|
| Olieforbrug MB w210 220 cdi Fra : Gearløs |
Dato : 25-01-07 15:19 |
|
Hej NG
Jeg har anskaffet mig subj. årgang 1999 med 512.000 km på tælleren. Da der
er garanti på bilen holder jeg selvf. øje med alt der kan have betydning,
herunder olieforbrug. Min forløbige måling siger at den har brugt 1/4 liter
på 1.000 km, og det synes jeg er for meget! Hvad synes I? Og hvad siger evt.
I andre 220cdi ejere om hvad jeg kan forvente forbruget ligger på?
Venligst,
-Mathias
| |
Torben Scheel (25-01-2007)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 25-01-07 15:25 |
|
Gearløs wrote:
> Hej NG
>
> Jeg har anskaffet mig subj. årgang 1999 med 512.000 km på tælleren. Da der
> er garanti på bilen holder jeg selvf. øje med alt der kan have betydning,
> herunder olieforbrug. Min forløbige måling siger at den har brugt 1/4 liter
> på 1.000 km, og det synes jeg er for meget! Hvad synes I? Og hvad siger evt.
> I andre 220cdi ejere om hvad jeg kan forvente forbruget ligger på?
>
Tillykke med øsen.
Helt normalt forbrug. Og ekstraordinært lavt for en maskine med ½mio km
bag sig. Op til 1l pr. 1000km mener nogle producenter er normalt
--
vh
Torben
| |
Gearløs (25-01-2007)
| Kommentar Fra : Gearløs |
Dato : 25-01-07 15:35 |
|
>
> Helt normalt forbrug. Og ekstraordinært lavt for en maskine med ½mio km
> bag sig. Op til 1l pr. 1000km mener nogle producenter er normalt
>
Det er jeg så ikke helt enig med dig i. 1/2 mill km er ikke "meget" hvis
maskinen er fuldt serviceret som denne. Min forhenværende MB w124 300D havde
næsten 700.000 km på tælleren og brugte knap en liter 5W40 olie pr. 10.000
km.
-Mathias
| |
Torben Scheel (25-01-2007)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 25-01-07 15:53 |
|
Gearløs wrote:
> Det er jeg så ikke helt enig med dig i. 1/2 mill km er ikke "meget" hvis
> maskinen er fuldt serviceret som denne. Min forhenværende MB w124 300D havde
> næsten 700.000 km på tælleren og brugte knap en liter 5W40 olie pr. 10.000
> km.
Jamen så er der nu ingen grund til at spørge
Et væddemål - du får intet ud af at reklamere, og hverken FDM, kontant
eller forbrugerstyrelsen kan se en sag. Jeg sætter gerne en lunken
porter på højkant.
Nyd vognen, og check olie ved hver anden tankning.
--
vh
Torben
| |
Ukendt (25-01-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 25-01-07 17:32 |
|
"Gearløs" <baggadapFJERN_DETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:Id3uh.92$WC5.31@news.get2net.dk...
> >
>> Helt normalt forbrug. Og ekstraordinært lavt for en maskine med ½mio km
>> bag sig. Op til 1l pr. 1000km mener nogle producenter er normalt
>>
> Det er jeg så ikke helt enig med dig i. 1/2 mill km er ikke "meget" hvis
> maskinen er fuldt serviceret som denne.
Kan vitterlig ikke se at service (reglmæssige olieskift) skulle ændre noget
som helst på at ½ million Km ER meget.
--
Tom
| |
Gearløs (26-01-2007)
| Kommentar Fra : Gearløs |
Dato : 26-01-07 10:21 |
|
>
> Kan vitterlig ikke se at service (reglmæssige olieskift) skulle ændre
> noget som helst på at ½ million Km ER meget.
>
Det kan du tydeligt mærke forskel. Hvis bilen er passet på, og har fået
autoriseret service føles den stadig frisk og kører som da den var ny. Det
er jo ikke bare olieskift man får lavet til service.
-Mathias
| |
Ukendt (26-01-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 26-01-07 16:12 |
|
"Gearløs" <baggadapFJERN_DETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:eJjuh.37$8E.1@news.get2net.dk...
