|
| Svejse i benz tank.. Fra : Ukendt |
Dato : 26-01-07 20:01 |
|
Haha ja det lyder jo som noget man lige kan ordne i en jackass film.. men
hvad gør man i praksis?? tømmer tanken 100% og fylder den med vand, kan det
gøre tricket? og så svejse når den er fuld med vand.. så sker der vel ikke
noget.. eller??
Mvh
Morten
| |
ena (26-01-2007)
| Kommentar Fra : ena |
Dato : 26-01-07 20:19 |
|
"Morten Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> skrev i en meddelelse
news:45ba4ff3$0$49204$14726298@news.sunsite.dk...
> Haha ja det lyder jo som noget man lige kan ordne i en jackass film.. men
> hvad gør man i praksis?? tømmer tanken 100% og fylder den med vand, kan
> det gøre tricket? og så svejse når den er fuld med vand.. så sker der vel
> ikke noget.. eller??
>
> Mvh
> Morten
Har prøvet det - tanken var tømt og renset med Damprenser etc - KABOUMMM -
gør det aldrig mere - tanke svejser man ikke på - man skifter dem - de er
ikke specielt dyre til de fleste biler
| |
Ukendt (26-01-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 26-01-07 20:40 |
|
> Har prøvet det - tanken var tømt og renset med Damprenser etc - KABOUMMM -
> gør det aldrig mere - tanke svejser man ikke på - man skifter dem - de er
> ikke specielt dyre til de fleste biler
HAHA ja det kunne jeg nemt forestille mig, derfor jeg skrev at jeg ville
fylde den med vand !!
Det andet kan du jo sige dig selv hehe...
Mvh
Morten
| |
Ole Gaarde Kristense~ (26-01-2007)
| Kommentar Fra : Ole Gaarde Kristense~ |
Dato : 26-01-07 21:00 |
|
"Morten Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> skrev i en meddelelse
news:45ba590b$0$49208$14726298@news.sunsite.dk...
>> Har prøvet det - tanken var tømt og renset med Damprenser etc -
>> KABOUMMM - gør det aldrig mere - tanke svejser man ikke på - man skifter
>> dem - de er ikke specielt dyre til de fleste biler
>
> HAHA ja det kunne jeg nemt forestille mig, derfor jeg skrev at jeg ville
> fylde den med vand !!
> Det andet kan du jo sige dig selv hehe...
>
Du skal nu passe på alligevel.
Har set en mekaniker der havde ladet tanken ligge til afluftning et par
dage - fyldt den med vand - og stadig - SVUUUUUUSJ da han svejsede. Fin og
flot vandsøjle.
Hans eneste kommentar var godt nok at nu vidste han hvordan man mest
effektivt tømte en tank
--
Med venlig hilsen
Ole Gaarde Kristensen
Taxavognmand i Næstved
| |
ena (26-01-2007)
| Kommentar Fra : ena |
Dato : 26-01-07 22:02 |
|
"Morten Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> skrev i en meddelelse
news:45ba590b$0$49208$14726298@news.sunsite.dk...
>> Har prøvet det - tanken var tømt og renset med Damprenser etc -
>> KABOUMMM - gør det aldrig mere - tanke svejser man ikke på - man skifter
>> dem - de er ikke specielt dyre til de fleste biler
>
> HAHA ja det kunne jeg nemt forestille mig, derfor jeg skrev at jeg ville
> fylde den med vand !!
> Det andet kan du jo sige dig selv hehe...
>
> Mvh
> Morten
Ork vi havde skyllet den med vand mange gange - brugt trykluft etc. men den
lugtede stadig eksplosivt fælt - så vi damprensede den med en damprenser -
samt skyllede den igen men - KABOOM sagde et det da jeg ville slaglodde
den - det er vel 15 år siden - men siden da har jeg aldrig repareret en
tank - der skal nyt på - livet (kan blive) for kort til sådan noget med at
Svejse i en tank
Jeg arbejdede på et tidspunkt på et skibsværft herhjemme (Helsingør) der
gasfrigjorde man tanke hvis man skulle svejse i dem - det var en lang
process og der blev udstedt gasfrigørelsesattester før man måtte arbejde i
dem - jeg husker det tog lang tid at gasfrigøre dem men hvordan
specialfirmaerne gjorde husker jeg ikke.
| |
Ole Axelsen (26-01-2007)
| Kommentar Fra : Ole Axelsen |
Dato : 26-01-07 20:45 |
|
ena wrote:
> "Morten Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> skrev i en meddelelse
> news:45ba4ff3$0$49204$14726298@news.sunsite.dk...
