Eberspächer Oliefyr
Fra : LK

Dato : 05-01-07 20:05

Jeg har mulighed for at overtage et Eberspächer oliefyr der er 3 år gammelt
til min VW Passat TDI årg. 2002. Oliefyret har tidligere været monteret i en
tilsvarende bil.

Mekanikeren har tilbudt at overflytte oliefyret på 7 timer. Derudover har
han anbefalet at slangerne udskfites.

Ville I gå i gang med det projekt?

Pft.

God weekend

/LK

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 05-01-07 22:00

LK skrev:
> [...]
> tilsvarende bil.
>
> Mekanikeren har tilbudt at overflytte oliefyret på 7 timer. Derudover har

Se det kommer jo lidt an på hvad selve fyret skal koste!

Vær i øvrigt klar over at hvis du én gang har prøvet en vinter med et
sådan fyr i bilen vil du aldrig undvære det igen, så det ender med at
blive nødvendig udstyr i alle dine fremtidige biler ;)

Mvh
Claus
(Som har Webastofyr i begge vogne)

Fra : ena

Dato : 05-01-07 22:49

"Claus Nygaard-Pedersen" <nomail@nomail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> sådan fyr i bilen vil du aldrig undvære det igen, så det ender med at
> blive nødvendig udstyr i alle dine fremtidige biler ;)

Helt enig med Calus - jeg har også Webasto fyr m fjernbetjening i begge
biler

Fra : EK

Dato : 06-01-07 00:29

LK <convll@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:459ea13b$0$99262$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> [...]
> tilsvarende bil.
>
> Mekanikeren har tilbudt at overflytte oliefyret på 7 timer. Derudover har

KLIP

Hvad vil han 7 timer til at gå med? Der bliver da tid til nogen rygepauser
undervejs.
Jeg har selv flyttet et Webastofyr med fjernbetjening fra en tidligere bil
til nuværende.
Det tog mig, som ikke er mekaniker ca. 3 timer med det hele.
Der kan dog i nogen biler være lidt bøvl med placeringen, som kan tage lidt
ekstra tid, men 7 timer for en uddannet mekker ???

mvh
Erik

Fra : Henrik

Dato : 06-01-07 11:17

Nu skal det vel ikke bare klampes i bilen, så 7 timer passer meget godt.

Henrik

Fra : KASO

Dato : 06-01-07 12:28

"EK" <downloading@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> lidt
> ekstra tid, men 7 timer for en uddannet mekker ???

Nu kender jeg ikke motorrummet i en Passat - men i min Grand Scénic er
pladsen stort set "ikke-eksisterende", så afmontering og montering kan godt
være en noget besværlig proces. Skal det laves ordentligt, skal man også ind
og have fat i blæserstyring, bore nyt hul i brændstoftank, hvor et nyt rør
skal monteres (og det skal som bekendt være tæt) og nyt rør føres fra tank
til fyr, det hele skal testet etc. - så 7 timer lyder ikke voldsomt i mine
ører!

Og så er jeg enig med de øvrige: Det er stærkt vanedannende!

Fra : LK

Dato : 06-01-07 14:16

Kan jeg regne med lang holdbarhed selv om fyret har været i brug i godt 3
år?

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 06-01-07 17:29

"LK" <convll@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Kan jeg regne med lang holdbarhed selv om fyret har været i brug i godt 3
> år?

Nu er "lang holdbarhed" jo et vidt begreb men tror ikke der er noget at være
nervøs for.
Jeg ville ikke være det hvis prisen på fyret var rigtig.
Et D4W koster i omegnen af 6500 mens et D5W er en tusse dyrere - begge fra
nyt.
Sidst jeg hørte på hvad det kostede at få monteret sådan en var det ca. 4000
kr. Alt i alt 10-12.000
At det er 3 år gammelt siger ikke nødvendigvis meget om hvor meget det er
slidt - det har da i hvert fald næppe kørt i 3 år.
Med en udskiftning af alle slanger er der god chance for at du har glæde af
det i mange år. Hvis ikke kan den slags heldigvis også repareres.
Og jeg tilslutter mig bestemt til koret der synger "En gang fyr - altid
fyr".

Ole Gaarde Kristensen
Taxavognmand i Næstved

Fra : Ukendt

Dato : 06-01-07 14:57

> [...]

> lidt
> ekstra tid, men 7 timer for en uddannet mekker ???

