Citroen Berlingo vs. Peugeot Partner
Fra : Jan

Dato : 14-01-07 14:30

Har jeg forstået det rigtigt, at Berlingoen og Partneren stort set er den
samme bil?

Eller er der bestemte ting, jeg bør være opmærksom på, ved valg af den ene,
eller den anden?

Så vidt jeg kan se, så ligger de prismæssigt tæt op ad hinanden.

mvh Jan

Fra : Regnar Bang Lyngsø

Dato : 14-01-07 15:00

Jan wrote:
> Har jeg forstået det rigtigt, at Berlingoen og Partneren stort set er den
> samme bil?

Ja,

> Eller er der bestemte ting, jeg bør være opmærksom på, ved valg af den ene,
> eller den anden?

Der er vidst noget med hvornår de fik døre i begge sider og så'n.
Derudover tror jeg at Peugeot plejer at være lidt mere flinke til
kulance end Citroën - vidst også længere garanti.

Knus
Regnar

Fra : Hans Tosti Pedersen

Dato : 14-01-07 15:29

On 14 Jan., 14:30, "Jan" <j...@ingenspamtilmig.dk> wrote:
> Har jeg forstået det rigtigt, at Berlingoen og Partneren stort set er den
> samme bil?

Teknisk, ja. De bliver bygget på samme fabrik, af samme dele. I min
Pug Partner fra 2006 er der Citroen-logoer overalt i motorrummet.

> Eller er der bestemte ting, jeg bør være opmærksom på, ved valg af den ene,
> eller den anden?

Ja, udstyrsmæssigt har man umiddelbart lidt flere muligheder i
Citroën. Man kan eks. få Modutop.

> Så vidt jeg kan se, så ligger de prismæssigt tæt op ad hinanden.

Se, det er faktisk her, man skal finde den største forskel. Jeg købte
en Partner 1,6 HDi m. 75 HK som i daglig brug gør det rigtig godt. Den
er imidlertid 35.000 billigere end en Berlingo HDi m. 90 HK. Og som
sagt, forskellen i kr. føles langt større end forskellen i HK. :)

Vi blev forældre for 4 måneder siden, og det er ubetinget den
ultimative bil for os, prisen taget i betragtning.

Min kan tjekkes ud her:
http://www.citronik.dk/jforum/posts/list/2184.page

--
HTP

Fra : Jan

Dato : 14-01-07 15:35

"Hans Tosti Pedersen" skrev:
Vi blev forældre for 4 måneder siden, og det er ubetinget den
ultimative bil for os, prisen taget i betragtning.

Hej Hans. Tak for informationerne - og billederne! Dit billed af barnevognen
bagi siger vist det meste. Super!

Hvilke alternativer havde du i tankerne, inden du valgte Partneren? Hvad med
en Yaris Verso?

mvh Jan

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 14-01-07 16:33

Jan skriver:

> Hej Hans. Tak for informationerne - og billederne! Dit billed af barnevognen
> bagi siger vist det meste. Super!

Ja, der er lige så lidt plads som når jeg har barnevognen i bagagerummet
af min golf....

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : JS

Dato : 14-01-07 18:08

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Jan skriver:

> Ja, der er lige så lidt plads som når jeg har barnevognen i
> bagagerummet af min golf....

Men han slipper for at splitte den i atomer...

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 14-01-07 19:22

JS skriver:

> Men han slipper for at splitte den i atomer...

Det tager et minut (har timet det).

Fra : JS

Dato : 14-01-07 19:36

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> JS skriver:

> Det tager et minut (har timet det).

Ja, det virker som en ret fed model du har (altså barnevognen . Ved du
om den kan være bagi en 206 (ikke st.car)?
Har du evt. målene på den i sammenklappet tilstand?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 14-01-07 19:46

JS skriver:

> Ja, det virker som en ret fed model du har (altså barnevognen .

Også bilen.....

> Ved du
> om den kan være bagi en 206 (ikke st.car)?

Jeg aner det ikke. Vær opmærksom på at stellet blever "længere" når man
klammer det sammen.

> Har du evt. målene på den i sammenklappet tilstand?

Jeg mener at målet er opgivet på Odder's hjemmeside

Fra : Brian

Dato : 14-01-07 16:27

Hans Tosti Pedersen wrote:

> Min kan tjekkes ud her:
> http://www.citronik.dk/jforum/posts/list/2184.page

Jeg skal ærligt indrømme, at jeg aldrig har kørt en Berlingo eller Partner,
men føles det ikke (lydmæsigt) som at køre i en kassevogn uden skillevæg ?

