Hvilke sommerdæk: Conti eller Bridgestone
Fra : Jørgen Foged

Dato : 13-01-07 14:10

Jeg er allerede nu på udkig efter nogle sommerdæk, som skal erstatte de
gamle sommerdæk der står på fælge i garagen. Størrelsen er 205/55-16V (240
km/t). Komfort prioriteres højere end sport.

Jeg er nået frem til to slutkandidater:
- Continental Premium Contact 2
- Bridgestone Turanza ER300

Jeg kender Conti fra tidligere, og har været udemærket tilfreds. Bortset fra
at de støjer meget, når de er ved at være udskiftningsmodne.
Bridgestone har jeg ingen tidligere erfaringer med, så derfor er det et skud
i tågen - også selvom de vandt FDM's sommerdæktest (dog i en anden
størrelse, tror jeg).

Hvad vil I anbefale? Og hvorfor?

Hilsen Jørgen F.

Fra : FJ

Dato : 13-01-07 22:37

"Jørgen Foged" <denvirkerikke@denvirkerikke.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Bridgestone har jeg ingen tidligere erfaringer med, så derfor er det et
> skud i tågen - også selvom de vandt FDM's sommerdæktest (dog i en anden

Jeg kører på de omtalte Bridgestone og er meget tilfreds de kører perfekt.
Eneste minus er at der ikke er kantstens beskyttere på mine, men de er ikke
samme størrelse som dine, så måske der er det på den størrelse du skal have.
Conti dækkene har jeg ikke prøvet, men kun hørt godt om, så det er måske 2
lige gode dæk du har i kikkerten der.

Mvh
Frank

Fra : Kent Glerup

Dato : 14-01-07 11:36

On Sat, 13 Jan 2007 14:10:27 +0100, "Jørgen Foged"
<denvirkerikke@denvirkerikke.dk> wrote:

> [...]
>Bridgestone har jeg ingen tidligere erfaringer med, så derfor er det et skud
>i tågen - også selvom de vandt FDM's sommerdæktest (dog i en anden

Begge er kvalitetsdæk.
Én af firma Zafira'erne kører om sommeren på de omtalte Conti dæk,
vist endda samme størrelse. Det har min kollega været fint tilfreds
med. De støjer subjektivt opfattet lige så lidt som dækkene på de to
andre Zafira'er (ER300). Det tyder også på at der er lidt flere
kilometer i dem end ER300'erne.

De to andre (min bl.a.) kører som sagt ER300:
Meget støjsvage.
Rigtig godt greb på tør og våd vej.
Absolut elendigt greb hvis man kommer i sne!
Tilsyneladende er der ikke så mange kilometer i dem..

Fordækkene på mine sommerhjul bliver skiftet før de ryger på igen. Der
kommer under alle omstændigheder ER300 på igen!

/Kent Glerup

Fra : Benny

Dato : 14-01-07 21:23

> [...]
> gamle sommerdæk der står på fælge i garagen. Størrelsen er 205/55-16V (240
> km/t). Komfort prioriteres højere end sport.

Jeg kørte i en Hiace for små 4 år siden. På den blev der monteret
Continental. Det gik find de først 10 kkm hvorefter det gik galt. Da jeg
havde kørt 15 kkm var de tre- eller firkantet. Da de havde gået små 20 kkm
fik jeg alle fire udskiftet. Det hjælper at låne bilen ud til chefen

Så. Continental nej tak.

Benny

Fra : Kent Glerup

Dato : 14-01-07 22:36

On Sun, 14 Jan 2007 21:22:43 +0100, "Benny" <hojvaelde R E M O V
E@gmail.com> wrote:

> [...]
>havde kørt 15 kkm var de tre- eller firkantet. Da de havde gået små 20 kkm
>fik jeg alle fire udskiftet. Det hjælper at låne bilen ud til chefen

Var det Premium Contact 2?

/Kent Glerup

Fra : Karsten H.

Dato : 15-01-07 02:04

Benny wrote:
> [...]
> havde kørt 15 kkm var de tre- eller firkantet. Da de havde gået små 20 kkm
> fik jeg alle fire udskiftet. Det hjælper at låne bilen ud til chefen

Jeg kørte med Continental 235/45R17 TL 94Y Sportcontact 2 i 5 år - ca.
60-65000 km absolut uden problemer - hverken firkantede eller sekskantede.
Følgelig skiftede jeg til Continental igen - for 2 grunde: Når tyske biler
kan køre på tyske dæk kan det vel ikke være helt dårligt. Desuden kunne jeg
få mest rabat.
Karsten H. (7870)
Vil du med rette have ry som lærd,
så søg det lette - og gør det svært. (Piet Hein)

Dog, for en 5-6 år siden var der tilbud på Michelin - hø, det kan de sagtens
skilte med - når bare de ikke kan levere.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 15-01-07 09:20

Jørgen Foged wrote:
> Jeg er allerede nu på udkig efter nogle sommerdæk, som skal erstatte de
> gamle sommerdæk der står på fælge i garagen. Størrelsen er 205/55-16V (240
> km/t). Komfort prioriteres højere end sport.

Så er det nok Continental du skal vælge, men ellers vil jeg helt
klart råde dig til .......

> - Bridgestone Turanza ER300

....ovenst.
Dem har jeg og de er rigtigt gode.
Fremragende bremseegenskaber på våd vej.

--
Christian.....MSN: spørg...
http://www.yee-haw.dk

Fra : Jørgen Foged

Dato : 15-01-07 09:41

Christian B. Andresen wrote:

> Så er det nok Continental du skal vælge, men ellers vil jeg helt
> klart råde dig til .......

Er det fordi Continental PremiumContact2 er mere komfortable og ER300 mere
sportsbetonede eller?

> ...ovenst.
> Dem har jeg og de er rigtigt gode.
> Fremragende bremseegenskaber på våd vej.

Ja, jeg har også læst nogle fremragende tests af dem. Derfor kom jeg lidt i
tvivl.

Hilsen Jørgen

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 15-01-07 09:52

Jørgen Foged wrote:

> Er det fordi Continental PremiumContact2 er mere komfortable og ER300 mere
> sportsbetonede eller?

Ja, det er jeg sikker på.
Jeg tror at du får mere støjsvage dæk med Conti'erne, men mine ER300
larmer altså ikke specielt meget.
Der er måske også flere kilometre i Conti'erne, men det har jeg valgt
at se bort fra, da dæk er så lille en udgift i forhold til lån,
diesel, forsikring etc. så jeg går efter sikkerheden.

> Ja, jeg har også læst nogle fremragende tests af dem. Derfor kom jeg lidt i
> tvivl.

Jeg havde oprindeligt regnet med at skulle have Bridgestone Potenza
RE720, men det lokale dækcenter ville sælge mig ER300 til samme pris
som jeg kunne få RE720 på www.daekonline.dk, og da jeg i forvejen er
lidt utilfreds med leveringstiden hos www.daekonline.dk så valgte jeg
at prøve ER300. Så dem har jeg så sammen med de 2 RE720, og det
bliver ER300 næsten gang.

--
Christian.....MSN: spørg...
http://www.yee-haw.dk

Fra : Karsten H.

Dato : 15-01-07 12:12

Christian B. Andresen wrote:

> [...]
> lidt utilfreds med leveringstiden hos www.daekonline.dk så valgte jeg
> at prøve ER300. Så dem har jeg så sammen med de 2 RE720, og det

"Aldrig" vælges dæk ud fra så mange kriterier - lige fra pris til, tilbud,
leveringstid, så forskellige erfaringer på så mange forskellige biler på
mange forskellige veje - våde som tørre, så mange forskellige årstider.
Faktisk er det svært at give et endegyldigt råd, for ingen kan have prøvet
alle ovennævnte kriterier. Man kan sådan set kun udveksle erfaringer - så
langt så godt. Det er trods alt alligevel ikke det rene pjat.

Fra : Kent Glerup

Dato : 15-01-07 15:59

On 15 Jan 2007 00:52:18 -0800, "Christian B. Andresen"
<trav@tiscali.dk> wrote:

>Ja, det er jeg sikker på.

Det er jeg ikke...
Begge dæk er tilegnet samme segment. Hvis du vil have sportsdæk fra
Bridgestone hedder de Potenza (totalt sejt navn i øvrigt!)

>Jeg tror at du får mere støjsvage dæk med Conti'erne, men mine ER300
>larmer altså ikke specielt meget.

Sådan er de bare :)

/Kent Glerup

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 15-01-07 12:51

Karsten H. wrote:
> [...]
> alle ovennævnte kriterier. Man kan sådan set kun udveksle erfaringer - så

Det har du da så evig ret i.

> Det er trods alt alligevel ikke det rene pjat.

Netop ikke, det er faktisk en meget vigtig del af bilens
sikkerhedsystem, dte er trods alt dækkene som reelt stopper bilen.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 16-01-07 09:40

Kent Glerup wrote:

> Det er jeg ikke...
> Begge dæk er tilegnet samme segment. Hvis du vil have sportsdæk fra
> Bridgestone hedder de Potenza (totalt sejt navn i øvrigt!)

Jeg har Potenza bagpå, og jeg synes ikke der er nævneværdig forskel,
men med min kørsel vil jeg nok ikke mærke forskel.

> Sådan er de bare :)

Ja, de er i hvert fald mit valg næste gang.