Hemm.......
når du nu er så dygtig !, så kunne du jo tilbyde din assistance !, er helt
sikker på at i kunne komme frem til en fornuftig timeløn

3-3½ x ??? = ,-

--
Mvh.
Dennis Hellan Pedersen

Fra : EK

Dato : 07-01-07 01:25

Dennis Hellan Pedersen (4690) <dhp(snabela)dalbynet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:27883$459faab9$55183f7d$14495@news.arrownet.dk...

KLIP

> Hemm.......
> når du nu er så dygtig !, så kunne du jo tilbyde din assistance !, er
helt
> sikker på at i kunne komme frem til en fornuftig timeløn

Det kunne vi sikkert Dennis, men:
1. jeg er ikke interesseret i sorte penge
2. jeg gider ikke/har ikke tid til at rode i andres biler - har nok i egne
køretøjer.

Men jeg synes stadigt, at en uddannet mekker burde kunne klare den opgave
hurtigere. Måske jeg bare har haft en heldig hånd de to gange, jeg har isat
mit fyr?
Og - det er ikke klamp - sidste gang måtte jeg også lave et specielt beslag,
da der ikke fandtes en egnet plads, hvor originalbeslaget uden videre kunne
monteres. Desuden har jeg selvfølgelig også trukket el-kablet ind i kabinen
og tilsluttet blæseren. Benzintilslutning har jeg begge gange, som foreslået
af producenten, tilsluttet returløbet fra indsprøjtningspumpen. Det var
hurtigt og nemt, og jeg synes godt nok, at det lyder besværligt og
unødvendigt at bore hul i tanken og trække særskilte rør, som KASO
tilsyneladende har gjort.
mvh
Erik
Mazda 626 ´97
Honda ST 1100 Pan European ´99
MZ TS 250 ´79

Fra : KASO

Dato : 07-01-07 14:05

> [...]
> hurtigt og nemt, og jeg synes godt nok, at det lyder besværligt og
> unødvendigt at bore hul i tanken og trække særskilte rør, som KASO

Læs lidt her hos en af landets mest erfarne montører:
http://www.kjoeller.com/grundregel.htm

Fra : EK

Dato : 07-01-07 22:40

KASO <a@b.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:45a0eff9$0$873$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

KLIP

> Læs lidt her hos en af landets mest erfarne montører:
> http://www.kjoeller.com/grundregel.htm

Det er muligt, at han er en af DK´s mest erfarne montører, men jeg valgte nu
at følge anvisningen fra producenten Webasto med hensyn til
benzintilførslen.
Jeg går ud fra, at Webasto ved, hvad de har med at gøre, når det drejer sig
om deres eget produkt. Iøvrigt har det da virket upåklageligt i årevis og
jeg kan heller ikke se nogen grund til at fremføre ekstra benzinrør og
installere særskilt benzinpumpe, når nu det klares fuldt ud lige så godt ved
at tilslutte til returløbet.
Den særskilte pumpe bruger jo også ekstra strøm og i forvejen belaster fyret
og blæseren det stakkels batteri hårdt i kulden. Dette har især betydning
m.h.t. genopladning, når der ikke køres længere ture.
mvh
Erik

Fra : KASO

Dato : 08-01-07 08:47

> [...]
> jeg kan heller ikke se nogen grund til at fremføre ekstra benzinrør og
> installere særskilt benzinpumpe, når nu det klares fuldt ud lige så godt

Det er nok ikke helt tilfældigt, at Kjøller, der monterer adskillige biler
hver dag for private og ikke mindst forhandlere, skriver, at bedste løsning
er at gå direkte i tanken. De har rigtigt mange års erfaring i branchen, så
har nok nok konstateret visse uhensigtsmæssigheder ved Webastos anvisning.

> [...]
> og blæseren det stakkels batteri hårdt i kulden. Dette har især betydning
> m.h.t. genopladning, når der ikke køres længere ture.

Nu kører pumperne jo normalt ikke samtidig - så jeg har svært ved at se,
hvordan forbruget stiger. Tværtimod kunne jeg forestille mig at man kunne
klare sig med en mindre kraftig pumpe til fyret ifht. bilens normale
brændstofpumpe. Hvis du læser på hjemmesiden, vil du se, at de er meget
opmærksomme på strømforbrug, så jeg tvivler på at deres løsning bruger
"overflødig" strøm.

Hvis din montering virker tilfredsstillende for/hos dig, er det jo fint -
jeg har blot lidt mere tillid til Kjøllers montering, da de trods alt har
prøvet det lidt flere gange - om dagen - end du har totalt.

Fra : EK

Dato : 09-01-07 23:26

KASO <a@b.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:45a1f6c9$0$876$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

KLIP

> [...]

> har nok nok konstateret visse uhensigtsmæssigheder ved Webastos anvisning.

Jeg er temmelig sikker på, at Webasto har lavet fyr længere, end Kjøller har
monteret. Desuden ville de nok have ændret denne anbefaling, såfremt der
ville være problemer med det.
Jeg er dog kommet til at tænke på, at Kjøller måske monterer
"billigprodukter" uden egen tank, som der er på min Webasto.
Tanken fyldes automatisk via returløbet, når bilen startes.
Tror faktisk også Webasto har modeller uden egen tank - de er jo billigere
at fremstille - til gengæld koster montagen så mere. Der vil jo bl.a. skulle
bruges mere arbejdstid !

Har fyret ikke egen tank, vil det være nødvendigt med en særskilt pumpe og
så vil et særskilt fremføringsrør jo også være logisk. Dette er måske
forklaringen på Kjøllers anbefaling og det gør jo også arbejdstiden på ca. 7
timer mere realistisk.

KLIP

> [...]
> brændstofpumpe. Hvis du læser på hjemmesiden, vil du se, at de er meget
> opmærksomme på strømforbrug, så jeg tvivler på at deres løsning bruger

Strømforbruget har ikke noget at gøre med om pumperne kører samtidig.
Jeg bruger "kun" strøm til selve fyret (tændstift og vandpumpe) og bilens
blæser til varmeapparatet og intet til benzintilførsel.
Du skal derimod også bruge strøm til din benzinpumpe, som forsyner fyret med
benzin.

> Hvis din montering virker tilfredsstillende for/hos dig, er det jo fint -
> jeg har blot lidt mere tillid til Kjøllers montering, da de trods alt har
> prøvet det lidt flere gange - om dagen - end du har totalt.

Mit virker fint, og du kan være sikker på at den er udført nøje efter
forskrifterne fra de tyske godkendelspapirer (TÜV-godkendelse), som skal
medbringes i bilen, når man kører i Tyskland. Og så har min montage kun
kostet mig lidt arbejde.
Det er fint med mig, at du har mere tillid til Kjøllers montering end min,
det betaler du jo også for og at de har prøvet monteringen tiere end
jeg, har du nok ret i, ellers var de forlængst gået konkurs - jeg har kun
monteret 3 anlæg ialt........

mvh
Erik

Fra : KASO

Dato : 11-01-07 15:05

> [...]
> løsning
> så
>
> Jeg er temmelig sikker på, at Webasto har lavet fyr længere, end Kjøller

Det er jeg ikke helt sikker på ....
(De har været med MEGET længe - og jeg kan ikke huske, hvornår Webasto
startede med fyr, men de var svjh. ikke de første på markedet)

Jeps - og det har de så: http://ww2.webasto.de/pdf/ebv/9000018D.pdf

> [...]
> Tror faktisk også Webasto har modeller uden egen tank - de er jo billigere
> at fremstille - til gengæld koster montagen så mere. Der vil jo bl.a.

Jeg tror ikke der er meget "billigt" over Eberspächer og Ardic - men måske
du selv sidder med en gammel version, hvor man gjorde det anderledes?

> [...]
> det betaler du jo også for og at de har prøvet monteringen tiere end
> jeg, har du nok ret i, ellers var de forlængst gået konkurs - jeg har kun

Tjah - de har i mange år monteret flere - pr. dag - for autoriserede
værksteder m.fl. og virker uhyre proffessionelle. Det er rigtigt, at man så
må betale prisen - men jeg har set flere biler (med garage/carport) brænde
på grund af eftermonterede fyr - så jeg vil gerne være 112% sikker på at det
er gjort rigtigt.

Fra : EK

Dato : 13-01-07 02:59

KASO <a@b.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:45a643e4$0$827$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

KLIP

> Det er jeg ikke helt sikker på ....
> (De har været med MEGET længe - og jeg kan ikke huske, hvornår Webasto
> startede med fyr, men de var svjh. ikke de første på markedet)

Webasto byggede de første fyr 1952.
Jeg kender ikke Kjøllers historie.

> Jeps - og det har de så: http://ww2.webasto.de/pdf/ebv/9000018D.pdf

Ja, det er de jo nødt til, når det som i denne vejledning drejer sig om et
fyr uden tank.

> Jeg tror ikke der er meget "billigt" over Eberspächer og Ardic - men måske
> du selv sidder med en gammel version, hvor man gjorde det anderledes?

Nej, det tror jeg heller ikke - lagde du mærke til min smiley?

> [...]

> på grund af eftermonterede fyr - så jeg vil gerne være 112% sikker på at

Jeg skulle heller ikke nyde noget af, at montere et fyr hvor jeg skal bore
hul i tanken, femføre rør osv. - det ville være alt for risikabelt og bøvlet
som amatør.
Med det arbejdsomfang, synes jeg bestemt heller ikke at 7 timer er for højt
sat.
mvh
Erik

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 08-01-07 22:15

EK skrev:

> [...]
> hurtigt og nemt, og jeg synes godt nok, at det lyder besværligt og
> unødvendigt at bore hul i tanken og trække særskilte rør, som KASO

At brug returløbet kræver selvfølgelig at det har et rør helt ned i
bunden af tanken ellers virker skidtet kun når tanken er fuld.

Måske det er denne ikke uvæsentlige detalje som gør at langt de fleste
fyr monteres med særskilt dykrør i tanken.

Mvh
Claus

Fra : EK

Dato : 09-01-07 23:05

Claus Nygaard-Pedersen <nomail@nomail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:45a2b428$0$49198$14726298@news.sunsite.dk...

> At brug returløbet kræver selvfølgelig at det har et rør helt ned i
> bunden af tanken ellers virker skidtet kun når tanken er fuld.

Hvad skal jeg med et rør i bunden af tanken? Når bilens benzinpumpe
fremfører benzin til indsprøjtningspumpen, vil der være en vis
overskudsmængde, som føres tilbage til tanken via et returløb.
Når jeg fører benzinen fra dette returløb til fyret, vil tanken på fyret
blive fyldt op og derefter vil overskydende benzin derudover løbe tilbage i
tanken.

> Måske det er denne ikke uvæsentlige detalje som gør at langt de fleste
> fyr monteres med særskilt dykrør i tanken.

Nej, men jeg kommer til at tænke på, at måske ikke alle fyr har egen
benzintank som min Webasto.
Hvis ikke fyret har egen tank, vil en særskilt tilførsel eller i hverfald
særskilt pumpe jo være nødvendig.

mvh
Erik

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 10-01-07 22:05

EK skrev:
> [...]
> blive fyldt op og derefter vil overskydende benzin derudover løbe tilbage i

Akkurat det samme tænkte jeg da jeg for et par år investerede i fyr til
Golf'en. En rundringning til folk som monterer sådanne fyr afgjorde dog
hurtigt at en sådan "gammeldags montage" (ja sådan blev det kaldt) med
0,5 liter brændstof i motorrummet ikke længere var måden man monterede
disse fyr. En sådan lille tank kunne dog købes som ekstraudstyr, for det
tilfælde at det ikke skulle være muligt at montere et ekstra dykrør i
vognene egen brændstoftank.

> Nej, men jeg kommer til at tænke på, at måske ikke alle fyr har egen
> benzintank som min Webasto.
> Hvis ikke fyret har egen tank, vil en særskilt tilførsel eller i hverfald
> særskilt pumpe jo være nødvendig.

Det er vist kun de gamle modeller der har denne ekstratank som del af
fyret. Den findes i hvert fald på en nogle af de ældre modeller som er
til salg på ebay, men ikke på de nye.

Mvh
Claus

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 07-01-07 11:25

EK wrote:
> [...]
> tidligere bil til nuværende.
> Det tog mig, som ikke er mekaniker ca. 3 timer med det hele.

Du må gerne indbygge et fyr i min bil imod 3 timers betaling.

Forudsat det ikke er noget klyt du laver (jeg overvåger) :)

--
Per, Esbjerg

Fra : EK

Dato : 07-01-07 22:44

Per Henneberg Kristensen <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:45a0ca8c$0$1325$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

KLIP

> Du må gerne indbygge et fyr i min bil imod 3 timers betaling.
>
> Forudsat det ikke er noget klyt du laver (jeg overvåger) :)
>
> --
> Per, Esbjerg

Jeg laver ikke klyt - går kun i gang med opgaver, som jeg er (temmelig)
sikker på at kunne lave på en ordentlig og funktionsdygtig måde.
Som du kan se af mit svar til Dennis, påtager jeg mig ikke sådanne opgaver -
dog hjælper jeg selvfølgelig venner og bekendt efter behov.
mvh
Erik