/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Danskernes manglende indfletningsevne ved ~
Fra : JS


Dato : 24-01-07 20:04

Endnu en gang korser man sig over hvor ringe danskerne er til at få
trafikken til at flyde, når der sker ændringen i vejforholdene.
Der er i øjeblikket vejarbejde på ringgadebroen i Århus. De sidste 100m (når
man kører sydpå) er der kun en vejbane. Vejfolkene skal have ros for først
at sætte skiltet, der advarer om påbudt indfletning, kun max 100m før selve
indfletningen skal ske. Men hvad sker der: folk og klaphatte stimler sammen
i højre bane allerede på nordsiden af broen, så asfalten i venstre blot
ligger og griner af dem.
Og hvis man gør det rationelt mest rigtige, nemlig at køre helt frem til
indfletningen i venstre spor, får man horn, lygter, finger og billister, der
ligger og svinger over i venstre vejbane for at afspærre én vejen.
Det er da simpelthen hen utroligt - det kræver ikke matematisk
studentereksamen at regne ud, at det skaber hurtigst trafikafvikling, at
fylde vejen op i begge spor fra en ende af, og holde afstand til sidst, så
der er mulighed for indfletning. Jeg kan da godt se, at det kan virke
provokerende, at man overhaler 30 biler for lige at presse sig ind til
sidst, men det er jo deres egen skyld. De kan blot lære at holde 2x15 i
stedet, så ville det ikke ske og alle ville komme hurtigere hjem til
kaffen...

Men: er der nedskrevne regler for den slags eller er der nogen autoritære
hoveder, der har udtalt sig om hvordan man bør gebærde sig i disse
situationer? De fleste tyskere kan finde ud af det - hvorfor kan danskerne
ikke?



 
 
Brian B. Christensen (24-01-2007)
Kommentar
Fra : Brian B. Christensen


Dato : 24-01-07 20:10

On Wed, 24 Jan 2007 20:04:10 +0100, "JS" <js_539@hotmail.com> wrote:

>Og hvis man gør det rationelt mest rigtige, nemlig at køre helt frem til
>indfletningen i venstre spor, får man horn, lygter, finger og billister, der
>ligger og svinger over i venstre vejbane for at afspærre én vejen.

Nej, hvis det ikke var fordi man var en bette størrelse og har et
roligt gemyt, burde man stoppe fortælle dem en ting eller 2. Men man
risikerer jo at få tæsk

/Brian
--
Creator of http://www.natart.dk

Ukendt (24-01-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 24-01-07 20:27


"JS" <js_539@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:45b7ad77$0$3503$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Endnu en gang korser man sig over hvor ringe danskerne er til at få
> trafikken til at flyde, når der sker ændringen i vejforholdene.
> Der er i øjeblikket vejarbejde på ringgadebroen i Århus. De sidste 100m
> (når man kører sydpå) er der kun en vejbane. Vejfolkene skal have ros for
> først at sætte skiltet, der advarer om påbudt indfletning, kun max 100m
> før selve indfletningen skal ske. Men hvad sker der: folk og klaphatte
> stimler sammen i højre bane allerede på nordsiden af broen, så asfalten i
> venstre blot ligger og griner af dem.
> Og hvis man gør det rationelt mest rigtige, nemlig at køre helt frem til
> indfletningen i venstre spor, får man horn, lygter, finger og billister,
> der ligger og svinger over i venstre vejbane for at afspærre én vejen.
> Det er da simpelthen hen utroligt - det kræver ikke matematisk
> studentereksamen at regne ud, at det skaber hurtigst trafikafvikling, at
> fylde vejen op i begge spor fra en ende af, og holde afstand til sidst, så
> der er mulighed for indfletning. Jeg kan da godt se, at det kan virke
> provokerende, at man overhaler 30 biler for lige at presse sig ind til
> sidst, men det er jo deres egen skyld. De kan blot lære at holde 2x15 i
> stedet, så ville det ikke ske og alle ville komme hurtigere hjem til
> kaffen...

Jo - men nu har de jo holdt sig i det "forkerte" spor og så skal du jo ikke
komme der og spille smart..
"jeg var her først, og skal have lov at køre forrest og først" er nok en af
tankerne...

Jeg tror at mange mennesker mener at denne form for trafikkultur er nemmest
for dem selv, da man ikke kan finde ud af andet. Kør i et spor - og man er
fri for den ballade der evt kunne opstå ved sammenfletning. Det er en af de
ting vi herhjemme er ringe til - sammenfletning, også selvom der tydeligt er
tale om fletteregel eller vognbaneskift.

> De fleste tyskere kan finde ud af det - hvorfor kan danskerne ikke?

Tyskere er bedre til nogle ting - danskerne til andre, bl.a at handle i de
tyske grænsekiosker



Finn Guldmann (27-01-2007)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 27-01-07 11:12

HB skrev:
> Jo - men nu har de jo holdt sig i det "forkerte" spor og så skal du jo ikke
> komme der og spille smart..
> "jeg var her først, og skal have lov at køre forrest og først" er nok en af
> tankerne...
>
Eller også har de set fornuften i at alle kører op til forhindringen med
50 km/t i stedet for at enkelte kører op til den med 70 km/t (60 km/t er
tilladt) mens de fleste andre ender nede på 20-30 km/t.

> Jeg tror at mange mennesker mener at denne form for trafikkultur er nemmest
> for dem selv, da man ikke kan finde ud af andet. Kør i et spor - og man er
> fri for den ballade der evt kunne opstå ved sammenfletning. Det er en af de
> ting vi herhjemme er ringe til - sammenfletning, også selvom der tydeligt er
> tale om fletteregel eller vognbaneskift.
>
Du har ganske ret i at folk ikke kan finde ud af at sammenflette. Derfor
er det at det er til fordel for flest mennesker at "man" undlader ar
køre uden om, tvinge sig tilbage (de skal jo give plads) og forsinke andre.

>> De fleste tyskere kan finde ud af det - hvorfor kan danskerne ikke?
> Tyskere er bedre til nogle ting - danskerne til andre, bl.a at handle i de
> tyske grænsekiosker
>
Tyskerne er gode til nogle ting, men trafik er ikke en af dem.

--
MVH Finn Tid at hejse flaget!!!
Der er fundet en kræftform rygning IKKE får skylden for.

Brian (24-01-2007)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 24-01-07 20:43

"JS" <js_539@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:45b7ad77$0$3503$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

[SNIP]

Samme scenarie _hver_ dag i Aalborg midtby i nordgående retning ved
Vingårdsgade, hvor Vesterbro fletter sammen til fra to til én bane. Højre
bane bliver til svingbane og venstre fortsætter lige ud mod Limfjordsbroen.
Her holder alle til venstre, gerne 300m+ før, og højre spor holdes frit. Det
kan også give anledning til nogle fagter, blinkende lygter osv, hvis man
"tager dem indenom" :) Man skal oftest presse sig ind for ikke at havne i
højresvingsbanen...



Ukendt (24-01-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 24-01-07 21:09


"Brian" <Suzuki@cool.dk> skrev i en meddelelse
news:45b7b6ae$0$4171$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> "JS" <js_539@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:45b7ad77$0$3503$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> [SNIP]
>
> Samme scenarie _hver_ dag i Aalborg midtby i nordgående retning ved
> Vingårdsgade, hvor Vesterbro fletter sammen til fra to til én bane. Højre
> bane bliver til svingbane og venstre fortsætter lige ud mod
> Limfjordsbroen. Her holder alle til venstre, gerne 300m+ før, og højre
> spor holdes frit. Det kan også give anledning til nogle fagter, blinkende
> lygter osv, hvis man "tager dem indenom" :) Man skal oftest presse sig ind
> for ikke at havne i højresvingsbanen...

Præcis!

Eller når der i limfjordstunellen er længerevarende vejarbejde..

Kørte engang fra Aalborg øst til lufthavnen via tunellen. magen til kø der
var.
Alle biler holdt i venstre spor ca 1 1/2 km før tunellen..
Faktisk lignede højre spor en tom landingsbane, så den fløj jeg på.. men
neeej!.. 200 meter fremme svinger der en potte ud og jeg må nærmest blokere
bremsen - han bremser helt op, og holder stille - trods den helt frie bane.
Først troede jeg han havde taget fejl af nødsporet og højre bane, det havde
han ikke, for han trillede fremad lidt efter.. herefter ligger han så og
følger trafikken i venstre spors tempo. Der var jeg oppe i det røde felt og
den flyafgang måtte jeg vinke farvel til.

/HB



Sættenissen (24-01-2007)
Kommentar
Fra : Sættenissen


Dato : 24-01-07 21:50


"HB" <nomail(snabela)service.dk> skrev i en meddelelse
news:45b7bcde$0$4172$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> > Kørte engang fra Aalborg øst til lufthavnen via tunellen. magen til kø
> > der
> var.
> Alle biler holdt i venstre spor ca 1 1/2 km før tunellen..
> Faktisk lignede højre spor en tom landingsbane, så den fløj jeg på.. men
> neeej!.. 200 meter fremme svinger der en potte ud og jeg må nærmest
> blokere bremsen - han bremser helt op, og holder stille - trods den helt
> frie bane.
> Først troede jeg han havde taget fejl af nødsporet og højre bane, det
> havde han ikke, for han trillede fremad lidt efter.. herefter ligger han
> så og følger trafikken i venstre spors tempo. Der var jeg oppe i det røde
> felt og den flyafgang måtte jeg vinke farvel til.