Hvis man kigger i bagagerummet, er der godt nok en del nøgent metal, og
motorrummet ser da heller ikke videre polstret ud ?

Hvad med skydedørene - er der ikke mere sus fra dem, end fra de "rigtige"
døre ?

Det er måske alt sammen noget man ikke prioriterer som børnefamilie - hvad
ved jeg

/Brian

Fra : Hans Tosti Pedersen

Dato : 14-01-07 15:45

On 14 Jan., 15:35, "Jan" <j...@ingenspamtilmig.dk> wrote:

> Hvilke alternativer havde du i tankerne, inden du valgte Partneren? Hvad med
> en Yaris Verso?

Nej, jeg bryder mig, subjektivt set, ikke om Toyota, og idet den er
meget mindre end Peutroën Bertner og alt for dyr, så var den aldrig
rigtig et emne.

Vi kiggede på Ford Fusion, som jo også har de gode PSA-motorer, men
da sælgeren ved Ford ikke selv kunne få deres demo-barnevogn ind af
bagklappen sagde vi farvel og tak.

Så var vi forbi Skoda og kigge på Fabia Combi. Men deres lille TDI er
et tæskeværk, og igen var størrelsen et minus. Dengang var Roomster
ikke på programmet, men den ville alligevel være blevet valgt fra
pga. prisen og manglende skydedøre. Skydedøre er endnu en feature ved
Peutroën Bertner, som gør den absolut småbørnsfamilievenlig.

--
HTP

Fra : Jan

Dato : 14-01-07 15:54

"Hans Tosti Pedersen" skrev:
Skydedøre er endnu en feature ved
Peutroën Bertner, som gør den absolut småbørnsfamilievenlig.

Hej Hans

Hvor mange år på bagen har Berlingo/Partner egentligt?

Negativt set, har jeg måske indtrykket af, at det er
"yesterdays-technology". Forstå mig ret ...

Positivt set, er det vel så gennemprøvet teknologi, hvor de har fået
børnesygdommene væk i løbet af årene. OG hvis der blev introduceret en
sprit-ny model, vil den vel også ligge noget højere, rent prismæssigt, måske
ala Roomsteren. Bare en tanke.

mvh Jan

Fra : Hans Tosti Pedersen

Dato : 14-01-07 16:06

On 14 Jan., 15:53, "Jan" <j...@ingenspamtilmig.dk> wrote:
> Hvor mange år på bagen har Berlingo/Partner egentligt?

Ja, det er ved at være en gammel hest. :) Mener det var i 96 den
første kom. Og den er baseret på noget så oldnordisk som en Citroen
ZX, som er baseret på en Peugeot 309. :)

> Negativt set, har jeg måske indtrykket af, at det er
> "yesterdays-technology". Forstå mig ret ...

Jamen det er det da. Men prisen er også derefter uden at bilen af den
grund halter bagefter sikkerhedsmæssigt. 4 stjerner i crashtest. Men
det kommer selvfølgelig helt an på, hvor højt man vægter "modern
technologi" i sin vurdering. Berlingo tabte forleden en test mod
Roomster og Note med den baggrund i bladet Autobild, på trods af en
erkendelse af, at man får mest for pengene i Berlingo og mest plads.

Men så igen, det blad har også ladet en Opel Zafira vinde over en C4
Picasso pga. "mere sportslige køreegenskaber". Ja hej, det er da også
lige det, man vægter mest som familie. med krav på plads og genial
indretning. :) De er skøre, de biljournalister.

> [...]
> sprit-ny model, vil den vel også ligge noget højere, rent prismæssigt, måske

Det kan godt være. Men som markedet ser ud pt. så vurderer jeg at man
får absolut mest for sine penge ved Partner/Berlingo. Særligt med 1,6
HDI 75 fra Peugeot.

--
HTP

Fra : Rasmus Lauritsen

Dato : 14-01-07 16:10

Jan wrote:
> Har jeg forstået det rigtigt, at Berlingoen og Partneren stort set er den
> samme bil?

Det skulle være samme bil, dog er Partneren lidt billigere. :)

På min arbejdsplads har en en 15-20 Partnere. Fælles for dem er, at de
kører ganske fornuftigt, dog er de undermotoriserede. (Jeg ved ikke
hvilken motor firmaet har valgt, men sikkert den mindste)

Et andet problem med dem er, at dørerne bliver slidt i hængslerne. På de
modeller hvor det er værst, kan fordøren i førersiden ikke lukkes uden
at man nærmest løfter døren på plads. Skydedøren kommer til at køre
dårligere og dårligere. Derudover kører bilen fint nok.

Problemerne med dørene kan skyldes, at vi kravler ind og ud af bilerne
mange gange hver arbejdsdag, men lignende problemer har vi ikke oplevet
med vores Ford Transit eller Ford Connect.

mvh.
Rasmus

Fra : Lars Frandsen

Dato : 14-01-07 19:47

"Rasmus Lauritsen" <rasmus.lauritsen@ggmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> kører ganske fornuftigt, dog er de undermotoriserede. (Jeg ved ikke
> hvilken motor firmaet har valgt, men sikkert den mindste)

Man skulle tro, du, ligesom jeg, kører rundt i en orange/gul bil med
Margrethes monogram på dørene.
Vores er den motor, de hos Peugeot kalder 1.9d(ød), for den er godt nok sløv
i optrækket. Efter sigende er den nu udfaset, så de nye bliver med 1.6HDI.

> [...]
> man nærmest løfter døren på plads. Skydedøren kommer til at køre dårligere
> og dårligere. Derudover kører bilen fint nok.

Den nye model kører faktisk OK. De gamle håber vi snart at slippe af med!

> Problemerne med dørene kan skyldes, at vi kravler ind og ud af bilerne
> mange gange hver arbejdsdag, men lignende problemer har vi ikke oplevet
> med vores Ford Transit eller Ford Connect.

Den lille Transit Connect kører IMHO rigtigt godt. Hvis det var
undertegnede, der sad på pengepungen var det den foretrukne model (hvis ikke
vi kunne få et godt tilbud på Audi Q7 eller VW Touareq! )
--
Mvh.
Lars Frandsen, Bramming

Fra : Rasmus Lauritsen

Dato : 14-01-07 21:51

Lars Frandsen wrote:

> Man skulle tro, du, ligesom jeg, kører rundt i en orange/gul bil med
> Margrethes monogram på dørene.

Godt gættet, hvor i landet kører du? Jeg er selv i Transport Herning.

> Vores er den motor, de hos Peugeot kalder 1.9d(ød), for den er godt nok sløv
> i optrækket. Efter sigende er den nu udfaset, så de nye bliver med 1.6HDI.

Den jeg plejer at køre i, kan efter 5 minutter med sømmet i bund vise
130 på nålen. Det er lidt for sløvt i optrækket.

> Den nye model kører faktisk OK. De gamle håber vi snart at slippe af med!

Tror desværre kun vi har en enkelt af de nye modeller endnu. De fleste
af vores Partnere har kun kørt ~150.000 km, så der skal nok være et år
eller to tilbage i dem.

> Den lille Transit Connect kører IMHO rigtigt godt. Hvis det var
> undertegnede, der sad på pengepungen var det den foretrukne model (hvis ikke
> vi kunne få et godt tilbud på Audi Q7 eller VW Touareq! )

Helt enig med hensyn til Connect'en, det er en dejlig bil at køre. Jeg
har en fin fornemmelse af hvor den ligger på vejen og der sker rent
faktisk noget, når man trykker på speederen. Flere af dem, tak!

mvh.
Rasmus

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 14-01-07 21:55

> Tror desværre kun vi har en enkelt af de nye modeller endnu. De fleste
> af vores Partnere har kun kørt ~150.000 km, så der skal nok være et år
> eller to tilbage i dem.

Den gang jeg selv kørte i Berlingo, læste jeg meget med på det tyske
Berlingoforum, der var der en Berlingo med den gamle 1.9D som havde kørt 700
..000 i et kurerfirma uden at have haft motoren åbnet - så den er skam ganske
sejlivet...

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Keld Rasmussen

Dato : 14-01-07 22:10

Rasmus Lauritsen skrev:
> [...]

Og en bil der kan holde til den (mis)behandling de får hos posten kan
ikke være helt skidt skruet sammen fra starten af, at 1,9d motoren er
sløvere end en trædecykel er rigtigt nok, men med 1.6 eller 2.0 HDI er
det en helt anden bil.

Det er den samme bil, bortset fra emblemerne, de bygges på samme fabrik,
af de samme mennesker, og jeg har set flere smuttere komme dernede fra,
Peugeot emblem bag og vinkler på front
Citroen Hjulkapsler på Peugeot
Citroen nøgle med sender og Peugeot nøgle uden i samme bundt osv osv

Bilen er bundsolid, rummelig, praktisk og med en fornuftig afskrivning,
hvis man kan leve med udseendet så er det den perfekte bil til
barnevognen og løsøret,
Hvordan kan så lille et menneske egentlig behøve så meget udstyr? ½ m3
barn og 8 m3 nødvendigt tilbehør for at besøge svigermekanikken i 2½
time, godt at mine er i den alder hvor en Ipod er nok.

--
Keld Rasmussen

Fra : Anders Majland

Dato : 15-01-07 13:53

> Og en bil der kan holde til den (mis)behandling de får hos posten kan
> ikke være helt skidt skruet sammen fra starten af, at 1,9d motoren er
> sløvere end en trædecykel er rigtigt nok

Speederen anvendes alligevel on/off så den skal jo heller ikke blive for
svær at dosere - og os med grusveje vil blive kede af for meget
hjulspin. Dog kunne jeg ønske mig at de fik en mere intelligent ABS der ikke
tillod så hårde opbremsninger på løst underlag......

(Det er kun posten der kommer fra vest og kører ind på vores gårdsplads og
vejen er meget mere slidt der end fra øst hvor vi selv og vores alm gæster
kommer fra.)

/A

Fra : Torben Scheel

Dato : 16-01-07 09:28

Keld Rasmussen wrote:

> Hvordan kan så lille et menneske egentlig behøve så meget udstyr? ½ m3
> barn og 8 m3 nødvendigt tilbehør for at besøge svigermekanikken i 2½
> time, godt at mine er i den alder hvor en Ipod er nok.

½m3 barn?? Er det "lillebror" fra riget der skal være plads til?

I øvrigt enig. Vi havde en Corolla '91 Sedan til 2 voksne og 2 små børn.
Rigeligt til dagligt, ikke rigtig god til campingferie. Den blev afløst
af en Rover 600 - der var stor nok til campingferie i sydeuropa (men der
var vi ovre barnevognsalderen).

--
vh
Torben

Fra : Lars Frandsen

Dato : 14-01-07 22:49

> Godt gættet, hvor i landet kører du? Jeg er selv i Transport Herning.

Jeg kører land og pakker i 6715 Esbjerg N.

> Den jeg plejer at køre i, kan efter 5 minutter med sømmet i bund vise 130
> på nålen. Det er lidt for sløvt i optrækket.

De 1½ km jeg når at køre stik vest på motorvejen er for lidt til at få den
så langt op. Vestenvinden her i Esbjergområdet har nok også lidt at sige.

> Tror desværre kun vi har en enkelt af de nye modeller endnu. De fleste af
> vores Partnere har kun kørt ~150.000 km, så der skal nok være et år eller
> to tilbage i dem.

Vores ældste af de 2 gamle runder snart de 180.000km, men den er heller ikke
nogen fornøjelse at køre i. Den må vi køre tæt på et af de magnetiske træer
en dag!

> Helt enig med hensyn til Connect'en, det er en dejlig bil at køre. Jeg har
> en fin fornemmelse af hvor den ligger på vejen og der sker rent faktisk
> noget, når man trykker på speederen. Flere af dem, tak!

Ja, jeg befinder mig meget bedre i den end i Partneren. Dog ved jeg ikke,
hvad der gik galt, da de satte bagrudeviskere på. Godt, der er nogle gode
store spejle!
--
Mvh.
Lars Frandsen, Bramming

Fra : Hans Tosti Pedersen

Dato : 14-01-07 17:54

On 14 Jan., 16:26, "Brian" <n...@tak.du> wrote:
> skal ærligt indrømme, at jeg aldrig har kørt en Berlingo eller Partner,
> men føles det ikke (lydmæsigt) som at køre i en kassevogn uden skillevæg ?

Støj ja, men slet ikke som i en kassevogn. Efter faceliftet blev bilen
noget bedre støjisoleret. Men det er klart, at der er tale om et stort
"rum" med meget glas, og som du siger, så er bilen ikke polstret. Men
til gengæld vejer den heller ikke mere end en Peugeot 207. ;)

> Hvad med skydedørene - er der ikke mere sus fra dem, end fra de "rigtige"
> døre ?

Næh. Det synes jeg ikke.

> Det er måske alt sammen noget man ikke prioriterer som børnefamilie - hvad
> ved jeg

Jeg kender mange børnefamilier, der i "barnevognsalderen" kørte
Partner/Berlingo, for så efterfølgende at købe en rigtig bil. :)

--
HTP

Fra : Hans Tosti Pedersen

Dato : 14-01-07 17:58

Klaus D. Mikkelsen skrev:

> Ja, der er lige så lidt plads som når jeg har barnevognen i bagagerummet
> af min golf....

Jeg sender altid mine medparkeringsfæller et overbærende smil, når
de står og slår barnevogn sammen, piller kasse af, roder med at få
det smidt ind i deres hatchback, samtidig med at de har ungen på armen
i blæst og pisregnvejr.

--
HTP

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 14-01-07 19:22

Hans Tosti Pedersen skriver:

> [...]
> de står og slår barnevogn sammen, piller kasse af, roder med at få
> det smidt ind i deres hatchback, samtidig med at de har ungen på armen

Det kan jeg godt forstå.
Jeg sætter nu altid knægten ind først.

Så tager det ca. 60 sekunder at smide vognen ind, selv med afmontering
af kasse og hjul.

Fra : Andersen [3650]

Dato : 14-01-07 21:58

"Jan" <jan@ingenspamtilmig.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ene, eller den anden?
>
> Så vidt jeg kan se, så ligger de prismæssigt tæt op ad hinanden.

De to biler er så ens så det gør ondt helt ind. Der er lige motorprogrammet
der kan være til forskel. Men så tror jeg også det er det.

Mht gode og dårlige egenskaber så kan jeg godt tilslutte mig
småbørnsfamilier
har megen glæde af bagage pladsen. Det kan meget vel være at Klaus D M
kan pakke sin barnevogn ned på 1 minut. Det var den tid jeg brugte (jeg har
selv haft en indtil den midste blev for stor til barnevogn) på at sætte 2
børn
i autostol, smide barnevogn (stor scandia) bagi (10-15 sec), få mor med og
sætte mig selv bag roret og komme ud af indkørslen.
Se det er jo dejlig hurtigt. Det kedelige som jeg blev mere og mere
forbandet
over er den dårlige venderadius. Man kan ikke bare køre ind i en p-bås ved
et center uden at skulle bakke en gang eller to.

Fra : Allan Gensch

Dato : 16-01-07 00:05

Hvis jeg ser en berlingo eller partner tænker jeg altid det kan da umuligt
være en mand det har købt et køretøj der ligner en renault 5 postbil fra
1970 .
Det er da det mest kiksede køretøj jeg har set og hvem vil smide ungerne om
på de extra sæder bag i det er den sikre død hvis der køre nogen op bag i.
Det må da findes andre biler der har plads til en barnevogn

Fra : Andersen [3650]

Dato : 16-01-07 16:58

"Allan Gensch" <arg@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> i.
> Det må da findes andre biler der har plads til en barnevogn

Jeg er ikke bleg for at fortælle jeg har haft købt en Berlingo.
Det var MIG der skulle pakke bil hver gang barnevognen skulle med, og jeg
gad ærlig talt ikke så og nosse med det stads. Hjul af, klappe
barnevognskasse
og understel sammen, mase det ind i potten. Vel fremme hele sceneriet igen,
bare
i modsat rækkefølge. Nix, så hellere en flûtecontainer hvor hele pakkeriet
er
overstået på 10-15 sec. Hvis vi skal snakke om grimme biler så tror jeg
Multipladder fra Fiat og Roomster fra Skoda kommer først .
Jeg kunne heller aldrig drømme om at sætte sæder i bagagerummet, det er
direkte tåbeligt at lege sådan med andres liv og førlighed.
Hvis man skal have en bil der er lige så nem at pakke som en Berlingo, så
skal man jo have en Hiace eller sååån. Der er bare kun plads til 3 foran.
Eller selvfølgelig hvis man har for mange penge er der de store MPV'er.

Fra : Regnar Bang Lyngsø

Dato : 18-01-07 21:07

Allan Gensch wrote:
> Hvis jeg ser en berlingo eller partner tænker jeg altid det kan da umuligt
> være en mand det har købt et køretøj der ligner en renault 5 postbil fra
> 1970 .

Renault 5 - som postbil - og så i 1970? Det tror jeg sgutte - af mindst
2 grunde

Knus
Regnar