> >
>> Kan vitterlig ikke se at service (reglmæssige olieskift) skulle ændre
>> noget som helst på at ½ million Km ER meget.
>>
> Det kan du tydeligt mærke forskel. Hvis bilen er passet på, og har fået
> autoriseret service føles den stadig frisk og kører som da den var ny. Det
> er jo ikke bare olieskift man får lavet til service.
Et service kan da ikke rode bod på at man har et slid i cylindrene som til
sidst gør at motoren vil få et olieforbrug.
Serviceeftersyn er ikke ret meget andet end kontrol af sliddele samt skift
af smørremidler. At en kardan eller hele drivlinen for den sags skyld har
gået ½ million km, kan ikke skjules. JEG har også kørt i adskillige
mercedes'er
Samlet set vil jeg påstå at når en bil (også Mercedes) har kørt så mange Km,
så er det ikke unormalt at der vil være et olieforbrug. SÅ stor forskel i
materialernes holdbarhed er der heller ikke ved de forskellige bilmærker.
--
Tom
| |
Gearløs (26-01-2007)
| Kommentar Fra : Gearløs |
Dato : 26-01-07 18:47 |
|
> Serviceeftersyn er ikke ret meget andet end kontrol af sliddele samt skift
> af smørremidler. At en kardan eller hele drivlinen for den sags skyld har
> gået ½ million km, kan ikke skjules. JEG har også kørt i adskillige
> mercedes'er
Hvad med skift og renovation af sliddele?
>
> Samlet set vil jeg påstå at når en bil (også Mercedes) har kørt så mange
> Km, så er det ikke unormalt at der vil være et olieforbrug. SÅ stor
> forskel i materialernes holdbarhed er der heller ikke ved de forskellige
> bilmærker.
>
Det er måske et trosspørgsmål :) men jeg vil mene der ER forskel. Har
prøvekørt flere Citroen C5 2.0 Hdi med 200.000 bag sig, som virkede
udtjente, motoren støjede, gik ikke rent, manglede trækkraft, eller
gearskiftet slaskede. Det har jeg ikke oplevet ved MB med 3-500.000 kørte
km, medmindre de er misligeholdte..
VH
-Mathias
| |
Per Henneberg Kriste~ (26-01-2007)
| Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~ |
Dato : 26-01-07 14:07 |
|
Gearløs wrote:
>> Kan vitterlig ikke se at service (reglmæssige olieskift) skulle ændre
>> noget som helst på at ½ million Km ER meget.
> Det kan du tydeligt mærke forskel. Hvis bilen er passet på, og har
> fået autoriseret service føles den stadig frisk og kører som da den
> var ny. Det er jo ikke bare olieskift man får lavet til service.
Hvad får man så lavet?
Fyldt sprinklervæske i en i forvejen fyldt beholder?
Fyldt vand på et batteri, der få dage efter taber pusten fordi - den mangler
vand?
Skiftet bremser hele vejen rundt på firmabilen?
Der er større chance for at få fedt i en smørenippel end for at der bliver
lavet et ordentligt eftersyn på bilen.
Og ... smøreniplernes dage /er/ forbi :)
--
Per, Esbjerg
| |
Gearløs (26-01-2007)
| Kommentar Fra : Gearløs |
Dato : 26-01-07 18:38 |
|
>
> Hvad får man så lavet?
>
Olieskift i gearkasse og bagtøj, renovation af samme, fx..
-Mathias
| |
Brian (26-01-2007)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 26-01-07 18:56 |
|
Gearløs wrote:
>> Hvad får man så lavet?
>>
> Olieskift i gearkasse og bagtøj, renovation af samme, fx..
Renovation af drivlinien er forhåbentlig ikke en del af den autoriserede
service ved særlig mange mærker ?
/Brian
| |
ena (25-01-2007)
| Kommentar Fra : ena |
Dato : 25-01-07 20:18 |
|
"Gearløs" <baggadapFJERN_DETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:Id3uh.92$WC5.31@news.get2net.dk...
