Dæk med snefnug i Tyskland
Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 27-01-07 10:18

I dagens udgave af Jyske Vestkysten - som jeg ikke har råd til, men
tilfældigvis har en udgave af ved siden af mig - er der i brevkassen rejst
spørgsmål om dæk i Tyskland ved vintertide.

Svaret er givet af Lars Stokbro - et eller andet forsvæver mig om at han er
politier - men hans telefonnummer kunne godt tyde på at han "kun" er ansat
på Vestkysten :)

- Man må godt køre med helårsdæk i Tyskland

- Kravet er formuleret således: Køretøjets dæk skal være tilpasset vejr- og
vejforholdene, hertil hører en egnet dækmontering.

- I vintervejr skal man køre med M+S mærkede dæk /eller/ dæk med det nye
snefnug-mærke.

- M+S er heårsdæk og nogle typer er vinterdæk, mens det nye snefnugmærke er
forbeholdt deciderede vinterdæk.

- Dækmønstret skal være minimum 4 mm.

- Hvis man er til fare eller væsentlig ulempe for øvrige trafikanter ved
f.eks. at køre med sommerdæk i sne- eller isglat føre, risikerer man en bøde
på mellem 20 og 30 Euro.

Således er der ikke noget i vejen for at liste sig en tur til Tyskland på
sommerdæk - heller ikke om vinteren - hvis vejret er til det.

--
Per, Esbjerg

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 27-01-07 10:46

Den 27.01.2007 kl. 10:17 skrev Per Henneberg Kristensen
<phk_fjern_@esenet.dk>:

> - Kravet er formuleret således: Køretøjets dæk skal være tilpasset vejr-
> og
> vejforholdene, hertil hører en egnet dækmontering.

Jep.

Det er således lidt svævende hvad der er egnet.

> [...]
> snefnug-mærke.
>
> - M+S er heårsdæk og nogle typer er vinterdæk, mens det nye snefnugmærke

Det må siges at være egnet IMHO.

> på mellem 20 og 30 Euro.

Uha det har jeg da sleeeeet ikke råd til...

Men ja, hvis dit indlæg er sandt, så passer det overens med det jeg havde
forstået også - at der ikke er noteret at det _skal_ være vinterdæk, men
det skal være egnet til vejret, dvs. i praksis vinterdæk, men i teorien
"bare et egnet dæk".

--
Martin

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 27-01-07 12:17

Martin Johansen [6000] wrote:

> Uha det har jeg da sleeeeet ikke råd til...

Køb en bil med knap så mange reparationer ... f.eks. en .. tadahh ... Golf
:)

> [...]
> vinterdæk, men det skal være egnet til vejret, dvs. i praksis
> vinterdæk, men i teorien "bare et egnet dæk".

Nemlig. De kører med det samme princip i Norge, hvor et egnet "dæk" kan være
et med pigge eller snekæder.

En kædedrevet Golf ... fnis :)

20-30 Euro i bøde skal nok passe - det er også nogenlunde det lav hvis man
kører lidt for stærkt.

http://www.service.kabrasa.de/katalog.htm#oben

--
Per, Esbjerg

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 27-01-07 14:19

Den 27.01.2007 kl. 12:16 skrev Per Henneberg Kristensen
<phk_fjern_@esenet.dk>:

> Køb en bil med knap så mange reparationer ... f.eks. en .. tadahh ...
> Golf
> :)

Golf er vist blandt dem med mange rep efterhånden.. man skulle tro det var
blevet fransk

> 20-30 Euro i bøde skal nok passe - det er også nogenlunde det lav hvis
> man
> kører lidt for stærkt.

Jeg synes bare det er en latterlig lav bøde...

--
Sendt med Operas banebrydende postklient:
http://www.opera.com/mail/

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 27-01-07 16:01

Martin Johansen [6000] wrote:

> Golf er vist blandt dem med mange rep efterhånden.. man skulle tro
> det var blevet fransk

Så så - det er ikke elektriske problemer der plager dem - selv om jeg lige
har spændt polskoene på batteriet på husets Polo :)

> Jeg synes bare det er en latterlig lav bøde...

Jeg var i Kolding i onsdags - da det sneede. I låsbygade kørte jeg lidt for
langt og måtte håndbremsevende for ikke at sinke trafikken for meget.
Desværre måtte jeg gøre det igen, fordi jeg igen kørte for langt og
parkering var i den anden side af vejen. Og da jeg så skulle hjem, måtte jeg
håndbremsevende igen.

Jeg sender en venlig tanke til mine nedslidte sommerdæk, der sagtens kunne
trække afsted med bilen i både 1., 2. og 3. gear :)

Gasgivning var ikke hensigtsmæssigt da hjulene så fedtede rundt, så jeg
måtte nøjes med at lade motoren trække bilen i tomgang igennem gearene :)

Vel ude af Låsbygade havde jeg fat i underlaget igen.

:)

--
Per, Esbjerg
Provocateur

Fra : Peter G C

Dato : 27-01-07 16:16

news.tmtdx2othrr927@desktop.opasia.dk...

[klip]

> Golf er vist blandt dem med mange rep efterhånden.. man skulle tro det var
> blevet fransk

Golf V skulle være en ganske solid potte, jf. Auto Motor und Sport fra 3.
januar 2007 (2. hæfte) - der er en 100.000 km test af en 2,0 TDI . Golf
IIV og IV skulle være noget skrammel skrives der i samme hæfte.

/Peter - med en Golf V 2,0 TDI på vej af samlebåndet ......

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 27-01-07 16:28

Peter G C wrote:
> [...]
> fra 3. januar 2007 (2. hæfte) - der er en 100.000 km test af en 2,0
> TDI . Golf IIV og IV skulle være noget skrammel skrives der i

Hvad så med IIIV og IIIIV ??

:)

> /Peter - med en Golf V 2,0 TDI på vej af samlebåndet ......

105 eller 140HK?

Og hvilket udstyr? :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Peter G C

Dato : 27-01-07 16:31

> 105 eller 140HK?

105 findes ikke når vi snakker 2,0 TDI - burde DU da vide

> Og hvilket udstyr? :)

Trendline, med en DK-toppakke. Den er sort - skulle gerne komme til DK i uge
6.

- Bare det snart var jul

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 27-01-07 20:42

Peter G C wrote:
> "Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i en
> meddelelse news:45bb6f91$0$184$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> 105 findes ikke når vi snakker 2,0 TDI - burde DU da vide

Min bror ved det - han har en V´er. Jeg må nøjes med en IIV´er ;)

> Trendline, med en DK-toppakke. Den er sort - skulle gerne komme til
> DK i uge 6.

Min bror købte også en med en masse udstyr. Det gav ham dog lidt hovedpine
bagefter fordi han opdagede der var et par ting han ikke havde fået at vide.
Bl.a. at et stort informationsdisplay midt i instrumentbrædtet ikke var der,
men som kun kostede 1.500 ekstra. Bl.a. informationer fra den originale
VW-navigation han købte kunne han have fået til at poppe op der ...

> - Bare det snart var jul

Jamen det er det snart :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Peter G C

Dato : 28-01-07 16:56

[klip]

> Min bror ved det - han har en V´er.

Ah - troede du var golf-freak

> Jeg må nøjes med en IIV´er ;)

Flapøre

> [...]
> var der, men som kun kostede 1.500 ekstra. Bl.a. informationer fra den
> originale VW-navigation han købte kunne han have fået til at poppe op der

Jeg har ikke købt en masse udstyr. Tog kun lige dk-pakken som er lidt ekstra
som f.eks. kørecomputer, varme og køling mv. Ikke noget særligt men
sædevarme er et must i en diesel uden fyr!

> Jamen det er det snart :)

JEP! Julemanden er på vej fra Germanien.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : [6705] Jesper Sørens~

Dato : 28-01-07 02:51

"Per Henneberg Kristensen" skrev i en meddelelse...

> 20-30 Euro i bøde skal nok passe - det er også nogenlunde det lav hvis man
> kører lidt for stærkt.

det ved jeg nu ikke helt...

Jeg kørte over grænsen uden at sætte farten helt ned - jeg fulgte trafikken
og blev hapset af en meget slidt Golf3 tysk civil politibil med 87 kahmmhah
(km/t) i 50 km/t zonen lige ved grænsen...
Det kostede 100? (75? i bøde og 25? i gebyr fordi at jeg var udlænding og
derfor skal betale med det samme) og da jeg kun havde danske penge var
betjenten så venlig at veksle - at betale 800 danske kroner. Nok den
ringeste vekselkurs jeg endnu har oplevet men der var ikke så mange andre
steder :o|

/J

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 28-01-07 04:18

[6705] Jesper Sørensen wrote:

> [...]

> danske penge var betjenten så venlig at veksle - at betale 800 danske
> kroner. Nok den ringeste vekselkurs jeg endnu har oplevet men der var

Op til 20 km/t for strærkt koster 30 Euro. Du har været en rigtig motorbølle
og har fået en bøde til taksten jf. det link jeg gav længere oppe.

Jeg ser "ofte" politiet holde ved grænsen, en af de steder man nok ikke skal
køre for stærkt er ved grænseovergange. Heller ikke selv om man følger
trafikken.

--
Per, Esbjerg

Fra : Peter G C

Dato : 28-01-07 16:57

> Op til 20 km/t for strærkt koster 30 Euro. Du har været en rigtig
> motorbølle og har fået en bøde til taksten jf. det link jeg gav længere
> oppe.

Nemlig.

Lige den med 20 km/t ses ofte på motorvej - de fleste ligger med den
gældende hastighedsbegrænsning og så plus 20 km/t. Måske point-tællingen
også starter der - jeg vil faktisk tro det.

/Peter

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 28-01-07 23:25

Martin Johansen [6000] wrote:

> [...]
> vinterdæk, men det skal være egnet til vejret, dvs. i praksis
> vinterdæk, men i teorien "bare et egnet dæk".

Adac blander sig også:

Grundsätzlich gilt: Es gibt keine generelle Winterreifenpflicht! Bei der zum
1. Mai 2006 in Kraft getretenen Novellierung des § 2 Abs. 3 a der
Straßen-Verkehrsordnung handelt es sich um eine Verhaltensvorschrift mit
folgendem Wortlaut "Bei Kraftfahrzeugen ist die Ausrüstung an die
Wetterverhältnisse anzupassen. Hierzu gehören insbesondere eine geeignete
Bereifung und Frostschutzmittel in der Scheibenwischanlage." Das heißt im
Klartext: Wer auf Schnee, Matsch oder Eis auf öffentlichen Straßen fahren
will, muss Winterreifen montiert haben. Das gilt auch, wenn es erst nach
Antritt der Fahrt winterlich wird. Winterreifen erkennt man an der
Aufschrift M+S oder am Schneeflockensymbol.
Altså - man skal have vinterdæk på hvis der er sne, sjap eller is på
offentlige veje, så vinterdæk være monteret. Disse dæk behøver ikke
snesymbolet men skal være M+S mærket.

Desuden skal man have frostmiddel i sprinkleranlægget.

--
Per, Esbjerg

Fra : Brian

Dato : 28-01-07 13:38

Per Henneberg Kristensen wrote:

> [...]
> nye snefnug-mærke.
>
> - M+S er heårsdæk og nogle typer er vinterdæk, mens det nye
> snefnugmærke er forbeholdt deciderede vinterdæk.

Wauww... de regler kan åbenbart læses og fortolkes forskelligt - ligesom de
fleste andre regler

FDM skrev, at ifølge tyskerne skal dækket være M+S _og_ have det lille
snefnug symbol -
http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/8552BF7A-935E-4C5E-BCDB-EFFF6FBDA33F/0/3843.pdf

Umiddelbart lyder FDM's tolkning mere "tysk" i min ører - der plejer ikke at
være plads til de store fortolkninger i deres lovgivning.

Det skal dog lige nævnes fra FDM's artikel at, der ikke ses så hårdt på om
dækket er mærket med snefnug i starten. Det giver dog også det indtryk, at
det ikke er iorden at nøjes med M+S dæk om fem års tid.

/Brian

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 28-01-07 21:46

Brian wrote:

> Det skal dog lige nævnes fra FDM's artikel at, der ikke ses så hårdt
> på om dækket er mærket med snefnug i starten. Det giver dog også det
> indtryk, at det ikke er iorden at nøjes med M+S dæk om fem års tid.

Om 5 år er der ingen vinter i Tyskland mere :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Finn Guldmann

Dato : 28-01-07 22:18

> Om 5 år er der ingen vinter i Tyskland mere :)

Har de da tænkt sig at nedlægge bjergene nede syd på?

--
MVH Finn Tid at hejse flaget!!!
Der er fundet en kræftform rygning IKKE får skylden for.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 28-01-07 23:22

Finn Guldmann wrote:

> Har de da tænkt sig at nedlægge bjergene nede syd på?

De anlægger lastbilrastepladser på dem ;)

--
Per, Esbjerg