Videopolitiet 2007 - II
Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 31-01-07 12:14

http://www.tv2regionerne.dk/reg2005/player.aspx?id=337133&r=1

Det dækker følgende:

18-21 årige og nye bilister får et /kørselsforbud/, hvis de får 2 klip. Det
er der ikke mange der ved. Nye og unge bilister kan først få kørekort igen,
når et uddannelsesforløb på 15 timer plus kontrollerende praktisk prøve og
teoretisk prøve, og så har han den betingede hængende over hovedet. Det er
jo relativt nemt at få 2 klip på en gang, og så er det alvor for den unge,
der ikke engang må køre hjem i bilen.

Policen havde også lagt sig bag en firmavogn med lad på en almindelig
landevej med 100 km/t, men firmavognen slap med skrækken, da der kom en
overhaler der havde meget travlt.

En tæt ved og næsten for vores gode politibetjent, der bliver overrasket
over at en (ung) bilist reagerer på at der kører en bilist bag ved der måske
vil have fat i ham. Passagererne bliver spurgt om de kom noget til - så han
har virkelig været oppe på bremser´n :) Bemærk en lille uopmærksomhed fra
betjenten - han kikker ned på alt hans elektroniske udstyr -
tilsyndelandende er årsag til at han får travlt med at bremse.

60.000 danskere fik klip. Politiet roser igen klippekortsordningen. Og de er
klar over at kontrol skal der til - ellers virker klippekortsordningen ikke.

Farten skal - jf. politiet - ned fordi:

- ulykkerne skyldes for høj hastighed
- høj hastighed øger risikoen for uheld

- det er ikke farten der dræber alene - uopmærksomhed er også årsag. Det
beviste han jo - næsten - selv jf. ovenstående :)

I Dybbøl er der usikkerhed over hvem der skal holde tilbage for hvem ved
chikaner ...

--
Per, Esbjerg

Fra : Anders Christensen

Dato : 31-01-07 13:09

Per Henneberg Kristensen skrev:
> http://www.tv2regionerne.dk/reg2005/player.aspx?id=337133&r=1

Det er fedt du poster det - Så er der også en chance for at jeg får det
set.

Jeg troede det med 2 klip de første 3 år galt pr kategori, og ikke fra
første udstedte kørekort, men det lød til at være det sidste der var
gældende ifølge ovenstående klip.

--
Mvh Anders Christensen

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 31-01-07 13:41

On Jan 31, 12:13 pm, "Per Henneberg Kristensen" <phk_fje...@esenet.dk>
wrote:
> http://www.tv2regionerne.dk/reg2005/player.aspx?id=337133&r=1
>
> Det dækker følgende:

Det var heldigvis lidt en tynd omgang.
Heldigvis fordi så køres der pænere.

--
Christian.....MSN: spørg...
http://www.yee-haw.dk

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 31-01-07 16:21

On Jan 31, 1:08 pm, Anders Christensen <vladim...@vladimirr.dk> wrote:

> Det er fedt du poster det - Så er der også en chance for at jeg får det
> set.

Godt at høre at man ikke er den eneste der altid glemmer at se sådanne
programmer :)

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 31-01-07 20:10

Per Henneberg Kristensen has brought this to us :
> [...]
> betjenten - han kikker ned på alt hans elektroniske udstyr - tilsyndelandende
> er årsag til at han får travlt med at bremse.

Ærgeligt de ikke havde kameraet peget forud så man kunne se hvad der
skete der.

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 31-01-07 22:53

"Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Per Henneberg Kristensen has brought this to us :

Hvilket kamera bruger TVSyd mon?
Hvad vejer det?
Det kunne godt være det var årsagen til spørgsmålet.

> Ærgeligt de ikke havde kameraet peget forud så man kunne se hvad der skete
> der.

Ja.

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 01-02-07 00:07

Uffe Bærentsen explained :

> Ja.

Specielt fordi jeg umidelbart får indtryk af at gutten foran bremser
noget kraftigere end hvad der er nødvendigt i situationen - og når så
betjenten fejlvurderer (som han siger, han regnede med at han ville
stoppe på parkeringspladsen) så kan det jo hurtigt gå galt.

Fra : Mogens...

Dato : 02-02-07 19:39

> Bemærk en lille uopmærksomhed fra betjenten

Nej, det kan umuligt passe. Hr. Stidsen siger, at betjentene trænes
til at have overnaturlige evner på det punkt

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 03-02-07 00:17

Mogens... wrote:
> "Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i en
> meddelelse news:45c079f7$0$195$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Nej, det kan umuligt passe. Hr. Stidsen siger, at betjentene trænes
> til at have overnaturlige evner på det punkt

Jamen Hr. Stidsen siger jo så meget :)

--
Per, Esbjerg
Skistøvler sælges størrelse 44-45 til 300 kr. parret,

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 03-02-07 03:27

on 03-02-2007, Per Henneberg Kristensen supposed :

> Jamen Hr. Stidsen siger jo så meget :)

Ja specielt hvis jeg også skal tages til indtægt for alt det som andre
finder på at jeg skulle have sagt eller ment...

Fra : Finn Guldmann

Dato : 03-02-07 15:31

Per Henneberg Kristensen skrev:

> 60.000 danskere fik klip. Politiet roser igen klippekortsordningen. Og de er
> klar over at kontrol skal der til - ellers virker klippekortsordningen ikke.

Jeg tillader mig at tro at grunden til at så mange klip er for hastighed
er at der næsten ikke kontrolleres for andet.

> [...]
> - det er ikke farten der dræber alene - uopmærksomhed er også årsag. Det
> beviste han jo - næsten - selv jf. ovenstående :)

Det glæder mig at Bent Moubo afliver "Farten dræber".

> I Dybbøl er der usikkerhed over hvem der skal holde tilbage for hvem ved
> chikaner ...

Man skulle tro at de viste at videovognen var der, så¨pænt som de kører.

--
MVH Finn Tid at hejse flaget!!!
Der er fundet en kræftform rygning IKKE får skylden for.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 05-02-07 09:45

On Feb 3, 3:31 pm, Finn Guldmann <n...@a.invalid> wrote:

> Jeg tillader mig at tro at grunden til at så mange klip er for hastighed
> er at der næsten ikke kontrolleres for andet.

Og at det også er det som er nemmest at tjekke.

> Det glæder mig at Bent Moubo afliver "Farten dræber".

Det er his kun RfSF (og Margrete Auken, red.) som mener det.

> Man skulle tro at de viste at videovognen var der, så¨pænt som de kører.

Ja

Fra : Finn Guldmann

Dato : 10-02-07 11:28

Christian B. Andresen skrev:
> Og at det også er det som er nemmest at tjekke.

Og det er så politiets opgave at droppe andre forseelser for at tage sig
af hastigheden?

> Det er his kun RfSF (og Margrete Auken, red.) som mener det.

Og en del andre. Man fik da svært på puklen herinde i starten da man
tillod sig at udråbe det udsagn til en løgn.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 10-02-07 19:19

Finn Guldmann wrote:

> Og en del andre. Man fik da svært på puklen herinde i starten da man
> tillod sig at udråbe det udsagn til en løgn.

Farten dræber direkte i trafikken - som en i høj grad medvirkende årsag når
der sker en ulykke.

Farten dræber også jordens klima.

Hvilken fordel er der ved farten, bortset fra den lykkeføling visse personer
opnår ved at træde på speederen?

Fra : Finn Guldmann

Dato : 11-02-07 00:14

> Farten dræber direkte i trafikken - som en i høj grad medvirkende årsag når
> der sker en ulykke.

Det er når nogen ikke forstår farten at de bruger den til at dræbe med.
Fart alene dræber ingen.

> Farten dræber også jordens klima.

det er der så meget andet der gør. F.eks. hver gang du prutter.

> Hvilken fordel er der ved farten, bortset fra den lykkeføling visse personer
> opnår ved at træde på speederen?

Det kommer an på hvad du skal bruge farten til.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 11-02-07 02:43

Per Henneberg Kristensen laid this down on his screen :
> Hvilken fordel er der ved farten, bortset fra den lykkeføling visse personer
> opnår ved at træde på speederen?

Det logiske svar vil være at man kommer hurtigere frem desto hurtigere
man kører ;)

Fra : Leonard

Dato : 11-02-07 09:18

Henrik Stidsen <henrikstidsen@gmail.com> wrote:

>Det logiske svar vil være at man kommer hurtigere frem desto hurtigere
>man kører ;)

Det kommer anpå hvordan man regner det ud.
Over en kort strækning er det rigtigt, men hvis jeg måler på den
samlede tid på 4 typiske ture til Kbh. i min Lupo, så sparer jeg ikke
tid ved at køre hurtigere end 110 km/t.
Holder jeg mig under 110 km/t kan jeg køre 3 ture på en tankfuld og
bruger således kun tid på at køre. Kører jeg 130 km/t, der hvor det er
tilladt kan jeg kun køre 2,5 tur før jeg skal tanke. Jeg sparer ca. 5
min. i køretid pr. tur, men skal nu bruge tid på at holde ind og tanke
og det æder næsten den sparede køretid op. Dertil skal lægges at jeg
nu skal arbejde X antal minutter ekstra for at tjene de penge, som det
koster ekstra i brændstof. Hvad det koster i ekstra slidtage på bilen
aner jeg ikke, men det tager også tid både til reparationer og at
tjene pengene til at betale med.
Kører jeg så hurtigt som muligt, uden at tage hensyn til
hastighedsgrænserne, stiger forbruget så jeg kun kan køre 2 ture før
jeg skal tanke, men jeg vinder sjældent mere end 5-10 min. pr. tur.