> >
>> Helt normalt forbrug. Og ekstraordinært lavt for en maskine med ½mio km
>> bag sig. Op til 1l pr. 1000km mener nogle producenter er normalt
>>
> Det er jeg så ikke helt enig med dig i. 1/2 mill km er ikke "meget" hvis
> maskinen er fuldt serviceret som denne. Min forhenværende MB w124 300D
> havde næsten 700.000 km på tælleren og brugte knap en liter 5W40 olie pr.
> 10.000 km.
>
> -Mathias
Mercedes W124 var en helt anden bil end din nuværende W210 - du kan ikke
sammeligne dem
CDI motoren er en højtydende dieselmotor uden forkammer - din W124 var en
gammel forkammerdiesel med forholdsvis lav literydelse - du skal ikke regne
med at den nye kan klare de samme km som din gamle - og selv på en diesel er
500000 km meget.
Det kan være en utæt turbolader også - har du checket om der er olie i
intercooleren?
| |
Gearløs (26-01-2007)
| Kommentar Fra : Gearløs |
Dato : 26-01-07 10:18 |
|
> Det kan være en utæt turbolader også - har du checket om der er olie i
> intercooleren?
>
Nej - hvordan ser jeg det?
Mvh
-Mathias
| |
Torben Scheel (26-01-2007)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 26-01-07 10:50 |
|
Gearløs wrote:
>> Det kan være en utæt turbolader også - har du checket om der er olie i
>> intercooleren?
>>
> Nej - hvordan ser jeg det?
>
Du lever da ikke op til dit navn
Spøg til side - er du reelt bekymret, så få checket på et uvildigt
værsted hvor olien bliver af - en simpel utæthed bør jo rettes, men
brændes olien af er det helt naturligt IMHO.
--
vh
Torben
| |
claus b. p. (25-01-2007)
| Kommentar Fra : claus b. p. |
Dato : 25-01-07 23:00 |
|
"Gearløs" <baggadapFJERN_DETTE@hotmail.com> wrote in message
news:Id3uh.92$WC5.31@news.get2net.dk...
> >
>> Helt normalt forbrug. Og ekstraordinært lavt for en maskine med ½mio km
>> bag sig. Op til 1l pr. 1000km mener nogle producenter er normalt
>>
> Det er jeg så ikke helt enig med dig i. 1/2 mill km er ikke "meget" hvis
> maskinen er fuldt serviceret som denne. Min forhenværende MB w124 300D
> havde næsten 700.000 km på tælleren og brugte knap en liter 5W40 olie pr.
> 10.000 km.
Min E220D fra 2000 med 350000km på tælleren bruger bestemt heller ikke mere
end det. Jeg checker det sjældent, kun før ferieture ol. og sjatfylder lidt
hvis den ikke er i top. Jeg gætter på det snarere er 1/2 liter pr. 10000km.
/Claus
>
> -Mathias
>
| |
Bjarne (26-01-2007)
| Kommentar Fra : Bjarne |
Dato : 26-01-07 11:20 |
|
In article <Z_2uh.90$8e6.7@news.get2net.dk>,
"Gearløs" <baggadapFJERN_DETTE@hotmail.com> writes:
> Hej NG
>
> Jeg har anskaffet mig subj. årgang 1999 med 512.000 km på tælleren. Da der
> er garanti på bilen holder jeg selvf. øje med alt der kan have betydning,
> herunder olieforbrug. Min forløbige måling siger at den har brugt 1/4 liter
> på 1.000 km, og det synes jeg er for meget! Hvad synes I? Og hvad siger evt.
Målt hvordan ?
Det er en "kendt sag" omkring MB, at man ikke skal overfylde med olie. Helst
skal olieniveauet ligge omkring midten. Der skal ikke fyldes på før man
når minimumsmærket. Hvis man topper olien op så den står til max, vil man
se et forhøjet olieforbrug. Når niveauet er faldet til omkring midten, vil
olieforbruget falde.
Mercedes har en notits i deres system omkring oliepålfyldning og måling af
olieforbrug.
Så kør glad videre og vent med at fylde olie på til du kommer ned omkring
minimum.
mvh,
Bjarne
| |
Ukendt (26-01-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 26-01-07 16:16 |
|
"Bjarne " <bjb@INGENSPAMc.dk> skrev i en meddelelse
news:45b9d5e8$0$15900$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> In article <Z_2uh.90$8e6.7@news.get2net.dk>,
> "Gearløs" <baggadapFJERN_DETTE@hotmail.com> writes:
>> Hej NG
>>
>> Jeg har anskaffet mig subj. årgang 1999 med 512.000 km på tælleren. Da
>> der
>> er garanti på bilen holder jeg selvf. øje med alt der kan have betydning,
>> herunder olieforbrug. Min forløbige måling siger at den har brugt 1/4
>> liter
>> på 1.000 km, og det synes jeg er for meget! Hvad synes I? Og hvad siger
>> evt.
>
> Målt hvordan ?
>
> Det er en "kendt sag" omkring MB, at man ikke skal overfylde med olie.
> Helst
> skal olieniveauet ligge omkring midten. Der skal ikke fyldes på før man
> når minimumsmærket. Hvis man topper olien op så den står til max, vil man
> se et forhøjet olieforbrug. Når niveauet er faldet til omkring midten, vil
> olieforbruget falde.
Sådan rent teknisk, så bliver jeg nysgerrig. Hvad kan få olieforbruget til
at ændre sig ved om der er +-1 L mere eller mindre i bundkarret? Oliepumpen
sidder jo alligevel og suger op fra bunden i karret og sprøjter derefter
olien ud til de ønskede steder i motoren.....upåagtet af olieniveauet i
bundkarret
--
Tom
| |
claus b. p. (29-01-2007)
| Kommentar Fra : claus b. p. |
Dato : 29-01-07 00:15 |
|
"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in message
news:45ba1b5e$0$15893$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "Bjarne " <bjb@INGENSPAMc.dk> skrev i en meddelelse
> Sådan rent teknisk, så bliver jeg nysgerrig. Hvad kan få olieforbruget til
> at ændre sig ved om der er +-1 L mere eller mindre i bundkarret?
> Oliepumpen sidder jo alligevel og suger op fra bunden i karret og sprøjter
> derefter olien ud til de ønskede steder i motoren.....upåagtet af
> olieniveauet i bundkarret
>
Det kan fx. ske ved at der i den udluftning der er fra topstykket over i
indsugningen vil blive presset/suget mere olie op, som så bliver forbrændt
sammen med dieselolien.
/Claus
| |
Ukendt (29-01-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 29-01-07 20:04 |
|
"claus b. p." <cbp33@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:45bd2e8a$0$47358$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in message
> news:45ba1b5e$0$15893$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>>
>> "Bjarne " <bjb@INGENSPAMc.dk> skrev i en meddelelse
>
>> Sådan rent teknisk, så bliver jeg nysgerrig. Hvad kan få olieforbruget
>> til at ændre sig ved om der er +-1 L mere eller mindre i bundkarret?
>> Oliepumpen sidder jo alligevel og suger op fra bunden i karret og
>> sprøjter derefter olien ud til de ønskede steder i motoren.....upåagtet
>> af olieniveauet i bundkarret
>>
> Det kan fx. ske ved at der i den udluftning der er fra topstykket over i
> indsugningen vil blive presset/suget mere olie op, som så bliver forbrændt
> sammen med dieselolien.
Hmm, jeg kan ikke se hvad topstykket har at gøre med olieniveauet i
krumtaphuset.
Overtryk i krumtaphuset bliver elimineret via PCV filteret....også derfor at
oliepinden ikke bliver skudt ud.
--
Tom
| |
Per Henneberg Kriste~ (26-01-2007)
| Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~ |
Dato : 26-01-07 14:09 |
|
Bjarne wrote:
> Det er en "kendt sag" omkring MB, at man ikke skal overfylde med
> olie. Helst skal olieniveauet ligge omkring midten. Der skal ikke
> fyldes på før man
> når minimumsmærket.
Ovenstående er generelt for alle biler.
--
Per, Esbjerg
| |
Gearløs (26-01-2007)
| Kommentar Fra : Gearløs |
Dato : 26-01-07 18:35 |
|
> Målt hvordan ?
>
Den var nede på minimum da jeg fyldte ca 1/4 L efter, og den er nu brugt
efter 1.000 km, vil jeg skyde på. Vil måle det mere nøjagtigt nu.
-Mathias
| |
|
|