakke/liste der skjuler viskerne ?, samme liste er
_pisse_ irriterende når det er sne/slud vejr,
da alt sneen pakkes derude så viskerne til sidst slet ikke kan komme på
plads !, så er det ind til siden slukke for motoren, køre viskerne i service
position,
nederst på ruden, for at kunne grave sne/is fri.....
SEAT har lavet varme i forruden under viskerne, men den kan ikke smelte den
sne der ligger/pakkes der.

Vi kører mellem 14-15km/l (målt ) bilens forbrugs måler er noget mere
optimistisk, det både sommer og vinter (sommer dæk 225/40-18) de sluger jo
nok "lidt" diesel

Den har dårligt udsyn bagud, da den har store blinde vinkler, har faktisk et
par gange været ved at lave "parkeringsbuler", så jeg er glad for at jeg
ikke har ekstra tonede ruder bagi

Lige vores ?, vil gerne have en ca. 0,7-1,0 liter olie påfyldt mellem
service eftersynene ( 15000 km ), det er lidt irriterende,
da jeg er vandt til "Fransk baljepis !" HDi'er ( 206 & C5 ) hvor det ikke
var nødvendigt at efter fylde mellem services !

15000 km. service SEAT Ringsted
inkl. bremser adskilt/renset ( anbefalede værkstedet ! )
1889.- kr.

30000 km. service SEAT Hillerød
2400.- kr.

45000 km. service SEAT Hillerød
inkl. sporing/4 hjuls udmåling og nye viskerblade,
den havde "gnavet" lidt på indersiden af højre bagdæk (sommerdæk)
bilen er sænket ca. 35mm hos SEAT Ringsted, ved købet, de har
så ikke givet den en Sporing efterfølgende !
2607.- kr.

Det lyder som lidt af en klage sang , men vi er faktisk rigtigt glade for
bilen, og den skal da heller ikke skiftes foreløbig, det skulle da liiiiiige
være hvis/når man kan få en Altea
med en 170 hk/TDi og DSG .......

--
Mvh.
Dennis Hellan Pedersen

Fra : Flemming

Dato : 01-02-07 17:23

JD wrote:

> [...]
> med manuelt gear (frygter værkstedsregninger...). Det er alligevel
> kun mig, der kører i bilen, og jeg har brug for mere bagageplads.

Du kan læse rigtigt meget om Alteaen på:
http://seatclub.dk/index.php

Mvh. Flemming