Samme så jeg på Hillerødmotorvejen kort før jul - sjovt nok var der et par
pladser tilbage en MC betjent - og så fik bilisten ellers at vide hvor han
skulle opholde sig.

Knud



Gamle (25-01-2007)
Kommentar
Fra : Gamle


Dato : 25-01-07 00:51

Sættenissen wrote:
> Samme så jeg på Hillerødmotorvejen kort før jul - sjovt nok var der
> et par pladser tilbage en MC betjent - og så fik bilisten ellers at
> vide hvor han skulle opholde sig.


Flyttede du dig så? :D

Mvh.
Torben



Sættenissen (25-01-2007)
Kommentar
Fra : Sættenissen


Dato : 25-01-07 08:11


"Gamle" <cfs4808a@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:45b7f0d5$0$49203$14726298@news.sunsite.dk...
> Sættenissen wrote:
>> Samme så jeg på Hillerødmotorvejen kort før jul - sjovt nok var der
>> et par pladser tilbage en MC betjent - og så fik bilisten ellers at
>> vide hvor han skulle opholde sig.
>
>
> Flyttede du dig så? :D
>

Ja fremad - fjolset kørte foran mig og forsøgte at hindre mig i at komme
frem, men det satte betjenten en stopper for.

Knud



Per O. (25-01-2007)
Kommentar
Fra : Per O.


Dato : 25-01-07 18:43

"HB" <nomail(snabela)service.dk> skrev i en meddelelse
news:45b7bcde$0$4172$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>
> "Brian" <Suzuki@cool.dk> skrev i en meddelelse
> news:45b7b6ae$0$4171$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>> "JS" <js_539@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>> news:45b7ad77$0$3503$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>>
>> [SNIP]
>>
>> Samme scenarie _hver_ dag i Aalborg midtby i nordgående retning ved
>> Vingårdsgade, hvor Vesterbro fletter sammen til fra to til én bane. Højre
>> bane bliver til svingbane og venstre fortsætter lige ud mod
>> Limfjordsbroen. Her holder alle til venstre, gerne 300m+ før, og højre
>> spor holdes frit. Det kan også give anledning til nogle fagter, blinkende
>> lygter osv, hvis man "tager dem indenom" :) Man skal oftest presse sig
>> ind for ikke at havne i højresvingsbanen...
>
> Præcis!
>
> Eller når der i limfjordstunellen er længerevarende vejarbejde..
>
> Kørte engang fra Aalborg øst til lufthavnen via tunellen. magen til kø der
> var.
> Alle biler holdt i venstre spor ca 1 1/2 km før tunellen..
> Faktisk lignede højre spor en tom landingsbane, så den fløj jeg på.. men
> neeej!.. 200 meter fremme svinger der en potte ud og jeg må nærmest
> blokere bremsen - han bremser helt op, og holder stille - trods den helt
> frie bane.
> Først troede jeg han havde taget fejl af nødsporet og højre bane, det
> havde han ikke, for han trillede fremad lidt efter.. herefter ligger han
> så og følger trafikken i venstre spors tempo. Der var jeg oppe i det røde
> felt og den flyafgang måtte jeg vinke farvel til.

Næste gang tager du et billede af idioten med kameraet i mobilen, og sender
det til mig, så sætter jeg ham på hjemmesiden www.tosseparkering.dk!

--
Per O.
www.tosseparkering.dk - Så kan de lære det!



Finn Guldmann (27-01-2007)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 27-01-07 11:17

HB skrev:
>> Samme scenarie _hver_ dag i Aalborg midtby i nordgående retning ved
>> Vingårdsgade, hvor Vesterbro fletter sammen til fra to til én bane. Højre
>> bane bliver til svingbane og venstre fortsætter lige ud mod
>> Limfjordsbroen. Her holder alle til venstre, gerne 300m+ før, og højre
>> spor holdes frit. Det kan også give anledning til nogle fagter, blinkende
>> lygter osv, hvis man "tager dem indenom" :) Man skal oftest presse sig ind
>> for ikke at havne i højresvingsbanen...
> Præcis!
> Eller når der i limfjordstunellen er længerevarende vejarbejde..
> Kørte engang fra Aalborg øst til lufthavnen via tunellen. magen til kø der
> var.
> Alle biler holdt i venstre spor ca 1 1/2 km før tunellen..
> Faktisk lignede højre spor en tom landingsbane, så den fløj jeg på.. men
> neeej!.. 200 meter fremme svinger der en potte ud og jeg må nærmest blokere
> bremsen - han bremser helt op, og holder stille - trods den helt frie bane.
> Først troede jeg han havde taget fejl af nødsporet og højre bane, det havde
> han ikke, for han trillede fremad lidt efter.. herefter ligger han så og
> følger trafikken i venstre spors tempo. Der var jeg oppe i det røde felt og
> den flyafgang måtte jeg vinke farvel til.
>
Hvor mange andre tror du måtte gøre det samme - i den kø?

Når man har lært at grunden til at trafikken holder stille i en kø er at
nogen ikke kan vente til det bliver deres, naturlige, tur til at bruge
det stykke vej der er problemer på, begynder man at lære fra sig.

Og det sker bl.a. på den måde du beskriver.

Ved at du finder det mere vigtig at du når det fly end at trafikken i
øvrigt kommer fordi den forhindring er du med at gøre problemet endnu
størrere.

--
MVH Finn Tid at hejse flaget!!!
Der er fundet en kræftform rygning IKKE får skylden for.

Per Henneberg Kriste~ (27-01-2007)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 27-01-07 21:10

Finn Guldmann wrote:

> Når man har lært at grunden til at trafikken holder stille i en kø er
> at nogen ikke kan vente til det bliver deres, naturlige, tur til at
> bruge det stykke vej der er problemer på, begynder man at lære fra
> sig.

Det er en god holdning at have, Finn, når man kører i en bil der kun må
bevæge sig i højre spor, hvilket ofte er tilfældet ved den slags
indfletninger, f.eks. ved vejarbejde.

Men som du nok har læst, er der argumenter imod den slags, fordi køen har en
tendens til at blive dobbelt så lang en den ellers ville være blevet. Hvad
hvis du holder i højre vognbane i 10 km kø og skal væk fra motorvejen, men
ikke kan komme det fordi alle absolut skal køre i højre vognbane?

--
Per, Esbjerg



Finn Guldmann (27-01-2007)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 27-01-07 23:30

Per Henneberg Kristensen skrev:
>> Når man har lært at grunden til at trafikken holder stille i en kø er
>> at nogen ikke kan vente til det bliver deres, naturlige, tur til at
>> bruge det stykke vej der er problemer på, begynder man at lære fra
>> sig.
> Det er en god holdning at have, Finn, når man kører i en bil der kun må
> bevæge sig i højre spor, hvilket ofte er tilfældet ved den slags
> indfletninger, f.eks. ved vejarbejde.
> Men som du nok har læst, er der argumenter imod den slags, fordi køen har en
> tendens til at blive dobbelt så lang en den ellers ville være blevet. Hvad
> hvis du holder i højre vognbane i 10 km kø og skal væk fra motorvejen, men
> ikke kan komme det fordi alle absolut skal køre i højre vognbane?
>
Nu er der vist ikke nogen, heller ikke jeg, der har snakket om at
regulere køen ved at flette i et spor 10 km før en indsnævring.

Men så længe vi snakker motorvej kan jeg ikke se noget problem i at en
kø er 2 km i et spor i stedet for en km i to spor.

Jeg tillader mig blot at hævde at den lange kø vil forsvinde forbi
forhindringen hurtigere end den korte, fordi der ikke skal ske uheldige
indfletninger lige før indsnævringen, men at indfletningerne sker
længere tilbage hvor der er bedre plads mellem bilerne.

--
MVH Finn Tid at hejse flaget!!!
Der er fundet en kræftform rygning IKKE får skylden for.

Per Henneberg Kriste~ (31-01-2007)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 31-01-07 19:13

Finn Guldmann wrote:
> Per Henneberg Kristensen skrev:
>>> Når man har lært at grunden til at trafikken holder stille i en kø
>>> er at nogen ikke kan vente til det bliver deres, naturlige, tur til
>>> at bruge det stykke vej der er problemer på, begynder man at lære
>>> fra sig.
>> Det er en god holdning at have, Finn, når man kører i en bil der kun
>> må bevæge sig i højre spor, hvilket ofte er tilfældet ved den slags
>> indfletninger, f.eks. ved vejarbejde.
>> Men som du nok har læst, er der argumenter imod den slags, fordi
>> køen har en tendens til at blive dobbelt så lang en den ellers ville
>> være blevet. Hvad hvis du holder i højre vognbane i 10 km kø og skal
>> væk fra motorvejen, men ikke kan komme det fordi alle absolut skal
>> køre i højre vognbane?
> Nu er der vist ikke nogen, heller ikke jeg, der har snakket om at
> regulere køen ved at flette i et spor 10 km før en indsnævring.
>
> Men så længe vi snakker motorvej kan jeg ikke se noget problem i at en
> kø er 2 km i et spor i stedet for en km i to spor.

En kø på en motorvej bliver nemt 2 km og årsagen kan nemt være inden for 2
km fra en afkørsel ;)

> Jeg tillader mig blot at hævde at den lange kø vil forsvinde forbi
> forhindringen hurtigere end den korte, fordi der ikke skal ske
> uheldige indfletninger lige før indsnævringen, men at indfletningerne
> sker længere tilbage hvor der er bedre plads mellem bilerne.

