Land Rover Discovery 3 "Suspension fault" ~
Fra : Discovery3ejer

Dato : 15-01-07 17:16

Jeg er den "lykkelige" ejer af en land Rover Discovery 3 TDV6 HSE
(camper) fra 2006.
Bilen er fantastisk og opfylder alle mine krav til komfort, luxus og
køreglæde.
Desværre har jeg også nogle problemer med den som åbenbart ikke
umiddelbart kan løses.
Kort efter jeg fik bilen, skrev computeren pludselig "Suspension
fault", men et kort værkstedsbesøg ordnede problemet med en
opdatering af softwaren i bilens computer.
Nu har den kørt ca. 40.000km og problemet er der igen. Denne gang er
det bare også fysisk. Lampen for suspension fault tænder og bilen
taber trykket med det resultat at den synker helt ned på rammen og
herefter kun kan køre komplet uden affjedring. Slukker jeg motoren,
venter lidt, og tænder igen, og herefter vælger højeste stilling,
kører den mere problemfrit. Den hæver sig hurtigt bagi, men
kompressoren arbejder på højtryk for at løfte forenden til normal
eller høj position, og i displayet står der "vehicle rising slowly".
I torsdags var jeg hos Glad i Kalundborg, der brugte det meste af dagen
på bilen, og de kunne ikke konstatere nogen fejl ???
Turen hjemad gik fint, men efter ca. 60km var den helt gal igen.
Ingen bil i weekenden, og tilbage til værkstedet i dag mandag.
Navigationsanlæggets skærm kan vise 4x4 info, og den viste fejl på
begge forhjul.
Begge højdefølere udskiftet og alle stikforbindelser tjekket. Fejlen
åbenbart løst.
Hjemad igen, men ak, efter blot 17km forsvandt trykket igen.
Tilbage til kalundborg og "Glad".
Man opgiver at finde fejlen i dag, og resultatet blev at jeg efter
forespørgsel om en evt. lånebil blev tildelt en LEJEKONTRAKT på en
alm. køkkenbil. Flot service. Havde jeg bestilt service og havde brug
for en bil i mellemtiden kunne jeg forstå en lejekontrakt, men når
man kommer 3. gang og de ikke kan løse problemet, synes jeg godt man
kunne "ofre" en lånebil u/b.
Er jeg den eneste der har problemer med Discovery 3's luftaffjedring
eller er der andre der vil give et input i sagen.
Mvh.

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 15-01-07 18:16

>"Discovery3ejer" <jesper@aquadan.dk> skrev i en meddelelse
[KLIP]
Du er ikke den eneste.
Læs f.eks. her http://www.whatcar.co.uk/car-review-readers.aspx?RT=678
eller http://www.rangerovers.net/rrsportremedies.html#suspension der bl.a.
skriver følgende:
Citat
Weak Compressor: An official Technical Service Bulletin (TSB) LS-204-004
addresses "ELECTRONIC AIR SUSPENSION (EAS) WARNING MESSAGE AND LAMP
ILLUMINATION". This deals with the warning message "Suspension Fault -
Normal Height Only" message appearing with the Air Suspension Warning Lamp
on. Computer diagnosis shows pressure increasing too slowly or unable to
pressurize, with no air leaks. The usual problem is the compressor exhaust
valve sticking, causing an internal air leak when the compressor is active.
The bulletin recommends renewing the air compressor (RQG500090 is the latest
specification air compressor with a stronger exhaust valve return spring)and
installing and updating the air suspension control module software using WDS
disc 13 or later.

Dette er ikke lige til din model, men der er et par nyttige tips alligevel
http://www.rangerovers.net/repairdetails/airsuspension/index.html

Og prøv så at søge på Discovery +suspension +fault på Google.
Den gav ovenstående, og der er over 950.000 sider mere på søgningen
Held og lykke med at finde løsningen.

Ole Gaarde Kristensen
Taxavognmand i Næstved