/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Lastbiler og glatte veje ?
Fra : Anders Majland


Dato : 22-01-07 12:18

Synes egenligt jeg herinde havde fået det indtryk at lastbiler står bedre
fast i sne end personbiler - sådan generelt set.

Men tv2 midt/vest fortalte i indslag her om 13km kø imorges nord nord for
viborg - primært pga lastbiler der ikke kunne komme op ad bakken ved
rundkørslen ved kraftvarmeværket (A13).

Er det når underlaget skifter fra sne til is at personbilerne igen har en
lille fordel ?

--
anders DOT majland AT jyde DOT dk



 
 
Ukendt (22-01-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 22-01-07 12:24


"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> skrev i en meddelelse
news:45b49d52$0$2098$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Synes egenligt jeg herinde havde fået det indtryk at lastbiler står bedre
> fast i sne end personbiler - sådan generelt set.
>
> Men tv2 midt/vest fortalte i indslag her om 13km kø imorges nord nord for
> viborg - primært pga lastbiler der ikke kunne komme op ad bakken ved
> rundkørslen ved kraftvarmeværket (A13).
>
> Er det når underlaget skifter fra sne til is at personbilerne igen har en
> lille fordel ?

Hvis ikke der er noget vægt på den trækkende aksel, så er det ikke nemt at
komme op ad de sne eller isglatte veje i lastbil! Hvis man så kører med
lang-rillede dæk, som bliver stenhårde når det er koldt, så kan man som
lastbilchauffør bare tænde fyret og vente på foråret. (alternativt kan man
lægge snekæder på, men det er virkelig en aberøv at gøre det.
Tommy



Anders Majland (22-01-2007)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 22-01-07 12:44

> (alternativt kan man lægge snekæder på, men det er virkelig en aberøv at
> gøre det.
> Tommy

I know - Den øvelse har jeg været igennem på en gammel mercer da jeg var
værnepligtig - heldigvis kun på plant og fast underlag ... En af de andre
var " kommet til " til at sige noget mindre pænt til en befalingmand så han
blev dirigeret ud på en blød græsplane for at øve sig der istedet ...



Stefan Jacobsen (22-01-2007)
Kommentar
Fra : Stefan Jacobsen


Dato : 22-01-07 12:34

> Synes egenligt jeg herinde havde fået det indtryk at lastbiler står bedre
> fast i sne end personbiler - sådan generelt set.

> Men tv2 midt/vest fortalte i indslag her om 13km kø imorges nord nord for
> viborg - primært pga lastbiler der ikke kunne komme op ad bakken ved
> rundkørslen ved kraftvarmeværket (A13).
>
> Er det når underlaget skifter fra sne til is at personbilerne igen har en
> lille fordel ?
>
Måske i sne men ikke på is, prøv at smide en godt lastet boogie trailer
efter bilen og kør en tur, så får man en ide hvad lastbilerne kæmper med.

Stef



Per Henneberg Kriste~ (22-01-2007)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 22-01-07 20:06

Stefan Jacobsen wrote:

>> Er det når underlaget skifter fra sne til is at personbilerne igen
>> har en lille fordel ?

> Måske i sne men ikke på is, prøv at smide en godt lastet boogie
> trailer efter bilen og kør en tur, så får man en ide hvad lastbilerne
> kæmper med.

Samme problem som en lego-bil får hvis den får en campingvogn på krogen.

--
Per, Esbjerg



Ukendt (25-01-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 25-01-07 12:26


"Stefan Jacobsen" <stefware@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:45b49f33$0$48074$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

>>
> Måske i sne men ikke på is, prøv at smide en godt lastet boogie trailer
> efter bilen og kør en tur, så får man en ide hvad lastbilerne kæmper med.
>


Hemm...... og så tordner de forbi en alligevel, de gider i hvertfald ikke
blive i rækken :-/


--
Mvh.
Dennis Hellan Pedersen
SEAT Altea 2.0 TDi/DSG '06
BMW K1200 RS '99
Honda XBR 500 S '90



Christian B. Andrese~ (22-01-2007)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 22-01-07 13:32


Anders Majland wrote:
> Synes egenligt jeg herinde havde fået det indtryk at lastbiler står bedre
> fast i sne end personbiler - sådan generelt set.
>
> Men tv2 midt/vest fortalte i indslag her om 13km kø imorges nord nord for
> viborg - primært pga lastbiler der ikke kunne komme op ad bakken ved
> rundkørslen ved kraftvarmeværket (A13).
>
> Er det når underlaget skifter fra sne til is at personbilerne igen har en
> lille fordel ?

Det samme var tilfælde mange steder i Østjylland.
Man kunne næsten opfordre dem (lastbilerne) til at blive hjemme så
legobilerne kan komme frem.

--
Christian.....MSN: spørg...
http://www.yee-haw.dk
Simpelt men hjælpsomt: hold til højre,
hold afstand, sluk tågelygterne, skift døde pærer.


Folmer Rasmussen (25-01-2007)
Kommentar
Fra : Folmer Rasmussen


Dato : 25-01-07 19:58

On 22 Jan 2007 04:32:25 -0800, "Christian B. Andresen"
<trav@tiscali.dk> wrote:

>
>Anders Majland wrote:
>> Synes egenligt jeg herinde havde fået det indtryk at lastbiler står bedre
>> fast i sne end personbiler - sådan generelt set.
>>
>> Men tv2 midt/vest fortalte i indslag her om 13km kø imorges nord nord for
>> viborg - primært pga lastbiler der ikke kunne komme op ad bakken ved
>> rundkørslen ved kraftvarmeværket (A13).
>>
>> Er det når underlaget skifter fra sne til is at personbilerne igen har en
>> lille fordel ?
>
>Det samme var tilfælde mange steder i Østjylland.
>Man kunne næsten opfordre dem (lastbilerne) til at blive hjemme så
>legobilerne kan komme frem.

>--

Hvis det er noget du mener at kunne fikse med min vognmand, så må du
endelig komme i gang.

Det ville passe mig fint. Jeg hader vinter. Samme job, men 1000 gange
mere besværligt.

--

Venlig hilsen
Folmer

Finn Guldmann (27-01-2007)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 27-01-07 10:39

Christian B. Andresen skrev:
>> Synes egenligt jeg herinde havde fået det indtryk at lastbiler står bedre
>> fast i sne end personbiler - sådan generelt set.
>> Men tv2 midt/vest fortalte i indslag her om 13km kø imorges nord nord for
>> viborg - primært pga lastbiler der ikke kunne komme op ad bakken ved
>> rundkørslen ved kraftvarmeværket (A13).
>> Er det når underlaget skifter fra sne til is at personbilerne igen har en
>> lille fordel ?
> Det samme var tilfælde mange steder i Østjylland.
> Man kunne næsten opfordre dem (lastbilerne) til at blive hjemme så
> legobilerne kan komme frem.
>
Alternativt kunne man forlange Legobilerne væk så lastbilerne ikke
skulle holde stille på bakkerne.

--
MVH Finn Tid at hejse flaget!!!
Der er fundet en kræftform rygning IKKE får skylden for.

Thomas Rasmussen (22-01-2007)
Kommentar
Fra : Thomas Rasmussen


Dato : 22-01-07 17:24

Anders Majland wrote:
> Synes egenligt jeg herinde havde fået det indtryk at lastbiler står bedre
> fast i sne end personbiler - sådan generelt set.
>
> Men tv2 midt/vest fortalte i indslag her om 13km kø imorges nord nord for
> viborg - primært pga lastbiler der ikke kunne komme op ad bakken ved
> rundkørslen ved kraftvarmeværket (A13).
>
> Er det når underlaget skifter fra sne til is at personbilerne igen har en
> lille fordel ?

Ja, jeg undres også en smule... det virkede som om at alle de lastbiler
jeg mødte i morges nærmest kørte på slicks eller lign... stå fast det
kunne de hvert fald ikke. Findes der mon ikke vinterdæk til lastbilerne?
Eller er vognmændene blot så fedtede at de ikke gider ofre vinterdæk på
deres vogne?

Der var selvfølgelig også den sædvanlige flok biler der heller ikke helt
kunne hitte ud af det der koncept med at køre bil når det er glat, men
jeg syntes dog at lastbilerne virkelig var til stor gene idag. (Århus N)

Thomas
(der har kørt på vinterdæk siden midt november... og idag er glad for dem)

Benny (22-01-2007)
Kommentar
Fra : Benny


Dato : 22-01-07 22:14


"Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.invalid> skrev i en meddelelse
news:45b4e531$0$49204$14726298@news.sunsite.dk...
> Anders Majland wrote:
>> Synes egenligt jeg herinde havde fået det indtryk at lastbiler står bedre
>> fast i sne end personbiler - sådan generelt set.
>>
>> Men tv2 midt/vest fortalte i indslag her om 13km kø imorges nord nord for
>> viborg - primært pga lastbiler der ikke kunne komme op ad bakken ved
>> rundkørslen ved kraftvarmeværket (A13).
>>
>> Er det når underlaget skifter fra sne til is at personbilerne igen har en
>> lille fordel ?
>
> Ja, jeg undres også en smule... det virkede som om at alle de lastbiler
> jeg mødte i morges nærmest kørte på slicks eller lign... stå fast det
> kunne de hvert fald ikke. Findes der mon ikke vinterdæk til lastbilerne?
> Eller er vognmændene blot så fedtede at de ikke gider ofre vinterdæk på
> deres vogne?

Jeg har aldrig hørt om vinterdæk til lastbiler kun om forskellige mønstre og
min lillebror er inden for branchen.

Benny



Ukendt (23-01-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 23-01-07 08:43


"Benny" <hojvaelde R E M O V E@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:45b52907$0$48462$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> Jeg har aldrig hørt om vinterdæk til lastbiler kun om forskellige mønstre
> og min lillebror er inden for branchen.
>

De findes skam. I Fx. Finland er det påbud at køre med dem i vinterperioden.
I Norge er der krav om dæk der passer til føret (i praksis er der nu mange
der kører i Norge uden vinterdæk)

Forestil dig lige lastbilerne der kører i fjeldene uden vinterdæk - i don't
think so!
Mvh Tommy



Folmer Rasmussen (25-01-2007)
Kommentar
Fra : Folmer Rasmussen


Dato : 25-01-07 20:05

On Tue, 23 Jan 2007 08:42:35 +0100, "TBJ" <bruussnabelaosprikdk>
wrote:

>
>"Benny" <hojvaelde R E M O V E@gmail.com> skrev i en meddelelse
>news:45b52907$0$48462$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>>
>> Jeg har aldrig hørt om vinterdæk til lastbiler kun om forskellige mønstre
>> og min lillebror er inden for branchen.
>>
>
>De findes skam. I Fx. Finland er det påbud at køre med dem i vinterperioden.
>I Norge er der krav om dæk der passer til føret (i praksis er der nu mange
>der kører i Norge uden vinterdæk)
>
>Forestil dig lige lastbilerne der kører i fjeldene uden vinterdæk - i don't
>think so!

>--

Nej, det thinker jeg heller ikke.

--

Venlig hilsen
Folmer

Folmer Rasmussen (25-01-2007)
Kommentar
Fra : Folmer Rasmussen


Dato : 25-01-07 20:04

On Mon, 22 Jan 2007 22:13:43 +0100, "Benny" <hojvaelde R E M O V
E@gmail.com> wrote:


>> Ja, jeg undres også en smule... det virkede som om at alle de lastbiler
>> jeg mødte i morges nærmest kørte på slicks eller lign... stå fast det
>> kunne de hvert fald ikke. Findes der mon ikke vinterdæk til lastbilerne?
>> Eller er vognmændene blot så fedtede at de ikke gider ofre vinterdæk på
>> deres vogne?
>
>Jeg har aldrig hørt om vinterdæk til lastbiler kun om forskellige mønstre og
>min lillebror er inden for branchen.

>--

Nå!?

Hvad angår din lillebror, så må du se at få ham opdateret.

--

Venlig hilsen
Folmer

Bruno (23-01-2007)
Kommentar
Fra : Bruno


Dato : 23-01-07 01:05

Thomas Rasmussen wrote:
> Ja, jeg undres også en smule... det virkede som om at alle de lastbiler
> jeg mødte i morges nærmest kørte på slicks eller lign... stå fast det
> kunne de hvert fald ikke. Findes der mon ikke vinterdæk til lastbilerne?
> Eller er vognmændene blot så fedtede at de ikke gider ofre vinterdæk på
> deres vogne?
>
Der findes ikke vinterdæk til alm. lastbiler og så koster lastbildæk
forøvrigt kassen plus der er mange af dem, bare det at finde lagerplads
til to sæt hjul til en lastbil ville være et problem.


> Der var selvfølgelig også den sædvanlige flok biler der heller ikke helt
> kunne hitte ud af det der koncept med at køre bil når det er glat, men
> jeg syntes dog at lastbilerne virkelig var til stor gene idag. (Århus N)
>

Det kan næsten ikke være anderledes, selv med gode dæk har en lastbil
kun en begrænset andel af sin vægt på de hjul som trækker. I modsætning
til en typisk personbil der nok har 50-60% på trækhjulene, plus at
lastbilerne er nødt til at være ekstra forsigtige når der er usikre
biler på vejen.

Mvh
Bruno

Ukendt (23-01-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 23-01-07 11:16


"Bruno" <dont.use@this.address.ever> skrev i en meddelelse
news:45b55131$0$175$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>
> Der findes ikke vinterdæk til alm. lastbiler og så koster lastbildæk
> forøvrigt kassen plus der er mange af dem, bare det at finde lagerplads
> til to sæt hjul til en lastbil ville være et problem.

Det er godt nok det værste ævl. Selvfølgelig findes der vinterdæk til
lastbiler.
Michelins hedder XDN grib 2 og sådan nogen sidder der på den lastbil jeg
skal køre i her til aften.
http://www.michelintransport.com/ple/front/affich.jsp?&codePage=20050512111937_18102005182926&lang=DK&codeRubrique=20050512111937

Tommy



Folmer Rasmussen (25-01-2007)
Kommentar
Fra : Folmer Rasmussen


Dato : 25-01-07 20:11

On Tue, 23 Jan 2007 11:15:32 +0100, "TBJ" <bruussnabelaosprikdk>
wrote:

>
>"Bruno" <dont.use@this.address.ever> skrev i en meddelelse
>news:45b55131$0$175$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>>
>> Der findes ikke vinterdæk til alm. lastbiler og så koster lastbildæk
>> forøvrigt kassen plus der er mange af dem, bare det at finde lagerplads
>> til to sæt hjul til en lastbil ville være et problem.
>
>Det er godt nok det værste ævl. Selvfølgelig findes der vinterdæk til
>lastbiler.
>Michelins hedder XDN grib 2 og sådan nogen sidder der på den lastbil jeg
>skal køre i her til aften.
>http://www.michelintransport.com/ple/front/affich.jsp?&codePage=20050512111937_18102005182926&lang=DK&codeRubrique=20050512111937

>--

Ja, det er fine sager, men min favorit er dem her:

http://www.conti-online.com/generator/www/de/en/continental/transport/themes/tires/winter/hdw_en.html

De er mere stille, synes jeg.

--

Venlig hilsen
Folmer

Uffe Bærentsen (24-01-2007)
Kommentar
Fra : Uffe Bærentsen


Dato : 24-01-07 11:50


"Bruno" <dont.use@this.address.ever> skrev i en meddelelse
news:45b55131$0$175$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

> Der findes ikke vinterdæk til alm. lastbiler og så koster lastbildæk
> forøvrigt kassen plus der er mange af dem, bare det at finde lagerplads
> til to sæt hjul til en lastbil ville være et problem.

Er pigdæk vinterdæk eller hvad?
De findes da til alm. lastbiler.
Vinterdæk med lameller findes da også.




--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i
Tipo 1,6i



Folmer Rasmussen (25-01-2007)
Kommentar
Fra : Folmer Rasmussen


Dato : 25-01-07 20:13

On Wed, 24 Jan 2007 11:49:33 +0100, "Uffe Bærentsen"
<leitiFJERNES@hotmail.com> wrote:

>
>"Bruno" <dont.use@this.address.ever> skrev i en meddelelse
>news:45b55131$0$175$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>
>> Der findes ikke vinterdæk til alm. lastbiler og så koster lastbildæk
>> forøvrigt kassen plus der er mange af dem, bare det at finde lagerplads
>> til to sæt hjul til en lastbil ville være et problem.
>
>Er pigdæk vinterdæk eller hvad?
>De findes da til alm. lastbiler.
>Vinterdæk med lameller findes da også.

>--

Ja til det hele, men de piggede er ikke smarte, hvis man også kører
sydpå.

Onkel Helmuth nede i tyskland ville få hjertestop, hvis jeg kom
susende med pigdæk, og så på en lastbil! )

--

Venlig hilsen
Folmer

Uffe Bærentsen (29-01-2007)
Kommentar
Fra : Uffe Bærentsen


Dato : 29-01-07 14:35


"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev i en meddelelse
news:s50ir2tmgds68utoqdfpf3q01fm925an6u@4ax.com...

> Ja til det hele, men de piggede er ikke smarte, hvis man også kører
> sydpå.
>
> Onkel Helmuth nede i tyskland ville få hjertestop, hvis jeg kom
> susende med pigdæk, og så på en lastbil! )

Hvor gammel er han da?
Det er måske på tide med en 'opkvikker' til tikkeværket

Men på de storm-omsuste øer i nordatlanten, er/var pigdæk almindelige.
Både på person- og lastbiler/busser.



--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i
Tipo 1,6i



Folmer Rasmussen (25-01-2007)
Kommentar
Fra : Folmer Rasmussen


Dato : 25-01-07 20:07

On Tue, 23 Jan 2007 01:05:04 +0100, Bruno <dont.use@this.address.ever>
wrote:

>Thomas Rasmussen wrote:
>> Ja, jeg undres også en smule... det virkede som om at alle de lastbiler
>> jeg mødte i morges nærmest kørte på slicks eller lign... stå fast det
>> kunne de hvert fald ikke. Findes der mon ikke vinterdæk til lastbilerne?
>> Eller er vognmændene blot så fedtede at de ikke gider ofre vinterdæk på
>> deres vogne?
>>
>Der findes ikke vinterdæk til alm. lastbiler og så koster lastbildæk
>forøvrigt kassen plus der er mange af dem, bare det at finde lagerplads
>til to sæt hjul til en lastbil ville være et problem.

>--

Bullshit!

>--

>> Der var selvfølgelig også den sædvanlige flok biler der heller ikke helt
>> kunne hitte ud af det der koncept med at køre bil når det er glat, men
>> jeg syntes dog at lastbilerne virkelig var til stor gene idag. (Århus N)
>>
>
>Det kan næsten ikke være anderledes, selv med gode dæk har en lastbil
>kun en begrænset andel af sin vægt på de hjul som trækker. I modsætning
>til en typisk personbil der nok har 50-60% på trækhjulene, plus at
>lastbilerne er nødt til at være ekstra forsigtige når der er usikre
>biler på vejen.

>--

Nåeh, der er da lidt fornuft i knolden på dig.

--

Venlig hilsen
Folmer

Folmer Rasmussen (25-01-2007)
Kommentar
Fra : Folmer Rasmussen


Dato : 25-01-07 20:02

On Mon, 22 Jan 2007 17:24:17 +0100, Thomas Rasmussen
<thomas@p7.dk.invalid> wrote:

>Anders Majland wrote:
>> Synes egenligt jeg herinde havde fået det indtryk at lastbiler står bedre
>> fast i sne end personbiler - sådan generelt set.
>>
>> Men tv2 midt/vest fortalte i indslag her om 13km kø imorges nord nord for
>> viborg - primært pga lastbiler der ikke kunne komme op ad bakken ved
>> rundkørslen ved kraftvarmeværket (A13).
>>
>> Er det når underlaget skifter fra sne til is at personbilerne igen har en
>> lille fordel ?
>
>Ja, jeg undres også en smule... det virkede som om at alle de lastbiler
>jeg mødte i morges nærmest kørte på slicks eller lign... stå fast det
>kunne de hvert fald ikke. Findes der mon ikke vinterdæk til lastbilerne?
>Eller er vognmændene blot så fedtede at de ikke gider ofre vinterdæk på
>deres vogne?

>--

Nye lastbiler er monteret med M+S mærkede dæk, men det er ikke
ensbetydende med at de duer til noget.

Det er som med personbiler. Der fåes både gode og mindre gode
vinterdæk, også til lastbiler.

De bedste, som bl.a. anvendes af bjærgningsbiler i Norge og Sverige,
holder kun ca. 10.000 km., så dem får du ikke ret mange vognmænd til
at investere i.

--

Venlig hilsen
Folmer

Christian B. Andrese~ (23-01-2007)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 23-01-07 10:17


Bruno wrote:
> Thomas Rasmussen wrote:
> > Ja, jeg undres også en smule... det virkede som om at alle de lastbiler
> > jeg mødte i morges nærmest kørte på slicks eller lign... stå fast det
> > kunne de hvert fald ikke. Findes der mon ikke vinterdæk til lastbilerne?
> > Eller er vognmændene blot så fedtede at de ikke gider ofre vinterdæk på
> > deres vogne?
> >
> Der findes ikke vinterdæk til alm. lastbiler og så koster lastbildæk
> forøvrigt kassen

Koster buler og holden på værksted ikke også mange penge ?

> plus der er mange af dem, bare det at finde lagerplads
> til to sæt hjul til en lastbil ville være et problem.

Arh....den unskyldning er simpelt hen for søgt.

> > Der var selvfølgelig også den sædvanlige flok biler der heller ikke helt
> > kunne hitte ud af det der koncept med at køre bil når det er glat, men
> > jeg syntes dog at lastbilerne virkelig var til stor gene idag. (Århus N)
> >
>
> Det kan næsten ikke være anderledes, selv med gode dæk har en lastbil
> kun en begrænset andel af sin vægt på de hjul som trækker. I modsætning
> til en typisk personbil der nok har 50-60% på trækhjulene, plus at
> lastbilerne er nødt til at være ekstra forsigtige når der er usikre
> biler på vejen.

Det virkede nu som om det var lastbilerne som mange steder var til stor
gene for den øvrige trafik.

--
Christian.....MSN: spørg...
http://www.yee-haw.dk
Simpelt men hjælpsomt: hold til højre,
hold afstand, sluk tågelygterne, skift døde pærer.


Christian B. Andrese~ (25-01-2007)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 25-01-07 14:42



On Jan 25, 12:26 pm, "Dennis Hellan Pedersen \(4690\)"
<dhp(snabela)dalbynet.dk> wrote:
> "Stefan Jacobsen" <stefw...@gmail.com> skrev i en meddelelsenews:45b49f33$0$48074$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
>
>
> > Måske i sne men ikke på is, prøv at smide en godt lastet boogie trailer
> > efter bilen og kør en tur, så får man en ide hvad lastbilerne kæmper med.
> Hemm...... og så tordner de forbi en alligevel, de gider i hvertfald ikke
> blive i rækken :-/

Der sker jo sjældent dem noget.

--
Christian.....MSN: spørg...
http://www.yee-haw.dk
Simpelt men hjælpsomt: hold til højre,
hold afstand, sluk tågelygterne, skift døde pærer.


Ukendt (25-01-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 25-01-07 17:39


"Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:1169732501.165615.234210@l53g2000cwa.googlegroups.com...

> > Måske i sne men ikke på is, prøv at smide en godt lastet boogie trailer
> > efter bilen og kør en tur, så får man en ide hvad lastbilerne kæmper
> > med.
> Hemm...... og så tordner de forbi en alligevel, de gider i hvertfald ikke
> blive i rækken :-/

Der sker jo sjældent dem noget.

Det handler nok en hel del mere om at nogen bilister kører på nedslidte
sommerdæk (eller kører som om...), hvor forholdene er til at køre mere.
Husk på at os i de store lastbiler har en destination - og vi har ikke fri
før vi er hjemme igen eller hvor vi nu engang skal overnatte. Derfor vil vi
gerne køre så meget som forholdene tillader. Herunder at hvis man kører på
gode dæk med fuldt læs, så skal der da noget til at bilen slipper
underlaget.
Jeg ved da godt at der er enkelte der bare suser forbi med 90 selvom de
reelt nok ikke burde køre mere en 70, men sådanne billister findes i alle
slags køretøjer...
Mvh Tommy



Per Henneberg Kriste~ (31-01-2007)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 31-01-07 19:53

TBJ wrote:
> "Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> news:1169732501.165615.234210@l53g2000cwa.googlegroups.com...

> Det handler nok en hel del mere om at nogen bilister kører på
> nedslidte sommerdæk (eller kører som om...), hvor forholdene er til
> at køre mere. Husk på at os i de store lastbiler har en destination -
> og vi har ikke fri før vi er hjemme igen eller hvor vi nu engang skal
> overnatte. Derfor vil vi gerne køre så meget som forholdene tillader.
> Herunder at hvis man kører på gode dæk med fuldt læs, så skal der da
> noget til at bilen slipper underlaget.

Det er da det mest naive jeg nogensinde har hørt. Der er ingen tvivl om at
lastbiler i glat føre har en betydelig længere bremselængde end personbiler.
/Betydelig/.

> Jeg ved da godt at der er enkelte der bare suser forbi med 90 selvom
> de reelt nok ikke burde køre mere en 70, men sådanne billister findes
> i alle slags køretøjer...

Lastbilchauffører har et større ansvar i kraft af at deres bil vejer mere.
Derfor bliver de også straffet tilsvarende hårdere ved overtrædelse af
hastighedsbestemmelser, vægtbestemmelser og hvad har vi.

--
Per, Esbjerg



Christian B. Andrese~ (29-01-2007)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 29-01-07 09:58



On Jan 27, 10:39 am, Finn Guldmann <n...@a.invalid> wrote:
> Christian B. Andresen skrev:>> Synes egenligt jeg herinde havde fået det indtryk at lastbiler står bedre
> >> fast i sne end personbiler - sådan generelt set.
> >> Men tv2 midt/vest fortalte i indslag her om 13km kø imorges nord nord for
> >> viborg - primært pga lastbiler der ikke kunne komme op ad bakken ved
> >> rundkørslen ved kraftvarmeværket (A13).
> >> Er det når underlaget skifter fra sne til is at personbilerne igen har en
> >> lille fordel ?
> > Det samme var tilfælde mange steder i Østjylland.
> > Man kunne næsten opfordre dem (lastbilerne) til at blive hjemme så
> > legobilerne kan komme frem.
> Alternativt kunne man forlange Legobilerne væk så lastbilerne ikke
> skulle holde stille på bakkerne.

Det var altså lastbilerne som holdt stille og spærrede ikke
legobilerne

--
Christian.....MSN: spørg...
http://www.yee-haw.dk
Simpelt men hjælpsomt: hold til højre,
hold afstand, sluk tågelygterne, skift døde pærer.


Finn Guldmann (03-02-2007)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 03-02-07 01:23

Christian B. Andresen skrev:
>>> Man kunne næsten opfordre dem (lastbilerne) til at blive hjemme så
>>> legobilerne kan komme frem.
>> Alternativt kunne man forlange Legobilerne væk så lastbilerne ikke
>> skulle holde stille på bakkerne.
> Det var altså lastbilerne som holdt stille og spærrede ikke
> legobilerne
>
Og du har slet ikke opdaget at lastbilerne holder stille fordi de ikke
kan få lov at køre hele vejen op af bakkerne - for Legobiler der holder
i vejen?

--
MVH Finn Tid at hejse flaget!!!
Der er fundet en kræftform rygning IKKE får skylden for.

Christian B. Andrese~ (05-02-2007)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 05-02-07 09:39

On Feb 3, 1:23 am, Finn Guldmann <n...@a.invalid> wrote:
> Christian B. Andresen skrev:>>> Man kunne næsten opfordre dem (lastbilerne) til at blive hjemme så
> >>> legobilerne kan komme frem.
> >> Alternativt kunne man forlange Legobilerne væk så lastbilerne ikke
> >> skulle holde stille på bakkerne.
> > Det var altså lastbilerne som holdt stille og spærrede ikke
> > legobilerne
>
> Og du har slet ikke opdaget at lastbilerne holder stille fordi de ikke
> kan få lov at køre hele vejen op af bakkerne - for Legobiler der holder
> i vejen?

Nu så jeg dem ikke ved selvsyn, det var bare adskillige
trafikmeldinger i radioen som omtalte det.

--
Christian.....MSN: spørg...
http://www.yee-haw.dk
Simpelt men hjælpsomt: hold til højre,
hold afstand, sluk tågelygterne, skift døde pærer.


Finn Guldmann (10-02-2007)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 10-02-07 11:22

Christian B. Andresen skrev:
>>>>> Man kunne næsten opfordre dem (lastbilerne) til at blive hjemme så
>>>>> legobilerne kan komme frem.
>>>> Alternativt kunne man forlange Legobilerne væk så lastbilerne ikke
>>>> skulle holde stille på bakkerne.
>>> Det var altså lastbilerne som holdt stille og spærrede ikke
>>> legobilerne
>> Og du har slet ikke opdaget at lastbilerne holder stille fordi de ikke
>> kan få lov at køre hele vejen op af bakkerne - for Legobiler der holder
>> i vejen?
> Nu så jeg dem ikke ved selvsyn, det var bare adskillige
> trafikmeldinger i radioen som omtalte det.
>
Journalister - siger jeg bare.

For dem er det "smartere" at omtale lastbiler negativt end at omtale
Legobiler negativt.

Men fakta er at hvis ikke lastbilerne skulle holde stille på bakkerne,
fordi Legobilerne mener de har førsteret til pladsen, ville de fleste af
dem komme op uden problemer.

Men bliver lastbilerne først stoppet op af bakkerne opstår problemerne,
for det er mange gange sværere at at få 48 tons i gang end at få 800 kg
i gang igen.

--
MVH Finn Tid at hejse flaget!!!
Der er fundet en kræftform rygning IKKE får skylden for.

Jørgen M. Rasmussen (10-02-2007)
Kommentar
Fra : Jørgen M. Rasmussen


Dato : 10-02-07 12:58


"Finn Guldmann" <n@a.invalid> skrev i en meddelelse
news:eqk6d2$2b1d$1@newsbin.cybercity.dk...

> Men bliver lastbilerne først stoppet op af bakkerne opstår problemerne,
> for det er mange gange sværere at at få 48 tons i gang end at få 800 kg i
> gang igen.
>
Det er da viseversa hvis man ikke har dettilberegnede dæk ;). Hver gang der
er røvballevejr, blokeres E20 ved Vårbybakke fordi nogle Dubloklodser ikke
kan komme op, og andre som tror de kan, forsørger at komme forbi :(.



Finn Guldmann (11-02-2007)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 11-02-07 00:11

Jørgen M. Rasmussen skrev:
>> Men bliver lastbilerne først stoppet op af bakkerne opstår problemerne,
>> for det er mange gange sværere at at få 48 tons i gang end at få 800 kg i
>> gang igen.
> Det er da viseversa hvis man ikke har dettilberegnede dæk ;). Hver gang der
> er røvballevejr, blokeres E20 ved Vårbybakke fordi nogle Dubloklodser ikke
> kan komme op, og andre som tror de kan, forsørger at komme forbi :(.
>
Og det er umuligt at forklare grunden til at de første kommer til at
holde stille?

--
MVH Finn Tid at hejse flaget!!!
Der er fundet en kræftform rygning IKKE får skylden for.

Per Henneberg Kriste~ (11-02-2007)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 11-02-07 01:41

Jørgen M. Rasmussen wrote:

> Det er da viseversa hvis man ikke har dettilberegnede dæk ;). Hver
> gang der er røvballevejr, blokeres E20 ved Vårbybakke fordi nogle
> Dubloklodser ikke kan komme op, og andre som tror de kan, forsørger
> at komme forbi :(.

Dubloklodser!

ROTFL :)

--
Per, Esbjerg
Skistøvler sælges størrelse 44-45 til 300 kr. parret,
meget billigt til prisen, er som nye,
sælges fordi jeg er blevet for handicappet til at stå på ski :)



Christian B. Andrese~ (12-02-2007)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 12-02-07 08:54

On Feb 10, 11:22 am, Finn Guldmann <n...@a.invalid> wrote:
> Christian B. Andresen skrev:>>>>> Man kunne næsten opfordre dem (lastbilerne) til at blive hjemme så
> >>>>> legobilerne kan komme frem.
> >>>> Alternativt kunne man forlange Legobilerne væk så lastbilerne ikke
> >>>> skulle holde stille på bakkerne.
> >>> Det var altså lastbilerne som holdt stille og spærrede ikke
> >>> legobilerne
> >> Og du har slet ikke opdaget at lastbilerne holder stille fordi de ikke
> >> kan få lov at køre hele vejen op af bakkerne - for Legobiler der holder
> >> i vejen?
> > Nu så jeg dem ikke ved selvsyn, det var bare adskillige
> > trafikmeldinger i radioen som omtalte det.
>
> Journalister - siger jeg bare.
>
> For dem er det "smartere" at omtale lastbiler negativt end at omtale
> Legobiler negativt.

Den forklaring tror jeg ikke på.

> Men fakta er at hvis ikke lastbilerne skulle holde stille på bakkerne,
> fordi Legobilerne mener de har førsteret til pladsen, ville de fleste af
> dem komme op uden problemer.

Nogle gange er det sikkert tilfældet.

> Men bliver lastbilerne først stoppet op af bakkerne opstår problemerne,
> for det er mange gange sværere at at få 48 tons i gang end at få 800 kg
> i gang igen.

Det er nok rigtigt nok, men er det ikke også lidt et spørgsmål om
fodtøj ?

--
Christian.....MSN: spørg...
http://www.yee-haw.dk
Simpelt men hjælpsomt: hold til højre,
hold afstand, sluk tågelygterne, skift døde pærer.


Finn Guldmann (17-02-2007)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 17-02-07 00:38

Christian B. Andresen skrev:
>> Men bliver lastbilerne først stoppet op af bakkerne opstår problemerne,
>> for det er mange gange sværere at at få 48 tons i gang end at få 800 kg
>> i gang igen.
> Det er nok rigtigt nok, men er det ikke også lidt et spørgsmål om
> fodtøj ?
>
Jo, men nu er der jo også en del mere mønster i et lastbildæk end i et
personbildæk.

--
MVH Finn Tid at hejse flaget!!!
Der er fundet en kræftform rygning IKKE får skylden for.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408868
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste