Nye crashtest resultater
Fra : Søren Hansen

Dato : 31-01-07 10:59

Volkswagen EOS 4 stjerner
Volvo C30 5 stjerner
Chevrolet Captiva 4 stjerner
Chrysler Yoyager 1 1/2 stjerne

Man skulle tro, at VW ikke var helt tilfreds med at en koreaner løber
stort set lige op med dem.
Den lille Volvo har mærkeligt nok et dårligt resultat mht
fodgængersikkerhed, så den kun får en enkelt stjerne her. Den misser et
enkelt point ud af 18 i sidecrashtesten pga en sideairbag, der ikke
folder sig ordentligt ud, og ved frontcrash skal man helst være normal
højde, men det er ikke nok til at påvirke det samlede resultat på 5
stjerner.
At amerikaneren, Chrysler Voyager, får så dårligt resultat er for mig
dybt overraskende. Man skulle tro, at der havde været mulighed for en
smule struktur i fronten, men det er tilsyneladende støbejern, bundet
sammen med pigtråd, for førerens underliv bliver mast og flået til blods
ved et crash. Voyageren er IKKE en bil, du skal ønske dig at møde som
fodgænger: Den får lige præcis 0 point for fodgængersikkerheden.

For de nysgerrige kan testene nærlæses her:
http://www.euroncap.com/content/safety_ratings/ratings.php?id1=6

Mvh
Søren

--
http://kiaklub.dk

Fra : BJ

Dato : 31-01-07 11:06

"Søren Hansen" <kiaklubslet@kiaklub.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Volkswagen EOS 4 stjerner
> Volvo C30 5 stjerner

Nu kan man vist gøre andet end at grine smørret.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Søren Hansen

Dato : 31-01-07 11:17

BJ skrev:
> "Søren Hansen" <kiaklubslet@kiaklub.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Nu kan man vist gøre andet end at grine smørret.

Fodgængersikkerhed:
Volvo C30 1 stjerne
Volkswagen EOS 2 stjerner
Chevrolet Captiva 2 stjerner

En koreaner, der scorer bedre end en svensker? Huh?

Mht børnesikkerhed, så scorer cabriolet'en Eos 40 mod Volvo C30's 38
point, så det...

--
http://kiaklub.dk

Fra : BJ

Dato : 31-01-07 11:25

"Søren Hansen" <kiaklubslet@kiaklub.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Fodgængersikkerhed:
> Volvo C30 1 stjerne
> Volkswagen EOS 2 stjerner
> Chevrolet Captiva 2 stjerner
>
> En koreaner, der scorer bedre end en svensker? Huh?

En bils design sætter jo grænser for dette.

Løsningen ville være en standard folkepotte med 100% ens design ind- såvel
som udvendig.

> Mht børnesikkerhed, så scorer cabriolet'en Eos 40 mod Volvo C30's 38
> point, så det...

Der var jo problemer med posen.

Det har Captivaen også, bare et andet sted.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Kim Kristensen

Dato : 31-01-07 18:57

> [...]
> som udvendig.

> Der var jo problemer med posen.
>
> Det har Captivaen også, bare et andet sted.

Den nye Civic er ganske fodgængervenlig.

Med venlig hilsen Kim

Fra : BJ

Dato : 31-01-07 19:24

"Kim Kristensen" <kpmk@mail.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Den nye Civic er ganske fodgængervenlig.

Det er en S40(n) også i henhold til Euro NCAP.

Jeg kan med min bedste vilje ikke se den umiddelbare forskel på fronten af
S30 og S40/V50.

Bortset fra det var konen og jeg inde og se på Hondaer.

Den nye Civic er da bare en rap potte og det samme er den nye SUV.

Vores eneste utilfredshed var samtlige bilers sæder.

Kunne Honda da blot lave et Volvosæde.

Nuvel, den nye Legend skal også ses an, når den dukker op om et par måneder.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Henrik B.

Dato : 31-01-07 20:03

> Det er en S40(n) også i henhold til Euro NCAP.
>
> Jeg kan med min bedste vilje ikke se den umiddelbare forskel på fronten af
> S30 og S40/V50.

Det er de iflg. alle også, til og med fordørene, så konklusionen kan kun
undre...

Rigtige biler har over 420 Nm...

Fra : Kim Kristensen

Dato : 31-01-07 20:03

> [...]
>
> Det er en S40(n) også i henhold til Euro NCAP.
>
> Jeg kan med min bedste vilje ikke se den umiddelbare forskel på fronten af

Næh jeg ville også mene at snuderne er de same, men måske der alligevel er
forskel på konstruktionen under huden.

> Bortset fra det var konen og jeg inde og se på Hondaer.
>
> Den nye Civic er da bare en rap potte og det samme er den nye SUV.

Jo jo, og Civic med benzinmotor ligefrem billig når sammenlignet med
konkurrenterne. Jeg sprang på en 1,8 Sport som efter godt 2300 km ikke har
skuffet mig endnu, et gennemsnit på 14,8 km/l (mod lovet 15,2 km/l) er vel
også godkendt bilens unge alder og årstiden taget i betragtning.

> [...]
>
> Kunne Honda da blot lave et Volvosæde.
>
> Nuvel, den nye Legend skal også ses an, når den dukker op om et par

Det er længe siden jeg er blevet flyttet rundt placeret i et Volvo-sæde, så
uden mulighed for sammenligning må jeg sige at jeg ikke har nogle klager
over Honda's. Jeg har på den dag jeg indtil videre har kørt længst på kørt
522 km, men det kan måske have noget med den kropslige konfiguration at
gøre. CR-V har jeg ikke haft fornøjelsen af irl endnu, men jeg skal da ha'
kravlet en tur rundt på både den og så Legend når den dukker op.

Med venlig hilsen Kim

Fra : BJ

Dato : 31-01-07 20:13

"Kim Kristensen" <kpmk@mail.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> gøre. CR-V har jeg ikke haft fornøjelsen af irl endnu, men jeg skal da ha'
> kravlet en tur rundt på både den og så Legend når den dukker op.

Naturligvis er der forskel på folks størrelser. Min kone og jeg er som nat
og dag (så må der skvaldergrines Mogens, Folmer, Erik og Henrik B.).

Min kone kom ganske uopfordret med sædeklagen. Hun er den af os, med flest
km hver eneste dag i sit distrikt Jylland og Fyn..

PS: Hun har lånepotte i dag. En V50 1.6D. Den kører nu fint, den bette
mølle.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Kim Kristensen

Dato : 31-01-07 21:17

> [...]
> km hver eneste dag i sit distrikt Jylland og Fyn..
>
> PS: Hun har lånepotte i dag. En V50 1.6D. Den kører nu fint, den bette

Nu ved jeg ikke hvad hendes klage går på, og hvis kunne jeg sikkert ikke
genkende den alligevel. Jeg har selv beskedne 75 kg fordelt på 186 cm og mig
passer sæderne fint, også på lange ture. Lige at sætte sig i sædet giver jo
sjældent det rigtige indtryk, så en længere tur vil sikkert rykke hendes
klage i en eller anden retning. Jeg husker selv min bekymring over at mit
hoved sad så tæt på C-stolpen at det var irriterende da jeg prøvesad
bagsædet i Civic, men efter længere ture har ungerne godkendt forholdene
selv om junior på 14 rager 188 cm op.

Med venlig hilsen Kim

Fra : BJ

Dato : 31-01-07 22:02

> [...]

> mig
> passer sæderne fint, også på lange ture.

Hun er 169 cm fordelt på ca. 52/54 kg.

Min egen vægt og størrelse er bestemt ikke så beskeden..

> Lige at sætte sig i sædet giver jo
> sjældent det rigtige indtryk, så en længere tur vil sikkert rykke hendes
> klage i en eller anden retning.

Det er det, hun faldt ved hos S40, både det første indtryk og så en 70 km
prøvetur, desuden var hun jo bekendt med sæderne i min S80. Hun har kørt
Ford, Renault, Peugeot, Honda før.

> [...]
> hoved sad så tæt på C-stolpen at det var irriterende da jeg prøvesad
> bagsædet i Civic, men efter længere ture har ungerne godkendt forholdene

De bekymringer har min kone slet ikke og hun vil garanteret også ved næste
skift, prøve en Honda Civic/Accord Stationcar.

Bilerne virker meget tiltalende.

Jeg er dog temmelig bekymret for afskrivningen ved Legend.

Den gamle model formelig raslede ned, selv om det er en dejlig bil.
Har en kammerat med en.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Esben Juul Sørensen

Dato : 03-02-07 18:12

> Nuvel, den nye Legend skal også ses an, når den dukker op om et par
måneder.

Den er suveræn. Så den på en konference i London i oktober. Den har alt i
sikkerhedsudstyr - bl.a. griber den fodgængere ved at motorhjelmen skyder op
hvis man kører på en fodgænger. På den måde undgår fodgængere at slå hovedet
mod motorhjelmen og videre ned på motorblokken (det er som regel det der
slår fodgængere ihjel ved påkørsler af biler).

Desuden bremser bilen selv hvis man ikke reagerer på langsomtkørende trafik.
I executive versionen er alt standard. Sammen med Lexus er Honda ifølge min
vurdering en af de førende indenfor aktiv sikkerhed pt.

VH Esben

Fra : KASO

Dato : 01-02-07 07:17

> "Søren Hansen" <kiaklubslet@kiaklub.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Nu kan man vist gøre andet end at grine smørret.

Bemærk: Volvo'en fik kun den 5. stjerne vha. en selealarm - og endnu engang
har de ikke styr på deres airbags - trods deres fine testcenter (det kan
være, at de er bange for at slide på det )

VW's resultat er ikke imponerende - og får da ogås kritiske kommentarer med
fra FDM:
"VW skuffer i frontaltest
12 point i frontaltesten er et tilfredsstillende resultat, men man kunne
have ventet det bedre. Renault har med Mégane CC vist, at selv om bilen er
åben, kan sikkerheden være høj - Mégane CC fik 16 ud af 16 mulige point"

(C30 måtte "nøjes" med 15 point i frontaltesten - trods at det er en lukket
bil.....)

Fra : Henrik B.

Dato : 01-02-07 07:59

"KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> åben, kan sikkerheden være høj - Mégane CC fik 16 ud af 16 mulige point"

Ja, det virker unægtelig som om Renault, har fundet de vise sten - når det
gælder om at bestå EuroNCAP....

Rigtige biler har over 420 Nm...

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 31-01-07 11:21

On Jan 31, 11:16 am, Søren Hansen <kiaklubs...@kiaklub.dk> wrote:

> Fodgængersikkerhed:
> Volvo C30 1 stjerne
> Volkswagen EOS 2 stjerner
> Chevrolet Captiva 2 stjerner
>
> En koreaner, der scorer bedre end en svensker? Huh?

Jeg må tilstå at jeg ikke køber bil efter fodgængersikkerhed.

> Mht børnesikkerhed, så scorer cabriolet'en Eos 40 mod Volvo C30's 38
> point, så det...

Det er straks mere relevant. Men jeg føler ikke for en cabriolet, så
den vil blive valgt fra lige gyldigt dens NCAP stjener.

--
Christian.....MSN: spørg...
http://www.yee-haw.dk

Fra : BJ

Dato : 31-01-07 11:29

KLIP

>Det er straks mere relevant. Men jeg føler ikke for en cabriolet, så
>den vil blive valgt fra lige gyldigt dens NCAP stjener.

Jep, C30 skal have klasket nogle flere klistermærker på potten......

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Henrik B.

Dato : 31-01-07 20:06

> Jep, C30 skal have klasket nogle flere klistermærker på potten......

Synes nu stadig at det ser betænkeligt ud, med A-stolpen på C30'eren. Det
ser ud, som om sikkerhedsburet er tæt på at kollapse. Hvad hvis hastigheden
havde været blot 5 km/t højere?

Rigtige biler har over 420 Nm...

Fra : BJ

Dato : 31-01-07 20:09

KLIP

> Synes nu stadig at det ser betænkeligt ud, med A-stolpen på C30'eren. Det
> ser ud, som om sikkerhedsburet er tæt på at kollapse. Hvad hvis
> hastigheden havde været blot 5 km/t højere?

Vil give dig ret, trods det faktum, den deler platform med S40/V50.

Samtlige tests burde også udføres med højere hastighed, forskellige vinkler
osv.

Hvis man virkelig skal følge Euro NCAPs tankegang ifbm. familiepotterne, så
bør dette reguleres.

Nu venter jeg spændt på C70. Den er jo konkurrent med EOS.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 31-01-07 21:14

"Henrik B." skriver:

> Synes nu stadig at det ser betænkeligt ud, med A-stolpen på C30'eren. Det
> ser ud, som om sikkerhedsburet er tæt på at kollapse. Hvad hvis hastigheden
> havde været blot 5 km/t højere?

Nu er bilen jo konstrueret til at klare EuroNCAP, så den kører ikke galt
med højere fart.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : BJ

Dato : 31-01-07 21:56

KLIP

> Nu er bilen jo konstrueret til at klare EuroNCAP, så den kører ikke galt
> med højere fart.

Det er jo bl.a. hele fundamentet og konklusionen på/af Euro NCAP.

Bortset fra det, så tror jeg nu ikke sikkerhedsburet ville kollapse. Det er
nok meningen, energien er ledt den vej.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 31-01-07 11:22

On Jan 31, 10:58 am, Søren Hansen <kiaklubs...@kiaklub.dk> wrote:
> Chrysler Yoyager 1 1/2 stjerne

Er den ikke identisk med en Kia Carnival ?

