Er det rigtigt at Alfa er noget skidt?
Fra : Jimmi Nielsen

Dato : 18-01-07 22:47

Jeg overvejer lidt en Alfa 147, men har en del betænkeligheder ved at købe
Alfa Romeo, eftersom jeg tidligere har læst at de både er dyre at lave hvis
noget går i stykker, og at de ruster bare man tænker på vand og salt.

Er der hold i det, eller er Alfa'erne et ok køb?

Mvh
Jimmi

Fra : Aslan

Dato : 19-01-07 02:29

Jimmi Nielsen wrote:
> Jeg overvejer lidt en Alfa 147,

Yes!!! God ide!

men har en del betænkeligheder ved at
> købe Alfa Romeo, eftersom jeg tidligere har læst at de både er dyre
> at lave hvis noget går i stykker, og at de ruster bare man tænker på
> vand og salt.

Kodeordet her er "tidligere". Efter FIAT overtog Alfa i ca. 1989 ruster de
såmænd ikke mere end andre biler, men undervognsbehandling (Dinitrol) er et
must OGSÅ på en Alfa.

> Er der hold i det, eller er Alfa'erne et ok køb?

Alfaer er som andre biler - hvis en uvidende Brian eller ligeglad sælger har
misbrugt den er ingen bil OK.

En Alfa bruger lidt olie, (mine mellem 1 og 2 liter pr 10.000km) og skal
helst være helt toppet op altid. Motorens olie OG gearkassens olie SKAL være
varm inden du går til stålet. Og så kan du forvente dig mange års sjov
kørsel i en bil, der ikke ligner de andre.

Kik forbi http://www.cuoresportivo.dk her mødes alle alfisterne og deler rår
for usødet deres erfaringer og ikke bare anden og trediehåndshistorier.

Vær opmærksom på tandremmen. SKAL skiftes hver 3. år eller efter 80.000 km
(hvad der end kommer først) og hold dig fra 105 hk 1,6 TS (den er for
kedelig)
Den sjoveste 147 til "menneskepenge" er denne:
http://www.cuoresportivo.dk/index.php?name=PNphpBB2&file=viewtopic&t=5934 ,
men tjek liiiige med forsikringsmanden først!!

Aslan

2004 Alfa 156 RST Lusso 2,0 JTS
(2006 Mercedes E 320 CDI Avantgardé)

tidligere
1998 Alfa 156 2,0 TS
1998 Alfa 146 1,6 TS

Fra : Ukendt

Dato : 19-01-07 06:55

"Aslan" <cpoulsen@ REMOVE THIS email.dk> skrev i en meddelelse

> Kodeordet her er "tidligere". Efter FIAT overtog Alfa i ca. 1989 ruster de
> såmænd ikke mere end andre biler, men undervognsbehandling (Dinitrol) er
> et must OGSÅ på en Alfa.

Vær opmærksom på knastforstilleren sikkert skal skiftes et par gange.
Det blev den på 'vores' 146.
Visse Alfa har sære lakfejl har jeg hørt og en del har vidst
også fået skiftet motorer pludseligt.

> En Alfa bruger lidt olie, (mine mellem 1 og 2 liter pr 10.000km) og skal
> helst være helt toppet op altid.

Det skal 'vores' så ikke. Bruger Selenia og har et ganske
lavt forbrug sammenlignet med så meget andet man læser her.

> Motorens olie OG gearkassens olie SKAL være varm inden du går til stålet.
> Og så kan du forvente dig mange års sjov kørsel i en bil, der ikke ligner
> de andre.

Det gælder de fleste, at de skal være varmet op før man
gir' den gazz.

> Kik forbi http://www.cuoresportivo.dk her mødes alle alfisterne og deler
> rår for usødet deres erfaringer og ikke bare anden og
> trediehåndshistorier.

Vær opmærksom på, disse indlæg kan være farvede af
den ofte helt unødige entusiasme

> Vær opmærksom på tandremmen. SKAL skiftes hver 3. år eller efter 80.000 km
> (hvad der end kommer først) og hold dig fra 105 hk 1,6 TS (den er for
> kedelig)

'Vores' 120 HK 1.6TS er ikke kedelig som sådan.
Elske omdrjninger men er for lavgearet til afslappet kørsel
ved eks. 140 km/t.

> 1998 Alfa 146 1,6 TS

105 HK må være en fabrikationsfejl.,o))

Fra : Aslan

Dato : 19-01-07 12:16

Sierra wrote:

> [...]

En af mine tidligere (og en 146 IKKE 147) fantasktisk sjov bil, men som du
selv antyder skal der arbejdes med gearene

> 105 HK må være en fabrikationsfejl.,o))

Niks, desværre ikke:
http://www.alfaromeo.dk/cgi-bin/pbrand.dll/ALFAROMEO_DENMARK/models/models.jsp?BV_SessionID=@@@@0403579305.1169204838@@@@&BV_EngineID=cccdaddjmdljjjicefecejgdfiidgnm.0&categoryOID=-1073753729&contentOID=1073886234

taget fra alfaromeo.dk, model 147, motorer 1,6 TS:
"1.6 Twin Spark 16v (1598 ccm, 105 HK, 185 km/t)
Twin Spark teknologien sikrer masser af motorkraft og en forbavsende kraftig
motor, selv ved lave hastigheder. 1.6 motoren leverer næsten maksimum
drejningsmoment, allerede fra 2.000 omdr/min. Selve motorens vægt er
reduceret med 4 kg., hvilket er ensbetydende med lavere benzinforbrug og
lavere emissioner

1.6 Twin Spark 16v (1598 ccm, 120 HK, 195 km/t)
Endnu en Twin Spark motor som giver ydelser blandt de allerbedste i
klassen - og med karakterisktik af en meget størrer motor. Dens 120 hk
leverer en tophastighed på 195 km/t og en accelleration fra 0-100 km/t på
10.6 sek."

Aslan

Fra : Mogens...

Dato : 19-01-07 20:33

"Aslan" <cpoulsen@ REMOVE THIS email.dk> skrev i en meddelelse

> Niks, desværre ikke:

Sierra = Olesen = Alfahader :)
Kendt fra utallige tråde

En Alfa købes med hjertet - ikke med den økonomiske sans
for øje. For de fleste ejere er den dyrere at holde kørende end
en Ford Mondeo - men fantastisk dejlig at eje. Jeg har haft 3...
--
/Mogens
Alfa Romeo 164 V10 !

Fra : Ukendt

Dato : 20-01-07 09:57

"Mogens..." <nyhedsgrupper FJERNES@jubii.dk> skrev i en meddelelse

> Sierra = Olesen = Alfahader :)
> Kendt fra utallige tråde

Jeg roser da motoren omend gearkassen
er hård og knoklet og ofte vanskelig at sætte
i gear når den er kold.
Udstødningen er også 10 år gammel uden huller i.
Men det er ikke nok til mig.

> En Alfa købes med hjertet - ikke med den økonomiske sans

Se, det gammelt postulat, da bilen åbenbart iflg. Mogens
har basale mangler

> for øje. For de fleste ejere er den dyrere at holde kørende end
> en Ford Mondeo - men fantastisk dejlig at eje. Jeg har haft 3...

Vi kender en 164-ejer, som alt for tit holder i garagen pga.
ringe undervogn som knager og rasler og lamper som lyser konstant mv..)
Men det glemmer vi lige.
Men motoren, en 3.0 6'er med ca. 192 HK
lyder dejlig i tomgang.

Så ja, Alfa er da dejlig hvis man må være ufornuftig
og tænke stil med hjertet frem for fornuft med hjernen.,o)

Fra : Mogens...

Dato : 20-01-07 13:23

"Sierra" <-> skrev i en meddelelse

> Se, det gammelt postulat, da bilen åbenbart iflg. Mogens
> har basale mangler

Hvad tænker du på?

> Men motoren, en 3.0 6'er med ca. 192 HK
> lyder dejlig i tomgang.

Nej, den lyder godt under alle forhold.

> Så ja, Alfa er da dejlig hvis man må være ufornuftig
> og tænke stil med hjertet frem for fornuft med hjernen.

En 164'er har stil - det vil jeg nu ikke sige alle Alfamodeller har.
Fornuft er mange ting - ifm. køreoplevelse er Alfa et fornuftig valg.

Fra : Ukendt

Dato : 20-01-07 19:35

> "Sierra" <-> skrev i en meddelelse

> Hvad tænker du på?

Tom's guldbarre med knas.
Om 28 minutter starter Matador.

> Nej, den lyder godt under alle forhold.

Den jeg ha rlagt øre til banker i bagtøjet
og motoren lyder som forventet af en 6cylinder.

> En 164'er har stil - det vil jeg nu ikke sige alle Alfamodeller har.

En gammel Alfa Romeo model 164 har sku' ikke stil, medmindre
man selv ejer den. Så synes man det er stil. For alle andre bilister
med lidt omløb i hovedet, er det en dyr bil med dårlig og ufornuftig ry.
Der er sq da ingen stil over sådan en slæde ? Stor som fanden og
kun får de få.

> Fornuft er mange ting - ifm. køreoplevelse er Alfa et fornuftig valg.

Kommer vel an på, hvor turen går hen.

Fra : Mogens...

Dato : 20-01-07 21:43

"Sierra" <-> skrev i en meddelelse

> Tom's guldbarre med knas.
> Om 28 minutter starter Matador.

Altså dit sædvanlig ævl :)

> Den jeg ha rlagt øre til banker i bagtøjet

Bilen har forhjulstræk...

> og motoren lyder som forventet af en 6cylinder.

Nej - den lyder langt bedre

> En gammel Alfa Romeo model 164 har sku' ikke stil, medmindre
> man selv ejer den. Så synes man det er stil.

Smag og behag...

> er det en dyr bil med dårlig og ufornuftig ry.

Du taler, som du har forstand - du har alrig ejet eller blot været i nær-
heden af at eje en 164. Alligevel drister du dig til at udtale dig skrå-
sikkert om modellen. Ævl

> Der er sq da ingen stil over sådan en slæde ? Stor som fanden og
> kun får de få.

Nej, det kan man forstå, at du mener.

> Kommer vel an på, hvor turen går hen.

Nej, under alle forhold en total lækker bil, for nu at blive i
et sprog, du muligvis forstår

Fra : Ukendt

Dato : 21-01-07 11:02

> "Sierra" <-> skrev i en meddelelse

> Altså dit sædvanlig ævl :)

Det er imponerende man kan kombinere
smileys med hvad som helst.

> Bilen har forhjulstræk...

Ja, men baghjuldsophænget om du vil, er
slatten og støjende, når du kører over
eks. overskæringer.

> Nej - den lyder langt bedre

> Smag og behag...

Præcis.
Jeg synes ikke, en gammel 164 har stil.

> Du taler, som du har forstand - du har alrig ejet eller blot været i nær-
> heden af at eje en 164. Alligevel drister du dig til at udtale dig skrå-
> sikkert om modellen. Ævl

Nej. Min mutters veninde ejer faktisk een,
og den står oftest i garage.
Et kæmpelæs som ikke tåler daglig hårdfør slid.
Men igen, sådan en bil skal jo også kun køres med
hjertet, helst en søndag.

> Nej, det kan man forstå, at du mener.

Godt vi taler samme sprog.

> Nej, under alle forhold en total lækker bil, for nu at blive i
> et sprog, du muligvis forstår

Smag og behag.
Motoren er dens største force.
Resten er ægte italiensk crap, mest på ondt.

Fra : Lars Holst

Dato : 21-01-07 12:46

"Sierra" <-> said in

> [...]
>
> Smag og behag.
> Motoren er dens største force.
> Resten er ægte italiensk crap, mest på ondt.

Du aner intet om hvad en Alfa er.

--
Lars Holst

Fra : Mogens...

Dato : 21-01-07 16:50

"Lars Holst" <delfinerne@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Du aner intet om hvad en Alfa er.

Korrekt - han ved intet. Heller ikke om Alfa

Iøvrigt har jeg ikke noget mod Sierra - når han blot holder sig
i det lune underfundige hjørne og undgår facts...
(tilsætningsolie frabedes)

Fra : Ukendt

Dato : 21-01-07 20:25

> Korrekt - han ved intet. Heller ikke om Alfa

Hvad behøver man at vide...
Selv motorene er jo for en stor dels
vedkommende Opel-mekanik.
Men ok, det kan jo kun gå fremad.

> Iøvrigt har jeg ikke noget mod Sierra - når han blot holder sig
> i det lune underfundige hjørne og undgår facts...
> (tilsætningsolie frabedes)

Du forstår ikke facts.
Men derfor er du sikkert alligevel
en lun familiefar med matchende ekvipage.

Fra : Mogens...

Dato : 21-01-07 20:35

> en lun familiefar med matchende ekvipage.

Jep - Renaualt Scenic 1,9 dCi

Fra : Ukendt

Dato : 21-01-07 20:21

"Lars Holst" <delfinerne@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Du aner intet om hvad en Alfa er.

En Alfa er ofte med Opel motor.
Så dêr forsvandt det sidste hjerterum
hos Alfisterne..

Fra : Kent Glerup

Dato : 21-01-07 21:23

On Sun, 21 Jan 2007 20:20:44 +0100, "Sierra" <-> wrote:

>"Lars Holst" <delfinerne@yahoo.com> skrev i en meddelelse

>En Alfa er ofte med Opel motor.
>Så dêr forsvandt det sidste hjerterum
>hos Alfisterne..

Njahh.. Og en Opel er ofte med en Alfa-motor.

Præcis hvilke 156 og 147 TS/V6/Diesel-varianter kører med Opel afledte
motorer?

/Kent Glerup

Fra : Ukendt

Dato : 21-01-07 21:36

"Kent Glerup" <kentYEAH@glerup-olesenRIGHT.dk> skrev i en meddelelse

> Præcis hvilke 156 og 147 TS/V6/Diesel-varianter kører med Opel afledte
> motorer?

Aner det ikke. Men det nævnes oftere og oftere i nyere tests.
Men Alfisternes håb er vel, at 'toppen' stadig er Alfas egen.
-sådan for historiens skyld..

Fra : Kent Glerup

Dato : 21-01-07 22:05

On Sun, 21 Jan 2007 21:35:59 +0100, "Sierra" <-> wrote:

> [...]
>
>Aner det ikke. Men det nævnes oftere og oftere i nyere tests.
>Men Alfisternes håb er vel, at 'toppen' stadig er Alfas egen.

Nu spørges der jo til en 147. Og så kunne det jo være sjovt at høre
lidt om hvilke "Opel" motorer man kan finde i den?!?

/Kent Glerup

Fra : Ukendt

Dato : 21-01-07 22:43

> Nu spørges der jo til en 147. Og så kunne det jo være sjovt at høre
> lidt om hvilke "Opel" motorer man kan finde i den?!?

Det vil du helt sikkert kunne læse meget mere
om i fremtiden.
Mener der stod noget i endten JP eller Ekstrabladet for kort tid siden.
Da stod det nævnt.
Men hva, Volvo S80 kører med Yamaha 4.4 Ltr. V8 så hvorfor ikk'.

Fra : BJ

Dato : 21-01-07 22:48

"Sierra" <-> skrev i en meddelelse

KLIP

> Men hva, Volvo S80 kører med Yamaha 4.4 Ltr. V8 så hvorfor ikk'.

Herligt, de har da også puttet en sprit ny række-6 i fra Ford.

Der jo snart ikke den bilproducent, der ikke har en "bastard" på programmet.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Ukendt

Dato : 21-01-07 22:56

> Herligt, de har da også puttet en sprit ny række-6 i fra Ford.

Focus ST kører med 5cyl Volvo ting.

> Der jo snart ikke den bilproducent, der ikke har en "bastard" på
> programmet.

Fiesta 1.25 er også med Yamaha-teknik...

Fra : BJ

Dato : 21-01-07 22:57

"Sierra" <-> skrev i en meddelelse

KLIP

> Focus ST kører med 5cyl Volvo ting.

> Fiesta 1.25 er også med Yamaha-teknik...

Vi må heller ikke glemme PSA´s dieselmotorer i "bastardsammenhængen".

Dernæst kan vi tage platforme op....

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Ukendt

Dato : 21-01-07 23:10

> Dernæst kan vi tage platforme op....

teknologier.....Ford kører allerede med
Toyota-teknologi iforb.m. 'grøn drift'.
Ford-chefen har for nylig haft møde med
toyota-chefen ang. yderligere samarbejde.

Fra : BJ

Dato : 21-01-07 23:13

"Sierra" <-> skrev i en meddelelse

KLIP

> teknologier.....Ford kører allerede med
> Toyota-teknologi iforb.m. 'grøn drift'.
> Ford-chefen har for nylig haft møde med
> toyota-chefen ang. yderligere samarbejde.

Nævn mig én af de etablere bilproducenter, der ikke enten putter
"bastardting" i deres mærkevarer eller sælger gammelt "lort" som bygges i
nye mærker.?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Ukendt

Dato : 22-01-07 20:15

> Nævn mig én af de etablere bilproducenter, der ikke enten putter
> "bastardting" i deres mærkevarer eller sælger gammelt "lort" som bygges i
> nye mærker.?

Porche udviklede gearkassen til Skoda Favorit.)

Fra : Kent Glerup

Dato : 22-01-07 20:59

On Mon, 22 Jan 2007 20:15:00 +0100, "Sierra" <-> wrote:

>"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> skrev i en meddelelse

>Porche udviklede gearkassen til Skoda Favorit.)

He he! En seriøs skam at de ikke også kiggede på motoren i samme
ombæring

/Kent Glerup

Fra : Kent Glerup

Dato : 21-01-07 23:12

On Sun, 21 Jan 2007 22:43:07 +0100, "Sierra" <-> wrote:

>"Kent Glerup" <kentYEAH@glerup-olesenRIGHT.dk> skrev i en meddelelse

>Det vil du helt sikkert kunne læse meget mere
>om i fremtiden.

Vil jeg der kunne læse om "Opel" motorer i Alfa 147 fra årgang 2006 og
bagud?!? Kom nu lige ind i kampen og svar på mit spørgsmål :)

>Mener der stod noget i endten JP eller Ekstrabladet for kort tid siden.
>Da stod det nævnt.

Jeg vender spørgsmålet om:
Bruges der de samme motorer i Alfa 159 og Alfa 147?

>Men hva, Volvo S80 kører med Yamaha 4.4 Ltr. V8 så hvorfor ikk'.

Ikke lige så pokkers relevant i Opel/Alfa diskussionen...

/Kent Glerup

Fra : BJ

Dato : 22-01-07 00:33

"Kent Glerup" <kentYEAH@glerup-olesenRIGHT.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg vender spørgsmålet om:
> Bruges der de samme motorer i Alfa 159 og Alfa 147?

Efter min ydmyge mening, er det efterhånden aldeles ude af proportioner at
gå så højt op i enkelte delelementer af en bil/potte.

Hvis det skal være udgangspunktet i hver eneste diskussion, er det ved at
være meningsløst at taler om biler/potter overhovedet.

Vi skal, efter min ydmyge mening, se på pakken som en helhed og bedømme den
derefter.

Der er trods alt ingen af os der køber en platform fra Mazda 3, med et helt
drive train fra Volvo, monteret med Brembo bremser, Koni støddæmpere og Ford
karrosseri.

Vi køber eks. en Ford Focus ST og bedømmer _den_

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Kent Glerup

Dato : 22-01-07 07:06

On Mon, 22 Jan 2007 00:32:48 +0100, "BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk>
wrote:

>Efter min ydmyge mening, er det efterhånden aldeles ude af proportioner at
>gå så højt op i enkelte delelementer af en bil/potte.

Njahh.. Både og. Motoren er dog et ret væsentligt delelement.
Men om der i en Opel Corsa sidder en Opel eller Fiat motor, ja det
rager mig så omvendt også :)

> [...]
>være meningsløst at taler om biler/potter overhovedet.
>
>Vi skal, efter min ydmyge mening, se på pakken som en helhed og bedømme den

Problemet i netop denne diskussion er så bare, at det er ret afgørende
hvilket maskineri der sidder i sådan en lille Alfa! Havde de smidt den
nye 1,9 JTS maskine i den, ja så ville det IMHO være synd for bilen
som helhed.

> [...]
>karrosseri.
>
>Vi køber eks. en Ford Focus ST og bedømmer _den_

Jeps. Og der er væsentlig forskel på helheden, afhængig af om man får
lov at høre/føle en Alfa med en 2,0 TS/JTS maskine, sammenlignet med
en 1,9 JTS!

/Kent Glerup

Fra : Ukendt

Dato : 22-01-07 20:14

"Kent Glerup" <kentYEAH@glerup-olesenRIGHT.dk> skrev i en meddelelse

> Vil jeg der kunne læse om "Opel" motorer i Alfa 147 fra årgang 2006 og
> bagud?!? Kom nu lige ind i kampen og svar på mit spørgsmål :)

Kampen ?
Der æbles vidst lidt der eh ? ,o)
Det er ikke engang fremtidsmusik,
at Alfa kører med Opel-teknik under hjelmen.
Det går ikke specifikt på en 147, mere
Alfa generelt. Opel under hjelmen(e)..,o)

> Bruges der de samme motorer i Alfa 159 og Alfa 147?

Opel teknologi har fundet plads i Alfa Romeos stalde.

> Ikke lige så pokkers relevant i Opel/Alfa diskussionen...

Jeg diskutere ikke.
Jeg nævner bare de facts, at Alfa
har solgt ud af arvesølvet til fordel for
en Kadet-ting hehe...

Fra : Kent Glerup

Dato : 22-01-07 20:58

On Mon, 22 Jan 2007 20:13:48 +0100, "Sierra" <-> wrote:

> [...]
>at Alfa kører med Opel-teknik under hjelmen.
>Det går ikke specifikt på en 147, mere
>Alfa generelt. Opel under hjelmen(e)..,o)

Er det så hårdt at indrømme at du ikke kan finde info om "Opel"
motorer i 156/147?

>Opel teknologi har fundet plads i Alfa Romeos stalde.

Enig.

/Kent Glerup

Fra : Ukendt

Dato : 23-01-07 20:34

> Er det så hårdt at indrømme at du ikke kan finde info om "Opel"
> motorer i 156/147?

Igen.
Jeg har ALDRIG sagt, der lå Opel mekanik i præcis 147,
og 156 er da slet ikke nævnt.
Så det gør mig ikke ondt at nævne, Opel har funde
vej i Alfa's før så hellige motorum..

Fra : Fam. Olsen

Dato : 26-01-07 18:20

"Sierra" <-> skrev i en meddelelse

> Så det gør mig ikke ondt at nævne, Opel har funde
> vej i Alfa's før så hellige motorum..

På hvilke modeller?

MVH Niels

Fra : Ukendt

Dato : 27-01-07 09:25

"Fam. Olsen" <dono@newmail.dk> skrev i en meddelelse

> "Sierra" <-> skrev i en meddelelse

> På hvilke modeller?

Hold eks. øje med de nyere biltests, der nævnes det
næsten altid, som om, journalisten også morer sig.
Spørg evt. forhandlere, hvilke kommende modeller
der vil indeholde Kadett-mekanique, hvis du ellers
går i købetanker..

Fra : Fam. Olsen

Dato : 28-01-07 21:52

> [...]
> Spørg evt. forhandlere, hvilke kommende modeller
> der vil indeholde Kadett-mekanique, hvis du ellers

Ja men nu spurgte jeg jo dig.

MVH Niels

Fra : Ukendt

Dato : 30-01-07 07:10

> Ja men nu spurgte jeg jo dig.

Ja det gjorde du jo.
Gå på biblioteket og hiv et par numre
af biltests, og se om ikke chancerne for
at finde en Opel er ganske muligt.
Eller nærlæs kommende tests.

Glæd dig, du lyder til at være Alfredo-fan ??

Fra : Erik B. Hansen

Dato : 30-01-07 19:33

"Sierra" <-> wrote in news:45bee143$0$883$edfadb0f@dread12.news.tele.dk:

> [...]

Basis i visse af de nyere Alfa motorer er af Opel-aftapning, men der er jo
væsentligt mere til en motor end blokken og cylindrene.

> at finde en Opel er ganske muligt.

Jeg kigger tilfældigvis selv tests igennem - bl.a. kigger jeg på Alfa 159
SW - dog i diesel som indtil videre er en Fiat(?).
I Bil Magasinets stortest af 320i, A4, S60 og 159
(http://pdf.alfa159.dk/Alfa%20_magasin.pdf) står der til sidst omkring
Alfa'en; "Trods basismotorens 160 hk er 159 1,9 JTS ikke en sprinter, og
generelt er den Opel-baserede firecylindrede motor ikke den samme
inspirationskilde som den gamle TS-motor"

> Glæd dig, du lyder til at være Alfredo-fan ??

det hedder vel retteligt Alfist hvis det skal hedde noget andet end bilist.

vh, Erik

Fra : Fam. Olsen

Dato : 30-01-07 21:29

"Sierra" <-> skrev i en meddelelse

> Ja det gjorde du jo.

Ja jeg tænkte jo at du kunne dokumentere dine påstande. Ikke fordi jeg er
uenig med dig, men fordi jeg er nysgerrig.

> Gå på biblioteket og hiv et par numre
> af biltests, og se om ikke chancerne for
> at finde en Opel er ganske muligt.

Ja så nysgerrig er jeg sgu heller ikke.

> Eller nærlæs kommende tests.

Ja hvis jeg falder over nogen.

> Glæd dig, du lyder til at være Alfredo-fan ??

Næ jeg er Alfist.

MVH Niels

Fra : Ukendt

Dato : 30-01-07 22:01

> Ja jeg tænkte jo at du kunne dokumentere dine påstande. Ikke fordi jeg er
> uenig med dig, men fordi jeg er nysgerrig.

Det er ofte en god indikator, når folk er nysgerrige.
Jeg husker dog hverken årgang eller nummer/sidetal
på pågældende tests, men går ud fra, det vil være
nævnt mere eller mindre ens i de forskellige tests.

> Ja så nysgerrig er jeg sgu heller ikke.

Ja jeg orker ikke at gætte, hvorfor
du iøvrigt udviser en vis form for entusiasme, ellers..

> Ja hvis jeg falder over nogen.

Det kommer du helt sikkert til at
se mere af i fremtiden.

> Næ jeg er Alfist.

På disse kanter er man bare en Dario'...

Fra : Fam. Olsen

Dato : 31-01-07 17:15

> Det er ofte en god indikator, når folk er nysgerrige.
> Jeg husker dog hverken årgang eller nummer/sidetal
> på pågældende tests, men går ud fra, det vil være
> nævnt mere eller mindre ens i de forskellige tests.

Jeg går ud fra at du heller ikke kan huske hvilke(n) model(ler) der var tale
om som mit spørgsmål gik ud på helt fra start?

> Ja jeg orker ikke at gætte, hvorfor
> du iøvrigt udviser en vis form for entusiasme, ellers..

Behøves du heller ikke. Jeg skal gerne fortælle hvorfor. Det skyldes
simpelthen at jeg ikke skal handle bil lige pt. Desuden går min entsuiasme
mere på pille, rode og rage i bilen. For ikke at glemme det at køre i dem.
Min helt store drøm er at restaurere en gammel Spider e.l. sammen med min
kone. Ungerne skal dog nok flyve fra reden først.

> Det kommer du helt sikkert til at
> se mere af i fremtiden.

Helt sikkert. Den næste bil skal nemlig også hedde Alfa til fornavn.

> På disse kanter er man bare en Dario'...

Ja man aner at der er en slet misundelse over at nogle tør være anderledes,
på de kanter

MVH Niels

Fra : Aslan

Dato : 01-02-07 01:41

Fam. Olsen wrote:

> Ja man aner at der er en slet misundelse over at nogle tør være
> anderledes, på de kanter

> MVH Niels

Cuore Sportivo!!!!!

Seconda Me

Aslan

Fra : Lars Holst

Dato : 01-02-07 11:08

"Aslan" <cpoulsen@ REMOVE THIS email.dk> said in news:45c13731$0$147
$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:

> Cuore Sportivo!!!!!
>
> Seconda Me
>
> Aslan

La Bellezza Necessaria

--
Lars Holst

Fra : Fam. Olsen

Dato : 02-02-07 11:42

> La Bellezza Necessaria
>

> --
> Lars Holst

Jow jow. Men hvad er det nu lige det betyder, det i siger. Jeg ved bare at
det har noget med Alfa Romeo at gøre. Men mit italienske sprog står meget
tilbage. Måske jeg skal starte på italiensk for begyndere

MVH Niels

Fra : Lars Holst

Dato : 02-02-07 14:15

"Fam. Olsen" <dono@newmail.dk> said in

> [...]
> bare at det har noget med Alfa Romeo at gøre. Men mit italienske sprog
> står meget tilbage. Måske jeg skal starte på italiensk for begyndere

Det er aldrig for sent.

"Cuore Sportivo" er stort set "af hjertet en sportsvogn".

"Seconda mé" er vist nok "ifølge mig" (kan dog vist nok også oversættes
som min moderkage.....hvilket jeg ikke håber er meningen)

"La Bellezza Necessaria" er "den nødvendige skønhed" (eller "den skønne
nødvendighed"............omend det i hensigten nok er det første).

"La Bellezza Necessaria" var også navnet på en Alfa Romeo udstilling på
Kunstindustrimuseet i den Københavnske Bredgade, medio 90'erne.

--
Lars Holst

Fra : Fam. Olsen

Dato : 05-02-07 17:50

> Det er aldrig for sent.

Det kan du have ret i.

> "Cuore Sportivo" er stort set "af hjertet en sportsvogn".

Ja jeg vidste det..... Det havde noget med Alfa at gøre ))

> "Seconda mé" er vist nok "ifølge mig" (kan dog vist nok også oversættes
> som min moderkage.....hvilket jeg ikke håber er meningen)

Jeg tror på det første og siger også "Seconda me'"

> "La Bellezza Necessaria" er "den nødvendige skønhed" (eller "den skønne
> nødvendighed"............omend det i hensigten nok er det første).

Den kan vel gå begge veje mht. Alfa.

> "La Bellezza Necessaria" var også navnet på en Alfa Romeo udstilling på
> Kunstindustrimuseet i den Københavnske Bredgade, medio 90'erne.

Hmm det var før min tid som Alfist. Det var dengang jeg var fattig. I mere
end en forstand

MVH Niels

Fra : Aslan

Dato : 21-01-07 21:45

Kent Glerup wrote:
> Præcis hvilke 156 og 147 TS/V6/Diesel-varianter kører med Opel afledte
> motorer?

Damn Du nåede før mig!!!

Der er desværre enkelte (nå, ja een enkelt), der ikke har forstået at den
oprindelige poster bare søgte nogle gode råd omkring købet af en
(uspecificetet) Alfa 147. Nu mener jeg!, at man så bør give disse råd, hvis
så fremt ifald, og kun da, man rent faktisk har førstehåndsviden med
bilmærket og/eller modellen.
Efter min bedste mening er det kun 3 af de bidragsydende skribenter, der har
udvist mere end perifirært viden omkring Alfa.
Til gengæld er der af andre givet udtryk for en indsats for enten at
anskaffe sig en Alfa - eller nogle link, der antyder hvor meget udvikling,
der gudskelov er sket indenfor sikkerhedsområdet siden start90'er udviklede
biler.

Men desværre er der endnu en gang en person, som af en eller anden grund
hader alt frisk, spændende, livligt og temperemantsfyldt. Quelle domage!
Og af en eller anden grund, dukker disse meninger altid op, når talen falder
på Alfa, og altid kun som 3.- eller 4.-håndsberetninger, men da Jimmi
allerede har vist interessen for Alfa, er jeg overbevist om, at han har
intelligens nok til at sortere troldene fra.

Iøvrigt er en rød Alfa 164 (motorvariant ligegyldig) total sej med de sorte
paneler (eller hvad det nu hedder) forneden.

Med venlig hilsen fra en faktuel (fuldstændig ufarvet - Brian: ("Vær nu lige
lidt kildekritisk - Aslan er Alfa-mand om en hals ") bidragsyder.

Aslan
for hvem det sportslige hjerte er meget vigtigere end statisik

begin 666 wink.gif
M1TE&.#EA#P`/`+,``````+^_O___````````````````````````````````
M`````````````````````"'Y! $```$`+ `````/``\```0T,$@):ITX5,'Y
MQ4 G>E,XC@`EF.MJIJSEQ>PI;C9:YZYGOQK?C12<R8C%7P;7^60TEA0F`@`[
`
end

Fra : Ukendt

Dato : 21-01-07 22:52

> Der er desværre enkelte (nå, ja een enkelt), der ikke har forstået at den
> oprindelige poster bare søgte nogle gode råd omkring købet af en
> (uspecificetet) Alfa 147.

Det er sikkert forstået. Men man må regne med,
tråde udvikler sig hurtigt og helt sikkert ofte går
lidt til siden.

> Nu mener jeg!, at man så bør give disse råd, hvis så fremt ifald, og kun
> da, man rent faktisk har førstehåndsviden med bilmærket og/eller modellen.

Mange meninger i mange grupper, ja.

> Efter min bedste mening er det kun 3 af de bidragsydende skribenter, der
> har udvist mere end perifirært viden omkring Alfa.

Ja sådan er det jo ofte.
Derfor flere skribenter skriver,
alle bidrag er velkomne !

> [...]
> anskaffe sig en Alfa - eller nogle link, der antyder hvor meget udvikling,
> der gudskelov er sket indenfor sikkerhedsområdet siden start90'er

Specielt nyere Alfa har udvist rigtig dårlig performance, lige ang.
det du nævner mht. sikkerthed...

> Men desværre er der endnu en gang en person, som af en eller anden grund
> hader alt frisk, spændende, livligt og temperemantsfyldt. Quelle domage!

Hvis bare kvaliteten holder til ovennævnte, så er det helt OK er
så min mening. Drømme alene gør det ikke (længere).

> [...]
> Jimmi allerede har vist interessen for Alfa, er jeg overbevist om, at han
> har intelligens nok til at sortere troldene fra.

Det er regel #1 når man deltager hêr.

> Iøvrigt er en rød Alfa 164 (motorvariant ligegyldig) total sej med de
> sorte paneler (eller hvad det nu hedder) forneden.

Ja, hvad de nu hedder.
Old-school styling kalder jeg det.

> Aslan
> for hvem det sportslige hjerte er meget vigtigere end statisik

Hehe...et par citater fra dagens indlæg:
"Der er desværre enkelte (nå, ja een enkelt)...."
"bedste mening er det kun 3 af de bidragsydende..."
"der af andre givet udtryk..."
"er der endnu en gang en person..."

tal og statistik hænger uløseligt sammen.

Fra : Brian

Dato : 22-01-07 18:17

Aslan wrote:

> Iøvrigt er en rød Alfa 164 (motorvariant ligegyldig) total sej med de
> sorte paneler (eller hvad det nu hedder) forneden.

Det tror jeg så tilgengæld man skal være Alfa-mand for at synes

> Med venlig hilsen fra en faktuel (fuldstændig ufarvet - Brian: ("Vær
> nu lige lidt kildekritisk - Aslan er Alfa-mand om en hals ")
> bidragsyder.

Dette indlæg viser jo at du ikke er helt neutral, men det er også fair nok -
de fleste af os har jo hver især "vores" mærke.

Spørgeren bør bare vide det (følger man ikke med i gruppen, kan det være
svært at vide), og det var såmænd bare det jeg prøvede at fortælle.

/Brian

Fra : Aslan

Dato : 23-01-07 14:35

Brian wrote:

> [...]
>
> Spørgeren bør bare vide det (følger man ikke med i gruppen, kan det
> være svært at vide), og det var såmænd bare det jeg prøvede at

Tak. men min passion for Alfa tror jeg nok fremgik meget tydeligt af min
signatur

Fra : Brian

Dato : 23-01-07 19:10

Aslan wrote:

> Tak. men min passion for Alfa tror jeg nok fremgik meget tydeligt af
> min signatur

Det har du nok ret i - hvis manden lægger mærke til det

Jeg synes det var tydeligt ud fra Jimmi's spørgsmål, at han bare søgte
bekræftelse i, at det var en god idé at købe en Alfa.

Se engang hvor mange andre indlæg han har svaret på, end det (dit) positive

/Brian

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 22-01-07 11:12

Kent Glerup wrote:

> Njahh.. Og en Opel er ofte med en Alfa-motor.

Nope, Opel, Alfa og Fiat kører med Holden-motorer fra Australien :)
http://www.drive.com.au/Editorial/ArticleDetail.aspx?ArticleID=1770&vf=1

Mvh.

Fra : Kent Glerup

Dato : 22-01-07 17:25

On Mon, 22 Jan 2007 11:12:29 +0100, "Lars L. Hansen"
<hop_i_havet@hotmail.com> wrote:

>Nope, Opel, Alfa og Fiat kører med Holden-motorer fra Australien :)
>http://www.drive.com.au/Editorial/ArticleDetail.aspx?ArticleID=1770&vf=1

Ja det er sgu' noget værre rod.
Men 1,9 CDTI er nu trods alt en ren Alfa/Fiat konstruktion.

/Kent Glerup

Fra : Ukendt

Dato : 20-01-07 10:00

> [...]

> klassen - og med karakterisktik af en meget størrer motor. Dens 120 hk
> leverer en tophastighed på 195 km/t og en accelleration fra 0-100 km/t på

OK..to eens med forskellig effekt.
Hvad er årsagen til dette ?
2 generationer ?
Mente der var en 1.4, 1.6, 1.8 og 2.0 TS som
'vi kender dem', i tiden efter boxermotoren.

Fra : Jimmi Nielsen

Dato : 19-01-07 09:53

> Yes!!! God ide!

Tak for input, du har afforskrækket mig lidt. Hvem ved, måske det bliver en
147'er.

/Jimmi

Fra : Brian

Dato : 19-01-07 14:40

Jimmi Nielsen wrote:

> Tak for input, du har afforskrækket mig lidt. Hvem ved, måske det
> bliver en 147'er.

Vær nu lige lidt kildekritisk - Aslan er Alfa-mand om en hals

For nogen år siden, kiggede jeg også efter Alfa. Jeg fandt temmelig hurtig
ud af, at det er ekstremt vigtig (mere end på andre mærker) hvordan
tidligere ejer har haft det med bilen. Altså om det bare er et
transportmiddel, eller om der er lidt entusiasme bag. En samtale med ejeren,
og et kig på bilen, kan fortælle meget. Heldigvis er der en del Alfa ejere,
for hvem der ikke findes andet end Alfa

/Brian

Fra : Mogens...

Dato : 19-01-07 20:36

> Vær nu lige lidt kildekritisk - Aslan er Alfa-mand om en hals

He he...

> [...]
> ejeren, og et kig på bilen, kan fortælle meget. Heldigvis er der en del
> Alfa ejere, for hvem der ikke findes andet end Alfa

Jep, det er ganske korrekt. Jeg køber hellere af en privat end af en
handler.
Fortiden betyder alt - intet mindre. Og du har helt ret i, at en
samtale/visit
face to face er en stor hjælp i dén sammenhæng

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 19-01-07 17:43

Jimmi Nielsen skriver:

> [...]
> noget går i stykker, og at de ruster bare man tænker på vand og salt.
>
> Er der hold i det, eller er Alfa'erne et ok køb?

Start med at kigge her:
<http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/4589E65E-598B-4E9D-ADB4-05BAB43A0D34/0/testalfaromeo.pdf>

Rust er et problem, hvis der ikke er sat ind fra starten af bilens
levetid, da der tilnærmelsesvis ikke er noget beskyttelse af eksempelvis
hulrum.

Alfa er noget forfærdentligt noget, man kan blive noget så forelsket -
og kærlighed gør blind.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 19-01-07 17:49

"Klaus D. Mikkelsen" skriver:

> Start med at kigge her:

Og her:
http://www.euroncap.com/content/safety_ratings/details.php?id1=2&id2=108

Fra : Henrik

Dato : 01-02-07 17:54

On 2007-01-19 17:48:49 +0100, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> said:

> "Klaus D. Mikkelsen" skriver:

> Og her:
> http://www.euroncap.com/content/safety_ratings/details.php?id1=2&id2=108
>
> Klaus

og

http://www.euroncap.com/images/results/large_family_cars/car_248_2006/Alfa%20159%20Datasheet%203.pdf

Hvis

man er til 159, man er næsten mere frisk efter at være påkørt end før

Henrik
Alfa 146 1.6 TS L+ 99
Uden problemer, motorskift eller slige.

Fra : Ukendt

Dato : 02-02-07 18:03

"Henrik" <dyk@mil.dk> skrev i en meddelelse

> Henrik
> Alfa 146 1.6 TS L+ 99
> Uden problemer, motorskift eller slige.

Raller den slet ikke når den er kold ?
'Vi' er på vores 3. knastforstiller.

Fra : Fam. Olsen

Dato : 05-02-07 17:44

> Raller den slet ikke når den er kold ?
> 'Vi' er på vores 3. knastforstiller.

På hvor mange km?
Jeg skal til at skifte min igen nu sammen mad tandremmen. Den har holdt ca.
50.000 km.

MVH Niels