/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
En halv dag på køreteknisk kursus på Jylla~
Fra : TDN


Dato : 19-01-07 18:53

Efter at presset firmaet lidt har de tilbudt et sådan kursus til
medarbejderne hvor vi skulle betale det halve.

Mødte i dag kl. 11.30 hvorefter vi fik frokost. Derefter lidt teori og
hvordan man skal reagere ved forskellige udskridninger m.v..

Derefter endelig på banen. Vi kørte en testtur rundt på banen for at lære
den at kende.

Derefter forskellige øvelser med opbremsninger fra forskellige hastigheder
samt slalom mellem pinde med gradvist større hastighed. Derefter forskellige
udvigemanøvre med stigende hastigheder.

Den sidste del var på glatførebanen, hvor man først skal lære banen, for
derefter af køre ud med knap 30 km/t, blokere, dreje skarpt til venstre for
derefter at fange forhjulsudskridningen. Derefter skulle der fremprovokeres
en baghjulsudkridning med håndbremsen som derefter skulle fanges. Sidste
galtføre del var en undvigemanøvre med stigende hastighed.

I alt knap sjove lærerige timer.

Min Carina fik ros for at lave kanon korte (han var ligefrem forundret og
spurgte til mine vinterdæk, som er Brigdestone LM 20 - FDM testvinder i
"185/60/14 ) opbremsninger på glat vej og bremse lige godt som dem på
sommerdæk på tør/fugtig vej.

Den der kom dårligst i gennem alle øvelser var en BMW 328 med sommerdæk. Han
lavede lange bremselængder især på det glatte hvor han fortsatte ud over
glatbanen (og den er lang), bagenden skred ud for hver gang på glatbanen og
han lavede de flotteste piruetter medens FDM banen råbte i mikrofonen for at
holde ham på banen. Jeg er godt nok ikke imponeret af sådan en
baghjulsskubber med Brian dæk på, den er livsfarlig i trafikken, det såes
med alt tydelighed i dag, alle vi andre kunne køre med langt højere
hastigheder igennem øvelserne uden problemer også dem med forhjulstræk og
sommerdæk.

Mvh
Thomas



 
 
Klaus D. Mikkelsen (19-01-2007)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 19-01-07 19:36

TDN skriver:
>
> Efter at presset firmaet lidt har de tilbudt et sådan kursus til
> medarbejderne hvor vi skulle betale det halve.

Vi har snak om at vi igen skal afsted, men her er det med vores egen
firmabil.....


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

TK (19-01-2007)
Kommentar
Fra : TK


Dato : 19-01-07 19:55


> Den der kom dårligst i gennem alle øvelser var en BMW 328 med sommerdæk.

Det må have været en model E36??

Mvh/TK



TDN (19-01-2007)
Kommentar
Fra : TDN


Dato : 19-01-07 20:01


"TK" <tkrath@SLEThotmail.com> skrev i en meddelelse
news:45b113fe$0$179$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>
>> Den der kom dårligst i gennem alle øvelser var en BMW 328 med sommerdæk.
>
> Det må have været en model E36??
>
> Mvh/TK
>

Kender ikke lige E betegnelserne, men det er den model der kom i 1991-92 og
frem, vil tro denne var fra omkring 1994-95.

Mvh
Thomas



TK (19-01-2007)
Kommentar
Fra : TK


Dato : 19-01-07 20:06

> Kender ikke lige E betegnelserne, men det er den model der kom i 1991-92
> og frem, vil tro denne var fra omkring 1994-95.

Så er det en E36.

Årsagen skyldes nok en kombination af en dårlig fører, en gammel undervogn
og nogle gamle udslidte sommerdæk.

Mvh/TK



Karsten H. (19-01-2007)
Kommentar
Fra : Karsten H.


Dato : 19-01-07 21:59



TDN wrote:
> Den der kom dårligst i gennem alle øvelser var en BMW 328 med sommerdæk.
>
> Mvh
> Thomas

BMW har altid være kendt som en sommerbil - også de gamle serier fra
begyndelsen af 80'erne.
--
Med venlig hilsen
Karsten H. (7870)
Vil du med rette have ry som lærd,
så søg det lette - og gør det svært. (Piet Hein)


Henrik (19-01-2007)
Kommentar
Fra : Henrik


Dato : 19-01-07 23:23


"Karsten H." <bito@karby.dk> skrev i en meddelelse
news:12r2c9omt6r8g88@corp.supernews.com...
>
>
> TDN wrote:
>> Den der kom dårligst i gennem alle øvelser var en BMW 328 med sommerdæk.
>>
>> Mvh
>> Thomas
>
> BMW har altid være kendt som en sommerbil - også de gamle serier fra
> begyndelsen af 80'erne.
> --

Hmm, jeg erkender at undervognen i 80'er modellen (husker ikke E-nummeret)
ikke har fået for gode anmeldelser, men at E36 skulle være en "sommerbil" er
mig ukendt. Det kan selvfølgelig være at jeg har vendt det døve øre til

/postulat begin
Det hænger sammen med at BMW og de øvrige fabrikanter af rigtige biler,
stædigt har holdt fast i baghjulstræk, og at mange bilister anser dette for
at være farligt. Disse bilister er opfostret i en anden slags køretøj
(forhjulstrækker) og bliver bange hvis bagenden på bilen skrider ud. Derfor
mener disse at forhjulstræk er bedre/mere sikkert. I virkeligheden blev
forhjulstrækket lavet, fordi det var billigere at producere, ikke fordi det
er bedre.
/postulat end

Når alt kommer til alt, hænger udfaldet af sådanne manøvrer nok meget sammen
med chauførens erfaring, men selvfølgelig findes der biler/dæk som er mere
eller mindre heldigt lavet.

/Henrik M.



spamsen (20-01-2007)
Kommentar
Fra : spamsen


Dato : 20-01-07 01:31

"Henrik" wrote in message
> /postulat begin
> Det hænger sammen med at BMW og de øvrige fabrikanter af
> rigtige biler, stædigt har holdt fast i baghjulstræk, og
> at mange bilister anser dette for at være farligt. Disse
> bilister er opfostret i en anden slags køretøj
> (forhjulstrækker) og bliver bange hvis bagenden på bilen
> skrider ud. Derfor mener disse at forhjulstræk er
> bedre/mere sikkert. I virkeligheden blev forhjulstrækket
> lavet, fordi det var billigere at producere, ikke fordi
> det er bedre. /postulat end
\o/ jeg tror ikke det kunne siges bedre faktisk :)
(motorbremsning i en allerede udskredet forhjulstrukken bil kan også gå hen
og blive ret spændende)

> Når alt kommer til alt, hænger udfaldet af sådanne
> manøvrer nok meget sammen med chauførens erfaring, men
> selvfølgelig findes der biler/dæk som er mere eller
> mindre heldigt lavet.
ja de gamle kørte da altid mere eller mindre sidelæns om vinteren, men uden
nogen særlig form for panik..

> /Henrik M.



TDN (20-01-2007)
Kommentar
Fra : TDN


Dato : 20-01-07 07:54


"Henrik" <oz5adx@not_hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:45b144d1$0$177$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Karsten H." <bito@karby.dk> skrev i en meddelelse
> news:12r2c9omt6r8g88@corp.supernews.com...
>>
>>
>> TDN wrote:
>>> Den der kom dårligst i gennem alle øvelser var en BMW 328 med sommerdæk.
>>>
>>> Mvh
>>> Thomas
>>
>> BMW har altid være kendt som en sommerbil - også de gamle serier fra
>> begyndelsen af 80'erne.
>> --
>
> Hmm, jeg erkender at undervognen i 80'er modellen (husker ikke E-nummeret)
> ikke har fået for gode anmeldelser, men at E36 skulle være en "sommerbil"
> er mig ukendt. Det kan selvfølgelig være at jeg har vendt det døve øre til
>
>
> /postulat begin
> Det hænger sammen med at BMW og de øvrige fabrikanter af rigtige biler,
> stædigt har holdt fast i baghjulstræk, og at mange bilister anser dette
> for at være farligt. Disse bilister er opfostret i en anden slags køretøj
> (forhjulstrækker) og bliver bange hvis bagenden på bilen skrider ud.
> Derfor mener disse at forhjulstræk er bedre/mere sikkert. I virkeligheden
> blev forhjulstrækket lavet, fordi det var billigere at producere, ikke
> fordi det er bedre.
> /postulat end
>
> Når alt kommer til alt, hænger udfaldet af sådanne manøvrer nok meget
> sammen med chauførens erfaring, men selvfølgelig findes der biler/dæk som
> er mere eller mindre heldigt lavet.
>
> /Henrik M.
>

Jeg ikke hvad der gik galt for BMW'en, men forskellen til os andre var så
markant at alle talte om det og FDM manden spugte efter ham da vi kom
tilbage, jeg hørte dog ikke samtalen efterfølgende. Måske kørte han på
nedslidte dæk, aner det ikke. Uanset hvad lyder da underligt at førere af
baghjultrukne biler skal være eksperter i køreteknik hvis ikke de kører med
vinterdæk i en smallere dimmension end sommerdækkene. Hvad med fru Hansen
som ikke ligger og øver sig i at køre sidelæns og som ikke lige har fået
skiftet til vinterdæk, hun er da ilde stedt hvis hun kommer på glatføre.

Nu vi er ved det så sagde FDM manden i forbindelse med han roste bremseevnen
med mine vinterdæk at de kunne se, på disse kurser at de nye vinterdæk
klarer sig lige så godt mht. bremselængde på tør og våd vej som
sommerdækkene. Så påstanden om sommerdækkene er markant bedre på våd og tør
vej end nye vinterdæk kan hermed manes i jorden....

Mvh
Thomas



Ukendt (20-01-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 20-01-07 09:42


"TDN" <tdn.fjerndette@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
news:45b1bc7b$0$49203$14726298@news.sunsite.dk...

> Jeg ikke hvad der gik galt for BMW'en, men forskellen til os andre var så
> markant at alle talte om det og FDM manden spugte efter ham da vi kom

Var han eneste med en baghjulstrukken ?
Inden bilen skal ha skylden, så kunne det jo nemt være,
han var en popfyr med pomadehår som ville vise, at han
jo da kører BMW.

> Uanset hvad lyder da underligt at førere af baghjultrukne biler skal være
> eksperter i køreteknik hvis ikke de kører med vinterdæk i en smallere
> dimmension end sommerdækkene. Hvad med fru Hansen som ikke ligger og øver
> sig i at køre sidelæns og som ikke lige har fået skiftet til vinterdæk,
> hun er da ilde stedt hvis hun kommer på glatføre.

Det kan hun sagtens være uanset hvad hun kører i.

> Nu vi er ved det så sagde FDM manden i forbindelse med han roste
> bremseevnen med mine vinterdæk at de kunne se, på disse kurser at de nye
> vinterdæk klarer sig lige så godt mht. bremselængde på tør og våd vej som
> sommerdækkene. Så påstanden om sommerdækkene er markant bedre på våd og
> tør vej end nye vinterdæk kan hermed manes i jorden....

Er FDM enig i dette ?
Jeg læste fornylig, at de bremser dårligere end sommerdæk når det er vådt.
Omvendt klarer kvalitets sommerdæk sig fint under 7 grader, som menes at
være
en magisk grænse mht. gummiens hårhed.
Og hvem kører med vinterdæk i denne trope-vinter ? ,o)



TDN (20-01-2007)
Kommentar
Fra : TDN


Dato : 20-01-07 09:58


"Sierra" <-> skrev i en meddelelse
news:45b1d5dc$0$14013$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> "TDN" <tdn.fjerndette@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> news:45b1bc7b$0$49203$14726298@news.sunsite.dk...
>
>> Nu vi er ved det så sagde FDM manden i forbindelse med han roste
>> bremseevnen med mine vinterdæk at de kunne se, på disse kurser at de nye
>> vinterdæk klarer sig lige så godt mht. bremselængde på tør og våd vej som
>> sommerdækkene. Så påstanden om sommerdækkene er markant bedre på våd og
>> tør vej end nye vinterdæk kan hermed manes i jorden....
>
> Er FDM enig i dette ?
> Jeg læste fornylig, at de bremser dårligere end sommerdæk når det er vådt.
> Omvendt klarer kvalitets sommerdæk sig fint under 7 grader, som menes at
> være
> en magisk grænse mht. gummiens hårhed.
> Og hvem kører med vinterdæk i denne trope-vinter ? ,o)
>

Ja, i forbindelse med den sidste vinterdæk test i FDM's Motor var der kun en
smal sejr til sommerdæk på tør vej og uafgjort på våd vej mellem sommer og
vinterdæk.

http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/8552BF7A-935E-4C5E-BCDB-EFFF6FBDA33F/0/3843.pdf

At rådet for større færdselssikkerhed med idioten La Cour Sell, eller hvad
han nu hedder drager en anden konklusion ud fra nogen tudsegamle
undersøgelser og test giver jeg ikke noget for. Ligesom alt andet sker der
en udvikling på dækområdet og i år betyder det at de bedste vinterdæk kører
næsten lige op med sommerdæk. Til næste år der det måske uafgjort på tør og
våd vej.

Mvh
Thomas



Jørgen M. Rasmussen (20-01-2007)
Kommentar
Fra : Jørgen M. Rasmussen


Dato : 20-01-07 11:53


"TDN" <tdn.fjerndette@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
news:45b1d99b$0$49207

> http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/8552BF7A-935E-4C5E-BCDB-EFFF6FBDA33F/0/3843.pdf
>
> At rådet for større færdselssikkerhed med idioten La Cour Sell, eller hvad
> han nu hedder drager en anden konklusion ud fra nogen tudsegamle
> undersøgelser og test giver jeg ikke noget for

Hvor kommer han ind i billedet?. Han er vist ikke citeret nogen steder?. Men
der har været en fra Færdselsstyrelsen på banen tidl., og sige at sommerdæk
er OK bare det ikke sneer.

.. Ligesom alt andet sker der
> en udvikling på dækområdet og i år betyder det at de bedste vinterdæk
> kører næsten lige op med sommerdæk. Til næste år der det måske uafgjort på
> tør og våd vej.
>
Som jeg læser er det dækstr. som er forskellen. Smalle sommerdæk vil klare
sig OK. Tilsv. vil bredde vinterdæk være :(((. Mht. BMW: Da jeg
frekventerede tilsv. på RingDjurs, hvor alle kørte i Audi, BMW på sommerdæk,
var der ingen forskel/ problemer. Tilmed var der tomatkasse på bilerne,
frikørte taxaer, det kan faktisk være en fordel, for der er ingen
motorbremse. Det tog rø.. på mig, har aldrig kørt med tomatkasse før, så jeg
klarede dobb.undvige med 80- i 1. forsøg :). Jeg indkasserede en skideballe,
og et tilbud om at afvikle resten af kurset i kantinen, med et "glimt i
øjet" :).



Brian (20-01-2007)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 20-01-07 19:13

Sierra wrote:

> Og hvem kører med vinterdæk i denne trope-vinter ? ,o)

Hér - til min (efterhånden) store fortrydelse.

Kører du aldrig med vinterdæk på din røvskubber, eller klarer du den på
rutinen ?

/Brian



Niels Pein (20-01-2007)
Kommentar
Fra : Niels Pein


Dato : 20-01-07 22:09

"Sierra" <-> skrev ...
>
> Og hvem kører med vinterdæk i denne trope-vinter ? ,o)
Her!
Hva' faen, de skal jo bruges alligevel, nu de er købt, ellers ligger de bare
og bliver for gamle.
--
Hilsen Niels
Chevrolet Nubira 1.8 CDX



Ukendt (20-01-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 20-01-07 22:00


"TDN" <tdn.fjerndette@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
news:45b1bc7b$0$49203$14726298@news.sunsite.dk...

> Jeg ikke hvad der gik galt for BMW'en, men forskellen til os andre var så
> markant at alle talte om det og FDM manden spugte efter ham da vi kom
> tilbage, jeg hørte dog ikke samtalen efterfølgende. Måske kørte han på
> nedslidte dæk, aner det ikke.

Der har højst sansynlig ikke været noget galt. Jeg har selv kørt i
adskillige både for- og bag-skubbere, både som fører og passager og en
forhjulstrækker ligger MARKANT bedre på glat vej end en baghjulstrækker. Og
så er det sådan set ligemeget om bilen hedder BMW eller Porsche.

--
Tom



Ukendt (20-01-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 20-01-07 21:56


"Henrik" <oz5adx@not_hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:45b144d1$0$177$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Karsten H." <bito@karby.dk> skrev i en meddelelse
> news:12r2c9omt6r8g88@corp.supernews.com...
>>
>>
>> TDN wrote:
>>> Den der kom dårligst i gennem alle øvelser var en BMW 328 med sommerdæk.
>>>
>>> Mvh
>>> Thomas
>>
>> BMW har altid være kendt som en sommerbil - også de gamle serier fra
>> begyndelsen af 80'erne.
>> --
>
> Hmm, jeg erkender at undervognen i 80'er modellen (husker ikke E-nummeret)
> ikke har fået for gode anmeldelser, men at E36 skulle være en "sommerbil"
> er mig ukendt. Det kan selvfølgelig være at jeg har vendt det døve øre til
>
>
> /postulat begin
> Det hænger sammen med at BMW og de øvrige fabrikanter af rigtige biler,
> stædigt har holdt fast i baghjulstræk, og at mange bilister anser dette
> for at være farligt. Disse bilister er opfostret i en anden slags køretøj
> (forhjulstrækker) og bliver bange hvis bagenden på bilen skrider ud.
> Derfor mener disse at forhjulstræk er bedre/mere sikkert. I virkeligheden
> blev forhjulstrækket lavet, fordi det var billigere at producere, ikke
> fordi det er bedre.
> /postulat end

Jeg ville gerne se hvem af der først kom fra f.eks Åbenrå til Vejlen på en
snedækket motorvej med "spor" af is mellem banerne. Jeg er temmelig sikker
på at min mondeo ville gøre det hurtigere end en Sierra, BMW eller Mercedes.
Der er en verden til forskel på stabiliteten ved de forskellige drev.

--
Tom



Ukendt (20-01-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 20-01-07 21:51


"TDN" <tdn.fjerndette@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
news:45b10560$0$49207$14726298@news.sunsite.dk...

> holde ham på banen. Jeg er godt nok ikke imponeret af sådan en
> baghjulsskubber med Brian dæk på, den er livsfarlig i trafikken, det såes
> med alt tydelighed i dag, alle vi andre kunne køre med langt højere
> hastigheder igennem øvelserne uden problemer også dem med forhjulstræk og
> sommerdæk.

Det er det jeg har sagt i årevis og fået så mange verbale 'klø' ved at sige.
En bagskubber er elendig i glat føre i forhold til en forhjulstrækker.

--
Tom



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408868
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste