Lastbiler og glatte veje ?
Fra : Anders Majland

Dato : 22-01-07 12:18

Synes egenligt jeg herinde havde fået det indtryk at lastbiler står bedre
fast i sne end personbiler - sådan generelt set.

Men tv2 midt/vest fortalte i indslag her om 13km kø imorges nord nord for
viborg - primært pga lastbiler der ikke kunne komme op ad bakken ved
rundkørslen ved kraftvarmeværket (A13).

Er det når underlaget skifter fra sne til is at personbilerne igen har en
lille fordel ?

--
anders DOT majland AT jyde DOT dk

Fra : Ukendt

Dato : 22-01-07 12:24

> [...]
> rundkørslen ved kraftvarmeværket (A13).
>
> Er det når underlaget skifter fra sne til is at personbilerne igen har en

Hvis ikke der er noget vægt på den trækkende aksel, så er det ikke nemt at
komme op ad de sne eller isglatte veje i lastbil! Hvis man så kører med
lang-rillede dæk, som bliver stenhårde når det er koldt, så kan man som
lastbilchauffør bare tænde fyret og vente på foråret. (alternativt kan man
lægge snekæder på, men det er virkelig en aberøv at gøre det.
Tommy

Fra : Anders Majland

Dato : 22-01-07 12:44

> (alternativt kan man lægge snekæder på, men det er virkelig en aberøv at
> gøre det.
> Tommy

I know - Den øvelse har jeg været igennem på en gammel mercer da jeg var
værnepligtig - heldigvis kun på plant og fast underlag ... En af de andre
var " kommet til " til at sige noget mindre pænt til en befalingmand så han
blev dirigeret ud på en blød græsplane for at øve sig der istedet ...

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 22-01-07 12:34

> [...]

> rundkørslen ved kraftvarmeværket (A13).
>
> Er det når underlaget skifter fra sne til is at personbilerne igen har en

Måske i sne men ikke på is, prøv at smide en godt lastet boogie trailer
efter bilen og kør en tur, så får man en ide hvad lastbilerne kæmper med.

Stef

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 22-01-07 20:06

Stefan Jacobsen wrote:

> Måske i sne men ikke på is, prøv at smide en godt lastet boogie
> trailer efter bilen og kør en tur, så får man en ide hvad lastbilerne
> kæmper med.

Samme problem som en lego-bil får hvis den får en campingvogn på krogen.

--
Per, Esbjerg

Fra : Ukendt

Dato : 25-01-07 12:26

"Stefan Jacobsen" <stefware@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Måske i sne men ikke på is, prøv at smide en godt lastet boogie trailer
> efter bilen og kør en tur, så får man en ide hvad lastbilerne kæmper med.

Hemm...... og så tordner de forbi en alligevel, de gider i hvertfald ikke
blive i rækken :-/

--
Mvh.
Dennis Hellan Pedersen

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 22-01-07 13:32

Anders Majland wrote:
> [...]
> rundkørslen ved kraftvarmeværket (A13).
>
> Er det når underlaget skifter fra sne til is at personbilerne igen har en

Det samme var tilfælde mange steder i Østjylland.
Man kunne næsten opfordre dem (lastbilerne) til at blive hjemme så
legobilerne kan komme frem.

--
Christian.....MSN: spørg...
http://www.yee-haw.dk

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 25-01-07 19:58

On 22 Jan 2007 04:32:25 -0800, "Christian B. Andresen"
<trav@tiscali.dk> wrote:

>Det samme var tilfælde mange steder i Østjylland.
>Man kunne næsten opfordre dem (lastbilerne) til at blive hjemme så
>legobilerne kan komme frem.

>--

Hvis det er noget du mener at kunne fikse med min vognmand, så må du
endelig komme i gang.

Det ville passe mig fint. Jeg hader vinter. Samme job, men 1000 gange
mere besværligt.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Finn Guldmann

Dato : 27-01-07 10:39

Christian B. Andresen skrev:
> Det samme var tilfælde mange steder i Østjylland.
> Man kunne næsten opfordre dem (lastbilerne) til at blive hjemme så
> legobilerne kan komme frem.

Alternativt kunne man forlange Legobilerne væk så lastbilerne ikke
skulle holde stille på bakkerne.

--
MVH Finn Tid at hejse flaget!!!
Der er fundet en kræftform rygning IKKE får skylden for.

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 22-01-07 17:24

Anders Majland wrote:
> [...]
> rundkørslen ved kraftvarmeværket (A13).
>
> Er det når underlaget skifter fra sne til is at personbilerne igen har en

Ja, jeg undres også en smule... det virkede som om at alle de lastbiler
jeg mødte i morges nærmest kørte på slicks eller lign... stå fast det
kunne de hvert fald ikke. Findes der mon ikke vinterdæk til lastbilerne?
Eller er vognmændene blot så fedtede at de ikke gider ofre vinterdæk på
deres vogne?

