"Bo Velschow" wrote in message
news:45afc44c$0$49208$14726298@news.sunsite.dk
> "CBA" skrev i en meddelelse
> news:45afb1de$0$140$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>>> Peugot 206 2,0 hdi
>>> hvad for en motorolie er bedst til den.
>>
>>
>>
>> Efter min mening er det bedste du kan gøre for din
>> motor, at køre den med Omega olie
>>
http://www.omegaolie.dk/DesktopDefault.aspx?tabid=440&subtabid=-1
>>
>
> - men husk lige at sikre, at den opfylder de normer, der
> fremgår af bilens dokumentation (f.eks. API SL og ACEA
> A3). Det fremgår _ikke_ af dokumentationen for olien, om
> den omtalte Omega olie (er det i øvrigt ikke noget med
> noget fiskeolie, der er sundt for os??) opfylder disse!!
> Dokumentationen er fra oktober '96(!!), og der står kun
> noget om API SG (som jo er et par generationer før API
> SL. Om API SG står der på
>
http://www.oil-forum.dk/ServiceNavigation/Ordbog.aspx
> flg.: "Olie til motorer, hvor der stilles yderligere krav
> om stabile olier af hensyn til lange skifteintervaller og
> iltningsstabilitet. Gælder motorer fra 1989-92/93" - med
> andre ord en håbløst forældet specifiaktion for moderne
> motorer).
undskyld mig og min uvidenhed.. :) men hvad er det der er så forskelligt på
en forbrændingsmotor som er 10+ år gammel og en 1md. gammel
forbrændingsmotor? hvad er det der er så moderne?
> For i øvrigt at understrege det lettere forældede
> indtryk, kan man også læse vendinger som
> "(...) lever op til så avancerede standarder,"
> "(...) indeholder en fuldstændig ny molybdændisulfid."
> "Den nyeste forskning er først nu i gang med at finde
> (...)"
> Well, der _er_ altså sket en del på godt 10 år!
ja der er "opfundet" syntetisk olie der er til at betale, og forskellige
additiver til dette.. men egentlig er der jo ikke sket noget andet
relevant..?
> PS! Omtalte olie kan sikkert være ganske udmærket - men
> jeg turde ikke gamble med min motor!
det gør man allerede når man ikke ved konsekvenserne "rigtigt" endnu af de
nu længere gående service intervaller, det ved man til gengæld på en 15år
gammel bil hvor der er skiftet for hver 10kkm eller lidt mere, men der er
ingen der rigtig ved hvordan en maskine der får skiftet olie for hver 50kkm
føler sig(når den runder eks. 1mil.km)
jeg "nægter" at tro på olien (selv den syntetiske) er blevet 5xbedre :)
jeg tror godt på man kan optimere filter osv. til ikke at tilsode og holde
op med at virke som det bør efter lang tid, men igen.. ikke 5x længere
det virker mere som om fabrikkerne bare føler de skal konkurrere på service
intervaller..
ps. da jeg lærte om olie, smed man en dråbe op på armbolten, tog en solid
hammer og bankede på pletten, hvis der stadig var en fedtet hinde/belægning
var den fin nok endnu og havde smørreevne, hvis den skilte som "gul sovs og
rødvin" og kun dråber tilbage med "fedt" burde man nok overveje at skifte
det :)
--
vh.
Flemming