service og garanti
Fra : N & H

Dato : 14-01-07 00:16

hej ng

hvordan er reglerne med at overholde service for at opretholde garantien.
Hyundai lover 3 års garanti hvis man får autoriseret service

holder den i byretten ?

/nic

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 14-01-07 00:58

In article <45a9683e$0$182$157c6196@dreader1.cybercity.dk>,
"N & H" <vic@nejtak.com> wrote:

> hvordan er reglerne med at overholde service for at opretholde garantien.
> Hyundai lover 3 års garanti hvis man får autoriseret service
>
> holder den i byretten ?

Ja jeg tror ikke de vil rende fra ansvaret. De reklamerer jo med
garantien, så den skal du nok få.

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Klaus G.

Dato : 14-01-07 02:55

> hvordan er reglerne med at overholde service for at opretholde garantien.
> Hyundai lover 3 års garanti hvis man får autoriseret service
>
> holder den i byretten ?
Jeps, men du behøver ikke få stemplet din servicebog ved Hyundai... Så kan
du spare penge ved en Mekonomen mekker f.eks., så kør du bare derhen :)

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Niels Andersen

Dato : 14-01-07 08:45

On Jan 14, 12:16 am, "N & H" <v...@nejtak.com> wrote:
> hvordan er reglerne med at overholde service for at opretholde garantien.
> Hyundai lover 3 års garanti hvis man får autoriseret service
>
> holder den i byretten ?

Jeg mener at have hørt at loven blev lavet om for ikke så længe
siden, så de ikke kan kræve det. Hvis der er noget, der skal laves
på garantien, så skal værkstedet bevise (eller var det
sandsynliggøre?) at problemet er opstået fordi der ikke er lavet
korrekt service.

Men det er et jura-spørgsmål, så for at få et klart svar vil jeg
anbefale at kigge på jura-sites eller spørge i jura-gruppen.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 14-01-07 09:11

"N & H" <vic@nejtak.com> skrev i en meddelelse news:45a9683e$0$182
> hvordan er reglerne med at overholde service for at opretholde garantien.
> Hyundai lover 3 års garanti hvis man får autoriseret service
>
> holder den i byretten ?

Garanti må ikke være mærke-afh. ifht. købe loven, så skal der være andet,
mere. De 3 års garanti skal holde, for at det er opfyldt.

Fra : Anders Majland

Dato : 14-01-07 14:33

> hvordan er reglerne med at overholde service for at opretholde garantien.
> Hyundai lover 3 års garanti hvis man får autoriseret service
>
> holder den i byretten ?

Der er forskel på reklamationsret og garanri. Ifølgekøbeloven har du 2års
reklamtiation og den kan de ikke skrive sig fra ligemeget hvem der laver
service på bilen.

Det er noget andet med garantien. For det første skal den stille dig
væsenligt bedre end reklamationsretten for at det er en garanti. Det kan man
vel godt sige de 3 år er specielt hvis de anvender formodningsreglen som
under de første 6 måneder af reklamtionsretten. Men de må gerne stilke krav
rimelige til dig for hvad der skal til for at garantien dækker. F.eks er der
meget almindeligt i brancehn at en rustgaranti er betinget af regelmæssige
rusteftersyn. Ligeledes er skdoa mobilititetsgranrati betinget af service er
overholdt og at sidste service var på et autoriseret værksted.

Det sjove bliver så hvis "et eller andet" der ikke har noget med normalt
service at gøre går istykker . F.eks en styreboks eller andet elektronik.
Så¨er det imho et åbnet spørgsmål om Hyondai alligevel skal dækkes under
deres garanti da det ikke kan være sammnehænge mellem servicen og
defekten...