|
| Defekt blæser på Ford Escort ? Fra : Lars |
Dato : 08-01-07 20:34 |
|
Hej Gruppe
Jeg har en Ford Escort Stc fra 1996, hvor blæseren til kabinen ikke længere
kører.
Jeg har tjekket sikringen (nr. 20) der er spænding på når der sættes tænding
på bilen, men jeg har ingen spænding ved blæserkontakten.
Er der nogle der ved hvor jeg evt. skal finde fejlen ?
Er der evt. nogle som har en Haynes i nærheden, som kan fortælle om et af
relæerne er til blæseren ?
(har desværre hverken haynes eller alm. instruktionsbog over bilen)
Håber der er nogle som kan hjælpe.
MVH Lars
| |
Hans Jensen (08-01-2007)
| Kommentar Fra : Hans Jensen |
Dato : 08-01-07 20:43 |
|
"Lars" <hovvej1[FJERN_DETTE]@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:45a29c99$0$13967$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Hej Gruppe
>
> Jeg har en Ford Escort Stc fra 1996, hvor blæseren til kabinen ikke
> længere kører.
> Jeg har tjekket sikringen (nr. 20) der er spænding på når der sættes
> tænding på bilen, men jeg har ingen spænding ved blæserkontakten.
>
> Er der nogle der ved hvor jeg evt. skal finde fejlen ?
>
> Er der evt. nogle som har en Haynes i nærheden, som kan fortælle om et af
> relæerne er til blæseren ?
> (har desværre hverken haynes eller alm. instruktionsbog over bilen)
>
> Håber der er nogle som kan hjælpe.
>
> MVH Lars
En formodstand skal du have og den sidder ude ved blæsermotoren
Hans
| |
Lars (08-01-2007)
| Kommentar Fra : Lars |
Dato : 08-01-07 21:08 |
|
"Hans Jensen" <ask@me.dk> skrev i en meddelelse
news:45a29eab$0$13932$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> "Lars" <hovvej1[FJERN_DETTE]@mail.dk> skrev i en meddelelse
> news:45a29c99$0$13967$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>> Hej Gruppe
>>
>> Jeg har en Ford Escort Stc fra 1996, hvor blæseren til kabinen ikke
>> længere kører.
>> Jeg har tjekket sikringen (nr. 20) der er spænding på når der sættes
>> tænding på bilen, men jeg har ingen spænding ved blæserkontakten.
>>
>> Er der nogle der ved hvor jeg evt. skal finde fejlen ?
>>
>> Er der evt. nogle som har en Haynes i nærheden, som kan fortælle om et af
>> relæerne er til blæseren ?
>> (har desværre hverken haynes eller alm. instruktionsbog over bilen)
>>
>> Håber der er nogle som kan hjælpe.
>>
>> MVH Lars
>
> En formodstand skal du have og den sidder ude ved blæsermotoren
>
> Hans
>
Hej Hans
Jeg har kigget ved blæsermotoren, der kommer bare 3 ledninger derud, og en
4. som er stel.
De 3 ledninger forsvinder ind i ledningsbundtet, til ukendt destination.
Kan du hjælpe med placeringen af formodstanden ?, og evt. hvordan den skal
se ud ?
Hvad sker der, hvis jeg midlertidig sætter spændning på 1 af de tre
ledninger til blæseren, bare for at få blæseren til at køre ?
MVH Lars
| |
Lars (09-01-2007)
| Kommentar Fra : Lars |
Dato : 09-01-07 14:34 |
|
>>
>> En formodstand skal du have og den sidder ude ved blæsermotoren
>>
>> Hans
>>
>
> Hej Hans
>
> Jeg har kigget ved blæsermotoren, der kommer bare 3 ledninger derud, og en
> 4. som er stel.
> De 3 ledninger forsvinder ind i ledningsbundtet, til ukendt destination.
> Kan du hjælpe med placeringen af formodstanden ?, og evt. hvordan den skal
> se ud ?
>
> Hvad sker der, hvis jeg midlertidig sætter spændning på 1 af de tre
> ledninger til blæseren, bare for at få blæseren til at køre ?
>
> MVH Lars
>
Har endnu ikke fundet den omtalte formodstand, men....
Hvad gør denne formodstand i grunden godt for, skal blæseren ikke bare have
12V på en af de tre ledninger ? (1 for hver hastighed)
MVH Lars
| |
Kim Voss Schrader (10-01-2007)
| Kommentar Fra : Kim Voss Schrader |
Dato : 10-01-07 09:17 |
|
Hej!
Lars wrote:
....
> Har endnu ikke fundet den omtalte formodstand, men....
>
> Hvad gør denne formodstand i grunden godt for, skal blæseren ikke bare have
> 12V på en af de tre ledninger ? (1 for hver hastighed)
Blæsermotoren har kun + og -. De tre ledninger løber sikkert ud til hver
deres punkt på formodstanden.
--
Mvh, Kim Voss Schrader
| |
Lars (10-01-2007)
| Kommentar Fra : Lars |
Dato : 10-01-07 15:56 |
|
> ...
>> Har endnu ikke fundet den omtalte formodstand, men....
