|
| Hvilken bilbatteri skal man vælge ? Fra : Kim |
Dato : 24-01-07 22:56 |
|
Min VW Polo 1,9 TDI fra 2002 som er monteret med oliefyr , har jeg mistanke
om at batteriet ikke er helt på toppen mere , og vil derfor have ny batteri
på for at være vintersikker. men hvilke mærker skal man vælge og hvilke
skal man holde sig fra ?? Evt. nogen der har set et godt tilbud
Mvh. KimH
| |
Brian S Jensen (24-01-2007)
| Kommentar Fra : Brian S Jensen |
Dato : 24-01-07 23:06 |
|
"Kim" <kim014@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:45b7d5ea$0$3548$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Min VW Polo 1,9 TDI fra 2002 som er monteret med oliefyr , har jeg
> mistanke om at batteriet ikke er helt på toppen mere , og vil derfor have
> ny batteri på for at være vintersikker. men hvilke mærker skal man vælge
> og hvilke skal man holde sig fra ?? Evt. nogen der har set et godt tilbud
>
> Mvh. KimH
>
Varta går man i hverfald ikke forkert med
Mvh.
Brian S Jensen
| |
Jørgen M. Rasmussen (25-01-2007)
| Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen |
Dato : 25-01-07 00:27 |
|
"Kim" <kim014@mail.dk> skrev i en meddelelse news:45b7d5ea$0$3548
> Min VW Polo 1,9 TDI fra 2002 som er monteret med oliefyr , har jeg
> mistanke om at batteriet ikke er helt på toppen mere , og vil derfor have
> ny batteri på for at være vintersikker.
Hvor kommer den mistanke fra?. Hvor gl. er det?. Kan du checke om der er
vand på?.
men hvilke mærker skal man vælge og hvilke
> skal man holde sig fra ?? Evt. nogen der har set et godt tilbud
>
En regel er at billen skal køre lige så længe, som fyret har kørt, for at
lade det "tabte" . Min erfaring er at billige er så gode som dyre bare det
er stort nok, så stort som muligt. Og på de billige har de ikke gemt
propperne, så du kan checke om der er vand nok, som de gør på de såkaldt
"vedligeholdesfrie".
| |
Per Thomsen (25-01-2007)
| Kommentar Fra : Per Thomsen |
Dato : 25-01-07 09:56 |
|
> En regel er at billen skal køre lige så længe, som fyret har kørt, for at
> lade det "tabte" .
Passer meget godt med hvad jeg normalt oplever.
> Min erfaring er at billige er så gode som dyre bare det er stort nok, så
> stort som muligt.
Det er så ikke min erfaring. Med de billige, oplever jeg, at de typisk kun
holder en seson. Hvorimod jeg med Varta nu har kørt i tre år med samme
batteri.
Normalt kører varmeren ca 45 min om morgnen og 30 min om aftenen. Køretid er
omkring 20 min hver vej.
Per
| |
Karsten H. (25-01-2007)
| Kommentar Fra : Karsten H. |
Dato : 25-01-07 00:30 |
|
Kim wrote:
> Min VW Polo 1,9 TDI fra 2002 som er monteret med oliefyr , har jeg
> mistanke om at batteriet ikke er helt på toppen mere , og vil derfor have
> ny batteri på for at være vintersikker. men hvilke mærker skal man vælge
> og hvilke skal man holde sig fra ?? Evt. nogen der har set et godt tilbud
>
> Mvh. KimH
Det ene kan for så vidt være lige så godt som det andet. Jeg vil sige: Vælg
et med så meget kapasitet (A/timer) som muligt afhængig af hvor stor en
akkumulator, du har plads til.
I øvrigt, hvad baserer du din mistanke på?
--
Med venlig hilsen
Karsten H. (7870)
Vil du med rette have ry som lærd,
så søg det lette - og gør det svært. (Piet Hein)
| |
Kim H (25-01-2007)
| Kommentar Fra : Kim H |
Dato : 25-01-07 06:16 |
|
>
> Det ene kan for så vidt være lige så godt som det andet. Jeg vil sige:
> Vælg et med så meget kapasitet (A/timer) som muligt afhængig af hvor stor
> en akkumulator, du har plads til.
>
> I øvrigt, hvad baserer du din mistanke på?
