Olieskift gearolie manuel kasse
Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 11-01-07 15:08

Den korte version:

Findes der biler med manuelle gearkasser, der skal have skiftet gearolie i
motorens levetid ved service?

--
Per, Esbjerg

Fra : Ukendt

Dato : 11-01-07 15:49

"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> wrote in message
> Den korte version:
>
> Findes der biler med manuelle gearkasser, der skal have skiftet gearolie i
> motorens levetid ved service?

Ja, det er meget forskelligt om og hvor tit fabrikken forskriver olieskift
på en manuel gearkasse. Jeg lavede 90.000 km eftersyn på en Suzuki Alto for
leden. Den skal ifølge Autodata have skiftet olie på den manuelle gearkasse
for hver 90.000 km

M.v.h. Ole Frederiksen

Fra : Ukendt

Dato : 11-01-07 17:13

Hvad med en Opel Astra 1,6 16v st.car fra 1998? Skal den også have skiftet
olie på gearkassen???
Mvh
LarsZK

Fra : Ukendt

Dato : 11-01-07 23:33

"LarsZK" <please..> wrote in message
> Hvad med en Opel Astra 1,6 16v st.car fra 1998? Skal den også have skiftet
> olie på gearkassen???
> Mvh
> LarsZK

Jeg kan ikke umiddelbart se at olieskift er med i serviceplanerne op til
150.000 km, men det skader da aldrige at skifte det et par gange i bilens
levetid. Den skal have 1,6 liter 80W

Jeg har selv en Passat TDi fra 1998 med 410.000 km på klokken. Jeg vil mener
at det var synd hvis det stadig var den originale olie der var på, men det
er det ikke. :)

M.v.h. Ole Frederiksen

Fra : Ukendt

Dato : 12-01-07 00:51

> [...]
> 150.000 km, men det skader da aldrige at skifte det et par gange i bilens

Er der nogen tegn på at gearkassen trænger til ny olie og er det en dyr
operation hos mekanikkeren?

Fra : Ukendt

Dato : 12-01-07 09:17

> Er der nogen tegn på at gearkassen trænger til ny olie og er det en dyr
> operation hos mekanikkeren?

Det kan være syngene lyde eller besværligt gearskifte, men ellers kan man
ofte ikke mærke det for der har været et stort slid på gearkassen. Nogle
gange kan det afhjælpes med et olieskift andre gange hjælker det ikke

Det tager vel afhænglig af hvor svært dte er at komme til et sted imellem 15
og 30 minutter.

Det vigigste er kontrol af niveau, så den ikke løber tør ved en utæt
pakdåse.

Olien koster ikke det vilde.

M.v.h. Ole Frederiksen

Fra : Ukendt

Dato : 12-01-07 15:07

> [...]
> 15 og 30 minutter.
>
> Det vigigste er kontrol af niveau, så den ikke løber tør ved en utæt

Tak for info. Den kan sgi godt være jeg skal ha' det tjekket på et tidspunk.

Fra : Karsten H.

Dato : 12-01-07 11:55

LarsZK wrote:
> "Ole Frederiksen" <baltzer[SNABELA)mail-online.dk> skrev i en meddelelse
>
> Er der nogen tegn på at gearkassen trænger til ny olie og er det en dyr
> operation hos mekanikkeren?

Næh, du skruer påfyldningsproppen af og stikker lillefingeren vandret ind.
Får du olie på fingeren, så er det godt nok - ellers fylder du bare efter -
eller hvis det er vild luksus - skifter olie helt. De' r æ' møj, der ska'
te.
Karsten H. (7870)
Vil du med rette have ry som lærd,
så søg det lette - og gør det svært. (Piet Hein)

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 12-01-07 13:00

"Karsten H." <bito@karby.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Får du olie på fingeren, så er det godt nok - ellers fylder du bare
> efter - eller hvis det er vild luksus - skifter olie helt. De' r æ' møj,

Hvad gør du så hvis du får olie med synlige spåner i, på fingeren?

Jeg har for længe siden fået indprentet følgende:
Vurder situationen.
Hvis påkrævet foretag en handling.
Vurder situationen igen.

Dette 'program' køres nu i en uendelig løkke.

Kort sagt: Lav ikke noget i blinde, hvis det kan undgås.

Men ellers er vi vist enige

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : Karsten H.

Dato : 13-01-07 01:30

Uffe Bærentsen wrote:
> "Karsten H." <bito@karby.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad gør du så hvis du får olie med synlige spåner i, på fingeren?

Ja, så vil jeg nok gøre noget mere drastisk end blot at skifte olie - nogen
bruger en banan, hvis de lige står og skal sælge bilen - fy fy.

> [...]
> Vurder situationen igen.
>
> Dette 'program' køres nu i en uendelig løkke.
>
> Kort sagt: Lav ikke noget i blinde, hvis det kan undgås.

Det sidste kan vi da heller ikke være ueninge i.

Fra : Ukendt

Dato : 12-01-07 15:08

> [...]
> Får du olie på fingeren, så er det godt nok - ellers fylder du bare
> efter - eller hvis det er vild luksus - skifter olie helt. De' r æ' møj,

Ok. Tror nu jeg vil vælge at køre på et værksted og få det skiftet.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 11-01-07 17:23

> [...]
> på en manuel gearkasse. Jeg lavede 90.000 km eftersyn på en Suzuki Alto
> for leden. Den skal ifølge Autodata have skiftet olie på den manuelle

Hvilken olie?. Især om "alm." eller fuldsyntetisk.

Fra : Ukendt

Dato : 11-01-07 23:26

"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> wrote in message

> Hvilken olie?. Især om "alm." eller fuldsyntetisk.

Der står bare at den skal have 2,4 liter 75W/90

M.v.h. Ole Frederiksen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 11-01-07 19:04

In article <45a644a8$0$152$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> wrote:

> Den korte version:
>
> Findes der biler med manuelle gearkasser, der skal have skiftet gearolie i
> motorens levetid ved service?

Ja.. det skal _alle_ .. selvom det ikke altid er at fabrikken er klar
over det.

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 11-01-07 20:02

> Ja.. det skal _alle_ .. selvom det ikke altid er at fabrikken er klar
> over det.

Skal er overdrevet, man kan, men det er ikke nødvendigt hvis der bruges
fuldsyntetisk olie. For miljø-belastningen på olien er så lav, den holder
motoren "ud", når der er nok af den.

Fra : Ukendt

Dato : 13-01-07 17:05

> [...]
>>
> Skal er overdrevet, man kan, men det er ikke nødvendigt hvis der bruges
> fuldsyntetisk olie. For miljø-belastningen på olien er så lav, den holder

Jeg tror ikke jeg vil skifte min gearolie foreløbig men nu er der så også
kun 10 år gammel og har "kørt" 330.000 Km

--
Tom

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 13-01-07 17:27

In article <45a9034f$0$15886$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>,
"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:

> Jeg tror ikke jeg vil skifte min gearolie foreløbig men nu er der så også
> kun 10 år gammel og har "kørt" 330.000 Km

Jeg tømte gearolien af min SAAB - en model som ikke skal have skiftet
olie... fy for helvede noget klæbrigt ulækket tjære der kom ud af den..
hvis det kan smøre, så hælder jeg fremover sirup på mine gearkasser, for
det må sq smøre lige så godt.

Morale? Se at få skiftet det gearolie

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 14-01-07 08:57

> Jeg tømte gearolien af min SAAB - en model som ikke skal have skiftet
> olie

Migbekendt bruger Saab motorolie i deres kasser, som skal skiftes med
interval. Men nu har de heller ikke ry for at lave de bedste, solide, af
slagsen. Incl. min :(.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 14-01-07 11:04

In article <45a9e20a$0$2106$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,
"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> wrote:

> Migbekendt bruger Saab motorolie i deres kasser,

Korrekt. Ihvertfald på dem fra før 98, som er er de eneste jeg kender
lidt til.

> som skal skiftes med
> interval.

Forkert

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 14-01-07 11:18

> Forkert

Mit skulle skiftes pr. 45.000-. Bilen levede i 18år, ~300.000-, så døde
netop gearkassen :(.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 14-01-07 12:09

In article <45aa031c$0$2095$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,
> [...]

> "Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Mit skulle skiftes pr. 45.000-. Bilen levede i 18år, ~300.000-, så døde

Hvad var det for en øse?

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 17-01-07 11:08

Martin Johansen [6000] wrote:

> Hvad var det for en øse?

En Saab øse ;)

--
Per, Esbjerg

Fra : Morten From Sønderga~

Dato : 11-01-07 20:54

On Thu, 11 Jan 2007 15:07:36 +0100, "Per Henneberg Kristensen"
<phk_fjern_@esenet.dk> wrote:

>Den korte version:
>
>Findes der biler med manuelle gearkasser, der skal have skiftet gearolie i
>motorens levetid ved service?

Ja, Land-Roveren skal have skiftet olie i gearkasser og aksler for
hver 40.000 km

--
Morten F. Søndergaard
Land Rover 90 TD '87