Der var selvfølgelig også den sædvanlige flok biler der heller ikke helt
kunne hitte ud af det der koncept med at køre bil når det er glat, men
jeg syntes dog at lastbilerne virkelig var til stor gene idag. (Århus N)

Thomas
(der har kørt på vinterdæk siden midt november... og idag er glad for dem)

Fra : Benny

Dato : 22-01-07 22:14

"Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> kunne de hvert fald ikke. Findes der mon ikke vinterdæk til lastbilerne?
> Eller er vognmændene blot så fedtede at de ikke gider ofre vinterdæk på

Jeg har aldrig hørt om vinterdæk til lastbiler kun om forskellige mønstre og
min lillebror er inden for branchen.

Benny

Fra : Ukendt

Dato : 23-01-07 08:43

"Benny" <hojvaelde R E M O V E@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg har aldrig hørt om vinterdæk til lastbiler kun om forskellige mønstre
> og min lillebror er inden for branchen.

De findes skam. I Fx. Finland er det påbud at køre med dem i vinterperioden.
I Norge er der krav om dæk der passer til føret (i praksis er der nu mange
der kører i Norge uden vinterdæk)

Forestil dig lige lastbilerne der kører i fjeldene uden vinterdæk - i don't
think so!
Mvh Tommy

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 25-01-07 20:05

On Tue, 23 Jan 2007 08:42:35 +0100, "TBJ" <bruussnabelaosprikdk>
wrote:

> [...]
>der kører i Norge uden vinterdæk)
>
>Forestil dig lige lastbilerne der kører i fjeldene uden vinterdæk - i don't

Nej, det thinker jeg heller ikke.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 25-01-07 20:04

On Mon, 22 Jan 2007 22:13:43 +0100, "Benny" <hojvaelde R E M O V
E@gmail.com> wrote:

>Jeg har aldrig hørt om vinterdæk til lastbiler kun om forskellige mønstre og
>min lillebror er inden for branchen.

>--

Nå!?

Hvad angår din lillebror, så må du se at få ham opdateret.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Bruno

Dato : 23-01-07 01:05

Thomas Rasmussen wrote:
> [...]
> kunne de hvert fald ikke. Findes der mon ikke vinterdæk til lastbilerne?
> Eller er vognmændene blot så fedtede at de ikke gider ofre vinterdæk på

Der findes ikke vinterdæk til alm. lastbiler og så koster lastbildæk
forøvrigt kassen plus der er mange af dem, bare det at finde lagerplads
til to sæt hjul til en lastbil ville være et problem.

> Der var selvfølgelig også den sædvanlige flok biler der heller ikke helt
> kunne hitte ud af det der koncept med at køre bil når det er glat, men
> jeg syntes dog at lastbilerne virkelig var til stor gene idag. (Århus N)

Det kan næsten ikke være anderledes, selv med gode dæk har en lastbil
kun en begrænset andel af sin vægt på de hjul som trækker. I modsætning
til en typisk personbil der nok har 50-60% på trækhjulene, plus at
lastbilerne er nødt til at være ekstra forsigtige når der er usikre
biler på vejen.

Mvh
Bruno

Fra : Ukendt

Dato : 23-01-07 11:16

"Bruno" <dont.use@this.address.ever> skrev i en meddelelse

> Der findes ikke vinterdæk til alm. lastbiler og så koster lastbildæk
> forøvrigt kassen plus der er mange af dem, bare det at finde lagerplads
> til to sæt hjul til en lastbil ville være et problem.

Det er godt nok det værste ævl. Selvfølgelig findes der vinterdæk til
lastbiler.
Michelins hedder XDN grib 2 og sådan nogen sidder der på den lastbil jeg
skal køre i her til aften.
http://www.michelintransport.com/ple/front/affich.jsp?&codePage=20050512111937_18102005182926&lang=DK&codeRubrique=20050512111937

Tommy

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 25-01-07 20:11

On Tue, 23 Jan 2007 11:15:32 +0100, "TBJ" <bruussnabelaosprikdk>
wrote:

> [...]
>lastbiler.
>Michelins hedder XDN grib 2 og sådan nogen sidder der på den lastbil jeg

Ja, det er fine sager, men min favorit er dem her:

http://www.conti-online.com/generator/www/de/en/continental/transport/themes/tires/winter/hdw_en.html

De er mere stille, synes jeg.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 24-01-07 11:50

> [...]

> forøvrigt kassen plus der er mange af dem, bare det at finde lagerplads
> til to sæt hjul til en lastbil ville være et problem.

Er pigdæk vinterdæk eller hvad?
De findes da til alm. lastbiler.
Vinterdæk med lameller findes da også.

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 25-01-07 20:13

On Wed, 24 Jan 2007 11:49:33 +0100, "Uffe Bærentsen"
<leitiFJERNES@hotmail.com> wrote:

>"Bruno" <dont.use@this.address.ever> skrev i en meddelelse

>Er pigdæk vinterdæk eller hvad?
>De findes da til alm. lastbiler.
>Vinterdæk med lameller findes da også.

>--

Ja til det hele, men de piggede er ikke smarte, hvis man også kører
sydpå.

Onkel Helmuth nede i tyskland ville få hjertestop, hvis jeg kom
susende med pigdæk, og så på en lastbil! )

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 29-01-07 14:35

> Ja til det hele, men de piggede er ikke smarte, hvis man også kører
> sydpå.
>
> Onkel Helmuth nede i tyskland ville få hjertestop, hvis jeg kom
> susende med pigdæk, og så på en lastbil! )

Hvor gammel er han da?
Det er måske på tide med en 'opkvikker' til tikkeværket

Men på de storm-omsuste øer i nordatlanten, er/var pigdæk almindelige.
Både på person- og lastbiler/busser.

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 25-01-07 20:07

On Tue, 23 Jan 2007 01:05:04 +0100, Bruno <dont.use@this.address.ever>
wrote:

> [...]
>forøvrigt kassen plus der er mange af dem, bare det at finde lagerplads
>til to sæt hjul til en lastbil ville være et problem.

Bullshit!

> [...]

>til en typisk personbil der nok har 50-60% på trækhjulene, plus at
>lastbilerne er nødt til at være ekstra forsigtige når der er usikre

Nåeh, der er da lidt fornuft i knolden på dig.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 25-01-07 20:02

On Mon, 22 Jan 2007 17:24:17 +0100, Thomas Rasmussen
<thomas@p7.dk.invalid> wrote:

> [...]
>kunne de hvert fald ikke. Findes der mon ikke vinterdæk til lastbilerne?
>Eller er vognmændene blot så fedtede at de ikke gider ofre vinterdæk på

Nye lastbiler er monteret med M+S mærkede dæk, men det er ikke
ensbetydende med at de duer til noget.

Det er som med personbiler. Der fåes både gode og mindre gode
vinterdæk, også til lastbiler.

De bedste, som bl.a. anvendes af bjærgningsbiler i Norge og Sverige,
holder kun ca. 10.000 km., så dem får du ikke ret mange vognmænd til
at investere i.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 23-01-07 10:17

Bruno wrote:

> Der findes ikke vinterdæk til alm. lastbiler og så koster lastbildæk
> forøvrigt kassen

Koster buler og holden på værksted ikke også mange penge ?

> plus der er mange af dem, bare det at finde lagerplads
> til to sæt hjul til en lastbil ville være et problem.

Arh....den unskyldning er simpelt hen for søgt.

> [...]
> til en typisk personbil der nok har 50-60% på trækhjulene, plus at
> lastbilerne er nødt til at være ekstra forsigtige når der er usikre

Det virkede nu som om det var lastbilerne som mange steder var til stor
gene for den øvrige trafik.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 25-01-07 14:42

Der sker jo sjældent dem noget.

Fra : Ukendt

Dato : 25-01-07 17:39

> Hemm...... og så tordner de forbi en alligevel, de gider i hvertfald ikke
> blive i rækken :-/

Der sker jo sjældent dem noget.

Det handler nok en hel del mere om at nogen bilister kører på nedslidte
sommerdæk (eller kører som om...), hvor forholdene er til at køre mere.
Husk på at os i de store lastbiler har en destination - og vi har ikke fri
før vi er hjemme igen eller hvor vi nu engang skal overnatte. Derfor vil vi
gerne køre så meget som forholdene tillader. Herunder at hvis man kører på
gode dæk med fuldt læs, så skal der da noget til at bilen slipper
underlaget.
Jeg ved da godt at der er enkelte der bare suser forbi med 90 selvom de
reelt nok ikke burde køre mere en 70, men sådanne billister findes i alle
slags køretøjer...
Mvh Tommy

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 31-01-07 19:53

TBJ wrote:
> [...]

> overnatte. Derfor vil vi gerne køre så meget som forholdene tillader.
> Herunder at hvis man kører på gode dæk med fuldt læs, så skal der da

Det er da det mest naive jeg nogensinde har hørt. Der er ingen tvivl om at
lastbiler i glat føre har en betydelig længere bremselængde end personbiler.
/Betydelig/.