Så er der en længere kø til at lave harmonikaeffekt til. Jeg tror ikke det
gør den store forskel.

Men kan da godt se at hvis man er bundet til højre vejbane .... ;)

--
Per, Esbjerg



Sættenissen (24-01-2007)
Kommentar
Fra : Sættenissen


Dato : 24-01-07 21:02


"JS" <js_539@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:45b7ad77$0$3503$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Endnu en gang korser man sig over hvor ringe danskerne er til at få

Det samme mønster ses dagligt (speiclet mellem 15-17:30) på
Hillerødmotorvejen mellem Allerød S og Allerød N afkørslerne. På den
strækning afsluttes og indskrænkes motorvejen fra 2 spor til motortrafikvej
og 1 spor. Det er bare mærket op 950 meter før det sker og allerede der
rykker folk over i højre sporet medens venstresporet er gabende tomt.
Også her gøres der meget store anstrengelser for at genere dem som benytter
den tomme bane - og det gør man i stedet for bare at køre derud og få alle
frem.

Knud



Klaus G. (24-01-2007)
Kommentar
Fra : Klaus G.


Dato : 24-01-07 21:07

> Det er da simpelthen hen utroligt - det kræver ikke matematisk
> studentereksamen at regne ud, at det skaber hurtigst trafikafvikling, at
> fylde vejen op i begge spor fra en ende af, og holde afstand til sidst, så
> der er mulighed for indfletning.
Jeg må nok indrømme jeg ikke kan gennemskue hvorfor. Hvis bilerne er vand,
og vejen er et vandrør, så vil det i min lille verden da være ligemeget om
der er en indsnævring på det dobbelte, stedet der er indsnævret kan
alligevel ikke lede flere biler/vand igennem? Eller har jeg overset en eller
anden vigtig faktor?:)

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery



Regnar Bang Lyngsø (24-01-2007)
Kommentar
Fra : Regnar Bang Lyngsø


Dato : 24-01-07 22:43

Klaus G. wrote:

> Jeg må nok indrømme jeg ikke kan gennemskue hvorfor. Hvis bilerne er vand,
> og vejen er et vandrør, så vil det i min lille verden da være ligemeget om
> der er en indsnævring på det dobbelte, stedet der er indsnævret kan
> alligevel ikke lede flere biler/vand igennem? Eller har jeg overset en eller
> anden vigtig faktor?:)

Ditto. For mig at se må det være skik følge eller land fly.

Case 1 - En "tysker" i Danmark
For det første bliver folk sure når "tyskeren" forsøger at komme
indenom. Det kan medvirke til en urimeligt lav sikkerhedsafstand mellem
bilerne i "hovedsporet" - på et tidspunkt vil tyskeren mase sig ud foran
en dansker.

Resultatet:
1. Det er ikke fair - "tyskeren" moser sig foran - hvis alle var
"tyskere" ville det cirka være first in first out (FIFO).
2. Sikkerhedsafstanden bliver meget lav.
3. Hovedsporet ender som rent stop-and-go-kørsel, fordi folk bremser
hårdt op når tyskeren klemmer sig ind i hovedsporet.

Case 2 - En "dansker" i Tyskland.
Danskeren vil meget tidligt lægge sig ud i (typisk) venstre spor. Der er
en stor risiko for at han kører langsommere end de andre i venstre spor.
Han holder almindelig eller paranoiddanskertæt afstand til forankørende.

Resultatet:
1. Danskeren stopper evt. venstre spor - enten fordi han kører
langsommere - eller fordi han bliver nødt til at bremse for at komme ind
bagest i det han opfatter som køen.
2. Der kan skabes en farlig situation i forbindelse med fletningen -
fordi danskeren ikke vil flette - eller ikke er opmærksom på at det er
normen.

I begge cases ødelægger den der ikke følger konventionerne mere end han
løser. Det må gælde om at alle fletter på samme sted - tidligt eller
sent. Det giver en FIFO-disciplin så folk ikke bliver sure - og det
skaber ikke dumme opbremsninger.

Den primære ulempe ved Case 1 er som jeg ser det i meget tæt trafik.
Køen bliver længere end nødvendigt - de bageste kan måske ikke se
hvorfor der er kø - køen kan gå forbi en afkørsel/udfletning, hvor det
er tåbeligt at folk ikke kan komme fra til en afkørsel/mindre trafikeret
vej- fordi de reelt køramte kun vil bruge en bane.

En løsning kunne måske være mere (dynamisk) skiltning: "Brug begge
baner", "Flet her".

Knus
Regnar

Steen Andersen (24-01-2007)
Kommentar
Fra : Steen Andersen


Dato : 24-01-07 23:41


">
> En løsning kunne måske være mere (dynamisk) skiltning: "Brug begge baner",
> "Flet her".

Så´n nogle skilte har de på storebæltsbroen - de viser med tydelig grafik at
der kører biler i begge spor, og lige inden indsnævringen viser de så at man
"lynlåser" skiftevis ind i det spor der fortsætter. Det er lavet så
pædagogisk at både jyder, tjywenhavnere og tysker bør kunne fatte pointen!

-Steen



Niels Pein (25-01-2007)
Kommentar
Fra : Niels Pein


Dato : 25-01-07 23:24

>> Det er da simpelthen hen utroligt - det kræver ikke matematisk
>> studentereksamen at regne ud, at det skaber hurtigst trafikafvikling, at
>> fylde vejen op i begge spor fra en ende af, og holde afstand til sidst,
>> så der er mulighed for indfletning.
> Jeg må nok indrømme jeg ikke kan gennemskue hvorfor. Hvis bilerne er
> vand, og vejen er et vandrør, så vil det i min lille verden da være
> ligemeget om der er en indsnævring på det dobbelte, stedet der er
> indsnævret kan alligevel ikke lede flere biler/vand igennem? Eller har jeg
> overset en eller anden vigtig faktor?:)
>
Ved at flette sammen til eet spor straks i stedet for at udnytte begge
baner, så bliver køen ca. dobbelt så lang som den burde være, og det giver
ofte problemer bagude.

Jeg er enig i at de der skal igennem "flaskehalsen" ikke kommer hurtigere
frem på den ene måde frem for den anden, men der er andre ulemper ved at
flette sammen for tidligt.
--
Mvh. Niels
Chevrolet Nubira 1.8 CDX



Finn Guldmann (27-01-2007)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 27-01-07 11:14

Klaus G. skrev:
>> Det er da simpelthen hen utroligt - det kræver ikke matematisk
>> studentereksamen at regne ud, at det skaber hurtigst trafikafvikling, at
>> fylde vejen op i begge spor fra en ende af, og holde afstand til sidst, så
>> der er mulighed for indfletning.
> Jeg må nok indrømme jeg ikke kan gennemskue hvorfor. Hvis bilerne er vand,
> og vejen er et vandrør, så vil det i min lille verden da være ligemeget om
> der er en indsnævring på det dobbelte, stedet der er indsnævret kan
> alligevel ikke lede flere biler/vand igennem? Eller har jeg overset en eller
> anden vigtig faktor?:)
>
Nej, du har set en vigtig faktor, som en del andre overser.

--
MVH Finn Tid at hejse flaget!!!
Der er fundet en kræftform rygning IKKE får skylden for.

Per Henneberg Kriste~ (27-01-2007)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 27-01-07 21:14

Finn Guldmann wrote:
> Klaus G. skrev:
>>> Det er da simpelthen hen utroligt - det kræver ikke matematisk
>>> studentereksamen at regne ud, at det skaber hurtigst
>>> trafikafvikling, at fylde vejen op i begge spor fra en ende af, og
>>> holde afstand til sidst, så der er mulighed for indfletning.
>> Jeg må nok indrømme jeg ikke kan gennemskue hvorfor. Hvis bilerne
>> er vand, og vejen er et vandrør, så vil det i min lille verden da
>> være ligemeget om der er en indsnævring på det dobbelte, stedet der
>> er indsnævret kan alligevel ikke lede flere biler/vand igennem?
>> Eller har jeg overset en eller anden vigtig faktor?:)
>>
> Nej, du har set en vigtig faktor, som en del andre overser.

Jeg mener (også) at du overser en væsentlig faktor, nemlig at lige så snart
der er en indsnævring af kørebanen, så bliver hastigheden automatisk sat
ned. Jeg bemærker det ofte fordi jeg kører med fartpilot og må justere når
det sker.

I Esbjergområdet sker det ofte på tarphagebroen (der hvor der ofte er
oversvømmelser) på Vestkystvejen, selv om broen ikke er smallere end resten
af landevejen.

I Esbjerg bemærker jeg det ofte ved fodgængerovergange med midterhelle,
f.eks. på Tarphagevej ved Netto.

Så når der skal mange biler igennem en flaskehals, vil hastigheden gå ned.
Også selv om flaskehalsen ville kunne gennemkøres med normal hastighed.

Og når hastigheden går ned, så er vi nogen der er hurtige til at finde
overhalingsbanen, fordi det er træls at køre uden fartpilot :)

--
Per, Esbjerg
Fartpilot siden 1987!



