Hvordan virker rust?
Fra : Ukendt

Dato : 06-01-07 09:16

Altså hvis man har et metal stykke, og der bliver tilført vand og ilt, så
ruster det, right? og kommer der salt til, så er det bare en katalysator for
processen ikke?

Men hvad nu hvis der er rust, og man så sealer det inde så det ikke får ilt
og vand/salt, stopper processen så? eller fortsætter den? det gør den vel
ikke?!

Mvh
Morten

Fra : lucasjensen@gmail.co~

Dato : 06-01-07 10:07

I princippet har du ret. Men det kræver at du 110% sikker på at der
ikke ligger nogle vandmolekyler og luftlommer gemt inde under din
textyl. Hvis du køber et 1kg mel hos bagermanden så virker det som
bekendt ret tørt - men tro mig - der er adskillige % vand i det mel.
Ulempen ved at seale overfladen er, at HVIS du misser et lille bitte
sted, så vil vandet måske komme ned dér og kan så ikke komme ud
mere - hvilket det ville have haft mulighed for før. Det er et
tveægget sværd. Grundlæggende skal man bare vide hvad man gør!!

Lucas

Fra : Brian S Jensen

Dato : 06-01-07 10:33

"Morten Juel" <SpAmSnAbElAsTaRcHiLd.Dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Men hvad nu hvis der er rust, og man så sealer det inde så det ikke får
> ilt og vand/salt, stopper processen så? eller fortsætter den? det gør den

Hvordan rust virker ??

Spørg Opel - de har masser af erfaring )

Mvh.
Brian S Jensen

Fra : Karsten H.

Dato : 06-01-07 11:49

Morten Juel wrote:
> [...]
>
> Men hvad nu hvis der er rust, og man så sealer det inde så det ikke får
> ilt og vand/salt, stopper processen så? eller fortsætter den? det gør den

I Farum byggede de i sin tid (ca. begyndelsen af 70'erne) nogle boligblokke,
der var bygget med rustne plader på ydersiden - derfor navnet: De rustne
huse.

Idéen der er, at jern kan ruste så meget, at det resterende jern ikke ruster
yderligere (ferrooxyd). Hvor tykke jernpladerne er/var ved jeg til gengæld
ikke noget om.
Karsten H.
Vil du med rette have ry som lærd,
så søg det lette - og gør det svært. (Piet Hein)

Fra : -=JF=-

Dato : 06-01-07 12:08

Karsten H. formulerede spørgsmålet:

> I Farum byggede de i sin tid (ca. begyndelsen af 70'erne) nogle boligblokke,
> der var bygget med rustne plader på ydersiden - derfor navnet: De rustne
> huse.

Næsten...
De hed Rustenborg.

--
Mvh John

Fra : Andersen [3650]

Dato : 06-01-07 12:27

"-=JF=-" <null@null.invalid> skrev i en meddelelse
> Næsten...
> De hed Rustenborg.

HED ????
Er lortet revet ned??
Ellers hedder det vel hedder

Fra : -=JF=-

Dato : 06-01-07 13:14

Andersen [3650] har bragt dette til os:

> HED ????
> Er lortet revet ned??
> Ellers hedder det vel hedder

Flueknepper

Jeg tror da nok at de står endnu, så sandsynligvis har du ret!

--
Mvh John

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 06-01-07 23:38

"-=JF=-" <null@null.invalid> skrev i en meddelelse

> De hed Rustenborg.

Det hed de i hvertfald i 1985.

Been there, lived there - no t-shirt

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : Karsten H.

Dato : 07-01-07 01:27

-=JF=- wrote:
> Karsten H. formulerede spørgsmålet: Det var sandelig ikke spørgsmål, men
> et udsagn.

> Næsten...
> De hed Rustenborg.

Det kaldes de også (går ud fra, at de endnu ikke er rustet helt op)

> --
> Mvh John
Karsten H. (7870)

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 06-01-07 12:32

"Karsten H." skriver:

> [...]
> yderligere (ferrooxyd). Hvor tykke jernpladerne er/var ved jeg til gengæld

Kig på skorstene rundt omkring.
Samme princip

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 06-01-07 12:48

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> "Karsten H." skriver:

> Kig på skorstene rundt omkring.
> Samme princip

Eller de el-master der holder Bane Danmark køreledninger langs
jernbanesporene.

Mvh.

Fra : Leo Jensen

Dato : 06-01-07 12:52

"Karsten H." <bito@karby.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Idéen der er, at jern kan ruste så meget, at det resterende jern ikke
> ruster yderligere (ferrooxyd). Hvor tykke jernpladerne er/var ved jeg til

Det virker med stål lavet til dette formål. Handelsnavnet er Corten-stål, og
jeg er ret sikker på man ikke bygger biler af det.

Leo

Fra : Uffe Ravn

Dato : 06-01-07 14:39

Leo Jensen wrote:

> Det virker med stål lavet til dette formål. Handelsnavnet er
> Corten-stål, og jeg er ret sikker på man ikke bygger biler af det.

Det vil i øvrigt nok også kræve en lidt tykkere godstykkelse på bilerne.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 06-01-07 16:05

"Karsten H." <bito@karby.dk> writes:

> I Farum byggede de i sin tid (ca. begyndelsen af 70'erne) nogle
> boligblokke, der var bygget med rustne plader på ydersiden - derfor
> navnet: De rustne huse.

Rustenborg, om jeg må be'. (Boede selv i Farum i 70'erne)

> Idéen der er, at jern kan ruste så meget, at det resterende jern ikke
> ruster yderligere (ferrooxyd). Hvor tykke jernpladerne er/var ved jeg
> til gengæld ikke noget om.

Der var mere i det end som så. Det er en slags specialstål (Corten
stål) der har den egenskab.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 06-01-07 17:04

"Peter Dalgaard" <p.dalgaard@biostat.ku.dk> skrev
> Der var mere i det end som så. Det er en slags specialstål (Corten
> stål) der har den egenskab.

Navne er kun til for at pynte på en velvoksen regning. Det meste jern har
den egenskab, blot det har en vis tykkelse og ikke er lavet af genbrugsjern,
altså besidder en vis renhed. Min søsters staldtag runder snart 50 og har
det fint nok endnu.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Karsten H.

Dato : 07-01-07 01:31

Peter Dalgaard wrote:

> Rustenborg, om jeg må be'. (Boede selv i Farum i 70'erne) Begge navne
> bruges.

> Der var mere i det end som så. Det er en slags specialstål (Corten
> stål) der har den egenskab.
>

> --
> O__ ---- Peter Dalgaard Øster Farimagsgade 5, Entr.B

Arbejde selv i nr. 26 (svjh) medio 70.
> c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics PO Box 2099, 1014 Cph. K
> (*) \(*) -- University of Copenhagen Denmark Ph: (+45)
> 35327918 ~~~~~~~~~~ - (p.dalgaard@biostat.ku.dk) FAX:
> (+45) 35327907
Karsten H. (7870)

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 06-01-07 13:10

> [...]
> ruster det, right? og kommer der salt til, så er det bare en katalysator

Jo, kemien bag kender jeg ikke, men det trækker tilmed fugt, og det er den
store synder.

> Men hvad nu hvis der er rust, og man så sealer det inde så det ikke får
ilt
> og vand/salt, stopper processen så? eller fortsætter den? det gør den vel
> ikke?!

Du har kun teoretisk ret. Ilt kan sive gennem mange ting. Så er der
fugtrester under (og det er der), kører det langsomt videre. Med tiden
kommer der revner i sealingen, og så kører toget endnu hurtigere end uden
sealing.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen