On Jan 5, 10:52 am, "mfn" <jada...@hotmail.com> wrote:
> >Jeg kan ikke se at det skulle have nogen betydning hvor stofferne
> >kommer fra. Om det er købt på det sorte marked, eller om man har
> >fået det af en læge, påvirker vel evnen til at køre lige meget.
> Ja fysisk. Men det giver problemer i forhold til loven. Der findes vist også
> visse andre typer af medicin som efterlader rester i blodet lang tid efter
> indtagelse.
Det må vel være ligesom alkohol. En smule gør ikke noget, uanset om
det er fordi man har drukket meget lidt, eller om det er fordi det er
længe siden man har drukket.
For meget alkohol går ikke, uanset om man lige har drukket sig fuld,
eller om man drak så svine-meget i forgårs, at man stadig er fuld.
> Og man kan vidst også måle hash i blodet en uge efter indtagelse
> selvom rusen er væk.
Hvis man efter rusen fint kan køre bil, så kan man vel også måle at
der er meget lidt af stoffet tilbage, ligesom alkohol.
> Man skal vel heller ikke have lov at køre på tømmermænd
> eller hvis man er forkølet. Når man nyser er det jo fysisk umuligt ikke at
> lukke øjnene og så ser man jo ikke trafikken i 1 sekund. Er det det sekund
> en forankørende katastrofebremser kan det blive en grim ulykke.
1 sekunds fravær kan være nok til en alvorlig ulykke, men normalt er
det fordi der er noget andet galt samtidigt. Fx. for lidt afstand, folk
går ud foran bilen osv. Der skal være plads til at nyse, se på
klokken, se på speedometeret, se på skilte osv.
Hvis man er så forkølet, at man nyser meget tit, kan det godt være
for farligt at køre bil. 5 nys i træk og snot over det hele, kan
påvirke køreevnen ganske væsentligt.
> Og så er der
> også masser på stærk gigtmedicin. Og en person i min svigerfamilie har
> rygsmerter i en sådan grad at hun efter hvad jeg har hørt, får 12 slags
> piller om dagen. Hun har stadig kørekort - og endda handicap-bil betalt af
> det offentlige.
Jeg kan kun gå ud fra at den medicin ikke gør, at hun ikke kan køre
bil. I så fald, så må grænseværdien for virkemidlet formentlig
sættes højere end hvad man kan måle i hende.
Hvis medicinen gør, at hun ikke kan køre bil, må hun lade den stå.
Er det et permanent problem, burde hun aflevere bilen, og nok også
kørekortet.
Ret simpelt, ikke? :)
> > Det handler vel om hvorvidt man er i stand til at køre. I nogle
> > tilfælle må det være nok at være ekstra opmærksom, og i øvrigt
> > lade være med at køre hvis det er unødvendigt. I andre tilfælle må
> > man erkende at man slet ikke skal køre. Det kommer vel an på typen og
> > mængden af stoffet.
> Uha. Hvem skal så bestemme om man rent faktisk ER i stand til at køre.. Nogle
> mennesker kan nemt fejlvurdere det spg, eller politiet kan blot vurdere det
> anderledes end en selv. Noget af en "gummi-paragraf" det ville blive.
Ja, men sådan er det jo. Det starter med at det skal vurderes før du
overhovedet kan få kørekort. Og hvis politiet opdager én på vejen,
som ikke kan køre bil, så får vedkommende problemer uanset årsagen.
Man må ikke køre bil, hvis man ikke kan gøre det forsvarligt. Også
selv om årsagen ikke direkte gør det forbudt. Fx. er det ikke forbudt
at køre bil bare fordi man er forkølet. Men hvis du nyser så meget,
at det bliver uforsvarligt, så må du altså ikke.
Skal vi have mindre "gummi", må der fastsættes nogle grænseværdier
for hvor meget af de forskellige stoffer vi må have i blodet.
> > > Vi skal vel også en tur over og kigge på forskellige sovemidler.
> > Jeg skal i hvert fald ikke bag rettet på sovemedicin!
> Næhhh... men ulovligt er det jo ikke. Først hvis du rent faktisk falder i
> søvn kan man vist få en bøde... altså hvis man overlevede turen i grøften...
Når man har taget sovemedicin er der temmelig stor risiko for at falde
i søvn, det er jo formålet. Og så er det ulovligt at køre bil, da
det ikke er forsvarligt.
At det først får konsekvenser når man ER faldt i søvn, er så en
detalje. :)
> > For mig ser problematikken simpel nok ud. Problemet bliver at
> > kategorisere og definere grænseværdier.
> Netop, og det bliver da alt andet end simpelt....?
Nemlig. Det er trods alt subjektivt, ligesom for alkohol. Er det ikke
præcist samme problematik, bortset fra at vi har nogenlunde styr på
det med alkoholen? (Lovgivning, tests osv.)
--
Mvh.
Niels Andersen