Mere om VW's DSG-gear
Fra : Peter G C

Dato : 07-01-07 15:42

Hej igen

Jeg mangler lidt hjælp:

Kan det passe at en f.eks. Golf TDI henholdsvis med og uden DSG-gearet
accellerere lige hurtigt? VW hævder det. Samme gælder tallene for f.eks. en
Seat Altea.

Lad mig høre om jeres erfaringer eller holdninger.

Jeg får snart min Gårlf og jeg glæder mig som et lille barn.

Mvh

Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 07-01-07 16:29

Peter G C skriver:

> Kan det passe at en f.eks. Golf TDI henholdsvis med og uden DSG-gearet
> accellerere lige hurtigt? VW hævder det. Samme gælder tallene for f.eks. en
> Seat Altea.

Ja

> Lad mig høre om jeres erfaringer eller holdninger.

Du skal satme være dygtig, hvis du kan ramme samme gearskift som en DSG
kasse kan. Den rammer rigtigt hver gang og sikrer dig en god
acceleration. Du skal ikke kikse meget i en med manuel gear for den med
DSG er foran.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : joppe

Dato : 07-01-07 16:57

Var ude og køre i en 140HK TDI DSG i dag.
Du skal godt nok skift hurtigt hvis du følger men en DSG. I praksis
tror jeg DSG er det hurtigste, og virker ret overbevisende.
mvh Jesper

Fra : Kent Glerup

Dato : 07-01-07 17:10

On 7 Jan 2007 07:57:02 -0800, "joppe" <jesperbjerregaard@gmail.com>
wrote:

>Var ude og køre i en 140HK TDI DSG i dag.
>Du skal godt nok skift hurtigt hvis du følger men en DSG. I praksis
>tror jeg DSG er det hurtigste, og virker ret overbevisende.
>mvh Jesper

Du _kan_ ikke skifte hurtigere!
Du vil jo altid ha' en kort periode uden acceleration overhovedet når
du skifter med en manuel gearkasse.
DSG-kassen skifter gear med acceleration gennem hele gearskiftet.

/Kent Glerup

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 07-01-07 17:33

Kent Glerup skriver:

> DSG-kassen skifter gear med acceleration gennem hele gearskiftet.

Nej, den slipper også ganske kortvarigt. Sådan føles det ivhertfad når
den får "fuld klampe"

Fra : Flemming

Dato : 07-01-07 17:41

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> Nej, den slipper også ganske kortvarigt. Sådan føles det ivhertfad når
> den får "fuld klampe"

Ja, det gør den, men der er det jo så at VW mener at de skifter hurtigere
gear end man ville kunne i en standart bil. (Det er også min fornemmelse)

Mvh. Flemming

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 07-01-07 19:42

Flemming skriver:

> Ja, det gør den, men der er det jo så at VW mener at de skifter hurtigere
> gear end man ville kunne i en standart bil. (Det er også min fornemmelse)

Ikke forstået ?

0-100 tider er opgivet ens for manuelt og DSG gear.

Fra : Flemming

Dato : 07-01-07 20:18

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Flemming skriver:

> Ikke forstået ?
>
> 0-100 tider er opgivet ens for manuelt og DSG gear.

Ja, muligvis, men jeg vil stadig holde på at jeg ikke kan skifte gear så
hurtigt som en DSG gearkasse gør. 0-100 tider for manuelle gearkasse-biler
er vil også altid lavet over en række forsøg og så har man taget den
hurtigste? Med DSG har man jo altid det hurtige skifte, og den "børster
heller ikke tænder", som man jo kan komme til hvis det skal gå lidt hurtigt.

Mvh. Flemming

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 07-01-07 21:27

Flemming skriver:

> [...]
> heller ikke tænder", som man jo kan komme til hvis det skal gå lidt hurtigt.

Fuldstændig enig. Skrev det også i mit første indlæg i denne tråd.

Fra : Kent Glerup

Dato : 07-01-07 18:39

On Sun, 07 Jan 2007 17:33:22 +0100, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

>Kent Glerup skriver:

>Nej, den slipper også ganske kortvarigt. Sådan føles det ivhertfad når
>den får "fuld klampe"

Som jeg har forstået det, ved gearskifte med fuldt smæk:
Når den går igang med skiftet, lukker den lidt ned for kræfterne,
hvorefter koblingerne "skifter over".
Altså er der konstant forbindelse fra motor til trækkende hjul, selv
under skiftet. Det "slip" du mærker er formentlig at motoren holdes
lidt igen på gassen under skiftet.

/Kent Glerup

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 07-01-07 19:43

Kent Glerup skriver:

> [...]
> Altså er der konstant forbindelse fra motor til trækkende hjul, selv
> under skiftet. Det "slip" du mærker er formentlig at motoren holdes

Det er sku lidt besværligt at have begge koblinger inde på 1 gang....

Fra : Kent Glerup

Dato : 07-01-07 20:00

On Sun, 07 Jan 2007 19:42:30 +0100, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

>Kent Glerup skriver:

>Det er sku lidt besværligt at have begge koblinger inde på 1 gang....

Nix! Det er faktisk hele ideen :)
DSG-boxen kan have begge koblinger _delvist_ indkoblet samtidig. På
den måde kan den "glide" fra det ene gear til det andet. Ellers kunne
de jo bare ha' lavet det på samme måde som f.eks. BMW.

Hvis du ved middel acceleration tydeligt kan mærke skiftet fra f.eks.
3. til 4. gear, ja så er der fejl i boksen på din Touran!

De to DSG-vogne jeg har prøvet (Touran 140 + Altea 140) har kunnet
lave fuldstændig umærkbare skift fra 3. gear og op. Dette kan kun lade
sig gøre fordi begge koblinger kan være delvist indkoblet samtidig.

/Kent Glerup

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 07-01-07 20:05

Kent Glerup skriver:

> Hvis du ved middel acceleration tydeligt kan mærke skiftet fra f.eks.
> 3. til 4. gear, ja så er der fejl i boksen på din Touran!

Eller koblingerne.

> De to DSG-vogne jeg har prøvet (Touran 140 + Altea 140) har kunnet
> lave fuldstændig umærkbare skift fra 3. gear og op. Dette kan kun lade
> sig gøre fordi begge koblinger kan være delvist indkoblet samtidig.

Med "kæppen i kælderen" ?

Fra : Kent Glerup

Dato : 07-01-07 20:17

On Sun, 07 Jan 2007 20:04:59 +0100, "Klaus D. Mikkelsen"

>Med "kæppen i kælderen" ?

Der har jeg kun kunnet mærke faldet i effekt. Når motoren yder 140HK i
4. gear, kan trykket i ryggen selvfølgelig ikke være det samme når
motorne pludselig kun spytter f.eks. 110HK ud. Jeg har ikke kunnet
mærke nogen som helst form for ophold i accelerationen.

I følge diverse kilder, f.eks. wikipedia, så tager selve skiftet fra
gear til gear 8 millisekunder i DSG-boksen. Jeg har ikke kunnet finde
info der fortæller om der er power på i disse 8ms. Dog tror jeg ikke
man kan mærke 8ms manglende motorkraft

/Kent Glerup

Fra : Mogens...

Dato : 07-01-07 20:31

"Kent Glerup" <kentYEAH@glerup-olesenRIGHT.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> gear til gear 8 millisekunder i DSG-boksen. Jeg har ikke kunnet finde
> info der fortæller om der er power på i disse 8ms. Dog tror jeg ikke

Der er alt muligt om gearkassen hér - inkl. links til biltests
http://cars.about.com/od/thingsyouneedtoknow/a/ag_howDSGworks.htm

Fra : Jesper Juul-Mortense~

Dato : 07-01-07 20:51

On Sun, 07 Jan 2007 20:04:59 +0100, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

>Med "kæppen i kælderen" ?

Det lød godt nok en smule stygt...

/Jesper

Fra : Mogens...

Dato : 07-01-07 20:55

"Jesper Juul-Mortensen" <na@na.invalid> skrev i en meddelelse

> Det lød godt nok en smule stygt

Der ér jo dem, der ikke sparer materiellet ! :)

Fra : Lars Knudsen

Dato : 07-01-07 17:44

On Sun, 7 Jan 2007 15:41:38 +0100, "Peter G C"
<peter@SLETgrauslund.com> wrote:

>Kan det passe at en f.eks. Golf TDI henholdsvis med og uden DSG-gearet
>accellerere lige hurtigt? VW hævder det. Samme gælder tallene for f.eks. en
>Seat Altea.

Ja helt sikkert. Der er ikke noget videre tab i den i forhold til en
manuel gearkasse og den skifter hurtigere end almindelige mennesker
gør med et manuelt gear.

>Lad mig høre om jeres erfaringer eller holdninger.

Har en 140 HK TDI med DSG i en Skoda Octavia stationcar, det er jeg
bestemt rigtig udmærket tilfreds med.

** Lars

Fra : Flemming

Dato : 07-01-07 17:53

Lars Knudsen wrote:

> Har en 140 HK TDI med DSG i en Skoda Octavia stationcar, det er jeg
> bestemt rigtig udmærket tilfreds med.

Samme motor og gear i en 2 mdr gl. Altea Van, bedste gear og bil jeg
nogensinde har kørt i. Eneste minus er at man ikke får diesel sparket, når
man kører hurtigere end 140 - 150 stykker, men det er jo ikke et problem når
man køre herhjemme.

Mvh. Flemming

Fra : Lars Knudsen

Dato : 07-01-07 17:57

On Sun, 7 Jan 2007 17:52:49 +0100, "Flemming" <123spam4me@gmail.com>
wrote:

> [...]
>man kører hurtigere end 140 - 150 stykker, men det er jo ikke et problem når

Hehe.. Det er faktisk korrekt.. Det var noget min gamle BMW 530dA
kunne, cruise 140 - speederen i bund og så blev man presset tilbage i
sædet.. Akja, men den havde også en helt liter og 2 ben mere at gøre
det med jo

** Lars

Fra : Peter G C

Dato : 07-01-07 17:55

"Lars Knudsen" <larsremove@landligtremove.dkaway> skrev i en meddelelse

> Ja helt sikkert. Der er ikke noget videre tab i den i forhold til en
> manuel gearkasse og den skifter hurtigere end almindelige mennesker
> gør med et manuelt gear.

Det der undrer mig er, at 0-100-tallene for DSG-bilerne ikke er lavere i
forhold til bilerne med konventionelle gearkasser.

> Har en 140 HK TDI med DSG i en Skoda Octavia stationcar, det er jeg
> bestemt rigtig udmærket tilfreds med.

Får min 2,0 TDI 140 om ca 5 uger.

I det netop udkomne Auto Motor und Sport er der en 100.000 km test af min
kommende potte. Den er i det store hele fejlfri og de er rigtig godt
tilfreds med den. - bortset fra købsprisen. Kvaliteten på selve køretøjet er
markant højere på Golf V'eren i forhold til Golf III og IV.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Lars Knudsen

Dato : 07-01-07 18:02

On Sun, 7 Jan 2007 17:55:03 +0100, "Peter G C"

>Det der undrer mig er, at 0-100-tallene for DSG-bilerne ikke er lavere i
>forhold til bilerne med konventionelle gearkasser.

Det er det givetvis også i de fleste tilfælde hvor der sidder en
normal fører bag rettet. I praksis KAN du jo godt skifte en manuel
gearkasse meget hurtigt og præcist, men man skal nok lige have øvelsen
for at ramme 100% rigtigt.

Derudover er der sikkert en smule mere krafttab i DSG kassen, så vidt
jeg husker spec'en på min Octavia kører den en smule kortere på
literen med DSG end den samme model med manuelt gear. Men det er ikke
nogen stor forskel.

> [...]
>tilfreds med den. - bortset fra købsprisen. Kvaliteten på selve køretøjet er
>markant højere på Golf V'eren i forhold til Golf III og IV.

Dejligt at læse den slags - så glæder man sig bare endnu mere, ikke?

Vi har nu efterhånden fået rullet 16.000 km i vores og der har bestemt
ikke været så meget som antydning af nogen problemer.

Ventetiden er lang!! Der gik næsten 12 uger (på nær 4 dage) fra vi
bestilte vores til vi fik den.....

** Lars

Fra : Peter G C

Dato : 07-01-07 18:09

"Lars Knudsen" <larsremove@landligtremove.dkaway> skrev i en meddelelse

[klip]

> [...]
> jeg husker spec'en på min Octavia kører den en smule kortere på
> literen med DSG end den samme model med manuelt gear. Men det er ikke

Ok. Prøv lige at tage en tid, hva? Ville gerne høre hvad du i praksis
bruger. Auto Motor udn Sport måler en Golf V 2,0 TDI DSG sportline 0-100
til 8,7 sekunder - det er rimelig kvikt for sådan en traktor - VW oplyser
tiden til at være 9,3 (både med og uden DSG).

Man undres.

[klip]

> Dejligt at læse den slags - så glæder man sig bare endnu mere, ikke?

Bestemt Måske er der snart en sammenhæng mellem prisen på en VW og så
kvaliteten? Man kan jo håbe!

> [...]
> ikke været så meget som antydning af nogen problemer.
>
> Ventetiden er lang!! Der gik næsten 12 uger (på nær 4 dage) fra vi

Suk. Jeg blev lovet mellem 8 og 10 uger, men kan vist holde den unger 8 uger
..... julen varer længe i år

Mvh

Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Lars Knudsen

Dato : 07-01-07 19:44

On Sun, 7 Jan 2007 18:09:24 +0100, "Peter G C"

> [...]
>til 8,7 sekunder - det er rimelig kvikt for sådan en traktor - VW oplyser
>tiden til at være 9,3 (både med og uden DSG).

Jamn det gør jeg da bare... Finder lige noget pæn lige landevej i
morgen - der kører jeg alligevel til og fra arbejde så skal jeg nok se
hvad stopuret siger...

>Bestemt Måske er der snart en sammenhæng mellem prisen på en VW og så
>kvaliteten? Man kan jo håbe!

Ahja - helt skidt er det nok ikke Jeg kan så hygge mig med at der
er præget et Audi og VW logo i motorblokken på TDI'en i min Skoda

** Lars

Fra : Lars Knudsen

Dato : 08-01-07 08:53

> [...]

>til 8,7 sekunder - det er rimelig kvikt for sådan en traktor - VW oplyser
>tiden til at være 9,3 (både med og uden DSG).

Prøvede lige her til morgen, fra stilstand. Tid målt med stopuret i
min mobil og hastighed med speedometeret i bilen, der er stort set
retvisende hvis man skal tro de der "din hastighed" skilte der står
rundt omkring.

Den er opgivet til 9,7 sekunder for 0-100 km/t i brochuren både med
manuelt gear såvel som DSG. Nu er det jo lidt svært at lave en præcis
måling IRL på vej - men fra stilstand i betalingsanlægget på
Øresundsbron, til speedometeret viste 100 km/t viste mobilen 8,3
sekunder.

** Lars

Fra : Ukendt

Dato : 08-01-07 11:21

> [...]
> måling IRL på vej - men fra stilstand i betalingsanlægget på
> Øresundsbron, til speedometeret viste 100 km/t viste mobilen 8,3

Har målt min en gang, på samme måde som du har gjort, men da var jeg ikke
klar over at der var 9km/t fejlvisning på speedometeret, så jeg burde først
have stoppet tiden ved 109 km/t !
men jeg er meget glad for kombinationen af 140 TDI heste og DSG gear

--
Mvh.
Dennis Hellan Pedersen

Fra : Lars Knudsen

Dato : 08-01-07 12:59

On Mon, 8 Jan 2007 11:21:17 +0100, "Dennis Hellan Pedersen \(4690\)"
<dhp(snabela)dalbynet.dk> wrote:

>Har målt min en gang, på samme måde som du har gjort, men da var jeg ikke
>klar over at der var 9km/t fejlvisning på speedometeret, så jeg burde først
>have stoppet tiden ved 109 km/t !

Ahja... Men det ser nu ud til at stemme - min - har sammenlignet lidt
med speedometeret og de der "du kører nu xx km/t" dimser ved
vejarbejder osv.

>men jeg er meget glad for kombinationen af 140 TDI heste og DSG gear

Yes sir, det fungerer sk*de godt....

** Lars

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-01-07 15:23

Lars Knudsen skriver:

> Ahja... Men det ser nu ud til at stemme - min - har sammenlignet lidt
> med speedometeret og de der "du kører nu xx km/t" dimser ved
> vejarbejder osv.

De viser lige så præcist som de blinde de slås....

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 08-01-07 15:46

In article <45A253AC.9A227BD6@du.kan.finde.den>,
"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

> Lars Knudsen skriver:

> De viser lige så præcist som de blinde de slås....

De viser faktisk ret præcist...

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-01-07 16:03

"Martin Johansen [6000]" skriver:

> De viser faktisk ret præcist...

En del af dem jeg kommer forbi er ret uenige med mit speedometer og
GPS...

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 08-01-07 16:18

In article <45A25D31.2C59360B@du.kan.finde.den>,
"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

> "Martin Johansen [6000]" skriver:

> En del af dem jeg kommer forbi er ret uenige med mit speedometer og
> GPS...

Alle dem jeg har kommet forbi med jævn fart (vigtigt ellers spasser de
helt ud jo...) har været enige med min GPS.

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-01-07 18:06

"Martin Johansen [6000]" skriver:

> Alle dem jeg har kommet forbi med jævn fart (vigtigt ellers spasser de
> helt ud jo...) har været enige med min GPS.

En af mine bekendte der arbejder på nattevagt har det med at forvirre
sådanne. Kører man over 100 blinker den bare og viser ingen
hastighed....

Fra : Brian

Dato : 08-01-07 19:49

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> En af mine bekendte der arbejder på nattevagt har det med at forvirre
> sådanne. Kører man over 100 blinker den bare og viser ingen
> hastighed....

Det er langtfra alle der gør det - har jeg hørt rygter om

Der er plads til et 1 tal forrest på de nyere modeller.

/Brian

Fra : Mogens...

Dato : 08-01-07 20:20

> [...]

De er langt fra nøjagtige - der kører en historie om det.

> Der er plads til et 1 tal forrest på de nyere modeller.

Jep - jeg kan bekæfte, at de kan vise 3 cifre

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 08-01-07 20:52

"Mogens..." <nyhedsgrupper FJERNES@jubii.dk> writes:

> "Brian" <nej@tak.du> skrev i en meddelelse

> De er langt fra nøjagtige - der kører en historie om det.

> Jep - jeg kan bekæfte, at de kan vise 3 cifre

Lyder som om nogen burde have et praj om et godt sted at sætte en
kameravogn...

....nå, nej, forresten. Tyskland, ik'?

Fra : Mogens...

Dato : 08-01-07 21:12

"Peter Dalgaard" <p.dalgaard@biostat.ku.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

Fra mandag til og med torsdag passerede en gut det samme fartvisende
skilt (du kører nu xx km/t") og kalibrerede på den måde sit speedometer.
Om fredagen havde man udskiftet skiltet med politiet, som stoppede alle,
der kørte for stærkt.

Vor gut her blev også stoppet for at køre for stærkt, hvilket han ikke for-
stod, thi han viste kva ovenstående, at speedometeret i bilen var okay.
Dét var det ikke, idet fartmåleren var defekt...

> Lyder som om nogen burde have et praj om et godt sted at sætte en
> kameravogn... ...nå, nej, forresten. Tyskland, ik'?

He he - nope. Det var sgu i DK :)

Fra : Brian

Dato : 08-01-07 21:20

Peter Dalgaard wrote:

> Lyder som om nogen burde have et praj om et godt sted at sætte en
> kameravogn...

Nu står de jo også andre steder, end lige klods op og ned af byskilte

/Brian

Fra : Torben Scheel

Dato : 09-01-07 12:35

Martin Johansen [6000] wrote:

> De viser faktisk ret præcist...

Fedt! Så kan jeg cykle 72km/t på flad vej

--
vh
Torben

Fra : Peter G C

Dato : 08-01-07 22:56

"Lars Knudsen" <larsremove@landligtremove.dkaway> skrev i en meddelelse

[klip]

> Prøvede lige her til morgen, fra stilstand.

COOL! Takker

Mvh

Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : alexbo

Dato : 07-01-07 18:09

"Peter G C" skrev

> Det der undrer mig er, at 0-100-tallene for DSG-bilerne ikke er lavere i
> forhold til bilerne med konventionelle gearkasser.

Jeg vil tro den skifter lidt tidligere end en kører der går efter en god
tid.
Han kører gearene helt derud hvor det gør ondt.

mvh
Alex Christensen

Fra : Kent Glerup

Dato : 07-01-07 18:42

On Sun, 7 Jan 2007 18:08:57 +0100, "alexbo" <alexbo@email.dk> wrote:

>"Peter G C" skrev

>Jeg vil tro den skifter lidt tidligere end en kører der går efter en god
>tid.
>Han kører gearene helt derud hvor det gør ondt.

Det gør den Touran TDI140 DSG jeg har prøvet så sandelig også!
Forudsat den er sat i "Sport".

/Kent Glerup

Fra : Bjarne Just

Dato : 09-01-07 10:30

"Kent Glerup" <kentYEAH@glerup-olesenRIGHT.dk> wrote in message

> Det gør den Touran TDI140 DSG jeg har prøvet så sandelig også!
> Forudsat den er sat i "Sport".
>
> /Kent Glerup

Jeg synes, at selve skiftet sker mere kontant og hurtigere, når man selv
skifter med "+" og "-"...
Jeg ved ikke om der er andre, som har lagt mærke til det og jeg har heller
ikke prøvet at måle, om der er forskel i forhold til skiftene i "Sport". Er
der nogen, der har samme oplevelse?

Jeg synes stadig, at jeg mangler Launch kontrollen i min Octavia...

mvh,
Bjarne

Fra : MD

Dato : 08-01-07 05:31

> Kan det passe at en f.eks. Golf TDI henholdsvis med og uden DSG-gearet
> accellerere lige hurtigt?

DSG'eren taber et par meter lige i begyndelsen, hvis den ikke har launch
control, som man har i Golf V R32 - men derfra er den mindst lige hå hurtig
som med manuelt gear.

--
MD

Fra : Klaus D. Mikkelsen (~

Dato : 08-01-07 08:18

Kent Glerup skrev:

> [...]
> motorne pludselig kun spytter f.eks. 110HK ud. Jeg har ikke kunnet
> mærke nogen som helst form for ophold i accelerationen.

Fra 3. til 4. er der et lille ryk, ved moderat acceleration til fuld
gas.

Fra 4. og derover er der intet at mærke, har dog ikke haft det
afprøvet ved fuld gas kun moderat acceleration. Det andet er der ikke
plads til om morgenen.....

Klaus