>> Haha ja det lyder jo som noget man lige kan ordne i en jackass
> Har prøvet det - tanken var tømt og renset med Damprenser etc -
> KABOUMMM - gør det aldrig mere - tanke svejser man ikke på - man
> skifter dem - de er ikke specielt dyre til de fleste biler
Jeg har flere gange svejset på motorcykeltanke uden problemer, så hvorfor
skulle man ikke kunne på en tank fra en bil.
Jeg vil nok anbefale at tage den ned, så den kan tømmes 110%. Luft derefter
godt ud med luftpistolen. Når du mener der ikke er mere dampe prøver du om
du kan sætte ild til den med en lighter eller allerhelst en pind med ild i,
som du stikker es tykke ned i tanken.
Hvis du er bange for du ikke kan komme ud i hjørnerne, kan du jo klippe et
hul mere, det er jo ikke noget problem, at svejse til igen.
--
Ole Axelsen. (5771)
Der er fejl i min mailadresse.
| |
JBH (26-01-2007)
| Kommentar Fra : JBH |
Dato : 26-01-07 21:27 |
|
"Morten Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> skrev i en meddelelse
news:45ba4ff3$0$49204$14726298@news.sunsite.dk...
> Haha ja det lyder jo som noget man lige kan ordne i en jackass film.. men
> hvad gør man i praksis?? tømmer tanken 100% og fylder den med vand, kan
det
> gøre tricket? og så svejse når den er fuld med vand.. så sker der vel ikke
> noget.. eller??
>
Den kan loddes med almindelig loddetin og en kraftig loddekolbe. Dvs. uden
åben ild. Metallet skal være helt rent og smøres med flus.
Jeg ville nok alligevel fylde den med kulsyre (gas) inden jeg varmer på den
/JBH
| |
Klaus G. (26-01-2007)
| Kommentar Fra : Klaus G. |
Dato : 26-01-07 22:01 |
|
> Haha ja det lyder jo som noget man lige kan ordne i en jackass film.. men
> hvad gør man i praksis?? tømmer tanken 100% og fylder den med vand, kan
> det gøre tricket? og så svejse når den er fuld med vand.. så sker der vel
> ikke noget.. eller??
Nu ved jeg godt det ikke helt kan sammenlignes. Men når der f.eks. skal
skiftes en pumpe i en fortank hos en landmand(der er gylde i), så bliver den
først tømt så meget som muligt oppe fra. Så stikker de en slamsuger i den,
og så begynder de at vaske fra toppen af og ned. Når de ikke kan nå længere,
så går de ned i tanken. Bare slamsugeren køre hele tiden, så sker der ikke
noget. Jeg så da de lavede den manøvre, og jeg var godt nok noget skeptisk,
men de havde målere med, så det var sikkert nok.
Så er det jeg tænker, hvad hvis man stikker en støvsuger i den, så man hele
tiden udlufter? :) Ikke noget jeg har erfaring med, men bare lige noget jeg
kom på jo.
--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery
| |
Ukendt (26-01-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 26-01-07 23:00 |
|
> Så er det jeg tænker, hvad hvis man stikker en støvsuger i den, så man
> hele tiden udlufter? :) Ikke noget jeg har erfaring med, men bare lige
> noget jeg kom på jo.
hmm ja måske, men man kan jo risikere at ofre støvsugeren på det, tænk nu
hvis der kommer dampe i den, og tanken alligevel går af, så eksplodere min
støvsuger !! hehe..
Mvh
Morten
| |
Klaus D. Mikkelsen (27-01-2007)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 27-01-07 06:52 |
|
Morten Juel skriver:
>
> hmm ja måske, men man kan jo risikere at ofre støvsugeren på det, tænk nu
> hvis der kommer dampe i den, og tanken alligevel går af, så eksplodere min
> støvsuger !! hehe..
Det er derfor du har en gammel Nilfisk, der kan puste.....
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
| |
Ukendt (27-01-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 27-01-07 10:39 |
|
> Det er derfor du har en gammel Nilfisk, der kan puste.....
Dvs det burde virke med en komprssor?
Mvh
Morten
| |
Kell Petersen (27-01-2007)
| Kommentar Fra : Kell Petersen |
Dato : 27-01-07 10:34 |
|
Giv Tanken Glasfibre...
Eller når man absolut skal svejse den , så byt Vand med Sand
Eller i værste tilfælde af med Pumpen og stik den en tændstik ,, så er
dampene hurtigt ude
| |
ena (27-01-2007)
| Kommentar Fra : ena |
Dato : 27-01-07 13:44 |
|
>
> Eller i værste tilfælde af med Pumpen og stik den en tændstik ,, så er
> dampene hurtigt ude
>
Ja og tankens pasform nok ikke så god mere - men formentligt kan du så tanke
betydeligt mere end tidligere
| |
Verner Johnsen (28-01-2007)
| Kommentar Fra : Verner Johnsen |
Dato : 28-01-07 23:07 |
|
On Sat, 27 Jan 2007 10:33:31 +0100, "Kell Petersen"
<NOshivSPAM@VELprivat.dk> wrote:
>Giv Tanken Glasfibre...
Nix, Verboten .
Citat fra vejledning om syn af køretøjer Afsnit 7.02.001:
"Brændstofbeholder må ikke være repareret med glasfiberarmeret
polyester."
Men der er ingen regler, der forbyder reparation med epoxy, eventuelt
armeret med et stålnet.
--
Venlig hilsen Verner
1990 SAAB 9000 CDi 2,3 16V
| |
Uffe Bærentsen (29-01-2007)
| Kommentar Fra : Uffe Bærentsen |
Dato : 29-01-07 11:20 |
|
"Verner Johnsen" <vejoh@post10.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:mg7qr25gd904m5sducuf5u12aq1illo8k3@4ax.com...
>>Giv Tanken Glasfibre...
>
> Nix, Verboten .
>
> Citat fra vejledning om syn af køretøjer Afsnit 7.02.001:
>
> "Brændstofbeholder må ikke være repareret med glasfiberarmeret
> polyester."
>
> Men der er ingen regler, der forbyder reparation med epoxy, eventuelt
> armeret med et stålnet.
Hvad nu hvis jeg ville have brugt glasfiberarmeret epoxy?
Hvad mon der er det springende punkt:
Polyester kontra epoxy, eller
Glasfiber kontra stålvæv/net
--
Uffe Bærentsen
'deo
| |
Verner Johnsen (30-01-2007)
| Kommentar Fra : Verner Johnsen |
Dato : 30-01-07 21:31 |
|
On Mon, 29 Jan 2007 11:20:10 +0100, "Uffe Bærentsen"
<leiti_IKKE_SPAM_@hotmail.com> wrote:
>
>>>Giv Tanken Glasfibre...
>>
>> Nix, Verboten .
>>
>> Citat fra vejledning om syn af køretøjer Afsnit 7.02.001:
>>
>> "Brændstofbeholder må ikke være repareret med glasfiberarmeret
>> polyester."
>>
>> Men der er ingen regler, der forbyder reparation med epoxy, eventuelt
>> armeret med et stålnet.
>
>Hvad nu hvis jeg ville have brugt glasfiberarmeret epoxy?
>Hvad mon der er det springende punkt:
>Polyester kontra epoxy, eller
>Glasfiber kontra stålvæv/net
Tja, vi er jo ved at være derhenne hvor vi skal have fat i en eller
anden, der har bemyndigelse til at fortolke det, der ikke allerede er
skåret ud i pap i vejledningen.
Emnet blev vendt her i gruppen for godt et par år siden, og jeg
diskuterede efterfølgende sagen med en synsmand i den lokale synshal.
Han virkede ikke særlig skråsikker, men han ville nok ikke godkende
hverken polyester eller glasfiber, men epoxy uarmeret eller med
stålnet kunne han ikke have noget imod, hvis det ellers var lavet
ordentligt.
--
Venlig hilsen Verner
1990 SAAB 9000 CDi 2,3 16V
| |
Jens (29-01-2007)
| Kommentar Fra : Jens |
Dato : 29-01-07 19:41 |
|
"Morten Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> skrev i en meddelelse
news:45ba4ff3$0$49204$14726298@news.sunsite.dk...
> Haha ja det lyder jo som noget man lige kan ordne i en jackass film.. men
> hvad gør man i praksis?? tømmer tanken 100% og fylder den med vand, kan
> det gøre tricket? og så svejse når den er fuld med vand.. så sker der vel
> ikke noget.. eller??
>
> Mvh
> Morten
>
Jeg har, for nogle år siden, med held limet en revne ved en slangestuds med
rapid epoxy. Jeg rensede med rensebenzin og sleb det med smergellærred og
smurte en 5-10 lag på så der til sidst var en stor "kage" af hærdet epoxy
rundt om hele studsen. Det holdt i mange år.
I dag ville jeg nok udskifte tanken for en sikkerhedsskyld (men den gang var
jeg endnu mere fattig end jeg er i dag )
Mvh
Jens
| |
|
|