Billån, hvor mange år?
Fra : Torben

Dato : 31-01-07 13:18

Hej,

nu er økonomi jo lidt af et tabu, men jeg vover nu pelsen alligevel

Hvor mange år løber jeres billån? Jeg selv købte for fire år siden min
første nye bil, en Skoda Fabia til 174.000.- Den har vi taget over 6 år.

Jeg ser at man kan få billån med løbetid på 10 år. Det kan da kun være
bankerne der er glade for den slags, eller er der noget jeg har misforstået?

mvh
Torben

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 31-01-07 13:27

Torben skriver:

> Hvor mange år løber jeres billån?

0 år.

> Jeg ser at man kan få billån med løbetid på 10 år. Det kan da kun være
> bankerne der er glade for den slags, eller er der noget jeg har misforstået?

Har du set bankernes regnskaber ?

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Torben

Dato : 31-01-07 13:40

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in message

> 0 år.

Det er også mit mål, altså om nogle år

> Har du set bankernes regnskaber ?

Ja det har jeg faktisk. Skræmmende.

mvh
Torben

Fra : Anders Christensen

Dato : 31-01-07 13:53

Torben skrev:
> "Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in message
>
> Det er også mit mål, altså om nogle år

> Ja det har jeg faktisk. Skræmmende.

Tjaa, det er ihvertfald ikke det værste sted at have aktier

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 31-01-07 14:54

Torben skriver:

> Det er også mit mål, altså om nogle år

Så skulle du nok have startet ud med en billigere bil.....

Jeg må da også indrømem at den jeg har nu er den neste jeg kunne købe
kontant.

Den forrige fik jeg ½ års kassekredit til i banken, da mit daværende
arbejde havde store problemer med at udbetale mine overarbejdstimer (400
timer) på en gang. Kassekreditten fik dog kun 3 måneders løbetid, inden
den var i overskud.

Bilen før igen tog 2 år at betale ned.

> Ja det har jeg faktisk. Skræmmende.

Det er altså _dig_ de tjener pengene på

Fra : Torben

Dato : 31-01-07 15:11

> Så skulle du nok have startet ud med en billigere bil.....

Ja, men der var flere overvejelser med i spillet, bla. sikkerhed samt mange
km. frem og tilbage til arbejde. Min Fabia har kostet mig ca. 17.000 årligt
i afskrivning, så det er da trods alt en billig bil at køre i.

> Det er altså _dig_ de tjener pengene på

Ja, men jeg kunne aldrig drømme om at tage et 10 års lån. Det næste lån
bliver forhåbentlig 5 år, og min plan er stadigvæk at komme til at købe en
ny bil kontant (om det så kommer til at tage 30 år

mvh
Torben

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 31-01-07 15:46

Torben skriver:

> Ja, men der var flere overvejelser med i spillet, bla. sikkerhed samt mange
> km. frem og tilbage til arbejde. Min Fabia har kostet mig ca. 17.000 årligt
> i afskrivning, så det er da trods alt en billig bil at køre i.

Jeg startede ud i en Golf I fra 1978 i 1990, til den fyrstelige sum af
30kkr.

Det var til kørsel til og fra arbejde i Århus (boede i Randers på
daværende tidspunkt). Solgte den 4 år efter med et tab på mindre end dit
årlige.

Okay, den kostede også lidt i reperationer.

> Ja, men jeg kunne aldrig drømme om at tage et 10 års lån. Det næste lån
> bliver forhåbentlig 5 år, og min plan er stadigvæk at komme til at købe en
> ny bil kontant (om det så kommer til at tage 30 år

Det tog "kun" 15 år for mig.....
Men den var nu også brugt.

