Til alle skøjterne: Så lad dog bilen stå!!~
Fra : Bo Velschow

Dato : 22-01-07 19:39

Kære skøjter!

Dagen i dag har igen - men første gang "for alvor" i indeværende vinter -
vist, hvorfor I skal lade bilen stå derhjemme, når vejene ser ud som de har
gjort i dag!! :-/

Det du'r bare IKKE at skøjte rundt på sommerdæk, når vejret arter sig, som
det har gjort i dag! Hændelserne i dag (specielt de massive uheld på Køge
Bugt) har jo med al (u)ønskelig tydelighed vist, at vejforholdene i dag
krævede materiel, der var beregnet til situationen - og lad os slå fast: Det
_eneste_ rigtige fodtøj i dag (og i dagene fremover!) var/er gode VINTERdæk
med LAMELLER!

Derfor, kære skøjter: Lad dog bilen stå derhjemme i morgen og de nærmeste
dage - om ikke for jeres egen skyld, så da i det mindste for vores andres! I
er simpelthen _ikke_ klædt ordentligt på til situationen! De færreste ville
vel rende rundt i shorts, T-shirt og sandaler i det vejr, vi har netop
nu.....?!

Det "sjove" er jo også, at I måske ikke kører i grøften eller på anden vis
ryger af vejen, men I snegler jer jo for pokker afsted med 20 km/t på veje,
som vi andre med ordentligt fodtøj sagtens kan køre hurtigere på - og I kan
jo heller ikke sætte i gang op af selv svage stigninger, eller holde kursen
gennem selv bløde kurver. Det er jo nærmest patetisk at se alt fra små
familiebiler til store firmaøser snegle sig afsted på sommersutter - og
derved bevirke, at alle vi andre spilder unødigt med tid på at ligge med
sneglefart efter jer! Øv!

Nå, det var lige lidt galde, der skulle ud - men ta' dog og brug den
indvendige side af hovedet, når vejret står på frost og sne, og
vejforholdene står på "glat!".

PS! Det mest absurde er jo, at det var varslet, at vejret (og dermed føret)
ville blive, som det blev - så der er absolut _ingen_ undskyldning for, at
alle skøjterne ikke lod bilen stå i dag!

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Danmark

Fra : Jørgen L.

Dato : 22-01-07 19:55

> [...]
> føret) ville blive, som det blev - så der er absolut _ingen_ undskyldning
> for, at alle skøjterne ikke lod bilen stå i dag!

Hej Bo.

HØRT.

Jeg kunne ikke have skrevet det bedre.

--
Hilsen Jørgen
Toyota Landcruiser 3,0 D-4D med vinterdæk.

Fra : TDN

Dato : 22-01-07 20:00

"Bo Velschow" <dr-bo@mail.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> føret) ville blive, som det blev - så der er absolut _ingen_ undskyldning
> for, at alle skøjterne ikke lod bilen stå i dag!

Enig!

Mvh
Thomas

Fra : Sættenissen

Dato : 22-01-07 20:03

Situationen omkring Køge har såmænd ikke noget med vinterdæk contra
sommerdæk at gøre.
Den handler om, at der som sædvanligt bliver kørt både for tæt og for
stærkt. Det får naturligvis ekstra konsekvenser, hvis bremselængden er
forøget pga. sne/is.

Knud

Fra : Finn Guldmann

Dato : 27-01-07 02:32

Sættenissen skrev:
> [...]
> Den handler om, at der som sædvanligt bliver kørt både for tæt og for
> stærkt. Det får naturligvis ekstra konsekvenser, hvis bremselængden er

Situationen ved Køge fra mandag eftermiddag til tirsdag formiddag
skyldes mest manglende saltning på 8 km motorvej.
--
MVH Finn Tid at hejse flaget!!!
Der er fundet en kræftform rygning IKKE får skylden for.

Fra : Sættenissen

Dato : 27-01-07 08:51

> Situationen ved Køge fra mandag eftermiddag til tirsdag formiddag skyldes
> mest manglende saltning på 8 km motorvej.

Og når der ikke er saltet må bilisterne (og chaufførerne) køre efter
forholdene, dvs. hold afstand og hold farten nede.
Det kan da ikke være korrekt at lægge ansvaret for folks dumheder over på
myndighederne. Salt på vejene er ikke nogen menneskeret - kun en
forebyggende foranstaltning.

Knud

Fra : Finn Guldmann

Dato : 27-01-07 23:11

Sættenissen skrev:
> Og når der ikke er saltet må bilisterne (og chaufførerne) køre efter
> forholdene, dvs. hold afstand og hold farten nede.

Det har du ganske ret i, og det blev der også - af de fleste.

> Det kan da ikke være korrekt at lægge ansvaret for folks dumheder over på
> myndighederne. Salt på vejene er ikke nogen menneskeret - kun en
> forebyggende foranstaltning.

Men ganske ligesom debatten om det ene dæk eller det andet dæk er det
ganske og aldeles upraktisk at en enkelt vejformand (eller hvem det nu
er der træffer den afgørelse) vælger at spare på saltet, når hans
kolleger ikke gør det.

Fra : Brian

Dato : 22-01-07 20:04

Bo Velschow wrote:

> [...]
> anden vis ryger af vejen, men I snegler jer jo for pokker afsted med
> 20 km/t på veje, som vi andre med ordentligt fodtøj sagtens kan køre

Stort set enig med dig, men ovenstående synes jeg er noget vrøvl.

Hvis du mener at du kan køre hurtigere, fordi du har vinterdæk på, synes jeg
at det er en fjollet holdning. Du kan _måske_ holde en højere hastighed (og
stadig holde bilen på vejen) end dem med sommerdæk. Hvis I kører med samme
hastighed, vil sommerdækkene ligge lige på grænsen konstant, mens du kører
med en god sikkerhedsmargin. Hellere køre med den sikkerhedsmargin, end at
køre lidt hurtigere og ligge på samme grænse som sommerdækkene gør.