Finn Guldmann (27-01-2007)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 27-01-07 23:38

Per Henneberg Kristensen skrev:
>>>> Det er da simpelthen hen utroligt - det kræver ikke matematisk
>>>> studentereksamen at regne ud, at det skaber hurtigst
>>>> trafikafvikling, at fylde vejen op i begge spor fra en ende af, og
>>>> holde afstand til sidst, så der er mulighed for indfletning.
>>> Jeg må nok indrømme jeg ikke kan gennemskue hvorfor. Hvis bilerne
>>> er vand, og vejen er et vandrør, så vil det i min lille verden da
>>> være ligemeget om der er en indsnævring på det dobbelte, stedet der
>>> er indsnævret kan alligevel ikke lede flere biler/vand igennem?
>>> Eller har jeg overset en eller anden vigtig faktor?:)
>> Nej, du har set en vigtig faktor, som en del andre overser.
> Jeg mener (også) at du overser en væsentlig faktor, nemlig at lige så snart
> der er en indsnævring af kørebanen, så bliver hastigheden automatisk sat
> ned. Jeg bemærker det ofte fordi jeg kører med fartpilot og må justere når
> det sker.
> I Esbjergområdet sker det ofte på tarphagebroen (der hvor der ofte er
> oversvømmelser) på Vestkystvejen, selv om broen ikke er smallere end resten
> af landevejen.
> I Esbjerg bemærker jeg det ofte ved fodgængerovergange med midterhelle,
> f.eks. på Tarphagevej ved Netto.
> Så når der skal mange biler igennem en flaskehals, vil hastigheden gå ned.
> Også selv om flaskehalsen ville kunne gennemkøres med normal hastighed.
>
Jamen jeg er skam ikke uenig i at hastigheden går ned. Jeg mener blot at
hastigheden går unødvendigt mere ned hvis der, kort før en indsnævring,
skal ske indfletninger fra to til et spor.

Det er er altafgørende for hvor lang en kø før en indsnævring bliver er
jo nu engang den hastighed hvormed der køres ind i indsnævringen. jo
højere denne hastighed er jo flere biler kommer der igennem.

Og det må da, alt andet lige, være smartere for alle at denne hastighed
kan holdet på de tilladte, f.eks., 50 km/t end at hver anden bil skal
begynde i indfletningen med 25 km/t fordi der skal laves plads til dem
der er kørt udenom i 2. spor.

> Og når hastigheden går ned, så er vi nogen der er hurtige til at finde
> overhalingsbanen, fordi det er træls at køre uden fartpilot :)
>
Altså et rent luksusproblem.

(Lidt sjovt at tænke på hvor meget der kan skrives når nøjagtig samme
problem omfatter to lastbiler på en motorvej.)

--
MVH Finn Tid at hejse flaget!!!
Der er fundet en kræftform rygning IKKE får skylden for.

Per Henneberg Kriste~ (31-01-2007)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 31-01-07 19:19

Finn Guldmann wrote:

> Det er er altafgørende for hvor lang en kø før en indsnævring bliver
> er jo nu engang den hastighed hvormed der køres ind i indsnævringen.
> jo højere denne hastighed er jo flere biler kommer der igennem.

De biler der kommer foran kommer jo vitterligt foran! Det gælder hele vejen
ned af Autobahnen. Jeg ser det fra mit førerhus i min Golf lige som du ser
det fra dit førerskur i din lastbil :) - at blierne suser forbi og når man
så samtidig kan se en forhindring forude, så ved man jo godt at man bliver
nødt til at sætte farten ned. En hastighedsbegrænsning på 80 km/t bliver
stort set ignoreret af lastbilchauffører, mens racerne - som lige har
overhalet en få meter før - gerne vil ned på 80 eller lidt lavere.

Irriterende.

Og når så der er masser af trafik, så er man så godt som sikker på at alle
disse i sidste øjebliks-overhalere kommer og sætter hastigheden for langt
ned, hvilket medvirker til et stort hul til de biler der kører foran.

Det er et større problem for mig når jeg kører med campingvogn, end biler
der overhaler en kø. På de tyske motorveje behøver det ikke nødvendigvis at
være en fordel, fordi venstre bane kører ofte langsommere end højre :)

> Og det må da, alt andet lige, være smartere for alle at denne
> hastighed kan holdet på de tilladte, f.eks., 50 km/t end at hver
> anden bil skal begynde i indfletningen med 25 km/t fordi der skal
> laves plads til dem der er kørt udenom i 2. spor.

Det skyldes jo også - kan man sige - at dem der kører i højre spor kører for
tæt på den forankørende, så der bliver for lidt plads til at flette ind på
;)

>> Og når hastigheden går ned, så er vi nogen der er hurtige til at
>> finde overhalingsbanen, fordi det er træls at køre uden fartpilot :)
>>
> Altså et rent luksusproblem.
>
> (Lidt sjovt at tænke på hvor meget der kan skrives når nøjagtig samme
> problem omfatter to lastbiler på en motorvej.)

Jamen det er også noget andet ;)

--
Per, Esbjerg



Ukendt (01-02-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 01-02-07 11:48

Per Henneberg Kristensen wrote:
>
> Det skyldes jo også - kan man sige - at dem der kører i højre spor
> kører for tæt på den forankørende, så der bliver for lidt plads til
> at flette ind på ;)
>
Det er jo kun fordi at de allerede har flettet, og dermed brugt pladsen
Nå man så skal til at give plads endnu en gang, så skal alle til at bremse,
og det er uhensigtsmæssigt.


Finn Guldmann (03-02-2007)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 03-02-07 14:38

Per Henneberg Kristensen skrev:
>> Det er er altafgørende for hvor lang en kø før en indsnævring bliver
>> er jo nu engang den hastighed hvormed der køres ind i indsnævringen.
>> jo højere denne hastighed er jo flere biler kommer der igennem.
> De biler der kommer foran kommer jo vitterligt foran! Det gælder hele vejen
> ned af Autobahnen. Jeg ser det fra mit førerhus i min Golf lige som du ser
> det fra dit førerskur i din lastbil :) - at blierne suser forbi og når man
> så samtidig kan se en forhindring forude, så ved man jo godt at man bliver
> nødt til at sætte farten ned. En hastighedsbegrænsning på 80 km/t bliver
> stort set ignoreret af lastbilchauffører, mens racerne - som lige har
> overhalet en få meter før - gerne vil ned på 80 eller lidt lavere.
> Irriterende.
>
Nu er de der 80 km/t jo generel på motorvej dernede, for lastbilerne.

At det så accepteres, undtagen nord for Stockholm og syd for Rom, at vi
kører 90 km/t er jo blot et udtryk for at selv myndighederne kan indse
det smarte i at de fleste kører med samme hastighed.

At der så ikke gælder nogen som helst hastighedsgrænse for en tysker der
er bag en lastbil er en anden sag. (End ikke at der ligger en politibil
lige bag en lastbil der kører det, for alle, tilladte + 2 km gennem et
vejarbejde, kan få dem til at blive bag ved.)

Men det er da rart at se at det ikke kun er overfor lastbilerne de laver
den der.

> Og når så der er masser af trafik, så er man så godt som sikker på at alle
> disse i sidste øjebliks-overhalere kommer og sætter hastigheden for langt
> ned, hvilket medvirker til et stort hul til de biler der kører foran.
> Det er et større problem for mig når jeg kører med campingvogn, end biler
> der overhaler en kø. På de tyske motorveje behøver det ikke nødvendigvis at
> være en fordel, fordi venstre bane kører ofte langsommere end højre :)
>
Ulempen for tyskerne er at de ikke har fletreglen, og derfor skal
afvente plads inden de skifter tilbage til højre spor. Og for at denne
plads opstår skal alle dem i højre spor sætte farten endnu mere ned.

>> Og det må da, alt andet lige, være smartere for alle at denne
>> hastighed kan holdet på de tilladte, f.eks., 50 km/t end at hver
>> anden bil skal begynde i indfletningen med 25 km/t fordi der skal
>> laves plads til dem der er kørt udenom i 2. spor.
> Det skyldes jo også - kan man sige - at dem der kører i højre spor kører for
> tæt på den forankørende, så der bliver for lidt plads til at flette ind på
> ;)
>
Der bliver forskellen jo ikke så stor, medmindre man accepterer at
regler om afstand ikke gælder lige efter indsnævringen.

>>> Og når hastigheden går ned, så er vi nogen der er hurtige til at
>>> finde overhalingsbanen, fordi det er træls at køre uden fartpilot :)
>> Altså et rent luksusproblem.
>> (Lidt sjovt at tænke på hvor meget der kan skrives når nøjagtig samme
>> problem omfatter to lastbiler på en motorvej.)
> Jamen det er også noget andet ;)
>
Det er der endnu ikke er nogen der har givet mig en acceptabel
forklaring på hvorfor det er anderledes.

--
MVH Finn Tid at hejse flaget!!!
Der er fundet en kræftform rygning IKKE får skylden for.

FBJ (24-01-2007)
Kommentar
Fra : FBJ


Dato : 24-01-07 22:05

JS wrote:
> Og hvis man gør det rationelt mest rigtige, nemlig at køre
> helt frem til indfletningen i venstre spor, får man horn,
> lygter, finger og billister, der ligger og svinger over i
> venstre vejbane for at afspærre én vejen.

Gøre som i Tyskland:
Man SKAL køre frem til indfletningen og dem der ligger i den åbne
bane SKAL give plads efter 1 + 1 princippet.
Der kan, og der bliver, givet bøder for ikke at køre frem til
indfletningen og der gives bøder for ikke at give plads til
dette.
--
F.B.J.



