Hvornår er det ok med gule plader til priv~
Fra : Søren R

Dato : 08-01-07 16:04

Hej

Jeg overvejer at anskaffe mig en gulplades bil, og jeg kører engang imellem
nogle kilometer for firmaet.

Det er meget svingende, men måske kun 50 km. om måneden.

Jeg kan sagtens få en underskrift af min chef, at bilen bliver brugt
erhvervsmæssigt, men hvad siger skat?

Jeg taler naturligvis om at spare på misundelsesafgiften. Men er der krav om
jeg skal køre x antal kilometer, før det kan bevises at jeg immervæk bruger
den til erhverv?

Eller er underskriften fra min arbejdsgiver en garanti, som Skat til enhver
tid bare accepterer?

Regnede med at en eller anden vidste det her i gruppen, ellers må jeg jo
prøve Jura

Fra : Sættenissen

Dato : 08-01-07 16:31

Så er det jo firmaet som skal stå som ejer af bilen - og du er 'bare'
chauffør' med pligt til at holde dig indenfor de rammer, som firmarelateret
kørsel tilsiger. Det vil blandt andet sige at du sandynligvis IKKE kan køre
til og fra arbejde i den bil uden skattemæssige konsekvenser.
Er du lønmodtager er dine muligheder altså ikke gode.
Er du selvstændig er mulighederne noget bedre - hvis du skal passe din kunde
(dem du arbejder for) må du jo køre til dem og det vil jo være
firmarelateret kørsel medmindre du er der så meget at skattevæsenet vurderer
det til at være et 'skjult' lønmodtagerforhold.

Knud

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-01-07 18:07

"Sættenissen" skriver:

> [...]
> til og fra arbejde i den bil uden skattemæssige konsekvenser.
> Er du lønmodtager er dine muligheder altså ikke gode.

Sikke en omgang sludder.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Benny

Dato : 08-01-07 20:57

> "Sættenissen" skriver:

> Sikke en omgang sludder.

Næh nej Klaus. Her er det dig der sludrer.

Benny

Fra : Sættenissen

Dato : 08-01-07 21:00

> "Sættenissen" skriver:

> Sikke en omgang sludder.

Hvor er du klog - hvis det jeg skriver er sludder, hvad er dit så?
Intetsigende!

Knud

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-01-07 18:12

"Søren R" skriver:

> Jeg taler naturligvis om at spare på misundelsesafgiften. Men er der krav om
> jeg skal køre x antal kilometer, før det kan bevises at jeg immervæk bruger
> den til erhverv?

Den skal være en decideret varebil og du skal køre med ting der ikke
umiddelbart kan transporteres i en personbil.

Du skal have udbetalt KM penge for din kørsel.

> Regnede med at en eller anden vidste det her i gruppen, ellers må jeg jo
> prøve Jura

Prøv jura.

Jeg mener kun at du kan spare på vægtafgiften/grøn ejerafgift.

Fra : Benny

Dato : 08-01-07 19:17

> "Søren R" skriver:

> Den skal være en decideret varebil og du skal køre med ting der ikke
> umiddelbart kan transporteres i en personbil.
>
> Du skal have udbetalt KM penge for din kørsel.

Det er ikke andet end et halvt år siden at jeg fik en skatte-ekspert til at
forklare reglerne. Jeg søger lige lidt i google´s database.

Benny

Fra : Benny

Dato : 08-01-07 20:55

> [...]
>
> Jeg taler naturligvis om at spare på misundelsesafgiften. Men er der krav
> om jeg skal køre x antal kilometer, før det kan bevises at jeg immervæk

Hvis du vil undgå afgiften skal ejeren "være et SE nummer", så enten skal du
oprette en firma med en indtægt eller også skal din arbejdsgiver eje bilen.

Som der står i linket så har momsfriheden en del at gøre om hvilke regler
der skal følges.

Benny

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 09-01-07 09:06

> [...]
> imellem nogle kilometer for firmaet.
>
> Det er meget svingende, men måske kun 50 km. om måneden.

Det er nok.

> [...]
>
> Jeg taler naturligvis om at spare på misundelsesafgiften. Men er der krav
> om jeg skal køre x antal kilometer, før det kan bevises at jeg immervæk

Din arbejdersgiver skal bevidne at du bruger din gulplade (han skal endda
sikre sikre at det er din bil, med kopi af reg. atest)

> Eller er underskriften fra min arbejdsgiver en garanti, som Skat til
> enhver tid bare accepterer?

Ja.

Du kan herefter få refunderet 50% af "misundelelsesafgiften" ca. 2500 kr.

--
MVH Hans

Fra : Søren R

Dato : 09-01-07 09:48

Nu skriver du ca. en besparelse på ca. 2500.

Jeg skal lige være 100% sikker på om det er korrekt.

Det er nemlig en Altea jeg kigger på, og ifølge denne tabel
(http://www.skm.dk/tal_statistik/satser_og_beloeb/242.html#tabel5)

Har jeg regnet ud at jeg skal af med 3420,- (den vejer ca. 1400) kg.

Når der står "Vægt- og udligningsafgift samt tillæg for privat anvendelse af
varebiler", kommer der vel ikke mere oveni?

Og jeg kan se at det jeg så evt. kan spare, kun er 500.

Tager jeg fejl?

Fra : Søren R

Dato : 09-01-07 09:55

Men når jeg så kigger her hos seat.dk, får jeg et helt andet beløb

http://www.seat.dk/global/static/seat.dk/modelpdffiles/AlteaVan-priser.pdf

Og så kan det være den besparelse på de 2500 bliver aktuel.

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 09-01-07 10:28

> [...]
> (http://www.skm.dk/tal_statistik/satser_og_beloeb/242.html#tabel5)
>
> Har jeg regnet ud at jeg skal af med 3420,- (den vejer ca. 1400) kg.

Jeg tillader mig at rette lidt, det er ikke egenvægt, derimod totalvægten
der er afgørende.

Jeg er ret sikker på at din falder i kategorien 2001-2500 kg.

Varebiler mv. registreret 1. gang den 2. juni 1998 eller tidligere eller som
anvendes fuldt ud erhvervsmæssigt
-dieseldrevne 4030 kr.

Varebiler mv. registreret 1. gang den 3. juni 1998 eller senere, der
anvendes delvist erhvervsmæssigt
-dieseldrevne 6550 kr.

Varebiler mv. registreret 1. gang den 3. juni 1998 eller senere, der
anvendes privat
-dieseldrevne 9070 kr.

Hvis du alene bruger bilen privat er afgiften 9070 - 4030 => 5040 kr.
Hvis du bruger bilen ved din arbejdsgiver og modtager statens takster per
km. 9070 - 6550 => 2520 kr.

Håber det giver lidt mening.

> Tager jeg fejl?

Nej - det er måden du benytter og den forkerte kolonne.

--
MVH Hans

Fra : Søren R

Dato : 09-01-07 10:32

Jeps, naturligvis

Det er også træls med sådan noget totalvægt, det betyder jo lidt i
budgettet.

Men så længe jeg har lidt kørsel for min arbejdsgiver engang imellem, kan
jeg jo konkludere ud fra dit første svar, at jeg kan spare en del

Så må vi håbe de ikke kommer efter mig, når jeg kun kører få kilometer for
arbejdsgiveren om året, men ok...kommer nok ikke ind og sidde pga de 2500

Tusind tak for hjælpen!