Jeg ser hellere sådan på vinterdæk, at de giver mig en større
sikkerhedsmargin, end at de giver mig mulighed for at køre stærkere.

/Brian

Fra : Jørgen L.

Dato : 22-01-07 20:12

> [...]
>
> Jeg ser hellere sådan på vinterdæk, at de giver mig en større
> sikkerhedsmargin, end at de giver mig mulighed for at køre stærkere.

Du lidt ret i det du skriver der, men når fæende ikke kan holde bilen ind
igennen en rundkørsel med under 10 kmt uden at ryge ud i kanten så er jeg
ikke enig, eller de maks kan køre 10-15 kmt for så ryger de af.
Dette var en Carina sidste år i Gillleje som jeg ikke kunne komme forbi før
jeg igen var ude af Gilleleje.

--
Hilsen Jørgen
Toyota Landcruiser 3,0 D-4D

Fra : Brian

Dato : 22-01-07 20:19

Jørgen L. wrote:

> [...]
> af. Dette var en Carina sidste år i Gillleje som jeg ikke kunne komme
> forbi før jeg igen var ude af Gilleleje.

Men der kunne være andre faktorer, end lige at bilen kørte på sommerdæk -
f.eks helt nedslidte dæk, urutineret/usikker chauffør osv.

Det er jo ikke alle der ser det som en god ting, at man kan powerslide
igennem rundkørslen

/Brian

Fra : -=JF=-

Dato : 22-01-07 21:05

Efter mange tanker skrev Jørgen L.:

> Du lidt ret i det du skriver der, men når fæende ikke kan holde bilen ind
> igennen en rundkørsel med under 10 kmt uden at ryge ud i kanten så er jeg
> ikke enig, eller de maks kan køre 10-15 kmt for så ryger de af.

Hvem pokker siger at det har noget med dækkene at gøre??

Vores lille villavej var så glat af isslag her til eftermiddag, at selv
de bedste vinterdæk penge kan købe ville have problemer med 10-15 kmt.

--
Mvh. John

Fra : Jørgen L.

Dato : 22-01-07 22:14

"-=JF=-" <invalid@invalid.invalid> skrev i en meddelelse

> Hvem pokker siger at det har noget med dækkene at gøre??
>
> Vores lille villavej var så glat af isslag her til eftermiddag, at selv de
> bedste vinterdæk penge kan købe ville have problemer med 10-15 kmt.

Ikke helt enig, de dæk jeg har på er nu ganske udemærket også på is, men ja
man kan ikke ræse afsted på rent is.

Det tilfælde jeg har talte om var da vi fik sne, så det var i 5-8 cm sne at
vedkommende havde problemmer.

--
Hilsen Jørgen
Toyota Landcruiser 3,0 D-4D

Fra : Cyber.

Dato : 22-01-07 20:28

"Brian" <nej@tak.du> wrote in message

> Stort set enig med dig, men ovenstående synes jeg er noget vrøvl.

netop,-på det is-lag der var kørt ned,-spiller det ingen rolle...

Fra : Bo Velschow

Dato : 22-01-07 21:46

"Cyber." <unvalid@(CVXdf)cyber.dk> skrev i en meddelelse

> "Brian" <nej@tak.du> wrote in message

> netop,-på det is-lag der var kørt ned,-spiller det ingen rolle...

Suk. Prøv en tur på en glatbane (som svarer meget godt til det nedkørte
islag) med sommerdæk hhv. lameldæk - og du vil se, at det spiller en STOR
rolle...

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Danmark

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 22-01-07 22:16

Bo Velschow skriver:

> Suk. Prøv en tur på en glatbane (som svarer meget godt til det nedkørte
> islag) med sommerdæk hhv. lameldæk - og du vil se, at det spiller en STOR
> rolle...

Helt enig.

Golfen med vinterdækkene på kunne bremse på isen. Touran'en på sommerdæk
kunne næsten intet.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Cyber.

Dato : 22-01-07 23:13

"Bo Velschow" <dr-bo@mail.invalid> wrote in message

> [...]
>>
> Suk. Prøv en tur på en glatbane (som svarer meget godt til det nedkørte
> islag) med sommerdæk hhv. lameldæk - og du vil se, at det spiller en STOR

jeg var faktisk ude med begge biler idag, en med sommerdæk og en med M+S
dæk,-jeg valgte at køre samme tur på km 15 med begge biler da jeg skulle til
mekaniker med den (ellers blev jeg hjemme og tog ikke på arbejde), det var
stort set samme oplevelse mht nedbremsning, dog har bilen med sommerdæk ESP
og antispin som måske har en falsk indvirking.

sommerdæk sammenlignet med vinterdæk viser en enorm spredning fra at
sommerdæk bruger 43 meter og helt op til 71 meter for at stoppe ved 50 km/t,
mens vinterdæk generelt er meget bedre til dette da de bruger omkring 30-35
meter for samme.

Det som nok er den mest afgørende faktor for at folk kører galt er ikke
dækkene, men førern af bilen, som åbenbart bliver overrasket over den meget
forøgede bremselængde med både sommer eller vinterdæk, så man idag var der
mange bilister med samme afstand til forankørende som normalt...

Fra : Jørgen L.

Dato : 22-01-07 23:19

> [...]
> var stort set samme oplevelse mht nedbremsning, dog har bilen med
> sommerdæk ESP og antispin som måske har en falsk indvirking.

Mange test indikere at man netop bør have vinterdæk på ved esp, da den jo
fungere ved nedbremsning af et hjul, og det er kritisk hvis dette hjul ikke
har grep i underlaget.

--
Hilsen Jørgen
Toyota Landcruiser 3,0 D-4D

Fra : Ukendt

Dato : 22-01-07 20:10

> [...]