Fra : Søren Hansen

Dato : 31-01-07 13:10

Christian B. Andresen skrev:

> Er den ikke identisk med en Kia Carnival ?
> --
> Christian.....MSN: spørg...

Nej, den helt gamle Kia Carnival var baseret på en Ford Windstar, så
vidt jeg husker. Men det er samme biltype, hvis det var det, du mente.

Den nyeste Kia Carnival fik 4 stjerner hos EuroNCAP. Ikke særlig
imponerende resultat i front crashtest, men 18 ud af 18 point på side
crashtest. 3 stjerner på børnebeskyttelse (dårlig afmærkning, men ingen
reelle problemer). En enkelt stjerne i fodgængerbeskyttelse, samme som
Volvo C30. IIHS, en amerikansk pendant til EuroNCAP, udnævnte Kia
Carnival til "Top Safety Pick 2007".

http://www.euroncap.com/images/results/mpvs/car_269_2006/Kia%20Carnival%20Datasheet.pdf

/Søren

--
http://kiaklub.dk

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 31-01-07 11:38

> For de nysgerrige kan testene nærlæses her:
> http://www.euroncap.com/content/safety_ratings/ratings.php?id1=6

Gad vide om sådan en gl. golf 2 overhovedet ville få point

Stef

Fra : BJ

Dato : 31-01-07 11:31

"Stefan Jacobsen" <stefware@gmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Gad vide om sådan en gl. golf 2 overhovedet ville få point

Ja da, den skal blot udstyres med et passende antal klistermærker strategisk
rigtig placeret..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 31-01-07 11:52

> Ja da, den skal blot udstyres med et passende antal klistermærker
> strategisk rigtig placeret..

Ja eller tapes ind i skumgummi og bobbleplast.

Stef

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 31-01-07 13:41

Hej

Stefan Jacobsen wrote:
> Gad vide om sådan en gl. golf 2 overhovedet ville få point

Det afprøvede AutoBild faktisk. En Golf 2 er ringere end en VW Boble.

http://www.autobild.de/aktuell/meldungen/artikel.php?artikel_id=3448

--
Med venlig hilsen Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 31-01-07 14:03

> Det afprøvede AutoBild faktisk. En Golf 2 er ringere end en VW Boble.
>
> http://www.autobild.de/aktuell/meldungen/artikel.php?artikel_id=3448
>
> --
Føj for satan, tror sgu næsten ikke jeg tør køre hjem nu

Stef

Fra : BJ

Dato : 31-01-07 13:56

"Stefan Jacobsen" <stefware@gmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Føj for satan, tror sgu næsten ikke jeg tør køre hjem nu

No problemo, den model er godkendt til at køre på cykelstien..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 31-01-07 14:20

> No problemo, den model er godkendt til at køre på cykelstien..

Det er bare et døje at finde en opkørsel der er stejl nok til at få den op
på 2 hjul Og så risikerer man jo at få alt
det-her-er-nødvendigt-for-at-holde-en-gammel-bil-kørende-værktøjet i hovedet

Stef

Fra : BJ

Dato : 31-01-07 14:16

> [...]

> på 2 hjul Og så risikerer man jo at få alt
> det-her-er-nødvendigt-for-at-holde-en-gammel-bil-kørende-værktøjet i

Det er så her bobleplastikken og skumgummiet kommer ind..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 31-01-07 12:06

On Jan 31, 10:58 am, Søren Hansen <kiaklubs...@kiaklub.dk> wrote:

> Volvo C30 5 stjerner

> Chrysler Yoyager 1 1/2 stjerne

Og hvis en Voyager så kører frontalt sammen med en C30, hvilken bil
vil man så helst sidde i?

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 31-01-07 12:23

Og hvis en Voyager så kører frontalt sammen med en C30, hvilken bil
vil man så helst sidde i?

Golfen

Stef

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 31-01-07 12:40

On Jan 31, 12:23 pm, "Stefan Jacobsen" <stefw...@gmail.com> wrote:
> Og hvis en Voyager så kører frontalt sammen med en C30, hvilken bil
> vil man så helst sidde i?
>
> Golfen

LOL 1-0 til dig

Fra : BJ

Dato : 31-01-07 16:23

"Søren Hansen" <kiaklubslet@kiaklub.dk> skrev i en meddelelse

Lidt mere forklarende stof omkring indlægget:

http://www.jp.dk/biler/artikel:aid=4217614/

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~