/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Suzuki Grand Vitara
Fra : F Andersen


Dato : 23-01-07 20:24

Hej.

Er der nogen der ved hvad det betyder når 4WD lampen på
min suzuki grand vitara XL-7 v6 år 2003 er begyndt at
blinke, lampen lyser i 3 sek. slukker i et ½ sek.
lyser i 3 sek. og det bliver den ved med.

4WD virker ellers fint

Mvh
Flemming



 
 
Morten Fruergaard (23-01-2007)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 23-01-07 22:16

F Andersen wrote:
> Hej.
>
> Er der nogen der ved hvad det betyder når 4WD lampen på
> min suzuki grand vitara XL-7 v6 år 2003 er begyndt at
> blinke, lampen lyser i 3 sek. slukker i et ½ sek.
> lyser i 3 sek. og det bliver den ved med.
>
> 4WD virker ellers fint


Umiddelbart vil jeg tro, at det er fordi, at den ikke kan slippe 4wd = den
altid kører i 4wd med låst centerspær, hvilket er ødelæggende.

--
Mvh. Morten Fruergaard - www.4x4butikken.dk
Alt under 6 cyl er ikke en rigtig motor - med mindre den yder 166 hk/L
Online shop med alarmer, dæk, fælge og xenonkit - OGSÅ til personbiler!
Dæklevering normalt indenfor 3 dage - og vi modtager naturligvis Dankort



F Andersen (24-01-2007)
Kommentar
Fra : F Andersen


Dato : 24-01-07 20:35

Hej Morten Fruergaard

Jeg har nok ikke formuleret mig rigtig,
men når jeg kører i 2H er lampen slukket
og kun træk på baghjulene, og det er rigtig
nok, men i 4H og 4L plinker lampen 4WD men
der er træk på begge aksler.
Ved du om udlæsning af fejl koder kan fortælle
hvad der er galt.

Mvh
Flemming
"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev i en
meddelelse news:45b67b02$0$49200$14726298@news.sunsite.dk...
>F Andersen wrote:
>> Hej.
>>
>> Er der nogen der ved hvad det betyder når 4WD lampen på
>> min suzuki grand vitara XL-7 v6 år 2003 er begyndt at
>> blinke, lampen lyser i 3 sek. slukker i et ½ sek.
>> lyser i 3 sek. og det bliver den ved med.
>>
>> 4WD virker ellers fint
>
>
> Umiddelbart vil jeg tro, at det er fordi, at den ikke kan slippe 4wd = den
> altid kører i 4wd med låst centerspær, hvilket er ødelæggende.
>
> --
> Mvh. Morten Fruergaard - www.4x4butikken.dk
> Alt under 6 cyl er ikke en rigtig motor - med mindre den yder 166 hk/L
> Online shop med alarmer, dæk, fælge og xenonkit - OGSÅ til personbiler!
> Dæklevering normalt indenfor 3 dage - og vi modtager naturligvis Dankort
>



Morten Fruergaard (24-01-2007)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 24-01-07 21:05

F Andersen wrote:
> Hej Morten Fruergaard
>
> Jeg har nok ikke formuleret mig rigtig,
> men når jeg kører i 2H er lampen slukket
> og kun træk på baghjulene, og det er rigtig
> nok, men i 4H og 4L plinker lampen 4WD men
> der er træk på begge aksler.

Så vil jeg tro, at det er fordi, at den IKKE kan låse centerspærret.
Hvis det er det, så kan den stadig trække på begge aksler, men hvis den
mister grippet i fx bagenden så vil den ikke trække i forenden.

> Ved du om udlæsning af fejl koder kan fortælle
> hvad der er galt.


Nej, det ved jeg ikke.

Men prøv at se efter i din instruktionsbog. Står der ikke noget der?

--
Mvh. Morten Fruergaard - www.4x4butikken.dk
Alt under 6 cyl er ikke en rigtig motor - med mindre den yder 166 hk/L
Online shop med alarmer, dæk, fælge og xenonkit - OGSÅ til personbiler!
Dæklevering normalt indenfor 3 dage - og vi modtager naturligvis Dankort



F Andersen (24-01-2007)
Kommentar
Fra : F Andersen


Dato : 24-01-07 21:53

Hej.

Der er ikke differentiale i mellem for og bag aksel på den her model,
der sider en transfergearkasse der overføre lige meget kraft til for
og bag aksel, forreste differentialehus er udstyret med et free og lock
System.

Der står ikke noget i instruktionsbog om det.

Mvh
Flemming

"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev i en
meddelelse news:45b7bbde$0$49199$14726298@news.sunsite.dk...
>F Andersen wrote:
>> Hej Morten Fruergaard
>>
>> Jeg har nok ikke formuleret mig rigtig,
>> men når jeg kører i 2H er lampen slukket
>> og kun træk på baghjulene, og det er rigtig
>> nok, men i 4H og 4L plinker lampen 4WD men
>> der er træk på begge aksler.
>
> Så vil jeg tro, at det er fordi, at den IKKE kan låse centerspærret.
> Hvis det er det, så kan den stadig trække på begge aksler, men hvis den
> mister grippet i fx bagenden så vil den ikke trække i forenden.
>
>> Ved du om udlæsning af fejl koder kan fortælle
>> hvad der er galt.
>
>
> Nej, det ved jeg ikke.
>
> Men prøv at se efter i din instruktionsbog. Står der ikke noget der?
>
> --
> Mvh. Morten Fruergaard - www.4x4butikken.dk
> Alt under 6 cyl er ikke en rigtig motor - med mindre den yder 166 hk/L
> Online shop med alarmer, dæk, fælge og xenonkit - OGSÅ til personbiler!
> Dæklevering normalt indenfor 3 dage - og vi modtager naturligvis Dankort
>



Morten Fruergaard (25-01-2007)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 25-01-07 07:20

F Andersen wrote:
> Der er ikke differentiale i mellem for og bag aksel på den her model,
> der sider en transfergearkasse der overføre lige meget kraft til for
> og bag aksel, forreste differentialehus er udstyret med et free og
> lock System.

Jeg er 99 % sikker på, at du ikke har ret og at Grand Vitara har centerspær,
som går i indgreb, når man sætter den i 4x4.

Hvis den ikke har centerspær, så vil den nemlig heller ikke overføre meget
kraft til for og bag aksel - lidt ligesom en bakaksel uden spær - hvis den
spinner på det ene hjul, så vil det anden hjul (uden spær) stå stille.
Ligelides vil din 4x4 uden centerspær stå stille, hvis blot eet af hjulene
spinner.

--
Mvh. Morten Fruergaard - www.4x4butikken.dk
Alt under 6 cyl er ikke en rigtig motor - med mindre den yder 166 hk/L
Online shop med alarmer, dæk, fælge og xenonkit - OGSÅ til personbiler!
Dæklevering normalt indenfor 3 dage - og vi modtager naturligvis Dankort



Morten From Sønderga~ (25-01-2007)
Kommentar
Fra : Morten From Sønderga~


Dato : 25-01-07 20:54

On Thu, 25 Jan 2007 07:20:20 +0100, "Morten Fruergaard" <mit fornavn @
mit efternavn . com> wrote:

>F Andersen wrote:
>> Der er ikke differentiale i mellem for og bag aksel på den her model,
>> der sider en transfergearkasse der overføre lige meget kraft til for
>> og bag aksel, forreste differentialehus er udstyret med et free og
>> lock System.
>
>Jeg er 99 % sikker på, at du ikke har ret og at Grand Vitara har centerspær,
>som går i indgreb, når man sætter den i 4x4.

Nu er Suzuki ikke det jeg ved mest om, men jeg har da engang haft
stukket hovedet ind i en og jeg synes at kunne huske at den er
udstyret med samme primitive 4-hjulstræk som en Land-Rover Seriebil,
Toyota Hilux og andre veteranbiler. Kort sagt permanent baghjulstræk
og forhjulstrækket kan så slås til eller fra. I og med at der ikke er
noget centerdifferentiale er der heller ikke noget center-spær.



--
Morten F. Søndergaard
Land Rover 90 TD '87

F Andersen (25-01-2007)
Kommentar
Fra : F Andersen


Dato : 25-01-07 22:31

Du har ret Morten From Søndergaard, der står
følgende på suzukis hjemmeside

Man aktiverer 4-hjultrækket via en ekstra gearstang
på reduktionsgearkassen, som har 4 indstillinger:

2H: Høj gearing og baghjulstræk til almindelig kørsel

4H: Høj gearing og 4-hjulstræk

N: Neutral, svarer til frigear på almindelig gearkasse

4L: Lav gearing (eller krybegear) og 4-hjulstræk

Når 4-hjulstrækket aktiveres, bliver kardanakselen
til forhjulene koblet til, mens en klo-kobling i det
forreste differentiale sørger for at overføre kraften
til forhjulene. Når 4-hjulstrækket er slået til, vil
for- og baghjul altid køre med samme hastighed, idet
det giver den bedste fremkommelighed i terræn.
Det betyder samtidigt, at der ikke er mulighed for at
udligne de hastighedsforskelle på for- og baghjul, der
opstår, når man for eksempel drejer rundt om et hjørne,
hvilket betyder, at 4-hjulstrækket kun kan benyttes på
underlag med nedsat friktion - altså ikke på tør asfalt.


Jeg kørte ind om suzuki i dag, for at høre om de vidste
hvad der var galt, men det havde de aldrig hørt om, han
Ringede til et andet værksted men de havde heller aldrig
hørt om det.
Men han ville tro at det var pumpen eller slangerne til
klo-kobling i det forreste differentiale.
Det har jeg nu undersøgt og jeg tro han har ret, hvis jeg sætter
tæning på, og gearstangen i 4H kan jeg høre en mærkelig men
svag lyd fra pumpen i takt med 4WD lampen blinker, jeg har
testede slangerne de er i orden, men hvis jeg puster i
slangen der går ind i pumpen holder 4WD lampen op med at blinke,
så jeg må prøve med en ny pumpe.

Mvh
Flemming

"Morten From Søndergaard" <from@nospam.dk> skrev i en meddelelse
news:5g2ir25jhf9ichbmu10rfh6dpmgu1sfdbp@4ax.com...
> On Thu, 25 Jan 2007 07:20:20 +0100, "Morten Fruergaard" <mit fornavn @
> mit efternavn . com> wrote:
>
>>F Andersen wrote:
>>> Der er ikke differentiale i mellem for og bag aksel på den her model,
>>> der sider en transfergearkasse der overføre lige meget kraft til for
>>> og bag aksel, forreste differentialehus er udstyret med et free og
>>> lock System.
>>
>>Jeg er 99 % sikker på, at du ikke har ret og at Grand Vitara har
>>centerspær,
>>som går i indgreb, når man sætter den i 4x4.
>
> Nu er Suzuki ikke det jeg ved mest om, men jeg har da engang haft
> stukket hovedet ind i en og jeg synes at kunne huske at den er
> udstyret med samme primitive 4-hjulstræk som en Land-Rover Seriebil,
> Toyota Hilux og andre veteranbiler. Kort sagt permanent baghjulstræk
> og forhjulstrækket kan så slås til eller fra. I og med at der ikke er
> noget centerdifferentiale er der heller ikke noget center-spær.
>
>
>
> --
> Morten F. Søndergaard
> Land Rover 90 TD '87



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177508
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408575
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste