SDH på DR2
Fra : Live4Him

Dato : 28-06-01 19:14

Der kommer en dokumentar om mormonerne på DR2 kl 20,40. Den skal jeg se.

Min egen kommentar til denne debat er, at da jeg var mindre, før jeg blev
kristen, mødte to amerikanske mormoner i toget og de solgte mig mormons bog.
Hvad der ikke taler til deres fordel var at de ikke forkyndte evangeliet for
mig, men tilsyneladende regnede udbredelsen af mormons bog for vigtigere.
Jeg fik aldrig rigtig læst i mormons bog og undrede mig over at den kun
kostede 2 kroner - først senere, da jeg mødte nogle unge folkekirke-kristne,
fik jeg personligt forklaret evangeliet.

jørgen.

Fra : Kenn L. Schjødt

Dato : 28-06-01 19:23

"Live4Him" <au_536@lite.dk> wrote in message

> Der kommer en dokumentar om mormonerne på DR2 kl 20,40. Den skal jeg se.

Programmet handler faktisk ikke om Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages
Hellige, men om en polygamist som er "mormon fundamentalist" men ikke SDH.
Han har faktisk lige fået en dom i Utah for polygami.

Kenn L. Schjødt
Dansk side om SDH: http://www.kristus.dk
Kirkens officielle hjemmeside: http://www.lds.org

Fra : Erik Larsen

Dato : 28-06-01 20:43

"Kenn L. Schjødt" <kenn_s@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> Programmet handler faktisk ikke om Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages
> Hellige, men om en polygamist som er "mormon fundamentalist" men ikke SDH.

Nej, selvføligt ikke, løjne og usandheder er hvad DR2 bringer hele tiden

> Han har faktisk lige fået en dom i Utah for polygami.

det er nok synd

Erik

Fra : Kenn L. Schjødt

Dato : 28-06-01 21:27

"Erik Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> wrote in message

> Nej, selvføligt ikke, løjne og usandheder er hvad DR2 bringer hele tiden

Hvornår har DR2 sagt han var medlem af Jesu Kristi Kirke af Sidste dages
Hellige..?

Næ, det var en sand SDH (mormon) før og efter udsendelsen i studiet, han
hedder Helge Nørrung og jeg kender ham fra mit første ward (menighed) efter
jeg blev døbt ind i kirken. Han sagde faktisk det samme som jeg har sagt og
siger nu. Ingen af de polygamister, som blev præsenteret i udsendelsen er
medlem af Jesu Kristi Kirke af Sidste dages Hellige.

Måske er det bla. derfor vi foretrækker ikke at blive kaldt "mormoner", det
er jo let for udenforstående at blive forvirret. Her er en link som
fortæller om forskellige "myter" bla. også om "mormon fundametalister" om
kirken:

Fra : Live4Him

Dato : 28-06-01 23:05

> Hvornår har DR2 sagt han var medlem af Jesu Kristi Kirke af Sidste dages
> Hellige..?
~~~~~~~~~~~~~~~~
Nuvel, men det er da SDH der i sin tid indførte flerkoneriet i Utah. Det er
jo ikke en skik indført af katolikker,pinsevenner eller baptister.

jørgen.

Fra : Kenn L. Schjødt

Dato : 28-06-01 23:27

> [...]

er
> jo ikke en skik indført af katolikker,pinsevenner eller baptister.

Ja, det var SDH der startede flerkoneriet i Utah, men vi stoppede i 1890.

Det er Bibelen som angiver flerkoneriet er i orden for Herren, når Herren
har godkendt det. F.eks. udtrykker Herren gennem profeten Natan følgende i 2
Sam 12:

v7 Da sagde Natan til David: »Du er manden! Dette siger Herren, Israels
Gud: Jeg salvede dig til konge over Israel, og jeg reddede dig fra Saul. v8
Jeg gav dig din herres hus og lagde din herres hustruer i din favn, og jeg
gav dig Israels hus og Judas hus. Og skulle det ikke være nok, havde jeg
gerne givet dig langt mere.

Herren gav David flere hustruer..!

David havde flere koner og Jesus Kristus kom igennem den slægt. David kom
fra Abraham, som også havde flere koner. Så der er mindst et par
polygamister i Jesu slægtsbog, så vidt jeg ved må der ihvertfald være fire
nemlig Abraham, Jakob, David og Solomon..

Se Matt 1:1-17

v17 I alt er der altså fra Abraham indtil David fjorten slægtled, fra David
indtil bortførelsen til Babylon fjorten slægtled, fra bortførelsen til
Babylon og indtil Kristus fjorten slægtled.

Der er egentlig noget at tænke over, folk tror jo vi i den vestlige verden,
har Bibelen som kulturarv. Hvorledes ville Abraham eller David blive set på
i dagens Danmark..?

Fra : Christina Puhakka Eg~

Dato : 29-06-01 11:40

> [...]

> polygamister i Jesu slægtsbog, så vidt jeg ved må der ihvertfald være fire
> nemlig Abraham, Jakob, David og Solomon..

Men så var der en ting, som ex-SDH'eren Tom Green gentagne gange sagde i
gårsdagens program, som undrede mig stort. At Jesus havde mange koner. Hvor
i alverden har han fået den idé fra? Er det noget, du kan nikke genkendende
til fra din kirke, Kenn? (For så brænder jeg for en forklaring!

> Hvorledes ville Abraham eller David blive set på
> i dagens Danmark..?

En nutidig Jesus ville i hvert fald hurtigt blive tvangsindlagt, sååh....

Og så lige en generel kommentar fra mig vedrørende polygamiet. Såvel i GT
som i SDH's tidlige historie tror jeg, at det drejer sig om
samfundsopbygning. Man skal sørge for at blive så levedygtig som muligt som
samfund - altså at få så mange børn som muligt. Og de enlige kvinder skal
helst også forsørges. Med andre ord: polygamiet er en praktisk
foranstaltning, man har tyet til som løsning på et samfundsproblem. Og med
endnu andre ord (og alene min personlige mening): polygamiet har ikke en
høstblomst med Gud at gøre.

Christina

Fra : Kenn L. Schjødt

Dato : 29-06-01 12:50

"Christina Puhakka Egholm" <christina.egholm@get2net.dk> wrote in message

> [...]
genkendende
> til fra din kirke, Kenn? (For så brænder jeg for en forklaring!

Jeg ved ihvertfald at Brigham Young til tider som privat person, fortalte
nogle "dybe doktriner" og vist spekulerede over emnet som du omtaler. Med
hensyn til "dybe doktriner" er der forskel i den opfattelse kirkens ledere
(profeter og apostle) har af emnerne. En profet eller Apostel er heller ikke
"perfekt" i sin forståelse og vi tager derfor ikke en enkelt udtalelse om
"dybe doktriner" som værende doktrin, men vurderer den op imod hvad andre
ledere og skrifterne har sagt om det. Faktisk på samme måde man tolker
Bibelen, hver profet og udtalelse giver sin del af puslespillet.

Som kirke er det sjældent vi taler om flerkoneri idag. Specielt fordi
flerkoneri var ved at ødelægge kirken og det handler måske lidt om at brændt
barn skyer ilden.

Jeg vil gerne undersøge emnet noget mere, for jeg ved det faktisk ikke på
stående fod.

> En nutidig Jesus ville i hvert fald hurtigt blive tvangsindlagt, sååh....

Hehe, jeg tror du desværre har ret..

> [...]
> endnu andre ord (og alene min personlige mening): polygamiet har ikke en

Selvfølgelig er samfundsopbygning formålet, det ser man specielt i forhold
til Abraham's flerkoneri, hans efterkommere skulle blive talrige, og det
gøres bedst ved at bruge flere fødedygtige kvinder

Men Bibelen siger at Gud gav David sine hustruer gennem profeten Natan (2
Sam 12:7-8), så din Gud/høstblomst problematik har måske noget med hvor
bogstaveligt man tager Bibelen, og her har jeg fuld forståelse for at nogen
er mindre bogstavelige end andre

Fra : Cyril Malka

Dato : 30-06-01 12:32

On Fri, 29 Jun 2001 00:05:22 +0200, "Live4Him" <au_536@lite.dk> wrote:

>Nuvel, men det er da SDH der i sin tid indførte flerkoneriet i Utah. Det er
>jo ikke en skik indført af katolikker,pinsevenner eller baptister.

Som om det ikke var nok med én svigermor! ;->
--

Venligst

Cyril Malka

www.malka.dk -=- www.supermalka.dk -=- www.malkadesign.dk

Fra : Kenn L. Schjødt

Dato : 30-06-01 13:06

"Cyril Malka" <cyril@malka.dk> wrote in message

> Som om det ikke var nok med én svigermor! ;->

Det kommer jo an på hvem man har som svigermor