> Bo Velschow
> 3540 Lynge
> Ved svar til mail-adresse: Erstat "invalid" med korrekt landekode for

Tja,
http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark/glatfore_prognoser.htm

--
Tom

Fra : Bo Velschow

Dato : 22-01-07 22:05

> "Bo Velschow" <dr-bo@mail.invalid> skrev i en meddelelse

> Tja,
> http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark/glatfore_prognoser.htm

Jeg tænkte nu mere på, at vejrudsigten i går sagde først sne+frost, derefter
sne+tø, og derefter sne+frost igen. Så kræver det efter min mening ikke den
store ledvogtereksamen at regne sig frem til, at vejene antagelig ville
blive (spejl)glatte ud på eftermiddagen - især de steder, hvor kombinationen
af vedvarende snefald og massiv trafik ville umuliggøre effektiv
glatførebekæmpelse.

Nå, men hvorom alting er har vejrdamen på DR netop fortalt seerne, at vi kan
vente spejlglatte (ja, det udtryk brugte hun) veje i morgen!

PS! DMI skriver p.t. kun "vejrtemperaturer omkring eller under frysepunktet"
i stort set hele landet - og det kan jo ikke bruges til andet end at give
fingerpeg om, at det måske vil være glat...

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Danmark

Fra : Ukendt

Dato : 22-01-07 22:30

> Nå, men hvorom alting er har vejrdamen på DR netop fortalt seerne, at vi
> kan vente spejlglatte (ja, det udtryk brugte hun) veje i morgen!

Hvilket jo "bør" få ENHVER bilist til at erkende at hastigheden skal ned
uanset dækmontering, med mindre man da ønsker en gentagelse af
køge-motorvejen.

> PS! DMI skriver p.t. kun "vejrtemperaturer omkring eller under
> frysepunktet" i stort set hele landet - og det kan jo ikke bruges til
> andet end at give fingerpeg om, at det måske vil være glat...

Jep. Her hvor jeg bor er der ikke faldet sne, men islag er der derimod
masser af. Her skaber vinterdæk nu heller ikke revolutioner, når det er så
glat at man dårligt kan stå på egne ben. Så dem der mener at man kan køre 80
med vinterdæk, synes jeg burde blive hjemme (lige som dem på køge
motorvejen, der åbenbart ikke har kunnet nå at bremse)

--
Tom

Fra : Cyber.

Dato : 22-01-07 20:26

> [...]
> I er simpelthen _ikke_ klædt ordentligt på til situationen! De færreste
> ville vel rende rundt i shorts, T-shirt og sandaler i det vejr, vi har

aha så det var kun biler med sommerdæk der køret galt?, tænk hvor dejligt at
jeg kan ligge mit fører ansvar væk og give dem til et par dæk,-for det er jo
deres skyld...

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 22-01-07 21:05

> [...]
> familiebiler til store firmaøser snegle sig afsted på sommersutter - og
> derved bevirke, at alle vi andre spilder unødigt med tid på at ligge med

Du er sgu' da en snotskovl, hvis du tror vinterdæk gør dig til
super_elite-bilist, og udnytter deres kapacitet til at race afsted. Suk, så
er du ikke et hak bedre :((.

Fra : Bo Velschow

Dato : 22-01-07 21:48

> [...]
>>
> Du er sgu' da en snotskovl, hvis du tror vinterdæk gør dig til
> super_elite-bilist, og udnytter deres kapacitet til at race afsted. Suk,

Tsk-tsk. Læs mit indlæg én gang til, og hop op på cyklen (apropos snot)....

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Danmark

Fra : Torben Scheel

Dato : 23-01-07 11:36

Bo Velschow wrote:
> Tsk-tsk. Læs mit indlæg én gang til, og hop op på cyklen (apropos snot)....

Styr dig lige - at du er i en bilgruppe betyder ikke at alle læsere
alene benytter bil.

--
vh
Torben

Fra : Bo Velschow

Dato : 23-01-07 18:50

> Styr dig lige - at du er i en bilgruppe betyder ikke at alle læsere alene
> benytter bil.

Rolig nu - det var en kommentar udelukkende møntet på Jørgen. Han har
tidligere beskrevet en lille oplevelse med en snotklat og en bilist...

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Danmark

Fra : Torben Scheel

Dato : 24-01-07 09:40

Bo Velschow wrote:
> "Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Rolig nu - det var en kommentar udelukkende møntet på Jørgen. Han har
> tidligere beskrevet en lille oplevelse med en snotklat og en bilist...

OK. bad day, sorry.

--
vh
Torben

Fra : DJ

Dato : 22-01-07 21:31

> [...]
> føret) ville blive, som det blev - så der er absolut _ingen_ undskyldning
> for, at alle skøjterne ikke lod bilen stå i dag!

Ganske rammende indlæg...

Men jeg må dog tilføje at der er mennesker, der uanset dækvalg eller ej bare
IKKE, skulle have bevæget sig ud i trafikken i dag, som f.eks. hende den
medio 50 årige som kl. 16 idag, lå i yderbanen på den nordgående motorvej
ved Solrød med 50-60 km/t på trods af, at der var masser af plads i de to
andre spor, og at jeg med min hiace, med påkrympet vinterdæk (BO alle
firmabiler kører ikke på sommerdæk hele året) sagtens kunne holde mig på de
100-110 km/t.

--
Dannie

Fra : Bo Velschow

Dato : 22-01-07 21:51

"DJ" <no@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> alle firmabiler kører ikke på sommerdæk hele året) sagtens kunne holde mig

Hehe... det lyder nærmest som om hende damen måske hellere skulle holde sig
væk fra vejene året rundt - dem er der desværre en del af..

Mht. firmabiler: Nej, jeg véd godt, at mange heldigvis skifter, fordi
firmaet stiller 2 sæt dæk til rådighed - men nu så jeg både store Audi'er og
BMW'er på sommersutter i dag, så derfor min kommentar

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Danmark

Fra : DJ

Dato : 22-01-07 22:06

> Hehe... det lyder nærmest som om hende damen måske hellere skulle holde
> sig > væk fra vejene året rundt - dem er der desværre en del af..

Ja men det var ekstra slemt idag, der var flere der lå og kørte med lav
hastighed, og sjovt nok havde de fleste af dem heller ikke afiset deres
ruder helt, men kun lige en firkant på forrude, og de forreste sideruder.

> Mht. firmabiler: Nej, jeg véd godt, at mange heldigvis skifter, fordi
> firmaet stiller 2 sæt dæk til rådighed - men nu så jeg både store Audi'er
> og BMW'er på sommersutter i dag, så derfor min kommentar

Den havde jeg gennemskuet men den skulle lige ud kører i øvrigt på M+S
dæk hele året, da vi tit har brug for det grip, da mange af de byggepladser
jeg kommer på er nyetablerede parcelhus udstykninger, kan det næsten
sammenlignes med at køre let offroad.

--
Dannie

Fra : Klaus G.

Dato : 22-01-07 22:15

> [...]
> byggepladser jeg kommer på er nyetablerede parcelhus udstykninger, kan det
> næsten sammenlignes med at køre let offroad.
Er lameldæk ikke noget sovs at køre med på byggepladser? De bliver da
lynhurtigt fyldt med sand og mudder? Det sagde vores lastbil chauffør
ihvertfald der hvor jeg arbejder. Han har vinterdæk på, da han køre meget i
Norge også.

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : DJ

Dato : 22-01-07 22:22

> [...]
> lynhurtigt fyldt med sand og mudder? Det sagde vores lastbil chauffør
> ihvertfald der hvor jeg arbejder. Han har vinterdæk på, da han køre meget

Nej overhovedet ikke, jeg har aldrig haft problemer med af nogen art, men
har tit måtte hjælpe andre fri som havde stadard 8-lags dæk monteret, men
der er jo forskel på vinterdæk, og nu kan jeg ikke lige huske hvilke der er
monteret, men de fungere som sagt rigtig godt.

--
Dannie

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 22-01-07 22:35

"Klaus G." skriver:

> [...]
> lynhurtigt fyldt med sand og mudder? Det sagde vores lastbil chauffør
> ihvertfald der hvor jeg arbejder. Han har vinterdæk på, da han køre meget i

Fordelen med lameldækkene er at de "tømmer" sig selv igen.

Fra : Bjarne Rosenkrands

Dato : 22-01-07 22:11

> [...]
>
> Bo Velschow
> 3540 Lynge
> Ved svar til mail-adresse: Erstat "invalid" med korrekt landekode for
Nu er jeg ikke selv så god til at se på afstand om en bil kører med vinter
eller sommerdæk. Kunne du ikke give hint om hvordan man ser forskel?

Venlig hilsen

Bjarne

Fra : Klaus G.

Dato : 22-01-07 22:22

> Nu er jeg ikke selv så god til at se på afstand om en bil kører med vinter
> eller sommerdæk. Kunne du ikke give hint om hvordan man ser forskel?

Hvis man holder bagved dem, og deres dæk ser sådan her ud f.eks.
http://www.aisha.co.jp/tire/maker/GY00019.jpg

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 22-01-07 22:34

"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> writes:

> Hvis man holder bagved dem, og deres dæk ser sådan her ud f.eks.
> http://www.aisha.co.jp/tire/maker/GY00019.jpg

....har de så ikke sat dem omvendt på?

Fra : DJ

Dato : 22-01-07 22:26

"Bjarne Rosenkrands" <dsl196465@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Nu er jeg ikke selv så god til at se på afstand om en bil kører med vinter
> eller sommerdæk. Kunne du ikke give hint om hvordan man ser forskel?

Hvis du kigger på mønsteret er du overhovedet ikke i tvivl, og eller har bo
garanteret haft masser af tid til, alt imens han holdte stille i kø, at
kigge ned på siden af dækket, og se at der står M+S på siden af dækket.

--
Dannie

Fra : Ukendt

Dato : 22-01-07 22:39

"Bjarne Rosenkrands" <dsl196465@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Nu er jeg ikke selv så god til at se på afstand om en bil kører med vinter
> eller sommerdæk. Kunne du ikke give hint om hvordan man ser forskel?

Hvis man læser om forskellige dæktest, så er det VIGTIGT at holde sig for
øje at vinterdæk ikke bare er vinterdæk. Nedslidte vinterdæk giver ikke
nogen fordel sammenlignet med gode/kvalitets sommerdæk. Man skal ikke
forklejne at for at opnå fordelen ved vinterdæk så skal det IKKE være
VIBORG's regummirerede eller nogen med 2 mm slidbane som er blevet så hårde
i gummiet at lamellerne ingen funktion har mere.
Med dette vil jeg sige at sikkerhed ikke bare er noget som kommer pr.
automatik. Det hele bygger på at chauføren bruger sit hoved mere end noget
andet.

--
Tom

Fra : Henning

Dato : 22-01-07 21:36

> [...]
>_eneste_ rigtige fodtøj i dag (og i dagene fremover!) var/er gode VINTERdæk

Tja, en dag som i dag kunne FDM o.a. bruge til statistik - hvor mange
af de involverede ved større uheld kørte med hvilken type dæk.

Fra : Klaus G.

Dato : 22-01-07 22:10

Hej.

Nu lige inden i jorde ham for meget så, tror jeg at det han mener er, at når
der bare ligger 1cm sne på vejen, så går sommerdæk fuldstændigt i Spunk! Med
sommerdæk mener jeg Goodyear Eagle F1, Dunlop SP Sport 9000, Nankang Sport
NS2, Hankook Ventus Sport K104, Continental Sport Contact 2 osv.. Altså
rigtige sommerdæk. Middelmådige "helårsdæk" køre lidt bedre, men altså ikke
noget at råbe hurra for.

Og kommer man til at ligge bagved en kebab-ræser monteret med 265mm brede
sommerdæk, på en vej med kun 1cm sne, ja så er det altså ret træls. For han
skøjter og fedter rundt som Bambi, på ja, glat is.

Jeg har i dag ligget bagved folk som næsten ikke engang kunne starte ved et
lyskryds op af en lille bitte bitte bakke. Det var kun ham/hende som kom
over, og så forstår man sq da godt det tager lang tid at komme frem.

Hvis man derimod gør som i tyskland, og laver en lov som siger at er der
glat føre, ja så må man kun køre i et køretøj med rigtige vinterdæk, og så
skulle man sætte en tilpas stor bøde hvis man bliver nuppet uden, så er vi
da godt på vej? For dem som køre uden vinterdæk siger jo næsten alle sammen
"jamen jeg kan da bare blive hjemme når der ikke er saltet, eller ryddet
sne", jojo, men hvad gør personen den dag det er glat? Han tager sørme bilen
alligvel, for han skal kun liiiiige 30km, og blah blah blah.

Noget helt andet er folk som fuldstændig undervurdere bilens evne til at
køre i glat føre, de nøler afsted med 40km/t, hvor man nemt kan køre
60-70km/t eller endnu mere, men det er så også svært at forlange at 18årige
Henrik skal kunne køre bil perfekt, eller gamle lone på 65år skal kunne
vurdere en bils evner så godt... Specielt når vi ikke har så mange dage om
året at øve os på.

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Ukendt

Dato : 22-01-07 22:43

> [...]
> kunne vurdere en bils evner så godt... Specielt når vi ikke har så mange

Jeg ville nødig forsvare at man kan køre med 60-70 Km/t eller mere hvis der
er islag som det er i denne del af landet lige nu. Jeg ser ikke at vinterdæk
kan forsvare en sådan hastighed.

--
Tom

Fra : Klaus G.

Dato : 22-01-07 22:49

> Jeg ville nødig forsvare at man kan køre med 60-70 Km/t eller mere hvis
> der er islag som det er i denne del af landet lige nu. Jeg ser ikke at
> vinterdæk kan forsvare en sådan hastighed.
Gør jeg heller ikke, men bare fordi det er glat, er det ikke absolut
ensbetydne med at det er islag jo...

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Hr. Jensen

Dato : 22-01-07 22:20

On Mon, 22 Jan 2007 19:39:15 +0100 "Bo Velschow" <dr-bo@mail.invalid>
sent the following smoke signals:

> [...]
>_eneste_ rigtige fodtøj i dag (og i dagene fremover!) var/er gode VINTERdæk

Så du ved med 100% sikkerhed at ingen at de uheldsramte bilister i dag
havde vinterdæk på bilen...interessant.

--
Ryd Jagtvej 69 og luk Christiania...

Fra : Mogens...

Dato : 22-01-07 23:29

> [...]

> ryger af vejen, men I snegler jer jo for pokker afsted med 20 km/t på
> veje, som vi andre med ordentligt fodtøj sagtens kan køre hurtigere på

Tænk på det næste gang, du "sover" i den venstre vognbane på motorvejen,
og der er een med "280", som gerne vil forbi. Fordi han KAN det :)

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 22-01-07 23:59

"Bo Velschow" <dr-bo@mail.invalid> wrote in message
> Kære skøjter!
-klip-
> --
> Venlig hilsen
>
> Bo Velschow

Rolig nu, Bo.
Nogle af dem skal vel ned til mekkeren og have vintersutter på?

Hej fra

Aragorn_DK - der foretrækker tohjulere af tysk oprindelse...jeg får *stress*
af alle de hjul der er på biler!

--
=================
www.welles.dk

Fra : Hr. Jensen

Dato : 23-01-07 01:00

On Mon, 22 Jan 2007 23:59:24 +0100 "Aragorn Elessar"
<AragornDK@gmail.com> sent the following smoke signals:

>Aragorn_DK - der foretrækker tohjulere af tysk oprindelse...jeg får *stress*
>af alle de hjul der er på biler!

Ja, men du er jo også ansat i "De Jydske Bude" eller det dér...

--
Ryd Jagtvej 69 og luk Christiania...

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 23-01-07 03:42

Bo Velschow wrote:
> [...]
> situationen - og lad os slå fast: Det _eneste_ rigtige fodtøj i dag
> (og i dagene fremover!) var/er gode VINTERdæk med LAMELLER!

Med fare for at blive overfaldet:
Tør øjnene og snup en kiks.
Der er i gennemsnit 8 dage om året, hvor vinterdæk er signifikant bedre end
almindelige sommerdæk.
Og det kun, når de ikke er slidt for meget.
Vinterdækkene slides noget hurtigere end sommerdækkene! Min erfaring er mere
end dobbelt så hurtigt.

Jeg hører til dem, der vurderer, at det ikke er udgiften og besværet værd at
købe vinterdæk.
Skal de ha en effekt, bør de ikke være mere end en sæson gamle, ellers kan
det være ligemeget.
Halvslidte vintersutter er ikke bedre end nye sommerdæk. Dæksliddet er
markant højere på vinterdæk, qua deres blødere gummiblanding.

Det skal du altså holde op mod, at der gennemsnitligt er 8 glatføredage om
året her i Danevang.
De 8 dage er jeg ret beset skideligeglad med, at jeg risikerer at genere dig
i din tyrkertro på, at du kan pløje afsted med 80-90 km/t, hvor jeg så nøjes
med 50.

Jeg har forståelse for at folk, der har investeret i brede dæk og voldsomme
alufælge også er nødt til at købe vinterdæk for at kunne stå fast, men for
os standardhjulspiloter er regnestykket et andet.
Der er også forskel på biler. En Bimmer med 17/235/55 sutter har så klart
også behov for at bedre sin friktion i glatføre.
Små skøjter som min Citrobang C3 er noget anderledes stillet. Her kan man
nøjes med at køre forsigtigt, og så er den potte ude.
Sjovt nok, så var den bedste glatførebil, jeg har haft, en gammel Ford
Granada 2,8i automatic stationcar på nye sommerdæk. Der var næsten ikke
grænser for hvor store driver, jeg kunne pløje den igennem, og
baghjulsudskridninger er nu nemmere at kontrollere end
forhjulsudskridninger.

Og så længe I bare bruger vinterdækkenes bedre grip til at køre hurtigere,
så er i ikke hjulpet en skid på vejen! Husk det! Vinterdæk kan også så
udmærket være en sovepude. Især er faren der, når de ikke længere er helt
nye.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger - der endnu har et glatføreuheld til gode. 7, 9, 13, bank
under bordet

Fra : Bo Velschow

Dato : 23-01-07 17:43

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Med fare for at blive overfaldet:

> Tør øjnene og snup en kiks.

> Der er i gennemsnit 8 dage om året, hvor vinterdæk er signifikant bedre
> end

> almindelige sommerdæk.

Det er da en påstand, der vil noget! Har du dokumentation for dette, eller
er det bare din egen lille overbevisning? Læs evt.
http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/8552BF7A-935E-4C5E-BCDB-EFFF6FBDA33F/0/3843.pdf
for at få et objektivt syn på sagen.

Citerer artiklens konklusion:

”Sommerdæk klarer sig bedst på tør og våd vej, og så kan det selvfølgelig
være fristende at køre vinteren igennem på standarddækkene og så blot lade
bilen stå, når føret kræver det. Det kan man i princippet sagtens gøre. Men
for at vide, hvor stor risikoen så bliver for, at man må lade bilen stå, har
vi set nærmere på vejret i Danmark. Danmarks Meteorologiske Institut (DMI)
oplyser, at der i perioden 1. november til 31. marts kl. 7 om morgenen i
snit ligger sne 32 dage af de omtalte 150 dage. Altså omtrent hver femte
dag. I januar og februar er der sne tæt på hver tredje dag. Med hensyn til
isglatte dage oplyser DMI, at gennemsnitstemperaturen i december, januar,
februar og marts alle er under frysepunktet. Vælger man således at følge
anbefalingen om at lade bilen stå, når der er vinterføre på vejene, vil man
maksimalt kunne regne med at kunne køre hjemmefra i bilen ca. hver anden
dag.”

Så de der 8 dage er vist – hvad skal vi kalde det? – fri fantasi?

> Og det kun, når de ikke er slidt for meget.

Ja, der bør minimum være 3-4 mm mønster på, og de bør max. være en 4-5-6 år
gamle.

> Vinterdækkene slides noget hurtigere end sommerdækkene! Min erfaring er
> mere

> end dobbelt så hurtigt.

Ja, og....? Det koster at have bil...! I øvrigt er dæksliddet vidt
forskelligt fra dæk til dæk – selv inden for samme mærke (men ”how would you
know?” ). Hvis du er så bekymret for dæksliddet, så køb dog et
vinterdæk, der scorer højt på netop slidstyrke (f.eks. Alpin A3 eller
Goodyear UG7):
http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/23E36BDF-5464-48C8-820A-434FE7D15365/0/4449.pdf

> Jeg hører til dem, der vurderer, at det ikke er udgiften og besværet værd
> at

> købe vinterdæk.

Fint med mig – bare du så vil gøre os andre den tjeneste at lade bilen stå
hjemme de mange dage hver vinter, hvor vejene _ikke_ er til sommerdæk?!

> Skal de ha en effekt, bør de ikke være mere end en sæson gamle, ellers kan

> det være ligemeget.

Igen en påstand, der vil noget – har du dokumentation for dette?? Da du jo
ikke selv kører på vinterdæk, kan det denne gang ikke være dine egne små
erfaringer. Dog kan jeg sagtens forestille mig noget billigt kina-crap købt
hos thansen, der er ubrugeligt allerede efter et år – men som med alt muligt
andet, så får man typisk, hvad man betaler for.

> Halvslidte vintersutter er ikke bedre end nye sommerdæk. Dæksliddet er

> markant højere på vinterdæk, qua deres blødere gummiblanding.

Igen en påstand, der vil noget – har du dokumentation for dette? Min kones
Alpin’er (et vinterdæk fra Michelin) er nu i gang med 3. sæson, og har p.t.
kørt ca. 15000 km – og der er stadig 8 mm mønster tilbage(!!).

> Det skal du altså holde op mod, at der gennemsnitligt er 8 glatføredage om

> året her i Danevang.

Vist noget sludder jvf. FDMs artikel. Hvor har du dog de 8 dage fra??

> [...]
> dig

> i din tyrkertro på, at du kan pløje afsted med 80-90 km/t, hvor jeg så

Jamen dog. Nu har jeg _intetsteds_ skrevet, at jeg ønsker at køre blot
tilnærmelsesvis 80-90 km/t nogen steder – men når klaphatte som dig f.eks.
ikke kan komme op ad bakkerne (med minimale stigninger), så er det sgu’ for
meget. Så er jeg da ”skideligeglad” med, om du bliver nødt til at tage
hjemmefra en time før for at tage bussen på arbejde – du skal bare holde din
bil væk fra vejene, når du er til fare for dine omgivelser!

> [...]

> alufælge også er nødt til at købe vinterdæk for at kunne stå fast, men for

> os standardhjulspiloter er regnestykket et andet.

Læs FDM-artiklen, og du vil (forhåbentlig) se, at du ikke har ret.

> [...]

> Små skøjter som min Citrobang C3 er noget anderledes stillet. Her kan man

> nøjes med at køre forsigtigt, og så er den potte ude.

Læs FDM-artiklen, og du vil (forhåbentlig) se, at du ikke har ret. FDM
testede en C1 med sommer- hhv. vinterdæk (155/65R14; Michelin Energy hhv.
Alpin A3), og sommerdækkene faldt _klart_ igennem på snedækket vej! Så er
den potte vist ude...?

> [...]

> grænser for hvor store driver, jeg kunne pløje den igennem, og

> baghjulsudskridninger er nu nemmere at kontrollere end

Tillykke. Rart at høre, at du er så erfaren og habil en chauffør, at du
hellere vil skride med baghjulene end med forhjulene. Dog tankevækkende, at
du med den åbenbart store erfaring alligevel bagatelliserer effekten af gode
vinterdæk...?

Har du i øvrigt nogensinde været på køreteknisk kursus (udover det, som vist
er obligatorisk i forb. m. køreundervisningen)? Evt. i Granada’en?

> [...]

> så er i ikke hjulpet en skid på vejen! Husk det! Vinterdæk kan også så

> udmærket være en sovepude. Især er faren der, når de ikke længere er helt

Jeg har nu ingen intentioner om at køre specielt hurtigt, som du og andre
åbenbart fejlagtigt tolker mit indlæg; det må stå for jeres regning. Jeg er
udmærket klar over, at selv nok så meget sikkerhedsudstyr ikke kan ophæve
naturlovene – men det er _stadig_ dybt hensynsløst over for os andre at
ligge og liste med 10 km/t på steder, hvor man med fornuftigt fodtøj ville
kunne køre 30-40-50 km/t – eller bruge en halv time på at komme op ad en
lille bakke, som vi andre med lameldæk forcerer uden nogen form for
problemer, og endda uden, at TCS'en træder i funktion.

> [...]

> Jesper Nielsen

> aka

> Frodo Nifinger - der endnu har et glatføreuheld til gode. 7, 9, 13,

Tjah, hvad er det, man siger: “Heldet følger de tossede”?? )

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Danmark

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 23-01-07 18:23

> Læs FDM-artiklen, og du vil (forhåbentlig) se,

Det er sjovt vedr. FDM , nogen gange bliver de udråbt til guder i indlæg,
andre gange til lallende idioter ;). De har altid sagt at i sne var
vinterdæk bedre, der var sne & is i går omkring Køge. Og selv om jeg var til
et møde i Køge igår lykkedes det mig at klare "frisag" og køre uden om på de
tilsneede biveje, påtrods af mine helårsdæk ;). Men det var SKØØØNT at have
E20 for sig selv efterflg., man følte sig næsten som jyde ;))).

Fra : Niels Andersen

Dato : 23-01-07 09:59

On Jan 22, 8:04 pm, "Brian" <n...@tak.du> wrote:
> Jeg ser hellere sådan på vinterdæk, at de giver mig en større
> sikkerhedsmargin, end at de giver mig mulighed for at køre stærkere.

Man kører vel med en passende sikkerhedsmargin under alle
omstændigheder.

Men OK, det er vel et prioritetsspørgsmål. Har man ikke udstyret i
orden kan man sætte farten ned, eller "æde" af marginen.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 23-01-07 10:01

Bo Velschow wrote:
> Mht. firmabiler: Nej, jeg véd godt, at mange heldigvis skifter, fordi
> firmaet stiller 2 sæt dæk til rådighed - men nu så jeg både store Audi'er og
> BMW'er på sommersutter i dag, så derfor min kommentar

Så tror jeg ikke det er firmabiler, der har folk vinterdæk til.
Det må være nyrige eller folk som har konverteret friværdien til en
stor fin bil men ikke vil ofte de 5-10.000 på et sæt vinterdæk +
fælge.

--
Christian.....MSN: spørg...
http://www.yee-haw.dk

Fra : Klaus G.

Dato : 23-01-07 14:51

> [...]
> Det må være nyrige eller folk som har konverteret friværdien til en
> stor fin bil men ikke vil ofte de 5-10.000 på et sæt vinterdæk +
Ikke alle steder... Der hvor jeg arbejder får man bare afvide man skal køre
det langsommere... Godaw DO!

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 23-01-07 10:05

Klaus G. wrote:
> [...]
> NS2, Hankook Ventus Sport K104, Continental Sport Contact 2 osv.. Altså

Netop derfor har jeg valgt at have vintedæk. Mine sommerdæk vil nok
være livsfarlige om vinteren: Bridgestone Potenza RE720 og Turanza
ER300.

> Og kommer man til at ligge bagved en kebab-ræser monteret med 265mm brede
> sommerdæk, på en vej med kun 1cm sne, ja så er det altså ret træls. For han
> skøjter og fedter rundt som Bambi, på ja, glat is.

Hellere bagved ham end have ham bagved én selv.

> [...]

> vurdere en bils evner så godt... Specielt når vi ikke har så mange dage om

40 km/t kan være alt alt for meget hvis det er ren is.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 23-01-07 10:08

Klaus G. wrote:
> Gør jeg heller ikke, men bare fordi det er glat, er det ikke absolut
> ensbetydne med at det er islag jo...

Nej, men med alt det vand der er kommet denne vinter skal der vist ikke
meget tankevirksomhed til for at regne ud at der vil komme det som
oftest kaldes frysende våde vejbaner.

Fra : Niels Andersen

Dato : 23-01-07 10:21

> Der er i gennemsnit 8 dage om året, hvor vinterdæk er signifikant bedre end
> almindelige sommerdæk.

Hvor mange dage om året er der en risiko for det, som kan forudsiges
så lang tid i forvejen, at man kan nå at få vinterdæk på? DERFOR
kører jeg med vinterdæk om vinteren.

> Og det kun, når de ikke er slidt for meget.
> Vinterdækkene slides noget hurtigere end sommerdækkene! Min erfaring er mere
> end dobbelt så hurtigt.

Er dæk virkelig så dyre? Hvad koster de pr. km? (Jeg ved det ikke,
jeg synes bare ikke de fylder noget i mit budget.)

> [...]
> købe vinterdæk.
> Skal de ha en effekt, bør de ikke være mere end en sæson gamle, ellers kan

Mine vinterdæk fra sidste år har det nu ganske fint. Det var da i
hvert fald ikke mig, som sinkede trafikken i dag, selv når der skulle
sættes i gang op ad bakke. Mit størtste problem var, når trafikken
var langsommere end 1. gear i tomgang uden at gå helt i stå, og jeg
må koble ud hele tiden.

> [...]
> i din tyrkertro på, at du kan pløje afsted med 80-90 km/t, hvor jeg så nøjes

Bare du ikke holder i vejen, så er det fint med mig. Hvis du er en af
dem som er årsag til, at det tog mig 7 kvarter at komme på arbejde i
stedet for de sædvanlige 3, så må du lære at holde dig hjemme, når
du selv har valgt ikke at udstyre din bil efter årstiden.

> Og så længe I bare bruger vinterdækkenes bedre grip til at køre hurtigere,
> så er i ikke hjulpet en skid på vejen! Husk det!

Hvis vi forudsætter at folk altid kører med passende sikkerhedsmargin
(okay, så SAMME margin da), så vil bedre udstyr jo give mulighed for
større hastighed.

Hvis man med sommerdæk ikke kan køre mere end 50 forsvarligt, og os
med vinterdæk kan køre 80 forsvarligt, så er vi jo netop hjulpet en
hel del. Altså indtil vi sidder bag et sæt sommerdæk og venter.

> Vinterdæk kan også så udmærket være en sovepude.

Det kan sikkerhedsseler også være, sammen med alt andet
sikkerhedsudstyr. Er det virkelig et argument for ikke at bruge dem?

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Hr. Jensen

Dato : 23-01-07 10:41

On 23 Jan 2007 01:20:52 -0800 "Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk>
> [...]

>med vinterdæk kan køre 80 forsvarligt, så er vi jo netop hjulpet en
>hel del. Altså indtil vi sidder bag et sæt sommerdæk og venter.

Problemet er bare, at nogle mennesker tror de er Michael Schumacher,
lige så snart at der kommer Bridgestone på underneden, så de glemmer at
vinterdæk ikke er alfa og omega, hvis der skulle være ren is på vejen.

Det har sikkert haft en medvirkende årsag ved motorvejsulykkerne i går.

--
Ryd Jagtvej 69 og luk Christiania...

Fra : Andersen

Dato : 23-01-07 16:59

"Bo Velschow" <dr-bo@mail.invalid> skrev i meddelandet
> [...]
> sommersutter - og derved bevirke, at alle vi andre spilder unødigt med tid
> på at ligge med sneglefart efter jer! Øv!

Synes godt nok alle de her forskellige indlæg handler om hvor stærkt det ene
eller andet dæk kan komme afsted. Jeg vil dog tillade mig at mene, at det er
muligheden for at få stop/kontrol over vognen igen.

Som bosat i Sverige, og med MANGE årlige km, er jeg vant til at alle biler
har to sæt dæk. Dem til sommer, og dem til vinter. Begge sæt er lige
vigtige, men skal der prioriteres, bliver det vinterdækkene som er vigtigst.
Jeg har denne vinter pigdæk (som sædvanligt) på den ene bil, og konens
selvfølgelig, og almindelige vinterdæk på den anden. Og skal jeg være ærlig,
synes jeg bedst om pigdækkene, der kan jeg nemlig både styre og bremse på
ren is.

Mvh Søren

Fra : Ukendt

Dato : 23-01-07 17:52

"Andersen" <soren6407@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Synes godt nok alle de her forskellige indlæg handler om hvor stærkt det
> ene eller andet dæk kan komme afsted. Jeg vil dog tillade mig at mene, at
> det er muligheden for at få stop/kontrol over vognen igen.

Jep enig. Men debatten er ALLLT for unyanceret. Det gavner sådan ca. nada at
tro en stor bil på 2 tons kan have samme stanselængde som en lille bil på
700 Kg. At vi stort set alle ved at ABS også reducerer stanselængden er
heller ikke nævnt.
Endelig står de fleste baghjulstrækkere ikke særlig godt fast fordi
hovedvægten ligger på forhjulene og ikke i bagagerummet.

Som du nævner så står pigdæk også betydelig bedre fast end vinterdæk, så
dermed kunne også argumenteres mod de livsfarlige vinterdæk.

Sikkerhed skabes først og fremmest ved at vælge en fornuftig hastighed i
forhold til forholdende og ikke ved ensidet at tro at fordi man har købt et
sæt Goodyear Ultra Grip 12, så kan man bare tonse derudaf, upåagtet at man
måtte køre på is i en 2 tons tung bil med baghjulstræk og uden ABS
ect.............

--
Tom

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 24-01-07 02:18

Tom wrote:

> [...]
> nada at tro en stor bil på 2 tons kan have samme stanselængde som en
> lille bil på 700 Kg. At vi stort set alle ved at ABS også reducerer

Nu kører diskussionen på is - så jeg synes du skulle prøve at tage den bil
ud på noget is og bremse ved at træde alt hvad du kan på bremsen. Du mærker
næsten ingen bremsevirkning. Let derefter trykket, så du træder på bremsen
som om den ikke er forsynet med ABS - altså så ABS´en ikke virker. Du vil
mærke en betydelig forøgelse af bremsevirkningen.

Ovenstående gælder kun ved ren is. Er der den mindste risiko for forøgelsen
af friktionen, betaler det sig at træde pedalen i bund.

> [...]
> tonse derudaf, upåagtet at man måtte køre på is i en 2 tons tung bil
> med baghjulstræk og uden ABS ect.............

ABS sikrer en betydelig forøgelse af bremselængden, hvis man benytter sig af
den.

--
Per, Esbjerg