> Jeg ved da godt at der er enkelte der bare suser forbi med 90 selvom
> de reelt nok ikke burde køre mere en 70, men sådanne billister findes
> i alle slags køretøjer...

Lastbilchauffører har et større ansvar i kraft af at deres bil vejer mere.
Derfor bliver de også straffet tilsvarende hårdere ved overtrædelse af
hastighedsbestemmelser, vægtbestemmelser og hvad har vi.

--
Per, Esbjerg

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 29-01-07 09:58

On Jan 27, 10:39 am, Finn Guldmann <n...@a.invalid> wrote:
> Christian B. Andresen skrev:>> Synes egenligt jeg herinde havde fået det indtryk at lastbiler står bedre
> Alternativt kunne man forlange Legobilerne væk så lastbilerne ikke
> skulle holde stille på bakkerne.

Det var altså lastbilerne som holdt stille og spærrede ikke
legobilerne

Fra : Finn Guldmann

Dato : 03-02-07 01:23

Christian B. Andresen skrev:
> Det var altså lastbilerne som holdt stille og spærrede ikke
> legobilerne

Og du har slet ikke opdaget at lastbilerne holder stille fordi de ikke
kan få lov at køre hele vejen op af bakkerne - for Legobiler der holder
i vejen?

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 05-02-07 09:39

On Feb 3, 1:23 am, Finn Guldmann <n...@a.invalid> wrote:
> [...]
>
> Og du har slet ikke opdaget at lastbilerne holder stille fordi de ikke
> kan få lov at køre hele vejen op af bakkerne - for Legobiler der holder

Nu så jeg dem ikke ved selvsyn, det var bare adskillige
trafikmeldinger i radioen som omtalte det.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 10-02-07 11:22

Christian B. Andresen skrev:
> Nu så jeg dem ikke ved selvsyn, det var bare adskillige
> trafikmeldinger i radioen som omtalte det.

Journalister - siger jeg bare.

For dem er det "smartere" at omtale lastbiler negativt end at omtale
Legobiler negativt.

Men fakta er at hvis ikke lastbilerne skulle holde stille på bakkerne,
fordi Legobilerne mener de har førsteret til pladsen, ville de fleste af
dem komme op uden problemer.

Men bliver lastbilerne først stoppet op af bakkerne opstår problemerne,
for det er mange gange sværere at at få 48 tons i gang end at få 800 kg
i gang igen.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 10-02-07 12:58

> Men bliver lastbilerne først stoppet op af bakkerne opstår problemerne,
> for det er mange gange sværere at at få 48 tons i gang end at få 800 kg i
> gang igen.

Det er da viseversa hvis man ikke har dettilberegnede dæk ;). Hver gang der
er røvballevejr, blokeres E20 ved Vårbybakke fordi nogle Dubloklodser ikke
kan komme op, og andre som tror de kan, forsørger at komme forbi :(.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 11-02-07 00:11

Jørgen M. Rasmussen skrev:
> [...]
> er røvballevejr, blokeres E20 ved Vårbybakke fordi nogle Dubloklodser ikke
> kan komme op, og andre som tror de kan, forsørger at komme forbi :(.

Og det er umuligt at forklare grunden til at de første kommer til at
holde stille?

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 11-02-07 01:41

Jørgen M. Rasmussen wrote:

> [...]
> gang der er røvballevejr, blokeres E20 ved Vårbybakke fordi nogle
> Dubloklodser ikke kan komme op, og andre som tror de kan, forsørger

Dubloklodser!

ROTFL :)

--
Per, Esbjerg
Skistøvler sælges størrelse 44-45 til 300 kr. parret,

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 12-02-07 08:54

On Feb 10, 11:22 am, Finn Guldmann <n...@a.invalid> wrote:
> [...]
>
> Journalister - siger jeg bare.
>
> For dem er det "smartere" at omtale lastbiler negativt end at omtale

Den forklaring tror jeg ikke på.

> Men fakta er at hvis ikke lastbilerne skulle holde stille på bakkerne,
> fordi Legobilerne mener de har førsteret til pladsen, ville de fleste af
> dem komme op uden problemer.

Nogle gange er det sikkert tilfældet.

> Men bliver lastbilerne først stoppet op af bakkerne opstår problemerne,
> for det er mange gange sværere at at få 48 tons i gang end at få 800 kg
> i gang igen.

Det er nok rigtigt nok, men er det ikke også lidt et spørgsmål om
fodtøj ?

Fra : Finn Guldmann

Dato : 17-02-07 00:38

Christian B. Andresen skrev:
> Det er nok rigtigt nok, men er det ikke også lidt et spørgsmål om
> fodtøj ?

Jo, men nu er der jo også en del mere mønster i et lastbildæk end i et
personbildæk.