--
Leonard

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 12-02-07 08:57

On Feb 10, 11:28 am, Finn Guldmann <n...@a.invalid> wrote:
> Christian B. Andresen skrev:>>> 60.000 danskere fik klip. Politiet roser igen klippekortsordningen. Og de er
>
> Og det er så politiets opgave at droppe andre forseelser for at tage sig
> af hastigheden?

Nej overhovedet ikke.
Men nu er det vel færdselspolitiet som foretager disse ting, og ikke
kriminalpolitiet.
Jeg ville fortrække at politiet slog meget hårdere ned på rødkørsel,
ikek fastspændte børn og hasarderet kørsel.

> Og en del andre. Man fik da svært på puklen herinde i starten da man
> tillod sig at udråbe det udsagn til en løgn.

Det er til gengæld alment acepteret, også herinde, at farten gør
ulykkerne værre og højere fart kan være udslaggivende.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 17-02-07 00:41

Christian B. Andresen skrev:
> [...]
> Jeg ville fortrække at politiet slog meget hårdere ned på rødkørsel,
> ikek fastspændte børn og hasarderet kørsel.

Deri kan vi kun være enige.

> Det er til gengæld alment acepteret, også herinde, at farten gør
> ulykkerne værre og højere fart kan være udslaggivende.

Jeg er ikke uenig i at fart gøre tingene værrere, men den med
udslagsgivende må du lige uddybe hvad du mener.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 17-02-07 01:30

Finn Guldmann submitted this idea :

> Jeg er ikke uenig i at fart gøre tingene værrere, men den med udslagsgivende
> må du lige uddybe hvad du mener.

Det er jo ret logisk - højere fart gør at bilen slår hårdere når den
rammer. Desuden er der flere kræfter der skal styres i en manøvre jo
højere hastigheden er.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 17-02-07 12:41

Henrik Stidsen skrev:
> Det er jo ret logisk - højere fart gør at bilen slår hårdere når den
> rammer. Desuden er der flere kræfter der skal styres i en manøvre jo
> højere hastigheden er.

Det vil jeg ikke kalde udslagsgivende, i den forbindelse ordet blev brugt.

Med udslagsgivende skulle det være farten der forårsagede ulykken.

Der hvor man oftest går fejl er der hvor man siger at farten udløste
ulykken. Ulykken blev udløst fordi farten ikke var afpasset til
situationen. Ulykken ville sikkert også ske ved en lavere fart, men så
ville den måske kun være et uheld.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 17-02-07 18:13

It happens that Finn Guldmann formulated :
> Med udslagsgivende skulle det være farten der forårsagede ulykken.

Hvis ulykken slet ikke var sket ved lavere hastighed, er det så ikke
farten der er udslagsgivende ? F.eks. at billisten havde nået at bremse
før lille lise blev ramt hvis farten havde været lavere.

> [...]
> ville sikkert også ske ved en lavere fart, men så ville den måske kun være et

Hvad er forskellen på en ulykke og et uheld?

Fra : Finn Guldmann

Dato : 18-02-07 12:50

Henrik Stidsen skrev:
> [...]
> farten der er udslagsgivende ? F.eks. at billisten havde nået at bremse
> før lille lise blev ramt hvis farten havde været lavere.

Hvis du rammer Lille Lise er det fordi du ikke har været opmærksom nok.
Højere fart gør problemet størrere og resultatet værrere, men der er
stadig din opmærksomhed overfor forholdene og ikke farten der udløser
situationen.

> Hvad er forskellen på en ulykke og et uheld?

Personligt skelner jeg mellem personskade og materiel skade. Er der kun
det sidste kalder jeg det et "blot" uheld.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 18-02-07 13:27

Finn Guldmann wrote on 18-02-2007 :

> [...]
> din opmærksomhed overfor forholdene og ikke farten der udløser situationen.

Jeg tror vist bare det er to sider af samme sag. Hvis man kører
hurtigere end man har overblik til er det jo fordi du ikke er opmærksom
nok (den ene side) og du når ikke at bremse fordi du kører for stærkt
(den anden side). Ja, for stærkt i forhold til situationen - men også
for uopmærksom i forhold til farten.

To sider af samme sag.

Okay.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 18-02-07 13:41

Henrik Stidsen skrev:
> [...]
> nok (den ene side) og du når ikke at bremse fordi du kører for stærkt
> (den anden side). Ja, for stærkt i forhold til situationen - men også

Men farten ender op med at få hele skylden.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 18-02-07 13:53

After serious thinking Finn Guldmann wrote :

> Men farten ender op med at få hele skylden.

Jamen det kan vi da godt blive enige om er en alt for uanuanceret måde
at se på tingene.

Fra : Martin Vollert

Dato : 18-02-07 14:15

Henrik Stidsen skrev:

> Jamen det kan vi da godt blive enige om er en alt for uanuanceret måde
> at se på tingene.

Jeg sætter lige et STORT kryds i kalenderen. Finn og Henrik er sgu
blevet enig om noget, vildt !!!

--
Hilsen Martin.

http://vollert.dk

Concentration and focus are very important. If your mind wanders, you will miss things.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 18-02-07 14:15

Martin Vollert presented the following explanation :
> Jeg sætter lige et STORT kryds i kalenderen. Finn og Henrik er sgu blevet
> enig om noget, vildt !!!

:) Vi er vist egentlig enige om mange ting når det kommer til stykket.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 12-02-07 09:38

On Feb 12, 8:57 am, "Christian B. Andresen" <t...@tiscali.dk> wrote:
> Jeg ville fortrække at politiet slog meget hårdere ned på rødkørsel,
> ikek fastspændte børn og hasarderet kørsel.

Specielt det med at folk kører over for rødt så jeg også gerne mere
kontrol med. Jeg syns det bliver værre og værre med folk der "følger
med over" selvom lyset skifter til rødt. Jeg oplever ofte at når jeg
selv syns den var liiiiige på grænsen til at jeg kunne nå med over -
og hvor lyset er rødt før jeg er ude af krydset - så er der gerne 1
eller 2 bag mig der også lige skal nå med over... Det virker lidt som
om gul og grøn er smeltet sammen og at rød har overtaget guls
betydning, en udvikling der til sidst gør lyssignalerne ligegyldige.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 12-02-07 10:02

On Feb 12, 9:38 am, "Henrik Stidsen" <henrikstid...@gmail.com> wrote:

> [...]
> om gul og grøn er smeltet sammen og at rød har overtaget guls
> betydning, en udvikling der til sidst gør lyssignalerne ligegyldige.

Man kan nogle gange blive helt bange for at bremse for gult, i frygt
for at ham bagved bare kommer brasende op bag i en.
Til trods for dette bremser jeg nu når jeg kan, og det er tit relativt
hårde opbremsninger, ofte stopper jeg ved krydset, men biler i det
andet spor bag mig kører over.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 12-02-07 11:15

On Feb 12, 10:02 am, "Christian B. Andresen" <t...@tiscali.dk> wrote:

> Man kan nogle gange blive helt bange for at bremse for gult, i frygt
> for at ham bagved bare kommer brasende op bag i en.

Ja der er jo ingen der har lyst til at blive påkørt - og slet ikke når
man tænker på at man jo risikerer at få skylden for det uheld der kan
ske. "jamen du bremsede for hårdt uden der var grund til det..." -
lidt ligesom hvis man bremser for at undgå at påkøre en kat...

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 26-02-07 10:21

On Feb 17, 12:41 am, Finn Guldmann <n...@a.invalid> wrote:
> Christian B. Andresen skrev:>>>> Jeg tillader mig at tro at grunden til at så mange klip er for hastighed
>
> Deri kan vi kun være enige.

> Jeg er ikke uenig i at fart gøre tingene værrere, men den med
> udslagsgivende må du lige uddybe hvad du mener.

Hvis en bil forulykker i en kurve og rammer et vejtræ eller ruller
rundt på marken er det jo for høj fart til forholdene, og dermed er
farten vel udslagsgivende.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 03-03-07 09:04

Christian B. Andresen skrev:
> Hvis en bil forulykker i en kurve og rammer et vejtræ eller ruller
> rundt på marken er det jo for høj fart til forholdene, og dermed er
> farten vel udslagsgivende.

Jamen der er det jo hvad folk gør med farten, ikke farten selv der dræber.

Grundlæggende kan man ikke sige at den eller den fart dræber. Det
afhænger altsammen af andre forhold om farten dræber eller ej. Ikke af
farten i sig selv selv.