>>
>> Hvad gør denne formodstand i grunden godt for, skal blæseren ikke bare
>> have 12V på en af de tre ledninger ? (1 for hver hastighed)
>
> Blæsermotoren har kun + og -. De tre ledninger løber sikkert ud til hver
> deres punkt på formodstanden.
>
Jeg tror de tre ledninger går direkte ind til blæseromskifteren, da de har
samme farve ved blæseren som ved omskifteren.
MVH Lars
| |
alexbo (10-01-2007)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 10-01-07 16:20 |
|
"Lars" <hovvej1 skrev
> Jeg tror de tre ledninger går direkte ind til blæseromskifteren, da de har
> samme farve ved blæseren som ved omskifteren.
Jeg tror ikke rigtig på modstanden i dit tilfælde.
Dels fordi en modstandsfejl normalt viser sig ved at blæseren kun kører på
højeste hastighed, den går uden om modstanden.
Dels fordi du ikke har spænding ved blæserkontakten, det kunne selvfølgelig
skyldes at den er stelstyret, men det tror jeg nu ikke.
Jeg ville forsøge med en prøveledning, en ledning på udgangssiden af en
sikring for at forsøge med direkte strøm på omskifteren, både på
indgangsiden, og på de ledninger der fører til blæseren.
mvh
Alex Christensen
| |
ERLO (08-01-2007)
| Kommentar Fra : ERLO |
Dato : 08-01-07 21:26 |
|
Hej
Jeg har haft lignende problemer, men der var også nogle "tillægsproblemer"
som du ikke har omtalt og det var: manglende nr. pladelys manglende og
indendørsbelysning.
Der skulle en ny sikringsboks til ( ca. 2000,- kr).
Mvh ERLO
--
***STØDDÆMPERE***
til alle biler haves
www.logst.dk
"Lars" <hovvej1[FJERN_DETTE]@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:45a29c99$0$13967$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Hej Gruppe
>
> Jeg har en Ford Escort Stc fra 1996, hvor blæseren til kabinen ikke
længere
> kører.
> Jeg har tjekket sikringen (nr. 20) der er spænding på når der sættes
tænding
> på bilen, men jeg har ingen spænding ved blæserkontakten.
>
> Er der nogle der ved hvor jeg evt. skal finde fejlen ?
>
> Er der evt. nogle som har en Haynes i nærheden, som kan fortælle om et af
> relæerne er til blæseren ?
> (har desværre hverken haynes eller alm. instruktionsbog over bilen)
>
> Håber der er nogle som kan hjælpe.
>
> MVH Lars
>
>
| |
Kim Voss Schrader (08-01-2007)
| Kommentar Fra : Kim Voss Schrader |
Dato : 08-01-07 21:25 |
|
Hej!
ERLO wrote:
>
> Jeg har haft lignende problemer, men der var også nogle "tillægsproblemer"
> som du ikke har omtalt og det var: manglende nr. pladelys manglende og
> indendørsbelysning.
> Der skulle en ny sikringsboks til ( ca. 2000,- kr).
Ja, sikringsboksen er også en klassiker til el-fejl i Escorten.
Da min egen ikke ville starte (den tørnede fint, men kom aldrig igang) fik jeg
skiftet sikringsboksen, og alt var iorden igen.
--
Mvh, Kim Voss Schrader
| |
Lars (08-01-2007)
| Kommentar Fra : Lars |
Dato : 08-01-07 21:30 |
|
"Kim Voss Schrader" <usenet1@mumbojumbo.dk> skrev i en meddelelse
news:45a2a88c$0$49208$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej!
>
> ERLO wrote:
>>
>> Jeg har haft lignende problemer, men der var også nogle
>> "tillægsproblemer"
>> som du ikke har omtalt og det var: manglende nr. pladelys manglende og
>> indendørsbelysning.
>> Der skulle en ny sikringsboks til ( ca. 2000,- kr).
>
> Ja, sikringsboksen er også en klassiker til el-fejl i Escorten.
>
> Da min egen ikke ville starte (den tørnede fint, men kom aldrig igang) fik
> jeg skiftet sikringsboksen, og alt var iorden igen.
>
>
> --
> Mvh, Kim Voss Schrader
Umiddelbart har jeg endnu ikke andre problemer end blæseren.
MVH Lars
| |
Kim Voss Schrader (08-01-2007)
| Kommentar Fra : Kim Voss Schrader |
Dato : 08-01-07 22:29 |
|
Hej!
Lars wrote:
....
> Umiddelbart har jeg endnu ikke andre problemer end blæseren.
Ok, det behøver jo heller ikke være sikringsboksen. Mål evt. på udgangen af
sikringsboksen _mens_ du har tændt for blæseren (selvom den dog ikke blæser). Er
der stadig 12V på udgangen? I så fald er problemet sikkert formodstanden istedet.
Dette gør du for at have belastning på forsyningsspændingen. Hvis der er dårlig
forbindelse vil spændingen falde til (noget nær, eller) 0V under belastning.
--
Mvh, Kim Voss Schrader
| |
Lars (08-01-2007)
| Kommentar Fra : Lars |
Dato : 08-01-07 22:40 |
|
"Kim Voss Schrader" <usenet1@mumbojumbo.dk> skrev i en meddelelse
news:45a2b7ac$0$49195$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej!
>
> Lars wrote:
> ...
>> Umiddelbart har jeg endnu ikke andre problemer end blæseren.
>
> Ok, det behøver jo heller ikke være sikringsboksen. Mål evt. på udgangen
> af sikringsboksen _mens_ du har tændt for blæseren (selvom den dog ikke
> blæser). Er der stadig 12V på udgangen? I så fald er problemet sikkert
> formodstanden istedet.
>
> Dette gør du for at have belastning på forsyningsspændingen. Hvis der er
> dårlig forbindelse vil spændingen falde til (noget nær, eller) 0V under
> belastning.
>
> --
> Mvh, Kim Voss Schrader
Jeg har målt på selve sikringen, ikke på afgangssiden af sikringsboksen, så
fejlen kan godt ligge der.
Når jeg måler ved blæserkontakten/omskifteren har jeg ingen spænding
overhovedet.
Jeg går ud fra af strøm går som følger:
"batteri->sikring->blæseromskifter->blæser", men hvor sidder den omtalte
formodstand så ? mellem sikring og blæseromskifter eller mellem
blæseromskifter og blæser ?
MVH Lars
| |
Kim Voss Schrader (08-01-2007)
| Kommentar Fra : Kim Voss Schrader |
Dato : 08-01-07 22:53 |
|
Hej!
Lars wrote:
>
> Jeg har målt på selve sikringen, ikke på afgangssiden af sikringsboksen, så
> fejlen kan godt ligge der.
> Når jeg måler ved blæserkontakten/omskifteren har jeg ingen spænding
> overhovedet.
>
> Jeg går ud fra af strøm går som følger:
> "batteri->sikring->blæseromskifter->blæser", men hvor sidder den omtalte
> formodstand så ? mellem sikring og blæseromskifter eller mellem
> blæseromskifter og blæser ?
Den sidder sikkert i forbindelse med kontakten, og vist i luftstrømmen for at
blive kølet. Har ikke selv rodet med det, men det er ihvertfald en klassiker på
Mondeo (forrige model).
--
Mvh, Kim Voss Schrader
| |
Ukendt (08-01-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 08-01-07 23:04 |
|
"Kim Voss Schrader" <usenet1@mumbojumbo.dk> skrev i en meddelelse
news:45a2bd1f$0$49195$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej!
>
> Lars wrote:
>>
>> Jeg har målt på selve sikringen, ikke på afgangssiden af sikringsboksen,
>> så fejlen kan godt ligge der.
>> Når jeg måler ved blæserkontakten/omskifteren har jeg ingen spænding
>> overhovedet.
>>
>> Jeg går ud fra af strøm går som følger:
>> "batteri->sikring->blæseromskifter->blæser", men hvor sidder den omtalte
>> formodstand så ? mellem sikring og blæseromskifter eller mellem
>> blæseromskifter og blæser ?
>
> Den sidder sikkert i forbindelse med kontakten, og vist i luftstrømmen for
> at blive kølet. Har ikke selv rodet med det, men det er ihvertfald en
> klassiker på Mondeo (forrige model).
På mondeo sidder den i fodbrønden i passagersiden. Har selv måtte skifte
modulet fordi stikket smeltede (kendt mondeo fejl). Den sidder ikke i
luftstrømmen men ud til motorrummet.
--
Tom
| |
Kim Voss Schrader (09-01-2007)
| Kommentar Fra : Kim Voss Schrader |
Dato : 09-01-07 14:06 |
|
Hej!
Tom wrote:
>
> På mondeo sidder den i fodbrønden i passagersiden. Har selv måtte skifte
> modulet fordi stikket smeltede (kendt mondeo fejl). Den sidder ikke i
> luftstrømmen men ud til motorrummet.
Ok, kan være jeg har det fra en anden biltype.
--
Mvh, Kim Voss Schrader
| |
Lars (14-01-2007)
| Kommentar Fra : Lars |
Dato : 14-01-07 15:21 |
|
"Lars" <hovvej1[FJERN_DETTE]@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:45a29c99$0$13967$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Hej Gruppe
>
> Jeg har en Ford Escort Stc fra 1996, hvor blæseren til kabinen ikke
> længere kører.
> Jeg har tjekket sikringen (nr. 20) der er spænding på når der sættes
> tænding på bilen, men jeg har ingen spænding ved blæserkontakten.
>
> Er der nogle der ved hvor jeg evt. skal finde fejlen ?
>
> Er der evt. nogle som har en Haynes i nærheden, som kan fortælle om et af
> relæerne er til blæseren ?
> (har desværre hverken haynes eller alm. instruktionsbog over bilen)
>
> Håber der er nogle som kan hjælpe.
>
> MVH Lars
>
Så fik jeg løst problemet, det var desværre sikringsboksen som ikke gav
forbindelse fra sikringen ud til ledningsnettet.
Så erfaringen med dårlig sikringsboks er hermed noteret.
MVH Lars
| |
|
|