Finn Guldmann (27-01-2007)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 27-01-07 11:26

FBJ skrev:
>> Og hvis man gør det rationelt mest rigtige, nemlig at køre
>> helt frem til indfletningen i venstre spor, får man horn,
>> lygter, finger og billister, der ligger og svinger over i
>> venstre vejbane for at afspærre én vejen.
> Gøre som i Tyskland:
> Man SKAL køre frem til indfletningen og dem der ligger i den åbne
> bane SKAL give plads efter 1 + 1 princippet.
> Der kan, og der bliver, givet bøder for ikke at køre frem til
> indfletningen og der gives bøder for ikke at give plads til
> dette.
>
Det sidste er vigtig, men det først er tåbeligt.

At give bøder for at flette sammen hvor det er naturligt for
trafikstrømmen er da kun med til at gøre problemet endnu størrere.

Og det kan da ikke blive mindre af at de i Tyskland IKKE har fletreglen.

Efter deres regler skal du blive i 2. spor til der er plads i 1. spor.
Du har ikke krav på at der gøres plads. Dog har de samme regel som vi
har om at man ikke må overhale højre om, specielt ikke om en der blinker
til højre.

Men at "køre" trafikken på de vilkår er jo netop med til at forstærke
problemet.

For når indfletning til 1. spor først kan ske når man har overhalet en
der allerede kører der, markeret at man vil til højre og afventet at den
anden har lavet pladsen er det da virkelig at trafikstrømmen går i stå.

Hvis det var almindeligt at holde passende afstand ville det kunne
fungere med den danske fletregel. Men det er jo ikke almindeligt.

derfor kommer der flest biler forbi en forhindring indenfor et givent
tidsrum hvis indfletning til et spor sker hvor der er plads til det. Og
så er det ligegyldigt om det er 100 m 500 m eller 5 km før indsnævringen.

--
MVH Finn Tid at hejse flaget!!!
Der er fundet en kræftform rygning IKKE får skylden for.

claus b. p. (24-01-2007)
Kommentar
Fra : claus b. p.


Dato : 24-01-07 22:59


"JS" <js_539@hotmail.com> wrote in message
news:45b7ad77$0$3503$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Endnu en gang korser man sig over hvor ringe danskerne er til at få
> trafikken til at flyde, når der sker ændringen i vejforholdene.
> Der er i øjeblikket vejarbejde på ringgadebroen i Århus. De sidste 100m
> (når man kører sydpå) er der kun en vejbane. Vejfolkene skal have ros for
> først at sætte skiltet, der advarer om påbudt indfletning, kun max 100m
> før selve indfletningen skal ske. Men hvad sker der: folk og klaphatte
> stimler sammen i højre bane allerede på nordsiden af broen, så asfalten i
> venstre blot ligger og griner af dem.
> Og hvis man gør det rationelt mest rigtige, nemlig at køre helt frem til
> indfletningen i venstre spor, får man horn, lygter, finger og billister,
> der ligger og svinger over i venstre vejbane for at afspærre én vejen.
> Det er da simpelthen hen utroligt - det kræver ikke matematisk
> studentereksamen at regne ud, at det skaber hurtigst trafikafvikling, at
> fylde vejen op i begge spor fra en ende af, og holde afstand til sidst, så
> der er mulighed for indfletning. Jeg kan da godt se, at det kan virke
> provokerende, at man overhaler 30 biler for lige at presse sig ind til
> sidst, men det er jo deres egen skyld. De kan blot lære at holde 2x15 i
> stedet, så ville det ikke ske og alle ville komme hurtigere hjem til
> kaffen...
>
> Men: er der nedskrevne regler for den slags eller er der nogen autoritære
> hoveder, der har udtalt sig om hvordan man bør gebærde sig i disse
> situationer? De fleste tyskere kan finde ud af det - hvorfor kan danskerne
> ikke?
Selvom jeg, som du, ville ønske at folk ville vente med at flette ind, så er
det altså sådan den danske trafikkultur er nu. Følg den hvis du vil undgå
hjertestop, for at drøne afsted i den frie bane bliver betragtet som at
springe over i køen, og det hidser folk op. Du bliver heller ikke lukket ind
foran mig!
Men det kræver en decideret målrettet kampagne over flere måneder at ændre
en kultur, og det er nok ikke det der står først på Rådets ønskeseddel, selv
om det måske kunne være en del af en samlet pakke, hvor man også lærte folk
at nødsporet ikke er en overhalingsbane ved trafikulykker.
Samtidig kan jeg jo lige fremytre, at jeg ikke kan forstå man ikke fra
politiets side prioriterer at få løst trafikkøer op så hurtigt som muligt,
istedet for blot at spærre alt af ifb.m. ulykker på motorvejen. Selvfølgelig
skal redningsfolk og vejarbejdere kunne arbejde så sikkert som muligt, men
at lade motorveje være spærret i flere timer, som man ofte ser ved ulykker,
skaber stressede og ophidsede bilister som måske får lavet den næste ulykke
i bar arrigskab. Foruden selvfølgelig de samfundsmæssige økonomiske tab
disse forsinkelser forårsager. Det mindste man kunne gøre var da at lede
bilerne af vejen på sidste afkørsel før uheldet.
Det hjælper selvfølgelig ikke meget ved længerevarende vejarbejder, men folk
har så forbandet travlt med at få lavet "miljøprioriterede" veje på de
landeveje der er blevet afløst af motorvejene, så de ofte ikke er et reelt
fornuftigt alternativ. De mange må lide for at få kan få det bedre.

Pyh. Det skulle bare have luft.

/Claus



JS (25-01-2007)
Kommentar
Fra : JS


Dato : 25-01-07 21:40

claus b. p. wrote:
> "JS" <js_539@hotmail.com> wrote in message
> news:45b7ad77$0$3503$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>>
>> Men: er der nedskrevne regler for den slags eller er der nogen
>> autoritære hoveder, der har udtalt sig om hvordan man bør gebærde
>> sig i disse situationer? De fleste tyskere kan finde ud af det -
>> hvorfor kan danskerne ikke?

> Selvom jeg, som du, ville ønske at folk ville vente med at flette
> ind, så er det altså sådan den danske trafikkultur er nu. Følg den
> hvis du vil undgå hjertestop, for at drøne afsted i den frie bane
> bliver betragtet som at springe over i køen, og det hidser folk op.
> Du bliver heller ikke lukket ind foran mig!

Stor dreng



Martin (25-01-2007)
Kommentar
Fra : Martin


Dato : 25-01-07 09:49

"JS" <js_539@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:45b7ad77$0$3503$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Endnu en gang korser man sig over hvor ringe danskerne er til at få
> trafikken til at flyde, når der sker ændringen i vejforholdene.
> Der er i øjeblikket vejarbejde på ringgadebroen i Århus. De sidste 100m
> (når man kører sydpå) er der kun en vejbane. Vejfolkene skal have ros for
> først at sætte skiltet, der advarer om påbudt indfletning, kun max 100m
> før selve indfletningen skal ske. Men hvad sker der: folk og klaphatte
> stimler sammen i højre bane allerede på nordsiden af broen, så asfalten i
> venstre blot ligger og griner af dem.
> Og hvis man gør det rationelt mest rigtige, nemlig at køre helt frem til
> indfletningen i venstre spor, får man horn, lygter, finger og billister,
> der ligger og svinger over i venstre vejbane for at afspærre én vejen.
> Det er da simpelthen hen utroligt - det kræver ikke matematisk
> studentereksamen at regne ud, at det skaber hurtigst trafikafvikling, at
> fylde vejen op i begge spor fra en ende af, og holde afstand til sidst, så
> der er mulighed for indfletning. Jeg kan da godt se, at det kan virke
> provokerende, at man overhaler 30 biler for lige at presse sig ind til
> sidst, men det er jo deres egen skyld. De kan blot lære at holde 2x15 i
> stedet, så ville det ikke ske og alle ville komme hurtigere hjem til
> kaffen...
>
> Men: er der nedskrevne regler for den slags eller er der nogen autoritære
> hoveder, der har udtalt sig om hvordan man bør gebærde sig i disse
> situationer? De fleste tyskere kan finde ud af det - hvorfor kan danskerne
> ikke?

Selv om der er vejarbejde gølder færdselsloven stadig!

De fleste steder opsættes skilte, som viser om der skal flettes eller om der
skal foretages vognbaneskift. Langt de fleste gange er det vognbaneskift, og
mon ikke også det er tilfældet ved ringgadebroen i Århus?

Du kan så mene, at folk er klaphatte, men de har formentlig forstået
færdselsloven noget bedre end dig!

/Martin



JS (25-01-2007)
Kommentar
Fra : JS


Dato : 25-01-07 21:42

Martin wrote:
> "JS" <js_539@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:45b7ad77$0$3503$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>>
>> Men: er der nedskrevne regler for den slags eller er der nogen
>> autoritære hoveder, der har udtalt sig om hvordan man bør gebærde
>> sig i disse situationer? De fleste tyskere kan finde ud af det -
>> hvorfor kan danskerne ikke?
>
> Selv om der er vejarbejde gølder færdselsloven stadig!

Og den viser du da tydeligt at du ikke kender, hvis du mener nedenstående.

> De fleste steder opsættes skilte, som viser om der skal flettes eller
> om der skal foretages vognbaneskift. Langt de fleste gange er det
> vognbaneskift, og mon ikke også det er tilfældet ved ringgadebroen i
> Århus?

Helt sikkert, men ikke 2 km før skiltet!!!

>
> Du kan så mene, at folk er klaphatte, men de har formentlig forstået
> færdselsloven noget bedre end dig!

Næ, formentlig ikke!



Niels Andersen (25-01-2007)
Kommentar
Fra : Niels Andersen


Dato : 25-01-07 13:49

On Jan 24, 8:04 pm, "JS" <js_...@hotmail.com> wrote:
[Indfletning]
> Men hvad sker der: folk og klaphatte stimler sammen
> i højre bane allerede på nordsiden af broen, så asfalten i venstre blot
> ligger og griner af dem.
> Og hvis man gør det rationelt mest rigtige, nemlig at køre helt frem til
> indfletningen i venstre spor, får man horn, lygter, finger og billister, der
> ligger og svinger over i venstre vejbane for at afspærre én vejen.

Jeg fletter altid i god tid. Jeg ved godt det er en dårlig ide, men
jeg frygter altid at jeg ikke bliver lukket ind. Jeg er vant til at det
er noget man kæmper for, og det vil jeg altså have god tid til.

Men hvis man nu er klar til at kræve sin plads, og tage den risiko det
giver, så er her et lille tip: Lad være med at køre hurtigere end de
andre, hold dig på samme niveau. Hvis du ikke overhaler nogen, er der
ingen der bliver sure over det. Du kommer godt nok ikke selv hurtigere
frem af det, men asfalten bliver udnyttet. Med lidt held kommer du ind
igen samme sted som du kom fra.

> Men: er der nedskrevne regler for den slags eller er der nogen autoritære
> hoveder, der har udtalt sig om hvordan man bør gebærde sig i disse
> situationer?

Jeg kan ikke mindes at have lært noget om dette da jeg tog kørekort,
og jeg kender ikke en let-tilgængelig måde at tjekke færdselsloven
på.

Men en anden i tråden antydede, at der er forskel på et flette-skilt
og et vognbane-skift-skilt. Jeg tror godt jeg ved hvad forskellen er
udseende-mæssigt, men hvordan loven er mht. vognbane-skift-skiltet
aner jeg ikke.

--
Mvh.

Niels Andersen


Ukendt (25-01-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 25-01-07 14:22


"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> skrev i en meddelelse
news:1169729314.284814.107630@k78g2000cwa.googlegroups.com...
On Jan 24, 8:04 pm, "JS" <js_...@hotmail.com> wrote:
[Indfletning]

>Men en anden i tråden antydede, at der er forskel på et flette-skilt
og et vognbane-skift-skilt. Jeg tror godt jeg ved hvad forskellen er
udseende-mæssigt, men hvordan loven er mht. vognbane-skift-skiltet
>aner jeg ikke.

--
Det er jo rimelig væsenligt at vide

Flette-skilt: den der er forrest skifter vognbane

Vognbane-skift-skilt: Den som kører i højre vognbane må først skifte
vognbane, når han/hun overhovedet ikke generer billister i venstre vognbane.

/HB



Sættenissen (25-01-2007)
Kommentar
Fra : Sættenissen


Dato : 25-01-07 14:41


"HB" <nomail(snabela)service.dk> skrev i en meddelelse
news:45b8af02$0$4168$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>
> "Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> skrev i en meddelelse
> news:1169729314.284814.107630@k78g2000cwa.googlegroups.com...
> On Jan 24, 8:04 pm, "JS" <js_...@hotmail.com> wrote:
> [Indfletning]
>
>>Men en anden i tråden antydede, at der er forskel på et flette-skilt
> og et vognbane-skift-skilt. Jeg tror godt jeg ved hvad forskellen er
> udseende-mæssigt, men hvordan loven er mht. vognbane-skift-skiltet
>>aner jeg ikke.
>
> --
> Det er jo rimelig væsenligt at vide
>
> Flette-skilt: den der er forrest skifter vognbane
>
> Vognbane-skift-skilt: Den som kører i højre vognbane må først skifte
> vognbane, når han/hun overhovedet ikke generer billister i venstre
> vognbane.
>
>

Det sidste gælder også den anden vej - altså fra venstre mod højre.
Desuden er det ikke 'overhovedet ikke genererer' - men det hedder noget i
retning af 'til væsentlig ulempe' - dvs. at den forulempede skal tåle gener
f.eks. file lidt på bremsen for at skaffe ny bremseafsatand.

Knud



Ukendt (25-01-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 25-01-07 15:18


"Sættenissen" <sattenissen@bat.lk> skrev i en meddelelse
news:45b8b369$0$3493$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "HB" <nomail(snabela)service.dk> skrev i en meddelelse
> news:45b8af02$0$4168$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>>
>> "Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> skrev i en meddelelse
>> news:1169729314.284814.107630@k78g2000cwa.googlegroups.com...
>> On Jan 24, 8:04 pm, "JS" <js_...@hotmail.com> wrote:
>> [Indfletning]
>>
>>>Men en anden i tråden antydede, at der er forskel på et flette-skilt
>> og et vognbane-skift-skilt. Jeg tror godt jeg ved hvad forskellen er
>> udseende-mæssigt, men hvordan loven er mht. vognbane-skift-skiltet
>>>aner jeg ikke.
>>
>> --
>> Det er jo rimelig væsenligt at vide
>>
>> Flette-skilt: den der er forrest skifter vognbane
>>
>> Vognbane-skift-skilt: Den som kører i højre vognbane må først skifte
>> vognbane, når han/hun overhovedet ikke generer billister i venstre
>> vognbane.
>>
>>
>
> Det sidste gælder også den anden vej - altså fra venstre mod højre.
> Desuden er det ikke 'overhovedet ikke genererer' - men det hedder noget i
> retning af 'til væsentlig ulempe' - dvs. at den forulempede skal tåle
> gener f.eks. file lidt på bremsen for at skaffe ny bremseafsatand.
>
> Knud

Jo jo..kunne jo også bare have slået det op, så jeg var lidt mere ordkorrekt
;)
Men du har ret - ellers ville det jo være umuligt at skifte vognbane visse
steder.

/HB



Dan Mortensen (25-01-2007)
Kommentar
Fra : Dan Mortensen


Dato : 25-01-07 15:19

"Sættenissen" <sattenissen@bat.lk> wrote in message
news:45b8b369$0$3493$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
>
> Det sidste gælder også den anden vej - altså fra venstre mod højre.
> Desuden er det ikke 'overhovedet ikke genererer' - men det hedder noget i
> retning af 'til væsentlig ulempe' - dvs. at den forulempede skal tåle
> gener f.eks. file lidt på bremsen for at skaffe ny bremseafsatand.

Det er faktisk ikke væsentlig ulempe med unødig ulempe når vi snakker
almindelige personbiler.

Stk. 2. Kørende skal før igangsætning fra kanten af vejen, ved vognbaneskift
eller anden ændring af køretøjets placering til siden sikre sig, at manøvren
kan udføres uden fare eller unødig ulempe for andre. Det samme gælder, når
den kørende vil standse eller hurtigt nedsætter hastigheden.


/DM



Peter Dalgaard (25-01-2007)
Kommentar
Fra : Peter Dalgaard


Dato : 25-01-07 16:00

"Dan Mortensen" <someone@microsoft.com> writes:

> "Sættenissen" <sattenissen@bat.lk> wrote in message
> news:45b8b369$0$3493$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> >
> >
> > Det sidste gælder også den anden vej - altså fra venstre mod højre.
> > Desuden er det ikke 'overhovedet ikke genererer' - men det hedder noget i
> > retning af 'til væsentlig ulempe' - dvs. at den forulempede skal tåle
> > gener f.eks. file lidt på bremsen for at skaffe ny bremseafsatand.
>
> Det er faktisk ikke væsentlig ulempe med unødig ulempe når vi snakker
> almindelige personbiler.
>
> Stk. 2. Kørende skal før igangsætning fra kanten af vejen, ved vognbaneskift
> eller anden ændring af køretøjets placering til siden sikre sig, at manøvren
> kan udføres uden fare eller unødig ulempe for andre. Det samme gælder, når
> den kørende vil standse eller hurtigt nedsætter hastigheden.

Jep. "Unødig ulempe" dækker så vidt jeg husker fra teoritimerne i
grove træk at køre ind foran folk så de skal bremse ned. Man kan jo
bare blive der hvor man er indtil der bliver plads (engang henad
midnat...). Derimod er det ikke unødigt at bremse fordi man skal dreje
fra, eller fordi vognbanen ikke er længere.

Ved motorvejsarbejderne er det typisk vognbaneskiftreglen der gælder,
så dem i yderbanen hænger principielt på at vente til der bliver gjort
plads i inderbanen. At folk så i almindelighed er mere venlige end de
er forpligtede til at være er en anden sag (et eller andet sted tæller
hensynsreglen vel, men ikke nødvendigvis ved hveranden bil).

--
O__ ---- Peter Dalgaard Øster Farimagsgade 5, Entr.B
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics PO Box 2099, 1014 Cph. K
(*) \(*) -- University of Copenhagen Denmark Ph: (+45) 35327918
~~~~~~~~~~ - (p.dalgaard@biostat.ku.dk) FAX: (+45) 35327907

Finn Guldmann (27-01-2007)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 27-01-07 11:36

Niels Andersen skrev:
> Men hvis man nu er klar til at kræve sin plads, og tage den risiko det
> giver, så er her et lille tip: Lad være med at køre hurtigere end de
> andre, hold dig på samme niveau. Hvis du ikke overhaler nogen, er der
> ingen der bliver sure over det. Du kommer godt nok ikke selv hurtigere
> frem af det, men asfalten bliver udnyttet. Med lidt held kommer du ind
> igen samme sted som du kom fra.
>
Jeg vil tillade mig at hævde at den model vil betyde at den du har kørt
ved siden af, villigt og af sig selv, giver dig plads til at komme ind
foran ham når du ikke længere kan køre i 2. spor.

Og hvis alle gjorde det (det ene og det andet) ville de fleste
køproblemer blive meget mindre.

> Men en anden i tråden antydede, at der er forskel på et flette-skilt
> og et vognbane-skift-skilt. Jeg tror godt jeg ved hvad forskellen er
> udseende-mæssigt, men hvordan loven er mht. vognbane-skift-skiltet
> aner jeg ikke.
>
Med "flet-skilt" har du krav på at dem i det andet spor giver plads. Med
"skift-skilt" skal du afvente at de giver dig pladsen.

Men modsat andre mener jeg at det mest brugte skilt er "flet-skiltet".

--
MVH Finn Tid at hejse flaget!!!
Der er fundet en kræftform rygning IKKE får skylden for.

Ukendt (25-01-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 25-01-07 16:24

JS wrote:
> Endnu en gang korser man sig over hvor ringe danskerne er til at få
> trafikken til at flyde, når der sker ændringen i vejforholdene.
> Der er i øjeblikket vejarbejde på ringgadebroen i Århus. De sidste
> 100m (når man kører sydpå) er der kun en vejbane. Vejfolkene skal
> have ros for først at sætte skiltet, der advarer om påbudt
> indfletning, kun max 100m før selve indfletningen skal ske. Men hvad
> sker der: folk og klaphatte stimler sammen i højre bane allerede på
> nordsiden af broen, så asfalten i venstre blot ligger og griner af
> dem. Og hvis man gør det rationelt mest rigtige, nemlig at køre helt frem
> til indfletningen i venstre spor, får man horn, lygter, finger og
> billister, der ligger og svinger over i venstre vejbane for at
> afspærre én vejen. Det er da simpelthen hen utroligt - det kræver ikke
> matematisk
> studentereksamen at regne ud, at det skaber hurtigst trafikafvikling,
> at fylde vejen op i begge spor fra en ende af, og holde afstand til
> sidst, så der er mulighed for indfletning. Jeg kan da godt se, at det
> kan virke provokerende, at man overhaler 30 biler for lige at presse
> sig ind til sidst, men det er jo deres egen skyld. De kan blot lære
> at holde 2x15 i stedet, så ville det ikke ske og alle ville komme
> hurtigere hjem til kaffen...
>
> Men: er der nedskrevne regler for den slags eller er der nogen
> autoritære hoveder, der har udtalt sig om hvordan man bør gebærde sig
> i disse situationer? De fleste tyskere kan finde ud af det - hvorfor
> kan danskerne ikke?



Om man fletter sammen præcis ved indfletningen eller 1km før, kan da gå ud
på et. Jo større aftand man fletter sammen over, jo mere smidigt foregår det
som regel. Uanset hvordan du vender og drejer det, kan du kun få den samme
mængde biler igennem indfletningen. Når folk har lagt sig i en lang kø før
indfletningen, har de jo sådan set bare allerede flettet optimalt og lader
trafikken flyder. Når der så kommer en tågenakke og lige fiser forbi hele
køen, og skaber prop ved indfletningen, så alle skal stoppe, så er det altså
ikke underligt at folk bliver gale.

/David




--
Med venlig hilsen,



David Bjergsø
-------------------------------------------------
Indutek Scandinavia
Toftevej 10, Søborg
3250 Gilleleje

www.indutek.com
Tel..:+45 70 23 08 00
Fax.:+45 70 23 88 00


Leonard (25-01-2007)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 25-01-07 16:32

"DrPepper" <davidb(a)FJERNindutek.com> wrote:

>Om man fletter sammen præcis ved indfletningen eller 1km før, kan da gå ud
>på et.

På en lang øde motorvej måske, men på almndelige veje med sideveje
osv. blokeres der ofte unødigt for anden trafik ved at lave køen
unødigt lang.

--
Leonard

JS (25-01-2007)
Kommentar
Fra : JS


Dato : 25-01-07 21:48

DrPepper wrote:
>
> Om man fletter sammen præcis ved indfletningen eller 1km før, kan da
> gå ud på et. Jo større aftand man fletter sammen over, jo mere
> smidigt foregår det som regel. Uanset hvordan du vender og drejer
> det, kan du kun få den samme mængde biler igennem indfletningen. Når
> folk har lagt sig i en lang kø før indfletningen, har de jo sådan set
> bare allerede flettet optimalt og lader trafikken flyder. Når der så
> kommer en tågenakke og lige fiser forbi hele køen, og skaber prop ved
> indfletningen, så alle skal stoppe, så er det altså ikke underligt at
> folk bliver gale.


Prøv at tage legoklodserne eller lehetøjsbilerne frem derhjemme og lav
eksemplet.
Ved at lave slange bliver køen så lang, at den kan forplante sig til
lyskryds eller andre knudepunkter - i dette tilfælde hænger bilerne i
krydset med Søren Frichs vej. Folk skifter bane på mange forskellige steder
langs slangen, hvilket skaber uforudsigelighed og folk i slangen begynder at
bremse unødigt.
Hvis alle derimod marcherede op i begge vejbaner fra en ende af og lavede
flydende sammenfletning ved at give god plads, ville der slet ikke være
behov for opbremsninger. Og det er det man lærer i teorilokalet.



Ukendt (26-01-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 26-01-07 13:23

JS wrote:
> DrPepper wrote:
>>
>> Om man fletter sammen præcis ved indfletningen eller 1km før, kan da
>> gå ud på et. Jo større aftand man fletter sammen over, jo mere
>> smidigt foregår det som regel. Uanset hvordan du vender og drejer
>> det, kan du kun få den samme mængde biler igennem indfletningen. Når
>> folk har lagt sig i en lang kø før indfletningen, har de jo sådan set
>> bare allerede flettet optimalt og lader trafikken flyder. Når der så
>> kommer en tågenakke og lige fiser forbi hele køen, og skaber prop ved
>> indfletningen, så alle skal stoppe, så er det altså ikke underligt at
>> folk bliver gale.
>
>
> Prøv at tage legoklodserne eller lehetøjsbilerne frem derhjemme og lav
> eksemplet.
> Ved at lave slange bliver køen så lang, at den kan forplante sig til
> lyskryds eller andre knudepunkter - i dette tilfælde hænger bilerne i
> krydset med Søren Frichs vej. Folk skifter bane på mange forskellige
> steder langs slangen, hvilket skaber uforudsigelighed og folk i
> slangen begynder at bremse unødigt.
> Hvis alle derimod marcherede op i begge vejbaner fra en ende af og
> lavede flydende sammenfletning ved at give god plads, ville der slet
> ikke være behov for opbremsninger. Og det er det man lærer i
> teorilokalet.

Lad os da bare være konkrete her, jeg snakker specifikt om den sidste del af
hillerødmotorvejen, men det er jo ikke til at gætte når jeg ikke lige nævner
det. Men det ændrer ikke på faktum, at man ikke kan få flere biler igennem
indfletningen, om man fleter præcis ved indfletningen eller i løbet af den
foregående kilometer. Jeg kan da godt se at det er upratisk andre steder
hvor man kan komme til at spærre for sideveje osv. det er vi helt enige om.

/David


Finn Guldmann (27-01-2007)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 27-01-07 11:39

DrPepper skrev:
>> Men: er der nedskrevne regler for den slags eller er der nogen
>> autoritære hoveder, der har udtalt sig om hvordan man bør gebærde sig
>> i disse situationer? De fleste tyskere kan finde ud af det - hvorfor
>> kan danskerne ikke?
> Om man fletter sammen præcis ved indfletningen eller 1km før, kan da gå
> ud på et. Jo større aftand man fletter sammen over, jo mere smidigt
> foregår det som regel. Uanset hvordan du vender og drejer det, kan du
> kun få den samme mængde biler igennem indfletningen. Når folk har lagt
> sig i en lang kø før indfletningen, har de jo sådan set bare allerede
> flettet optimalt og lader trafikken flyder. Når der så kommer en
> tågenakke og lige fiser forbi hele køen, og skaber prop ved
> indfletningen, så alle skal stoppe, så er det altså ikke underligt at
> folk bliver gale.
>
Herligt at se at man ikke er helt alene med sin indstilling til de ting.

--
MVH Finn Tid at hejse flaget!!!
Der er fundet en kræftform rygning IKKE får skylden for.

Frodo Nifinger (28-01-2007)
Kommentar
Fra : Frodo Nifinger


Dato : 28-01-07 01:01

Finn Guldmann wrote:
>>
> Herligt at se at man ikke er helt alene med sin indstilling til de
> ting.

Det er du bestemt ikke.
Det kan virke sådan, fordi folk herinde er bilglade, og har generelt den
opfattelse, at de er bedre billister end gennemsnittet.
Jeg vover den påstand, at det ikke er tilfældet, men derimod at læserne
herinde generelt er mere pågående eller aggressive end gennemsnittet, fordi
bilen er noget, de brænder for og derfor pr. definition har mere ret.
Jeg ser det på de her lange lange tråde, der handler om, hvor tåbelige alle
andre kører.

Til jer, der føler sig ramt, kan jeg anbefale en studietur til Italien i bil
(Med GPS) og så prøve, hvordan man afvikler tæt trafik. Enten får man en
blodprop, nægter at køre mere, eller læner sig tilbage og lader tingene løse
sig selv med lidt årvågenhed og lidt frækhed/charme. Her gir og tar man i
samme ånd. uden ville det simpelthen ikke fungere, og hastighederne er nogle
helt andre end herhjemme.
Jeg kom først op i 5. gear 9 dage efter ankomsten til Lazio og over de 70
km/t, og det var på en tur til Anzio, der var knap så traffikeret.

I er med stor sandsynlighed ikke bedre billister, end flertallet. Lær at
slappe lidt af i stedet. Nyd, når der er plads, og tingene går smidigt og
hurtigt. Og træk lidt på skulderen, og tag tiden, når trafikken strammer
til. Du kan kun gøre det værre ved at hidse dig op og køre umoralsk. (pænt
ord for svinsk)

Mvh

--
Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger



Per Henneberg Kriste~ (31-01-2007)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 31-01-07 19:26

Frodo Nifinger wrote:

> Til jer, der føler sig ramt, kan jeg anbefale en studietur til
> Italien i bil (Med GPS) og så prøve, hvordan man afvikler tæt trafik.
> Enten får man en blodprop, nægter at køre mere, eller læner sig
> tilbage og lader tingene løse sig selv med lidt årvågenhed og lidt
> frækhed/charme. Her gir og tar man i samme ånd. uden ville det
> simpelthen ikke fungere, og hastighederne er nogle helt andre end
> herhjemme.
> Jeg kom først op i 5. gear 9 dage efter ankomsten til Lazio og over
> de 70 km/t, og det var på en tur til Anzio, der var knap så
> traffikeret.

Jeg kan anbefale dig en studietur til Italien, der får dine ovennævnte
oplevelser til at ligne vand. Man har opgivet lysreguleringer, fordi folk
alligevel kører som de vil, der er så meget trafik at hvis bilisterne ikke
var lidt frække, så kom de ingen steder. Man ser stort på en trekant på
spidsen og man hjælper hinanden - og sig selv. Skal man lige ud i en
lysregulering og der ingen biler er i venstresvingssporet, så tager man det,
og det er der ingen der gør af, fordi det gør man måske selv en dag man har
travlt!

I Napoli var det nødvendigt for mig at slå mit spejl ind 2 gange for at
kunne være der for parkerede biler og modkørende trafik. Der er så meget
trafik at det er nødvendigt at slække på reglerne.

Lazio og Anzio ..

> I er med stor sandsynlighed ikke bedre billister, end flertallet. Lær
> at slappe lidt af i stedet. Nyd, når der er plads, og tingene går
> smidigt og hurtigt. Og træk lidt på skulderen, og tag tiden, når
> trafikken strammer til. Du kan kun gøre det værre ved at hidse dig op
> og køre umoralsk. (pænt ord for svinsk)

Hvem kører svinsk ... trold!?

--
Per, Esbjerg



Niels Andersen (25-01-2007)
Kommentar
Fra : Niels Andersen


Dato : 25-01-07 16:30

On Jan 25, 4:23 pm, "DrPepper" <davidb(a)FJERNindutek.com> wrote:
> Om man fletter sammen præcis ved indfletningen eller 1km før, kan da gå ud
> på et. Jo større aftand man fletter sammen over, jo mere smidigt foregår det
> som regel. Uanset hvordan du vender og drejer det, kan du kun få den samme
> mængde biler igennem indfletningen.

Det kommer vel bla. an på hvor mange biler der er plads til før
sammenfletningen. Køen til en sammenfletning kan spærre for
afviklingen af den øvrige trafik. På en motorvej er dette så ikke
noget problem.

Og så er det ikke altid lige let at se hvad der er kø, og hvad der
bare er langsom trafik.

--
Mvh.

Niels Andersen


Finn Guldmann (27-01-2007)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 27-01-07 11:42

Niels Andersen skrev:
>> Om man fletter sammen præcis ved indfletningen eller 1km før, kan da gå ud
>> på et. Jo større aftand man fletter sammen over, jo mere smidigt foregår det
>> som regel. Uanset hvordan du vender og drejer det, kan du kun få den samme
>> mængde biler igennem indfletningen.
> Det kommer vel bla. an på hvor mange biler der er plads til før
> sammenfletningen. Køen til en sammenfletning kan spærre for
> afviklingen af den øvrige trafik. På en motorvej er dette så ikke
> noget problem.
> Og så er det ikke altid lige let at se hvad der er kø, og hvad der
> bare er langsom trafik.
>
Den enkelte løsning er at al langsom trafik er kø.

At der så er en del der ikke fatter det og for sent får skiftet spor,
f.eks. ved en frakørsel hvor køen til frakørslen er så lang at den går
ud i 1. spor, og derfor ligger på siden af køen for at presse sig ind er
kun med til at gøre problemet størrere.

--
MVH Finn Tid at hejse flaget!!!
Der er fundet en kræftform rygning IKKE får skylden for.

Finn Guldmann (27-01-2007)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 27-01-07 11:08

JS skrev:
> Endnu en gang korser man sig over hvor ringe danskerne er til at få
> trafikken til at flyde, når der sker ændringen i vejforholdene.
> Der er i øjeblikket vejarbejde på ringgadebroen i Århus. De sidste 100m (når
> man kører sydpå) er der kun en vejbane. Vejfolkene skal have ros for først
> at sætte skiltet, der advarer om påbudt indfletning, kun max 100m før selve
> indfletningen skal ske. Men hvad sker der: folk og klaphatte stimler sammen
> i højre bane allerede på nordsiden af broen, så asfalten i venstre blot
> ligger og griner af dem.
> Og hvis man gør det rationelt mest rigtige, nemlig at køre helt frem til
> indfletningen i venstre spor, får man horn, lygter, finger og billister, der
> ligger og svinger over i venstre vejbane for at afspærre én vejen.
> Det er da simpelthen hen utroligt - det kræver ikke matematisk
> studentereksamen at regne ud, at det skaber hurtigst trafikafvikling, at
> fylde vejen op i begge spor fra en ende af, og holde afstand til sidst, så
> der er mulighed for indfletning. Jeg kan da godt se, at det kan virke
> provokerende, at man overhaler 30 biler for lige at presse sig ind til
> sidst, men det er jo deres egen skyld. De kan blot lære at holde 2x15 i
> stedet, så ville det ikke ske og alle ville komme hurtigere hjem til
> kaffen...
>
Nu har meget at det man regner ud, efter studentereksamen, det jo med at
så godt ud på papiret, men ikke fungere ude i det virkelige liv.

Det der, alene, er afgørende for hvor hurtigt et antal biler kommer
hurtigst forbi en indsnævring er den hastighed der kan køres med hvor
indsnævringen begynder.

Hvis sammenfletning, med deraf følgende hastighedsnedsættelser, sker
umiddelbart før indsnævringen bliver "indkørselshastigheden" lavere end
den vil blive hvis sammenfletningen sker et stykke før indsnævringen.

Hvis du kan køre 100 m længere frem i 2. spor og presse dig ind foran de
andre kommer du naturligvis det antal biler du overhaler før frem. Men
samtidig forsinker du samme antal biler mere end de ellers ville blive.

Hvis verden var ideel og alle kørte med passende afstand ville tingene
se anderledes ud. Men verden er ikke ideel - den er befolket af mennesker.

> Men: er der nedskrevne regler for den slags eller er der nogen autoritære
> hoveder, der har udtalt sig om hvordan man bør gebærde sig i disse
> situationer? De fleste tyskere kan finde ud af det - hvorfor kan danskerne
> ikke?
>
Tyskerne er verdensmestre i at skabe og hold i kø. Så de er et dårligt
valg til en sammenligning.

Desværre har vi de med at abe efter dem, herhjemme. Så du skal nok
påregne at problemet kun bliver størrere.

Hverken den der holder sig i 1. spor eller den der kører forbi i 2. spor
gør noget, lovmæssig, forkert.

Problemet er det uhensigtsmæssige i at en enkelt bil påtvinger et antal
andre biler længere tid til at komme forbi forhindringen, alene for sin
egen skyld.

--
MVH Finn Tid at hejse flaget!!!
Der er fundet en kræftform rygning IKKE får skylden for.

Peter G C (27-01-2007)
Kommentar
Fra : Peter G C


Dato : 27-01-07 16:23

"JS" <js_539@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:45b7ad77$0$3503$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

[klip]

> Men: er der nedskrevne regler for den slags eller er der nogen autoritære
> hoveder, der har udtalt sig om hvordan man bør gebærde sig i disse
> situationer? De fleste tyskere kan finde ud af det - hvorfor kan danskerne
> ikke?

I Tyskland har man netop lovgivet om det og nedskrevet at man skal gøre
netop som du. Derfor fungerer det nok bedre i Tyskland.

/Peter



Per Henneberg Kriste~ (27-01-2007)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 27-01-07 21:19

Peter G C wrote:

>> Men: er der nedskrevne regler for den slags eller er der nogen
>> autoritære hoveder, der har udtalt sig om hvordan man bør gebærde
>> sig i disse situationer? De fleste tyskere kan finde ud af det -
>> hvorfor kan danskerne ikke?

> I Tyskland har man netop lovgivet om det og nedskrevet at man skal
> gøre netop som du. Derfor fungerer det nok bedre i Tyskland.

Det er nu nogen år siden efterhånden.

--
Per, Esbjerg



Peter G C (28-01-2007)
Kommentar
Fra : Peter G C


Dato : 28-01-07 17:14

"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:45bbb3cd$0$195$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

[klip]

> Det er nu nogen år siden efterhånden.

Ja - bestemt.

Kan godt se at min sætning kunne læses som om der henvises til et
tidspunkt - det var ikke hensigten

/Peter



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408866
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste