Ang. Skiboks (tagboks) på Peugeot 206
Fra : Anders Jacobsen

Dato : 22-01-07 17:59

Hej

Jeg skal til Italien på fredag med mig + 3 piger x 4 ski hvilket mildest
giver pladsmæssige udfordringer.

Vi skal naturligvis have en skiboks på, men hvor stor "må/kan" den være på
en Peugeot 206 S16 3 dørs?

Jeg kan låne en Thule 780 (480L) gratis. Men er den for stor. Hvis ja. Hvor
stor må den være?

Det er OK hvis fx vi max kan køre 110 km/s. Vi har ikke så travlt.

Problemet er at jeg ikke har understel til boksen hvilket skal lejes. Men
jeg vil jo ikke leje før jeg ved at den kan bruges på bilen.

Mange tak på forhånd!
Mvh
Anders

Fra : Keld Rasmussen

Dato : 22-01-07 18:04

Anders Jacobsen skrev:
> [...]
>
> Problemet er at jeg ikke har understel til boksen hvilket skal lejes.
> Men jeg vil jo ikke leje før jeg ved at den kan bruges på bilen.

Der er mig bekendt ikke andre begrænsninger end den vægt som bilen må
have på taget.

Keld

Fra : Anders Jacobsen

Dato : 22-01-07 18:16

> Der er mig bekendt ikke andre begrænsninger end den vægt som bilen må have
> på taget.

OK. Hvor kan jeg finde denne max begrænsning? i bilmanualen eller et sted på
nettet? (Bilen står 1km væk så jeg vil da hellere kunne se det på nettet :)

Mvh
Anders

Fra : claus b. p.

Dato : 23-01-07 23:22

"Anders Jacobsen" <none@none.dk> wrote in message

> OK. Hvor kan jeg finde denne max begrænsning? i bilmanualen eller et sted
> på nettet? (Bilen står 1km væk så jeg vil da hellere kunne se det på
> nettet :)

Hvorfor prøver du ikke bare at ringe til Peugeot?
De fleste biler (og tagboxe) har en max tilladt totalvægt på 50kg. Så med
ski, støvler og div. løst udstyr er der stadig lidt vægt at give af, hvis
egenvægten på boxen er ca. 15kg. Jeg har iøvrigt aldrig set en tagbox der
var så stor at den ville rage ud over en 206'er.

/Claus

Fra : Deaster

Dato : 22-01-07 19:11

Keld Rasmussen skrev:

> Der er mig bekendt ikke andre begrænsninger end den vægt som bilen må
> have på taget.

Et eller andet sted er der nu nok nogle regler, man må næppe køre rundt
med eks. en 8 meter lang tagboks

--
NY godbid fra Knud Thomsen: Pjat med dig
- at udfylde en pasanmodning,aflevere et billede

Fra : Anders Majland

Dato : 23-01-07 11:41

> Et eller andet sted er der nu nok nogle regler, man må næppe køre rundt
> med eks. en 8 meter lang tagboks

En tagboks er bare et at betragte som last..

Er grænsen ikke 12 meter ?

Derudover er der krav til markering når lasten raver mere end 1meter ud over
enden af bilen - og yderligere krav til at der skal en hjælper med hvis det
er fremad det raver frem så chaufføren har brug for hjælp til f.eks at
orientere sig ved vigpligter og lign ....

Fra : Morten G. Jensen

Dato : 22-01-07 19:55

> Problemet er at jeg ikke har understel til boksen hvilket skal lejes. Men
> jeg vil jo ikke leje før jeg ved at den kan bruges på bilen.

Hej Jeg købte en sidste år, ca. 250cm lang til en Carisma, det så noget
volsomt ud, men efter en prøvetur med tom boks på motorvejen og med 120 var
det ikke så slemt. Jeg havde 70 cm mellem stængerne og det var fint.
Nu har jeg fået en mondeo stc. og der har jeg lige fundet ud af at der også
max kan være 70 cm mellem stængerne og selv om det ser ud til at passe beder
sammen er det jo i bund og grund det samme.

MGJ