Skoda reperation, pris?
Fra : Hans Pedersen

Dato : 20-01-07 12:09

Hej alle

Jeg købte i foråret en Skoda Fabia 1,4 fra nobember år 2000. Den havde gået
86.000. Og den havde ikke været til service siden 56.000 så ved købet lavede
de stort service på den, på deres regning. Købt hos forhandler langt væk. Nu
skulle den så til service igen her ved lidt over 100.000, lille service, og
valgte at få det hos autoriseret forhandler. Selve servicet var billigt nok,
i forhold til hvad familien betaler hos Ford, 1350 kr. MEN problemet er så
at de siger der er en række fejl der skal laves. I reservedele ville det
løbe op i 10.000, og inkl. arbejdsløn ville det løbe op i 20-25.000

Det er følgende:
Oliespild fra topdæksel, pakning
Vandspild fra temp. føler i køler, pakning
Bagerste bærerams bøsninger, h+v side
H. forhjulsleje er så småt begyndt at larme
Olie i kølervæske, ny toppakning, og dermed samtidig ny tandrem
Udstødning utæt i forrør
Ny sprinklermotor bagpå

Så er mit spørgsmål, er det sandsynligt at en udskiftning af disse dele vil
løbe op i over 20.000? Og er det ikke bare pisseuheldigt at der går så meget
på samme tid:(

MVH
Hans Pedersen

Fra : Kent Glerup

Dato : 20-01-07 12:30

On Sat, 20 Jan 2007 12:08:46 +0100, "Hans Pedersen"
<hansvejbo@hotmail.com(brugesikke)> wrote:

> [...]
>løbe op i over 20.000? Og er det ikke bare pisseuheldigt at der går så meget

Det lyder lidt vildt!
Hvis det er en 1,4 MPI (stødstangsmaskine), så er der altså ikke nogen
tandrem at skifte...
Jeg ville finde mig et velrenommeret uautoriseret værksted til at
klare sagen. Jeg kan ikke forestille mig at de når langt over 10KKR
for den omgang :)

/Kent Glerup

Fra : Morten

Dato : 20-01-07 15:48

> Det lyder lidt vildt!
> Hvis det er en 1,4 MPI (stødstangsmaskine), så er der altså ikke nogen
> tandrem at skifte...

Tror bestemt ikke det er en stødstangsmaskine. Forveksler du den ikke med
Skoda's egen 1.3'er. Denne er fra VW.
MPI betyder i øvrigt MultiPointInj.

\Morten

Fra : Kent Glerup

Dato : 20-01-07 17:36

On Sat, 20 Jan 2007 15:47:31 +0100, "Morten"
<NoReply@NoReplylkjlkj.xxx> wrote:

>Tror bestemt ikke det er en stødstangsmaskine. Forveksler du den ikke med
>Skoda's egen 1.3'er. Denne er fra VW.
>MPI betyder i øvrigt MultiPointInj.

I DK fandtes der i årgang 2000 tre forskellige 1,4 benzinmotorer i
Fabia:

1,4 16V: Direkte hentet fra VW.
1,4 8V (MPI), vistnok omkring 54HK: Opdatereret Skoda maskine
1,4 8V (MPI), 68HK: Opdateret Skoda maskine.

Begge 1,4 Skoda maskiner er opdateret fra den gamle 1,3 maskine. Den
er stadig med stødstænder, volumen er øget en anelse, topstykket er
opdateret med hydrauliske løftere, samt sikkert en del andre
ændringer.

/Kent Glerup

Fra : Kent Glerup

Dato : 20-01-07 17:47

>Tror bestemt ikke det er en stødstangsmaskine. Forveksler du den ikke med
>Skoda's egen 1.3'er. Denne er fra VW.
>MPI betyder i øvrigt MultiPointInj.

Lidt læsestof:
http://www.cars-directory.net/gallery/skoda/fabia/

/Kent Glerup

Fra : Morten

Dato : 20-01-07 23:05

> Lidt læsestof:
> http://www.cars-directory.net/gallery/skoda/fabia/
>
> /Kent Glerup

Ok, du har ret! Tak for info.

\Morten

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 20-01-07 12:31

"Hans Pedersen" <hansvejbo@hotmail.com(brugesikke)> skrev i en meddelelse

> Så er mit spørgsmål, er det sandsynligt at en udskiftning af disse dele
> vil løbe op i over 20.000? Og er det ikke bare pisseuheldigt at der går så
> meget på samme tid:(

Jo, hvis den er købt hos en forhandler ville jeg henvende mig der,
alternativt hos en uvildig mekker el. FDM. Tror også Applus har noget med
brugtvognseftersyn.

Fra : claus b. p.

Dato : 20-01-07 13:01

"Hans Pedersen" <hansvejbo@hotmail.com(brugesikke)> wrote in message
> [...]
> vil løbe op i over 20.000? Og er det ikke bare pisseuheldigt at der går så

Jeg tror det er en sammensværgelse!
Det er desværre helt normalt at man kommer på et nyt (mærke)værksted, og så
har de fornemmelsen af, at de skal indtjene hele bilens pris en gang til.
Det er jo ikke sådan at man kan sætte en finger på de nævnte ting, og sige
at det ikke er nødvendigt at lave dem, men det er i høj grad et spørgsmål,
om man som bruger af en gammel bil, synes den skal køre og se ud som en ny.
Desværre drukner de måske helt nødvendige reparationer i mængden af
informationer om de mindre nødvendige. Forrige gang jeg var til autoriseret
Mercedes service kom de med en liste til en samlet pris af 30-40.000 kr på
ting de gerne ville lave, ud over de 25.000 som dette service kostede, (de
skiftede bagbremser og forhjulslejer ud over servicet), denne gang var det
kun 9.000 for et service der absolut intet ekstra havde inkluderet, men til
gengæld var listen over ting der burde laves på 50-60.000kr.
Og hvad var så nødvendigt at få lavet forrige gang: Skift af 2 bærekugler
foran! Denne gang: Nye fjedre foran og afdrejning/skift af skiver for og
bag. Alt det andet er ren luksus. (For dem!) Og så har de set mig for
sidste gang. Jeg købte ikke en frikørt hyrevogn i den tro at det var en
diplommodel direkte fra fabrik. Den er jo brugt, så hvis sikkerheden er i
orden, gør det ikke mig noget at der er lidt slidte gummibøsninger og at
lygteglassene er lidt sandblæst. Førhen kunne man faktisk skifte forreste
lygteglas på Mercedeserne, men den mulighed findes ikke mere. Nu er det et
helt nyt lygtehus. Man kan heller ikke skifte forhjulslejer uden at skifte
hele navet. Ikke så undeligt det bliver dyrt, oven i deres arbejdsløn som er
akkordpriser, jeg har lagt sammen at deres timepris i praksis er 3-4000kr.
Mht. dine reparationer, så synes jeg du skal overveje at køre bilen til et
andet (uautoriseret) værksted og få vurderet om disse reparationer er
nødvendige, evt FDM. Der er jo nogle af disse ting som du kan vælge at
udskyde eller undlade at lave. Det er dit eget valg. Men det afhænger jo af
hvad din holdning er til hvilken stand bilen bør være i. Udstødning fx. er
jo ikke et problem, før den larmer så meget at den ikke er til at holde ud,
lejet der er lidt støj i kan måske køre 5-10 år mere, (med mindre der er
slør i) oliespild fra topdækselpakning har mange biler, uden at det kan ses
neden under dem, og det klares næste gang der skal skilles noget ad,
bærearmsbøsninger, -det skal vurderes om det er et sikkerhedsmæssigt eller
blot komfortmæssigt problem osv.
Det værste, og dyreste, er nok olien i kølevandet. Det er faktisk ikke godt,
og kan i værste fald koste en motor, hvis det ikke repareres. Men check lige
hvad en brugt- eller ombyttermotor koster inden du siger ja til en dyr
motorreparation.
Det er ikke gratis at have bil, men hvis en reservedel kan holde 50.000 km,
og værkstedet insisterer på at skifte for hver 30.000 km, hvem har så tjent
på gyngerne og hvem har tabt på karusellerne.
Til slut, de fleste mennesker er faktisk ikke utilfredse med deres biler,
men bliver ofte dybt skuffede over forhandlernes/værkstedernes håndtering af
deres problemer. Jeg er overbevist om at værkstederne koster mange flere
kunder end bilernes kvalitet gør.

/Claus

Fra : tom \(cordoba sdi\)

Dato : 20-01-07 13:36

> [...]
> vil løbe op i over 20.000? Og er det ikke bare pisseuheldigt at der går så

well, skoda har billige stumper, så 10000 i reservedele er højt. Og så er
der jo begrebet original (ex orig baghjulleje skoda : 680kr, uoriginalt:
115)

Jeg har fået skiftet toppakning på min skoda incl afretning af topstykke
incl olie og filterskift : 3800 alt incl . . . på et (dog billigt ude på
landet) skoda værksted

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 20-01-07 14:07

Hans Pedersen wrote:
> [...]

> Bagerste bærerams bøsninger, h+v side
> H. forhjulsleje er så småt begyndt at larme
> Olie i kølervæske, ny toppakning, og dermed samtidig ny tandrem

Henvend dig til forhandleren. Reklamer. Stå fast på at han skal betale.
Uanset hvad der står i din kontrakt er der 2 års reklamationsret.

Gå til Forbrugerstyrelsen hvis nødvendigt.

--
Per, Esbjerg

Fra : Morten

Dato : 20-01-07 15:45

> [...]
> vil løbe op i over 20.000? Og er det ikke bare pisseuheldigt at der går så

Lidt priser at sammenligne med, fra de sidste gange vi har været hos Seat i
Viborg, med vores Ibiza 1.6MPI 99'.
Tandrem med tilbehør og vandpumpe: ca. 2600kr
2 baghjulslejer: ca. 1800 kr.
Begge priser er incl. arbejdsløn og momme.

Jeg synes 20-25K lyder dyrt i forhold til. -også selvom der er en toppakning
med...
Hvad med den lokale perlegrusmekanikker?

\Morten

Fra : Janner

Dato : 20-01-07 17:36

> [...]
> vil løbe op i over 20.000? Og er det ikke bare pisseuheldigt at der går så

Nu ved jeg ikke hvor du bor men kan varmt anbefale
http://www.praestbro-bilcenter.dk/ de laver det hele til det halve .........
og sikke en betjening og ærlighed.

/Jan

Fra : Hans Pedersen

Dato : 20-01-07 18:52

"Janner" <NOTVALID@NOTVALID@NOTVALID> wrote in message

> [...]
> http://www.praestbro-bilcenter.dk/ de laver det hele til det halve
> ......... og sikke en betjening og ærlighed.

Tak for forslaget, men bor på Syd østsjælland, så lidt langt :)

Og i øvrigt tak til alle kommentarer. Har nu fundet ud af at forhøre mig hos
nogle uatoriserede forhandlere. Så man får flere indput.

MVH
Hans Pedersen

Fra : Cyber.

Dato : 20-01-07 20:20

disse ting laves da indenfor samme arbejdsgang:

Oliespild fra topdæksel, pakning (ja den skal alligevel jo af når man skal
ned til toppakningen!)
Vandspild fra temp. føler i køler, pakning (når man alligevel har
kølervæsken af, så tager det vel 5 min at skifte den føler?)
Olie i kølervæske, ny toppakning, og dermed samtidig ny tandrem

det lyder vildt at det skal koste så meget!.

Fra : Cyber.

Dato : 20-01-07 20:23

forresten:

http://www.twa.dk/vaerklf.asp