Fra : Anders Majland

Dato : 31-01-07 15:29

> nu er økonomi jo lidt af et tabu, men jeg vover nu pelsen alligevel

Det var i gamle dage - idag diskuteres den slags ting da helt offenligt -
både i festligt lag og her på usenet

> [...]
>
> Jeg ser at man kan få billån med løbetid på 10 år. Det kan da kun være
> bankerne der er glade for den slags, eller er der noget jeg har

De færreste låner vel pengene over en længere periode end de behøver. Men
der er jo ifølge medierne mange der udelukkende ser på månedlig ydelse og
ikke hvad det koster dem. Både mhs hus og bil ... Dog en dårlig
sammenligning da huse kun yderst sjældent taber i værdi som en bil ....

> Det kan da kun være bankerne der er glade for den slags, eller er der
> noget jeg har misforstået?

Men da stiftelsesomkostninger på et billån typisk er relativt høje og mange
idag også har anden gæld kan det da være en god ide at vælge en løbetid der
er "længst mulig" men dog stadig kort nok til at restgælden ikke overstiger
bilen værdi... Vil jo ikke være sjovt efter f.eks 10år at skulle have
500000kr op af lommen for at sælge bilen ...

Jeg har også set banker der vil give en løbetid på 10år minus bilens alder -
Så en 4gammel bil kan der lånes til over 6år.

Selv har vi også et billån i alm.brand bank formidlet af skoda forhandleren
på vores primære køretøj. Renten var meget fordelagtig på det i forhold til
konkurrenternes og selv med indregning af omkostninger var det billigere end
realkreditlån med sikkerhed i huset. Renten er selvfølgelig variabel og også
steget noget siden 2004 - nu er den vist efterhånden tæt på 4% (var under 2
da vi optog lånet). Forudsætning for at det er et billigt lån er så også at
vi beholder bilen de 6år lånet løber. Ellers tipper fordelen hurtigt til at
have lånt pengene på en kassekredit istedet.

Samlet set tror jeg det er billigere for os at køre i en (næsten nu) bil end
en ældre vi ville have kunnet betale kontant - Og ikke mindst har vi så fået
en med et "fornuftigt" sikkerhedsniveau. Men husetstandens andre (gamle)
køretøjer er der ikke gæld i.

/A

Fra : Torben

Dato : 31-01-07 15:44

"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> wrote in message

> Det var i gamle dage - idag diskuteres den slags ting da helt offenligt -
> både i festligt lag og her på usenet

Hmm, jeg vil nu helst holde kortene tæt ind til kroppen - det rager ikke
nogen, altså lige bortset fra de få læsere af usenet

> [...]
> ikke hvad det koster dem. Både mhs hus og bil ... Dog en dårlig
> sammenligning da huse kun yderst sjældent taber i værdi som en bil ....

Ja, lige præcis - hvor mange penge kan vi låne, og hvad vil det koste os pr.
måned, resten er mange ligeglade med. Nu er det ikke længe siden at vi har
købt hus, og det bliver betalt over 20 år (jeg bor i sønderjylland hvor
priserne ikke er helt så høje som andre steder). Alle reperationer /
forbedringer bliver lavet for opsparede penge, og jeg kan generelt bedst
lide at være "foran" i stedet for "bagud" - det har så bare ikke været mulig
mht. bilen, men jeg har tit overvejet om jeg skulle havde haft længere
løbetid på huset, og på den måde haft flere penge fri og dermed større
chance for at købe ny bil kontant. Og banken, ja de er ikke specielt
rådgivende på den front, de tænker blot på at tjene penge (hvilket man jo
ikke kan fortænke dem i).

> [...]
> end en ældre vi ville have kunnet betale kontant - Og ikke mindst har vi
> så fået en med et "fornuftigt" sikkerhedsniveau. Men husetstandens andre

Sikkerhed vægter jeg også højt, og det er jeg villig til at betale ekstra
for - specielt med unger på bagsædet.

mvh
Torben

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 31-01-07 15:52

Torben skriver:

> [...]
> mht. bilen, men jeg har tit overvejet om jeg skulle havde haft længere
> løbetid på huset, og på den måde haft flere penge fri og dermed større

Jo, hvad tror du der ville koste dig flest penge i det lange løb: 10 års
ekstra renter på huset, eller 6 år på bilen ?