> --
> Med venlig hilsen
> Karsten H. (7870)
> Vil du med rette have ry som lærd,
> så søg det lette - og gør det svært. (Piet Hein)
Min mistanke er at jeg ikke altid kan starte oliefyret , og jeg har målt
12,2 volt på batteriet efter 2 timers hviletid ( bilen står i garage ca. 2
graders varme ) og batteriet er jo snart 5 år
Mvh. KimH
| |
Klaus D. Mikkelsen (25-01-2007)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 25-01-07 06:18 |
|
Kim H skriver:
>
> Min mistanke er at jeg ikke altid kan starte oliefyret , og jeg har målt
> 12,2 volt på batteriet efter 2 timers hviletid ( bilen står i garage ca. 2
> graders varme ) og batteriet er jo snart 5 år
5 år er ingen tid for et bilbatteri.
Min sidste bil solgte jeg da den var 8 år gammel, den var stadigvæk med
originalt batteri.
Hvor langt kører du til dagligt ?
Eller spurgt på en anden måde: Når bilen at lade batteriet op ?
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
| |
Kim H (25-01-2007)
| Kommentar Fra : Kim H |
Dato : 25-01-07 17:51 |
|
"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
news:45B83D6D.E7142725@du.kan.finde.den...
> Kim H skriver:
>>
>> Min mistanke er at jeg ikke altid kan starte oliefyret , og jeg har
>> målt
>> 12,2 volt på batteriet efter 2 timers hviletid ( bilen står i garage ca.
>> 2
>> graders varme ) og batteriet er jo snart 5 år
>
> 5 år er ingen tid for et bilbatteri.
>
> Min sidste bil solgte jeg da den var 8 år gammel, den var stadigvæk med
> originalt batteri.
Jeg vil da gerne tro at et batteri med rigtig pleje kan holde 8-12 år men da
jeg ikke har fået batteriet ladet op de første 4 år synes jeg egenlig at 5
år er OK og de 470 kr. den nye koster kommer jeg nok over.
>
> Hvor langt kører du til dagligt ?
> Eller spurgt på en anden måde: Når bilen at lade batteriet op ?
Fyret går ca. 15 min. og derefter en 12-13 km kørsel normalt til arbejde +
andet privat kørsel ialt ca. 24000 km/år og jeg har ikke haft problemer med
opladning undtagen den sidste år
Mvh. KimH
| |
Klaus D. Mikkelsen (25-01-2007)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 25-01-07 18:57 |
|
Kim H skriver:
>
> Jeg vil da gerne tro at et batteri med rigtig pleje kan holde 8-12 år men da
> jeg ikke har fået batteriet ladet op de første 4 år synes jeg egenlig at 5
> år er OK og de 470 kr. den nye koster kommer jeg nok over.
Enig.
> Fyret går ca. 15 min. og derefter en 12-13 km kørsel normalt til arbejde
Der når batteriet msåke ikke at komme fuldt op igen.
> andet privat kørsel ialt ca. 24000 km/år og jeg har ikke haft problemer med
> opladning undtagen den sidste år
Har du brugt fyret mere ?
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
| |
mr j (25-01-2007)
| Kommentar Fra : mr j |
Dato : 25-01-07 08:09 |
|
> Min mistanke er at jeg ikke altid kan starte oliefyret , og jeg har målt
> 12,2 volt på batteriet efter 2 timers hviletid ( bilen står i garage ca. 2
> graders varme ) og batteriet er jo snart 5 år
Det kan jeg ikke få til at passe med hvad jeg har prøvet..
Jeg har lige måtte skifte batteri i min polo, fordi når fyret havde kørt
1time på to dage, så kunne bilen ikke starte efter 3time på fyret 2. dag..
dvs fyret kan starte og køre indtil der ikke er en enkel A tilbage på
batteriet..
skal lige siges at jeg ikke køre så langt, men når jeg sætter laderen på det
døde batteri, siger den også lun at det er ½tomt, så jeg regnede med at det
var batteriet, og har skiftet det..
Mvh
Morten
| |
Karsten H. (25-01-2007)
| Kommentar Fra : Karsten H. |
Dato : 25-01-07 12:22 |
|
mr j wrote:
> > Min mistanke er at jeg ikke altid kan starte oliefyret , og jeg har
> > målt 12,2 volt på batteriet efter 2 timers hviletid ( bilen står i
> > garage ca. 2 graders varme ) og batteriet er jo snart 5 år
>
> Det kan jeg ikke få til at passe med hvad jeg har prøvet..
> Jeg har lige måtte skifte batteri i min polo, fordi når fyret havde kørt
> 1time på to dage, så kunne bilen ikke starte efter 3time på fyret 2. dag..
> dvs fyret kan starte og køre indtil der ikke er en enkel A tilbage på
> batteriet..
> skal lige siges at jeg ikke køre så langt, men når jeg sætter laderen på
> det døde batteri, siger den også lun at det er ½tomt, så jeg regnede med
> at det var batteriet, og har skiftet det..
>
> Mvh
> Morten
Sørg for, at batteriet er fuldt opladet med udvendig lader - og ved kortere
ture vil det nok være formålstjenligt ofte at sætte en lader på med en
passende lav ladespænding, så batteriet er holdt vedlige (i live).
Prøv at holde "øje" med batteriets tilstand (vejledende) med en syrevægt.
Kan nok købes i de fleste udstyrsforretninger.
--
Med venlig hilsen
Karsten H. (7870)
Vil du med rette have ry som lærd,
så søg det lette - og gør det svært. (Piet Hein)
| |
Karsten H. (25-01-2007)
| Kommentar Fra : Karsten H. |
Dato : 25-01-07 12:18 |
|
Kim H wrote:
> > Det ene kan for så vidt være lige så godt som det andet. Jeg vil sige:
> > Vælg et med så meget kapasitet (A/timer) som muligt afhængig af hvor
> > stor en akkumulator, du har plads til.
> >
> > I øvrigt, hvad baserer du din mistanke på?
> > --
> > Med venlig hilsen
> > Karsten H. (7870)
> > Vil du med rette have ry som lærd,
> > så søg det lette - og gør det svært. (Piet Hein)
> Min mistanke er at jeg ikke altid kan starte oliefyret , og jeg har målt
> 12,2 volt på batteriet efter 2 timers hviletid ( bilen står i garage ca. 2
> graders varme ) og batteriet er jo snart 5 år
>
> Mvh. KimH
Hvor stort er spændingsfaldet (ved oliefyrets tilslutning)?
--
Med venlig hilsen
Karsten H. (7870)
Vil du med rette have ry som lærd,
så søg det lette - og gør det svært. (Piet Hein)
| |
Kim H (25-01-2007)
| Kommentar Fra : Kim H |
Dato : 25-01-07 17:22 |
|
"Karsten H." <bito@karby.dk> skrev i en meddelelse
news:12rh4f4e95epta8@corp.supernews.com...
>
>
> Kim H wrote:
>> > Det ene kan for så vidt være lige så godt som det andet. Jeg vil sige:
>> > Vælg et med så meget kapasitet (A/timer) som muligt afhængig af hvor
>> > stor en akkumulator, du har plads til.
>> >
>> > I øvrigt, hvad baserer du din mistanke på?
>> > --
>> > Med venlig hilsen
>> > Karsten H. (7870)
>> > Vil du med rette have ry som lærd,
>> > så søg det lette - og gør det svært. (Piet Hein)
>> Min mistanke er at jeg ikke altid kan starte oliefyret , og jeg har målt
>> 12,2 volt på batteriet efter 2 timers hviletid ( bilen står i garage ca.
>> 2
>> graders varme ) og batteriet er jo snart 5 år
>>
>> Mvh. KimH
>
> Hvor stort er spændingsfaldet (ved oliefyrets tilslutning)?
> --
> Med venlig hilsen
> Karsten H. (7870)
Jeg mener spændingen gik fra 12,2 volt til 11,9volt men husker ikke om det
var lige i opstart af oliefyret eller da det bare kørte + blæser tror nok
det sidste.
Men jeg har lige været ude på Superdæk service og har købt en Hankook 57220
72 Amp batteri til 470,00 kr efter rabat så det er jo ingen formue , da det
da er rarest at vide at batteriet er i orden , når oliefyret nogle gange er
gået istå under opstart , der var min mistanke at spændingen har været for
lav , især da jeg startede det op uden problemer da motoren var igang.
Nogle gange er det også ligesom oliefyret ikke får signalet fra
fjernbetjeningen , det har ellers fungeret godt i 3 år selv om
fjernbetjeningen er en Webasto og oliefyret er en Eberspächer, jeg har tænkt
på at købe en ny fjernbetjening med tilbagemelding , og kan bedst lide dem
fra webasto , er det ikke hip som hap hvad man vælger ??
vh. KimH
| |
Karsten H. (26-01-2007)
| Kommentar Fra : Karsten H. |
Dato : 26-01-07 01:12 |
|
Kim H wrote:
> "Karsten H." <bito@karby.dk> skrev i en meddelelse
> news:12rh4f4e95epta8@corp.supernews.com...
> >
> >
> > Kim H wrote:
> > > > Det ene kan for så vidt være lige så godt som det andet. Jeg vil
> > > > sige: Vælg et med så meget kapasitet (A/timer) som muligt afhængig
> > > > af hvor stor en akkumulator, du har plads til.
> > > >
> > > > I øvrigt, hvad baserer du din mistanke på?
> > > > --
> > > > Med venlig hilsen
> > > > Karsten H. (7870)
> > > > Vil du med rette have ry som lærd,
> > > > så søg det lette - og gør det svært. (Piet Hein)
> > > Min mistanke er at jeg ikke altid kan starte oliefyret , og jeg har
> > > målt 12,2 volt på batteriet efter 2 timers hviletid ( bilen står i
> > > garage ca. 2
> > > graders varme ) og batteriet er jo snart 5 år
> > >
> > > Mvh. KimH
> >
> > Hvor stort er spændingsfaldet (ved oliefyrets tilslutning)?
> > --
> > Med venlig hilsen
> > Karsten H. (7870)
>
>
> Jeg mener spændingen gik fra 12,2 volt til 11,9volt men husker ikke om det
> var lige i opstart af oliefyret eller da det bare kørte + blæser tror nok
> det sidste.
> Men jeg har lige været ude på Superdæk service og har købt en Hankook
> 57220 72 Amp batteri til 470,00 kr efter rabat så det er jo ingen formue
> , da det da er rarest at vide at batteriet er i orden , når oliefyret
> nogle gange er gået istå under opstart , der var min mistanke at
> spændingen har været for lav , især da jeg startede det op uden problemer
> da motoren var igang. Nogle gange er det også ligesom oliefyret ikke får
> signalet fra fjernbetjeningen , det har ellers fungeret godt i 3 år selv
> om fjernbetjeningen er en Webasto og oliefyret er en Eberspächer, jeg har
> tænkt på at købe en ny fjernbetjening med tilbagemelding , og kan bedst
> lide dem fra webasto , er det ikke hip som hap hvad man vælger ??
>
>
> vh. KimH
Det aner jeg til gengæld ikke en hujende fis om.
--
Med venlig hilsen
Karsten H. (7870)
Vil du med rette have ry som lærd,
så søg det lette - og gør det svært. (Piet Hein)
| |
Tau (25-01-2007)
| Kommentar Fra : Tau |
Dato : 25-01-07 07:29 |
|
"Kim" <kim014@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:45b7d5ea$0$3548$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Min VW Polo 1,9 TDI fra 2002 som er monteret med oliefyr , har jeg
> mistanke om at batteriet ikke er helt på toppen mere , og vil derfor have
> ny batteri på for at være vintersikker. men hvilke mærker skal man vælge
> og hvilke skal man holde sig fra ?? Evt. nogen der har set et godt tilbud
>
> Mvh. KimH
For mange år siden arb. jeg på en fabrik der lavede akkumulatorer.
Det var samme batteri der den gang blev lavet, Den eneste forskel var, hvis
det var ford der bestilte batterier blev dr sat en ford skilt på siden og
hvis det var panter blev der sat et panterskilt på. osv osv.
Ok nogle tror at når de køber et batteri hos deres forhandler med deres
firma navn på, så må det være kvallitet. Det er nøjagtig samme kvalitet som
i bilka.
Håber det er svar nok.
vh
Poul
| |
Per Henneberg Kriste~ (26-01-2007)
| Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~ |
Dato : 26-01-07 11:13 |
|
Kim wrote:
> Min VW Polo 1,9 TDI fra 2002 som er monteret med oliefyr , har jeg
> mistanke om at batteriet ikke er helt på toppen mere , og vil derfor
> have ny batteri på for at være vintersikker. men hvilke mærker skal
> man vælge og hvilke skal man holde sig fra ?? Evt. nogen der har set
> et godt tilbud
Du skal vælge det tungeste batteri. Der hvor der kan spares ved produktionen
er blypladerne. Og det siger sig selv hvilke batterier der er mest strøm på.
Nemlig ja, dem med mest vægt i.
--
Per, Esbjerg
| |
|
|