ny bil: c4 picasso eller peugeot 307 sw (e~
Fra : Kim

Dato : 10-01-07 23:06

Hej
Jeg overvejer meget voldsomt ny bil og havde egentligt besluttet mig for C4
med e6g men da konen var med ude og se den, så mente hun altså ikke der var
plads til vores 3 børn på bagsædet - 2 på 2 i barnesæder og en på 6.

Vi prøvede så hurtigt lige en c4 picasso - der er jo dejligt meget plads -
men den er jo også lidt dyr... Vi vile være svært glade for de ekstra sæder
da vi indimellem godt ville have en ven med til den 6 årige.

Ud over prisen så kunne størrelsen og skræmme fruen en smule ( og det blev
jo ikke bedre af, at motors omtale/anmeldelse også skrev at det var et
problem)

Jeg har så kigget lidt rundt og set 307 sw, hvor sæder til 3. række kan
købes (7500 for 2) og den skal jeg så ud og prøvekøre på fredag.

Så tilbage til emnet:

Hvad ville du vælge c4 picasso 1,6 hdi eller 307 sw 1,6 hdi og hvorfor
elller er der en helt 3. bil, som jeg ikke har tænkt på?

Forudsætniger:
Jeg kører ca 30.000 km om året - de 15 er m. kørepenge.
Jeg vil helst have en bil hvor jeg føler at jeg får noget for pengene, så
hvis det bedste køb er til 330.000 så er del vel også ok, men jeg så da
meget gerne at den var noget billigere i anskaffelse - km/l tæller også en
del da jeg kører relativt mange km.
Der skal være plads til en familie på 5 med udstyr og oppakning - også til
ture til Jylland.- meget gerne 7 sæder.
Der skal være aircon.

/Kim

Fra : Mogens...

Dato : 10-01-07 23:17

"Kim" <nospam@c.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> del da jeg kører relativt mange km.
> Der skal være plads til en familie på 5 med udstyr og oppakning - også til

Jeg bliver nødt til at nævne for dig, at du/I må ud at prøve en Renault
Scenic dCi. Dén bil vinder altså enormt ved et nærmere gensyn. Skulle
jég vælge en anden firmabil idag (har haft den i 4 mdr og 20.000 km),
købte jeg een igen. Masser af plads i kabinen, ingen støj uanset hvad,
dejligt moment i by og på land/motorvej samt en fornuftig brændstof-
økonomi...

Fra : ct

Dato : 11-01-07 07:13

hvad med en Ford S-max - den er ret fed - OG rummelig.
Men måske for dyr..
claus

Fra : KASO

Dato : 11-01-07 14:36

> [...]
> købte jeg een igen. Masser af plads i kabinen, ingen støj uanset hvad,
> dejligt moment i by og på land/motorvej samt en fornuftig brændstof-

Efter 1½ år med en Grand Scénic 1.9dCi kan jeg tilslutte mig ovenstående.
Brændstoføkonomi på de seneste ca. 15.000km ligger iøvrigt på 16,6km/l,
hvilket jeg synes er flot - bilens størrelse taget i betragtning.

I din situation ville jeg helt sikkert gå efter MPV-typen (Picasso,
Scénic) - dels på grund af pladsen, dels er det meget nemmere at sætte børn
ind i sæder i den højde, dels er børnene glade for det gode udsyn, borde
m.m. på langture.

Fra : MikLarsen@gmail.com

Dato : 11-01-07 14:38

Kim skrev:
> [...]
> del da jeg kører relativt mange km.
> Der skal være plads til en familie på 5 med udstyr og oppakning - også til

En Mazda 5. En glimrende bil hvor man rent faktisk kan bruge den 3.
sæderække til noget.
Men når alle 7 sæder er i brug er der dog ikke den store bagageplads.
Jeg har lige været afsted 5 voksne med bagage på weekend tur til
Berlin, det var der ingen problemer med.

Jeg har selv en 2,0 Sport. Den koster 340.000 kr.og så er der også en
masse udstyr i, bl.a. fuldautomatisk klima, xenon lygter, tågelygter,
17 tommer alufælge, sorte ruder, kørecomputer m.m.

Mikael

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 11-01-07 20:42

Kim wrote:
> [...]
>
> Jeg har så kigget lidt rundt og set 307 sw, hvor sæder til 3. række kan
> købes (7500 for 2) og den skal jeg så ud og prøvekøre på fredag.

C4! Og alene fordi den er så meget smukkere. 307 er Biva, C4 er Arne
Jacobsen!

Just my .02 €

Mvh.

Fra : JS

Dato : 11-01-07 21:04

Lars L. Hansen wrote:

> C4! Og alene fordi den er så meget smukkere. 307 er Biva, C4 er Arne
> Jacobsen!
>

> Just my .02 €

Lada må være Arne Jacobsen, hvis du ser på stilen.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 11-01-07 21:04

In article <45a692f4$0$49197$14726298@news.sunsite.dk>,
"Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> wrote:

> C4! Og alene fordi den er så meget smukkere. 307 er Biva, C4 er Arne
> Jacobsen!

Og så lige det faktum at PSA ramte bunden i seneste autoindex som dem
med allerflest elektriske problemer... men ja lad os da alligevel købe
en fransk derfra

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Hans

Dato : 11-01-07 21:33

On 2007-01-11 21:04:16 +0100, "Martin Johansen [6000]"
<martinlj@tiscali.dk> said:

> Og så lige det faktum at PSA ramte bunden i seneste autoindex som dem
> med allerflest elektriske problemer... men ja lad os da alligevel købe
> en fransk derfra

Jeg kender nu flere PSA ejere, som er rigtig glade for deres biler, og
kører fejlfrit. Tag for eks. flütecontaineren Berlingo - dem kører der
mange af! De er mig bekendt ikke mere fejlbehæftede, end andre biler.

Er også selv blevet ejer af en Peugeot 207, efter at have kørt BMW 328
i flere år. Det er 2 forskellige biler, med vidt forskellig pris. Taget
prisen i betragtning er jeg fuldt ud tilfreds - den kører sq godt og
økonomisk.

Måske de mange negative kommentarer om PSA, gør at PSA ejere virkelig
tror deres biler er noget fanden har skabt i vildskab?

PSA er også godt til at indrømme, hvis der er et problem, som på
brandbilerne. Hvis det var en VW, havde SMC sikkert benægtet alt, og
kaldt kunden pyroman.

Mit valg ville være en C4 picasso, men havde jeg pengene stod der nok
BMW på køleren ;)

/Hans

Fra : TDN

Dato : 11-01-07 21:50

"Hans" <hom@FJERNMIG@pc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Måske de mange negative kommentarer om PSA, gør at PSA ejere virkelig tror
> deres biler er noget fanden har skabt i vildskab?

Hmmm.... nu du taler om negative kommentarer så læs hvad bilmagasinet
oplevede med de 2 Pug. 207 de havde til test, tilfældigt/uheldigt - muligvis
men de hjælper ikke på renomeet....

http://www.bilmagasinet.dk/biltest/default.asp?id=854

Mvh
Thomas

Fra : Hans

Dato : 12-01-07 21:10

On 2007-01-11 21:49:35 +0100, "TDN" <tdn.fjerndette@tele2adsl.dk> said:

> [...]
> oplevede med de 2 Pug. 207 de havde til test, tilfældigt/uheldigt - muligvis

Jeg har ikke opseveret problemer på mit eksemplar - heldigvis ;)

Mvh
Hans

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 12-01-07 22:48

TDN wrote:

> Hmmm.... nu du taler om negative kommentarer så læs hvad bilmagasinet
> oplevede med de 2 Pug. 207 de havde til test, tilfældigt/uheldigt - muligvis
> men de hjælper ikke på renomeet....

Nårh, du mener at de kårer den ene til "Bedste minibil" og giver den
anden fem stjerner. Jaaah, det er forfærdeligt...

Mvh.

Fra : TDN

Dato : 12-01-07 23:13

"Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Nårh, du mener at de kårer den ene til "Bedste minibil" og giver den anden
> fem stjerner. Jaaah, det er forfærdeligt...
>
> Mvh.

Dvs. du mener at en samlekvalitet som en Dacia fra fra 1980'erne og finish
som en Lada, + diverse defekter på 2 ud 2 eksempler er helt fint..... JA så
man sgu frankofil mht. biler.... , men det er da storsindet af Bilmagasinet
at se bort fra disse ting i deres bedømmelse og tro det er enkeltstående
fejl. Husk der diskuteres jo ikke design af bilen, funktionalitet og
køreegenskaber her, men kvalitet. Jeg benægter da ikke at flere PSA'er har
et flot design og gode køreegenskaber. Dit udsagn bekræfter jo bare min
mistanke om af ejere af biler fra PSA koncernen er mere overbærende end
andre. Min kollega på arbejde har lige haft hendes 307 inde for fjerde gang
for at få lavet de stik (tilbagekaldelser) der kan sætte bilen i brand når
de udsættes for det danske vejr som de åbenbart ikke kan tåle. Hun synes da
godt nok det er lidt træls men er ellers glad for bilen. Jeg ville sgu ikke
være så overbærende men have solgt bilen og købt noget der kan holde det
danske klima uden at brænde....

Mvh
Thomas

Fra : Kim Bonnesen

Dato : 14-01-07 11:23

Hej Thomas
Du er da godt nok ikke til Franske biler ?
Heldigvis er vi da mange der ikke kan dele dine erfaringer .....

Kim indledte sit indlæg med C4 picasso eller 307SW ? - Og da meget af hans
spørgsmål går på rummelighed / pris vil jeg da ikke undlade at skrive
Citroen ------berlingo. Meget rummelig familiebil , med fornuftig pris. Og
bliver der for lidt plads til bagage på ferietur - så køb en trailer !

((Gad vide om ikke vi også får et "surt" opstød om denne bil ?))

Kim

Kim

Fra : TDN

Dato : 14-01-07 12:12

"Kim Bonnesen" <bonnesen.kim@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bliver der for lidt plads til bagage på ferietur - så køb en trailer !
>
> ((Gad vide om ikke vi også får et "surt" opstød om denne bil ?))

Det er helt korrekt jeg ikke er til franske biler, men husk at jeg
dokumenter mine påstande med artikler, test osv. Jeg mener at hvis man
ovevejer at købe Peugeot er det vel væsentligt at få at vide at man kan
risikere at få problemer grundet kvaliteten. Han spørger jo om hvad han skal
vælge og i min verden ville jeg da gerne have alle input også omkring
kvaliteten. Så må han jo selv træffe afgørelsen ud fra en samlet bedømmelse
om udseende, funktionalitet, køreegenskaber og kvalitet.

Husk på det er ikke mig der kritiserer PSA i Autoindex, statistikker,
brugttest, artikler m.v., jeg viderebringer det blot.

Men her er en brugttest af 307'eren fra FDM (3 ud af 6 stjerner....)
http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/407898D4-D511-4BF5-8234-13B459F64556/0/7275.pdf

Men det er vel heller sagligt at viderebringe når den ikke ligefrem er
speciel god....

Så når i (frankofiler) skamroser og jeg bringer lidt brugttest,
tilfredshedundersøgelser, statistikker der trækker lidt den anden vej, mon
ikke vi havner sådan cirka midt imellem og spørgeren så selv er klog nok til
at træffe en beslutning

Eller der skal måske være censur på ved spm. om PSA ?

Og inden i begynder med det sædvanlige VW også har fejl osv. så husk jeg er
ikke VW mand og hvis i ser mine andre indlæg så vil i opdage at jeg også
smider brugttest og andre links til andre bilmærker både positive og
negative og mange takker faktisk for at jeg gider at linke til disse
brugttest og autoindex og statistikker, det giver dem viden de måske ikke
havde før. Disse test er efter min mening mere objektive end udsagn fra
fanatikere.

Men jeg kan da godt forstå at hvis man er fanatisk, kan det være svært at
kapere kritik.

Husk jeg har intet imod PSA, mht. design, funktionalisme og køreegenskaber,
men deres ligegyldighed mht. den kvalitet de konstruerer deres biler, f,eks
el systemet som ikke kan tåle det nordiske klima uden at give brandfare er
en hån mod kunderne, og at der skulle brænde 20-30 biler i europa før de
blev tvunget af en avis til at offentligøre faren. At der så fandtes 4-5
forskellige stik i 307'en der kan opstå brandfare i, vidner bare om det íkke
var en enkeltstående tilfælde, gad vide mange andre stik i andre PSA biler
endnu ikke er opdaget fare på....

Mvh
Thomas

Fra : Hr. Jensen

Dato : 11-01-07 21:50

On Thu, 11 Jan 2007 21:32:33 +0100 Hans <hom@FJERNMIG@pc.dk> sent the
following smoke signals:

>Mit valg ville være en C4 picasso, men havde jeg pengene stod der nok
>BMW på køleren ;)

Jeg overvejer stadig en C4 Picasso Van 1,6 HDI E6G (alt. 2,0 HDI), men
jeg lagde mærke til specifikationerne var forskellige fra motorerne uden
E6G.
Især på 2,0 HDI'en er drejningsmomentet markant lavere, så måske er E6G
svagere end alm. automatgear.
Og så ved jeg pludselig ikke rigtigt...

--
Ryd Jagtvej 69 og luk Christiania...

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 11-01-07 21:52

In article <45a69ee1$0$200$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
Hans <hom@FJERNMIG@pc.dk> wrote:

> Jeg kender nu flere PSA ejere, som er rigtig glade for deres biler, og
> kører fejlfrit.

Dem kender jeg også.. kender et samme antal som ikke har andet end bøvl.

> Tag for eks. flütecontaineren Berlingo - dem kører der
> mange af! De er mig bekendt ikke mere fejlbehæftede, end andre biler.

Nej men den er også ældre.

> PSA er også godt til at indrømme, hvis der er et problem, som på
> brandbilerne.

Øhm nej... de var tværtimod ret tunge at danse med.

> Mit valg ville være en C4 picasso, men havde jeg pengene stod der nok
> BMW på køleren ;)

Af de 2 forespurgte så også HELT KLART Picasso'en...

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 11-01-07 22:09

"Martin Johansen [6000]" skriver:

> Af de 2 forespurgte så også HELT KLART Picasso'en...

Nej tak, så hellere en 307'er.

Sådan en omgang "forlæns og baglæns" er ikke lige mig.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 11-01-07 22:14

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> "Martin Johansen [6000]" skriver:
>
> Nej tak, så hellere en 307'er.
>
> Sådan en omgang "forlæns og baglæns" er ikke lige mig.

Vi snakker C4 Picasso, ikke Xsara Picasso.
Tjek selv udseendet her:
http://hvtm.hu/car/m/citroen/721393.jpg

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 11-01-07 22:21

"Lars L. Hansen" skriver:

> Vi snakker C4 Picasso, ikke Xsara Picasso.
> Tjek selv udseendet her:
> http://hvtm.hu/car/m/citroen/721393.jpg

Okay, den er blevet _en_del_ kønnere....

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 11-01-07 22:12

Martin Johansen [6000] wrote:
> Og så lige det faktum at PSA ramte bunden i seneste autoindex som dem
> med allerflest elektriske problemer... men ja lad os da alligevel købe
> en fransk derfra

Baaah, en brugerundersøgelse: "9 ud af 10 hashrygere oplever at deres
intelligens bliver skærpet efter et par drøje hug på en stor bong".

Den sidste Picasso var super-stabil ifølge ADAC - og her taler vi
statistik, ikke brugernes egne vildfarelser. C4 aner ingen af os en skid
om. Den kan vise sig at være lige så god som Xsara Picasso, eller lige
så slem som de første årgange af C5.

Fra : TGJ

Dato : 11-01-07 23:00

> Martin Johansen [6000] wrote:
> Den sidste Picasso var super-stabil ifølge ADAC

Har du et link?

Thomas

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 11-01-07 23:07

TGJ wrote:
> "Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
> Har du et link?

Jada, det er ikke noget jeg finder på. "ADAC Pannenstatistik" hvis du
skal søge på Google:

Her:
http://www.autokiste.de/start.htm?site=/psg/0504/4207.htm
Og i særdeleshed her:
http://www.autokiste.de/psg/0504/grossbild/4207_5.jpg

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 11-01-07 23:11

Lars L. Hansen wrote:

> Jada, det er ikke noget jeg finder på. "ADAC Pannenstatistik" hvis du
> [...]

Nåja, også Xsara (Picasso) er også ringleader i "Untere mittelklasse" i
2005:
http://www.weltzeituhr.com/reise/adac-pannenstatist2.shtml

Fra : TDN

Dato : 14-01-07 14:31

> [...]
> del da jeg kører relativt mange km.
> Der skal være plads til en familie på 5 med udstyr og oppakning - også til

Her er FDM test af C4:
http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/5781B4DD-A3D7-4704-A0D7-C126593E40C9/0/1621.pdf

Her er 307 i test + 5 andre med plads til 7:
http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/BD9C95EB-7E5A-4ECD-BB55-C7BFEA16E262/0/1829.pdf

Mazda 5 bør også overvejes:
http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/17CA3CE5-4F80-4BDA-9A24-2429A5A406B5/0/1418.pdf

Mvh