> Og banken, ja de er ikke specielt
> rådgivende på den front, de tænker blot på at tjene penge (hvilket man jo
> ikke kan fortænke dem i).

Forkert bank !

Jeg kan anbefale Sparekassen Kronjylland - Hadsten afdelingen. Hende,
der dengang vi købte hus var vores rådgiver (nej, det var hun offcielt
ikke, men vi ville have hende, så vi gik forbi vores egen) var sku meget
"klar i spyttet", selvom hun ikke direkte måtte råde os.

Fra : C. Caspersen

Dato : 31-01-07 21:20

> [...]
> også steget noget siden 2004 - nu er den vist efterhånden tæt på 4% (var
> under 2 da vi optog lånet). Forudsætning for at det er et billigt lån er

www.skoda.dk

Nominel rente 4,99%
ÅOP 7,98%

/Caspersen

Fra : Anders Majland

Dato : 02-02-07 00:09

> www.skoda.dk
>
> Nominel rente 4,99%
> ÅOP 7,98%

Ja det er hvad du kan optage til nu - ikke en skid med de vilkår vi og en
masse andre optog lån til i 2004
Da de langserede octavian kørte de en kampagner hvor renten var et procent
point lavere og det kaldt også løn til deres andre modeller ..

Seneste kontoudskrift jeg har her i mappen er fra 29/09/06 og der var renten
3,0940 og den er jo steget lidt siden ... Og ÅOP aghænger jo helt af hvad
man aftaler mgs stiftelsesomkostninger og løbetid ...

Så det skal såmend nok passe at rente er steget næsten et procentpoint siden
og min rente derfor nu er tæt på de 4%

--
anders DOT majland AT jyde DOT dk

Fra : J

Dato : 31-01-07 15:59

On Wed, 31 Jan 2007 13:17:35 +0100, "Torben" <real_anonym@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>bankerne der er glade for den slags, eller er der noget jeg har misforstået?

Jeg kan så genere Klaus D. med at nævne, at min nye bil er købt som ny
og med 30 års kredit. 4% i en kreditforening.

Det indgik i vores forældrekøb af en lejlighedsandel, at der blev lånt
lidt ekstra til en ny bil. Så refinancieringen lød på betaling af
restgæld i hus + lejlighedsandel + ny bil.

Jeg kører ganske givet ikke 30 år i den. Men jeg må se på, hvordan jeg
vil financiere en eventuelt næste bil. Der er 15 år til jeg er
halvfjerds, - måske bliver det nødvendigt med en til.

mvh

John

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 31-01-07 17:50

J wrote:

> Jeg kan så genere Klaus D. med at nævne, at min nye bil er købt som ny
> og med 30 års kredit. 4% i en kreditforening.

Hvilket vel er den aller aller dyreste måde at købe bil på...

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 31-01-07 19:23

J skriver:

> Jeg kan så genere Klaus D. med at nævne, at min nye bil er købt som ny
> og med 30 års kredit. 4% i en kreditforening.

Det generer mig såmænd ikke. Men det bliver en dyr bil for dig, prøv at
regn lidt på det.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 31-01-07 20:15

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> J skriver:

> Det generer mig såmænd ikke. Men det bliver en dyr bil for dig, prøv
> at regn lidt på det.

Rigtig dyr...

Fra : Anders Majland

Dato : 02-02-07 00:20

> Rigtig dyr...

Det er jo ikke meget anderledes end et nedsparingslån der bruges til
almindeligt forbrug ... Jeg har hørt flere "68'ere" sige ar hvis der bliver
noget at arve er det fordi de har regnet forkert

Men der kan nu stadig være ide i at bruge andet end bilen som sikkerhed for
lån til bilen ... Specielt hvis man oftere skifter bil end f.eks hus
F.eks taget et 30årigt prioritetslån med sikkerhed i huset - evt med 10års
afdragsfrihed. Der betales jo kun renter af det man trækker på den. Låner
man f.ekes 1/3 million og køber en bil for pengene vil det selvfølgelig være
sund fornuft at nedbringe gælden mindst i samme takt som værdifroringelsen
på bilen. Hvis potten f.eks taber 100.000kr på to år og man derfor har
nedbragt gælden med mindst det samme kan den skiftes ud uden at det
kosterstiftelsesomkostninger endnu en gang på et ny lånt til 1/3 million.
Det vil man kunne gøre nogen gange inden man vil blive nødt til at omlægge
lånet. De første 5 biler kan jo finanseres fuldt ud til 1/3M hver gang og
først derefter begynder kreditmaks at skrumpe ...

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 31-01-07 17:52

Torben wrote:
> Hvor mange år løber jeres billån?

2 x 0 år.
1 x 5 år, 50 % udb.

Fra : Sætternissen

Dato : 31-01-07 21:30

"Torben" <real_anonym@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg ser at man kan få billån med løbetid på 10 år. Det kan da kun være
> bankerne der er glade for den slags, eller er der noget jeg har

Hvorfor skulle bankerne i særlig grad være glade for lange billån?

De får jo deres rente af at have pengene ude i som lån uanset 1 person har
pengene i 10 år eller 2 personer har dem i 5 + 5 år. Banken vil være noget
nær neutral i denne sammenhæng (at de tjener rigeligt generelt er en anden
sag)
Derimod kan visse bilejere have så ringe økonomi, at man har behov for at
strække sit lån længst muligt - og det er der da heller ikke noget galt i -
og slet ikke hvis alternativet er at han skal optage diverse KVIK lån
hvergang der skal skiftes dæk eller udstødning.

Knud

Fra : Stig Mogensen

Dato : 31-01-07 22:00

<snip>
> De får jo deres rente af at have pengene ude i som lån uanset 1 person har
> pengene i 10 år eller 2 personer har dem i 5 + 5 år. Banken vil være noget
> nær neutral i denne sammenhæng
<\snip>

I det eksempel, vil banken være mest interesseret i 2 lån, af 5 års løbetid,
end de er for 1 lån med 10 års løbetid - givet hovedstol er samme, for de 2
lån, henholdsvis det 10 årige. Der er langt større risiko ved at have penge
lånt væk i 10 år, end i blot 5. Risikoen for at feks. kunden går konkurs,
er jo dobbelt så stor på 10 år, som den er på 5 - ca.

/Stig
--
* Registered Linux user #291266, with http://counter.li.org.*

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 31-01-07 22:26

Stig Mogensen wrote:
> [...]
> risiko ved at have penge lånt væk i 10 år, end i blot 5. Risikoen for
> at feks. kunden går konkurs, er jo dobbelt så stor på 10 år, som den

Hehe. Men med 2 lånere i stedet for 1 er risikoen også dobbelt så stor...

Fra : Stig Mogensen

Dato : 31-01-07 23:36

Morten Fruergaard wrote:

> Hehe. Men med 2 lånere i stedet for 1 er risikoen også dobbelt så stor...

Næh nej Risikoen for at 2 går fallit, er mindre end risikoen for at 1
går fallit. Derudover har lån en kreditvurdering som grundlag, som jo
finder sted i begyndelsen af løbetiden.......jo længere væk du kommer fra
denne vurdering i (løbe)tid, desto større kreditrisiko.

/Stig
--
* Registered Linux user #291266, with http://counter.li.org.*

Fra : Stig Mogensen

Dato : 31-01-07 22:03

Torben wrote:

> [...]
>
> Jeg ser at man kan få billån med løbetid på 10 år. Det kan da kun være
> bankerne der er glade for den slags, eller er der noget jeg har

Jeg købte min første bil i marts 2006, og den blødte jeg 186 kilo for. Den
gæld høvler jeg af på over 4 år.

Bankernes regler for billån er typisk, at de maks 10 år, regnes fra bilens
produktionsår. Dvs. hvis du køber en 3 år gammel bil, er løbetiden af lånet
maks 7 år.

Det kan dog afviges i visse tilfælde, sagde min bankdame - og hun nævnte
derefter frikørte taxaer?!.

/Stig
--
* Registered Linux user #291266, with http://counter.li.org.*

Fra : tp

Dato : 01-02-07 12:26

> [...]
>
> Bankernes regler for billån er typisk, at de maks 10 år, regnes fra bilens
> produktionsår. Dvs. hvis du køber en 3 år gammel bil, er løbetiden af

jep på billån med pant. Min er købt over kassekredit. løbetid 16 år, kan
dog frit indbetale mere. Den måde foretrækker jeg det på. Det man dog
generelt skal sørge for er, at man betaler så meget af at restværdien kan
indfri den gæld der er tilbage i bilen, derfor de 10 år fra bankens side.
Ønsker man at have et provenu når man sælger eller har man ikke lyst til at
betale for mange renter, kan man betale af hurtigere. I mine øjne er biler
dog så dyre, at jeg affinder mig med renterne. Jeg skal også kunne klare
til hverdagen, og jeg ønsker ikke en 15 år gammel bil bare for at have råd
til at betale den kontant. MÅSKE (sandsynligvis) vil rep på en gammel spand
også mere end overdøve renterne på et langt lån på en ny bil. bare min
tanke....

Mvh tp
1 x bil betalt
1 x mc betalt
1 x bil via kassekreditten

Fra : Sverre Stokke

Dato : 31-01-07 23:45

"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> den 31. januar
2007 kl. 17:50 +0100 skrev:

>Hvilket vel er den aller aller dyreste måde at købe bil på...

Ikke nødvendigvis. Man ejer fx en bid fast ejendom med en friværdi på
300.000. Dette stiller man som sikkerhed for en bil til 200.000. Efter 15
år er bilen værdiløs, man har betalt fx 4 % i rente på et afdragsfrit lån
- altså 120.000 i rente.
Bilen har altså kostet 320.000. Hvis den bid friværdi så er steget til
godt og vel det dobbelte, er den hjemme. SKAT gør det endu mere
favorabelt. Falder huspriserne over en 15-årig periode, er man knap så
godt stillet

Hilsen Sverre.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 01-02-07 22:56

Sverre Stokke wrote:

> Ikke nødvendigvis.

Jo.

Faktum. Du betaler 4 % i rente i 30 år.

> Man ejer fx en bid fast ejendom med en friværdi på
> 300.000. Dette stiller man som sikkerhed for en bil til 200.000.

Så har man 100.000 i friværdi, hvis man sælger.

> Efter 15 år er bilen værdiløs, man har betalt fx 4 % i rente på et
> afdragsfrit lån - altså 120.000 i rente.

Korrekt.

> Bilen har altså kostet 320.000.

Korrekt. Men du har kun betalt de 120.000 kr. i rente og har derfor stadig
200.000 mere belånt i huset...

> Hvis den bid friværdi så er steget til
> godt og vel det dobbelte, er den hjemme.

Hjemme og hjemme. Du vil stadig have 200.000 kr. mindre med derfra ved salg.
Hvis du ikke sælger vil du efterfølgende stadig betale 4 % i rente på en
bil, som du forlængst har kørt til bilkirkegården.

Det er korrekt, at du sidder billigere pr. måned end hvis du taler en
billån, men de 200.000 kr. skal betales på et eller andet tidspunkt.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 01-02-07 06:25

Sverre Stokke skriver:

> [...]
> år er bilen værdiløs, man har betalt fx 4 % i rente på et afdragsfrit lån

Du vil kun betale renterne, ikke afdrag ?

Hvad så med de 200.000, når nu bilen er rustet væk, står du med en gæld
på 200.000 du har betalt 120.000 i renter for.

> Bilen har altså kostet 320.000. Hvis den bid friværdi så er steget til
> godt og vel det dobbelte, er den hjemme.

Ja, så må du låne endnu flere penge.

> SKAT gør det endu mere favorabelt.

Det er da vidst ved at være begrænset....

Fra : Sverre Stokke

Dato : 01-02-07 12:12

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> den 1. februar 2007
kl. 06:25 +0100 skrev:
>Sverre Stokke skriver:

>15
>lån
>
>Du vil kun betale renterne, ikke afdrag ?

Ja, og derfor skriver jeg afdragsfrit lån.

>Hvad så med de 200.000, når nu bilen er rustet væk, står du med en gæld
>på 200.000 du har betalt 120.000 i renter for.

>Ja, så må du låne endnu flere penge.

Ja, og så er den bid fast ejendom - forhåbentlig - steget meget.

>Det er da vidst ved at være begrænset....

Nej, tvært i mod, for SKAT giver fradragsfordel af renteudgifter.

Nu er dette ikke ligefrem en anbefaling af fremgangsmåden men blot et
eksempel på, at det måske ikke er nogen helt håbløs måde at financiere bil
på. Man så at sige lejer pengene.

>Klaus

Hilsen Sverre.

Fra : Hr. Jensen

Dato : 01-02-07 14:16

On Thu, 01 Feb 2007 12:12:09 +0100 "Sverre Stokke" <sverre@enterpol.dk>
sent the following smoke signals:

>Ja, og så er den bid fast ejendom - forhåbentlig - steget meget.

Og det ændrer ikke ved at du fortsat skylder de gamle 200.000, der
stadig skal forrentes oveni de nye renter for det nye lån...

For skal du have en ny bil, skal du jo låne yderligere 200.000, så du nu
har 1 bil, men skal betale renter for 2.

Ja, undskyld, men jeg kan ikke få øje på fidusen, set fra dit synspunkt.

Alt det med at værdien øges, kan du jo først reelt få i hånden hvis du
sælger huset, men et andet hus er jo også steget tilsvarende i
mellemtiden, så der vinder du vist ikke noget.

--
Ryd Jagtvej 69 og luk Christiania!

Fra : N/A

Dato : 01-02-07 14:16

Fra : Sverre Stokke

Dato : 02-02-07 00:26

aage.er@musikalsk.invalid den 1. februar 2007 kl. 23:39 +0100 skrev:
>On Thu, 01 Feb 2007 21:32:14 +0100 "Sverre Stokke" <sverre@enterpol.dk>
>sent the following smoke signals:

>Du er ikke tilfældigvis venstreorienteret, vel?

Efterhånden nærmest desorienteret......

>De har også nogle sære forestillinger om at hvis man låner penge, så
>jævner det sig hen ad vejen, uden at det koster en krone...

Ja, ja, og atter ja. HVIS man låner med sikkerhed i noget der STIGER i
værdi.

Jævnfør mit eksempel med milliarderne, men lad os stoppe nu - vi er her
for at skrive om biler.
Nu bevæger vi os ud i indviklede argumenter for og mod friværdibelåning.

Hilsen Sverre.

De gamle 68'ere vil stadig have rigeligt - frem for at blive rige lig.

Fra : Hr. Jensen

Dato : 02-02-07 00:50

On Fri, 02 Feb 2007 00:25:31 +0100 "Sverre Stokke" <sverre@enterpol.dk>
sent the following smoke signals:

>Jævnfør mit eksempel med milliarderne, men lad os stoppe nu - vi er her
>for at skrive om biler.
>Nu bevæger vi os ud i indviklede argumenter for og mod friværdibelåning.

Jeg har intet imod at du belåner dine mursten op til skorstenen, men jeg
er imod at du prøver at få det til at se ud som om det er en bedre
forretning end at låne på normal vis. (Du ved, dette hersens pjat med at
afdrage sin gæld)

Men du har ret, lad os tale om biler i stedet.

Getz'en er med 20% udbet. og resten over 72 måneder.

Min næste bil bliver med 40% i udbet. og over 84 måneder.

--
Ryd Jagtvej 69 og luk Christiania!

Abu Laban is dead.
May he Rest In Piss.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 01-02-07 19:18

Sverre Stokke skriver:

> Ja, og så er den bid fast ejendom - forhåbentlig - steget meget.

Men du skylder stadigvæk pengene væk

> Nej, tvært i mod, for SKAT giver fradragsfordel af renteudgifter.

Hvor meget er det du har i rentefradrag ?

> Nu er dette ikke ligefrem en anbefaling af fremgangsmåden men blot et
> eksempel på, at det måske ikke er nogen helt håbløs måde at financiere bil
> på. Man så at sige lejer pengene.

Regn nu på det. Det er hammerdyrt at låne penge til sig selv på den
måde.

Fra : Sverre Stokke

Dato : 01-02-07 19:39

aage.er@musikalsk.invalid den 1. februar 2007 kl. 14:15 +0100 skrev:
> [...]
>sælger huset, men et andet hus er jo også steget tilsvarende i
>mellemtiden, så der vinder du vist ikke noget.

Nej, det er her vi er uenige. Det, jeg beskriver, er friværdifidusen, og
her er et konstrueret meget karikeret eksempel:

Du har 100.000 og køber meget billig sommerhusgrund.

Hvis vi nu antager, at du VED, at sommerhusgrunden stiger med 50 % om
året, vil du efter 4 år have en sommerhusgrund, der er ca. 500.000 værd.

Nu får du brug for en bil til 200.000, du tager et lån i sommerhusgrunden,
for du kan være bedøvende lige glad med den smule renter. Din
sommerhusgrund er nemlig 15 år efter dette steget til ca. 200 MILLIARDER.

Hilsen Sverre.

Fra : BJ

Dato : 01-02-07 19:48

"Sverre Stokke" <sverre@enterpol.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
>
> Nu får du brug for en bil til 200.000, du tager et lån i sommerhusgrunden,
> for du kan være bedøvende lige glad med den smule renter.

Ejer bilforhandlere/banken så et stykke af grunden og dermed en andel af de
200 MILLIARDER OM 15 ÅR eller skal man præstere en højere ydelse på grunden
de næste 15 år?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Hr. Jensen

Dato : 01-02-07 20:46

On Thu, 01 Feb 2007 19:39:20 +0100 "Sverre Stokke" <sverre@enterpol.dk>
> [...]

>for du kan være bedøvende lige glad med den smule renter. Din
>sommerhusgrund er nemlig 15 år efter dette steget til ca. 200 MILLIARDER.

Men de 200.000.000.000 er jo stadig bundet i jorden og er altså ikke
likvide midler, gælden er nu 300.000 som du stadig skal betale renter
af, hvor får du de penge fra?

Hvis du vil have de 200 Gkr. i hånden skal du jo sælge grunden først.

Alt det fis med at boligejere er blevet rigere i de seneste 10 år er
noget fis, de eneste der tjener penge på dette, er ejendomsmæglerne,
kommunerne (ejendomsskat) og realkreditinstitutterne. Og så alle
sælgerne af luksusvarer.

Boligejeren står med nul og niks, såfremt han ønsker at købe et nyt hus
eller bliver boende. Det eneste, der sker ved at tage lån i friværdien
er, at den samlede gæld (som der skal svares renter af) bliver større.

Boligejerens kreditværdighed er blevet forøget, ja, men det kan kun
bruges til at øge gælden.

Den forøgede værdi får han først noget ud af, når huset sælges, men hvor
er gevinsten, når husene omkring ham også er steget tilsvarende?

Hvis han derimod investerede i noget der gav et større afkast end
gælden, så ville der være penge at putte i lommen, men ellers ikke.

--
Ryd Jagtvej 69 og luk Christiania!

Fra : Hr. Jensen

Dato : 01-02-07 20:50

On Thu, 01 Feb 2007 20:46:26 +0100 Hr. Jensen
<aage.er@musikalsk.invalid> sent the following smoke signals:

>Hvis han derimod investerede i noget der gav et større afkast end
>gælden, så ville der være penge at putte i lommen, men ellers ikke.

Altså at afkastet er større end gældens renter...

Men en bil er som regel ikke en god investering, rent værdimæssigt.

--
Ryd Jagtvej 69 og luk Christiania!

Fra : Sverre Stokke

Dato : 01-02-07 20:48

"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> den 1. februar 2007 kl. 19:48 +0100 skrev:

> [...]
>de
>200 MILLIARDER OM 15 ÅR eller skal man præstere en højere ydelse på

Nej til begge spørgsmål.

Hilsen Sverre.

Fra : BJ

Dato : 01-02-07 23:20

"Sverre Stokke" <sverre@enterpol.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Nej til begge spørgsmål.

Kan du ikke fortælle mig, hvor jeg gå hen og belåne en sommerhusgrund uden
at skulle tilbagebetale lånet, renter og en forøget ejendomsskat?

Friværdi er intet andet er forøgelse af ens kreditværdighed.

Hvis du realisere boligen til kolde kontanter, har du (måske) tjent penge.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Sverre Stokke

Dato : 01-02-07 21:32

aage.er@musikalsk.invalid den 1. februar 2007 kl. 20:46 +0100 skrev:
> [...]
>
>Men de 200.000.000.000 er jo stadig bundet i jorden og er altså ikke
>likvide midler, gælden er nu 300.000 som du stadig skal betale renter
Jeg låner en enkelt lille milliard.

>Hvis du vil have de 200 Gkr. i hånden skal du jo sælge grunden først.
Næh, for jeg øger belåningen.

Fra : Hr. Jensen

Dato : 01-02-07 23:39

Fra : Sverre Stokke

Dato : 01-02-07 23:08

"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> den 1. februar
2007 kl. 22:55 +0100 skrev:

>Jo.

Nej - se senere indlæg.

Fra : Sverre Stokke

Dato : 01-02-07 23:35

"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> den 1. februar 2007 kl. 23:19 +0100 skrev:

> [...]
>at skulle tilbagebetale lånet, renter og en forøget ejendomsskat?
>
>Friværdi er intet andet er forøgelse af ens kreditværdighed.

Læs mit eksempel.

Hvis ens krediværdighed forøges konstant, er det helt fint - enig?

Fra : BJ

Dato : 01-02-07 23:35

"Sverre Stokke" <sverre@enterpol.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> De gamle 68'ere vil stadig have rigeligt - frem for at blive rige lig.

Sikkert og deres børn vil formøble arven på ingen tid.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : N/A

Dato : 16-02-07 22:42

Fra : Kim Malchau

Dato : 16-02-07 22:42

On Wed, 31 Jan 2007 22:03:23 +0100, Stig Mogensen wrote:

> Bankernes regler for billån er typisk, at de maks 10 år, regnes fra bilens
> produktionsår. Dvs. hvis du køber en 3 år gammel bil, er løbetiden af lånet
> maks 7 år.

Den blev jeg også mødt med.

Købte en Avensis til 180 kkr for godt et år siden. En kombination af stor
udbetaling og høj afbetang gør at den nu er betalt.

Det er vores første bil, så jeg håber at viljen til at betale kommer os til
gavn når den skal skiftes (som i: den ER betalt, og vi kan bruge bilens
fulde værdi i en ny handel både overfor forhandler og bank).

Venlig hilsen
Kim Malchau

--
Videndeling - http://vibration.dk

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 16-02-07 22:48

Kim Malchau skriver:

> Det er vores første bil, så jeg håber at viljen til at betale kommer os til
> gavn når den skal skiftes (som i: den ER betalt, og vi kan bruge bilens
> fulde værdi i en ny handel både overfor forhandler og bank).

Og ikke mindst: I har vist at i kan sætte penge fra i budgettet. Fortsæt
med det, så kan i spare op til den næste bil......