206 2,0 hdi
Fra : Kjeld

Dato : 18-01-07 08:01

Peugot 206 2,0 hdi
hvad for en motorolie er bedst til den.

-- Hilsen Kjeld
www.Bilsynspriser.DK
www.goldwing1500.dk

Fra : CBA

Dato : 18-01-07 18:44

> Peugot 206 2,0 hdi
> hvad for en motorolie er bedst til den.

Efter min mening er det bedste du kan gøre for din motor, at køre den med
Omega olie
http://www.omegaolie.dk/DesktopDefault.aspx?tabid=440&subtabid=-1

Min egen erfaring med olien er i nærheden af en million kørte Km i en
højtydende dieselbil.

Prøv det og du vil tydeligt kunne mærke at du får en "friskere" motor

Med venlig hilsen
Best regards

C.B.Andersen

"Plus Esse Quam Simultatur - "mere at være end at synes"

Fra : Bo Velschow

Dato : 18-01-07 20:03

"CBA" <cba@(jern)tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Efter min mening er det bedste du kan gøre for din motor, at køre den med
> Omega olie
> http://www.omegaolie.dk/DesktopDefault.aspx?tabid=440&subtabid=-1

- men husk lige at sikre, at den opfylder de normer, der fremgår af bilens
dokumentation (f.eks. API SL og ACEA A3). Det fremgår _ikke_ af
dokumentationen for olien, om den omtalte Omega olie (er det i øvrigt ikke
noget med noget fiskeolie, der er sundt for os??) opfylder disse!!
Dokumentationen er fra oktober '96(!!), og der står kun noget om API SG (som
jo er et par generationer før API SL. Om API SG står der på
http://www.oil-forum.dk/ServiceNavigation/Ordbog.aspx flg.: "Olie til
motorer, hvor der stilles yderligere krav om stabile olier af hensyn til
lange skifteintervaller og iltningsstabilitet. Gælder motorer fra
1989-92/93" - med andre ord en håbløst forældet specifiaktion for moderne
motorer).

For i øvrigt at understrege det lettere forældede indtryk, kan man også læse
vendinger som
"(...) lever op til så avancerede standarder,"
"(...) indeholder en fuldstændig ny molybdændisulfid."
"Den nyeste forskning er først nu i gang med at finde (...)"

Well, der _er_ altså sket en del på godt 10 år!

PS! Omtalte olie kan sikkert være ganske udmærket - men jeg turde ikke
gamble med min motor!

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Danmark

Fra : spamsen

Dato : 19-01-07 19:56

"Bo Velschow" wrote in message
> [...]
> iltningsstabilitet. Gælder motorer fra 1989-92/93" - med
> andre ord en håbløst forældet specifiaktion for moderne
undskyld mig og min uvidenhed.. :) men hvad er det der er så forskelligt på
en forbrændingsmotor som er 10+ år gammel og en 1md. gammel
forbrændingsmotor? hvad er det der er så moderne?

> [...]
> "Den nyeste forskning er først nu i gang med at finde
> (...)"
> Well, der _er_ altså sket en del på godt 10 år!
ja der er "opfundet" syntetisk olie der er til at betale, og forskellige
additiver til dette.. men egentlig er der jo ikke sket noget andet
relevant..?

> PS! Omtalte olie kan sikkert være ganske udmærket - men
> jeg turde ikke gamble med min motor!
det gør man allerede når man ikke ved konsekvenserne "rigtigt" endnu af de
nu længere gående service intervaller, det ved man til gengæld på en 15år
gammel bil hvor der er skiftet for hver 10kkm eller lidt mere, men der er
ingen der rigtig ved hvordan en maskine der får skiftet olie for hver 50kkm
føler sig(når den runder eks. 1mil.km)
jeg "nægter" at tro på olien (selv den syntetiske) er blevet 5xbedre :)

jeg tror godt på man kan optimere filter osv. til ikke at tilsode og holde
op med at virke som det bør efter lang tid, men igen.. ikke 5x længere
det virker mere som om fabrikkerne bare føler de skal konkurrere på service
intervaller..

ps. da jeg lærte om olie, smed man en dråbe op på armbolten, tog en solid
hammer og bankede på pletten, hvis der stadig var en fedtet hinde/belægning
var den fin nok endnu og havde smørreevne, hvis den skilte som "gul sovs og
rødvin" og kun dråber tilbage med "fedt" burde man nok overveje at skifte
det :)

--
vh.
Flemming